
Throughout 2008, US-funded Al-Hurra’s 
broadcast credibility and professionalism 
were frequently questioned, generating 
lively debates and reports on its 
programming, opinions, infl uence 
and future.  The US government 
however defended Al-Hurra’s viability 
and countered critics assailing its 
programming and raison d’etre.

George Washington University professor 
Mark Lynch asked on his blog Abu 
AdvaarkAdvaarkAdvaar  in July, “Is the real problem k in July, “Is the real problem k
conceptual or implementation and 
management? … What should Al-Hurra 
be, a pseudo-independent news outlet or 
a mouthpiece for US foreign policy?” 
(See also PR.IV.14: Al-Hurra: Sense 
and Credibility.) The question remains 
unanswered to many in the fi eld of public 
diplomacy.

“Al-Hurra seeks to provide quality, 
professional journalism with American 
standards,” asserted Under Secretary for 
Public Diplomacy and Public Affairs and 
former Broadcasting Board of Governors
(BBG) Chairman James Glassman in 
July.  Yet, a study commissioned by 
Al-Hurra and led by researchers at the 
University of Southern California that 
was released late in the year, concluded 
that America’s Arabic-language 
broadcasts in the Middle East fail to meet 
basic journalistic standards and are seen 
by few, according to Pro-Publica (See 
also PR.IV.26: “Privatization” of US 
Broadcasting vs. Accountability)

According to the study, Al-Hurra lacked 
appropriate balance and sourcing, 
“relied on unsubstantiated information, 
excessively editorialized” and failed to 
present opposing views in a majority of 
its news stories.  Moreover, it has not 
distinguished itself and “has also failed to 
develop the distinctive style, format and 
breadth of coverage that might attract a 
substantial audience.”

Although Al-Hurra now reaches 28 
million people throughout Iraq, the 
Middle East and Europe, Nancy Snow 
argued on The Huffi ngton Post, “Al-Hurra 
has never produced a large audience share 
and has not built up a credible broadcast 
profi le in the target publics of the Middle 
East.”   

Al-Hurra is seen as less in-depth than 
its major competitor, Qatar-based Al-
Jazeera.  In June, ProPublica contributor 
and former US ambassador to Yemen 
William Rugh claimed that Al-Jazeera 
covered Arab government issues and 
the United States in comprehensive 
ways unmatched by Al-Hurra. (See also 
PR.IV.14)

Craig Whitlock for the Washington Post 
reported in June that content seemed 
inappropriate and boring to Arab 
journalists and viewers, who criticized 
the airing of fl uff programming rather 
than major news and the rarity of unique, 
investigative pieces.  

Joaquin F. Blaya, governor at the BBG, 
argued in the Washington Post in July, Washington Post in July, Washington Post
“The vast majority fi nds its news and 
information to be reliable.”  According 
to Blaya, attacks against Al-Hurra 
failed to recognize the success of the 
broadcast and refl ected a fundamental 
misunderstanding of US international 

broadcasting, which aims to enhance 
understanding of local events and of 
American society and policies. (See also 
PR.IV.15: Al-Hurra, Alive and Kicking)

Daniel Nassif, news director of Al-
Hurra, in an interview with Middle East 
QuarterlyQuarterlyQuarterl  replied to a question on Al-
Hurra’s ambitions in the short, medium, 
and long-term, “To make Al-Hurra 
one of the top networks in the Middle 
East.” However, as the recently released 
USC Annenberg Report demonstrates, 
Al-Hurra, according to Blogger News 
NetworkNetworkNetwor ’s ‘The Federalist’, “has never 
been able to seize the moment and change 
the paradigm of anti-US public opinion in 
the Arab and Muslim world.”

Indeed, The Federalist contends that 
lacking balanced editorial counterpoints, 
and with ineffective journalistic control, 
Al-Hurra “symbolizes a daily taunt in the 
face of the Arab public.” 

1

In this issue:
Al-Hurra 2008: A year of 
Broadcasting Dangerously  1

Hard Times on Soft Power  2

Public Diplomacy 2.0  3

Shoe Politics    4

Arabs Debate on Hamas’ 
Responsibility While the IDF 
Goes on YouTube   5

Confusion Between DoS 
and DoD    6

Great Strides in Arab Media  6

New York Man Guilty of 
Aiding Hezbollah News Network 7

Internet Out…Again, in MENA 7

References                     8

Al-Hurra 
2008: A year of 
Broadcasting 
Dangerously

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300, Washington, DC 20037   Vol. V No. 1, December 31, 2008-January 15, 2009



The article concludes by recommending 
that Al-Hurra be shut down, replaced 
by a re-established Voice of America 
(VOA) Arabic radio and internet service. 
The Federalist’s sharp critique of US 
broadcasting efforts also strikes a chord 
with Kim Andrew Elliott on his blog. 
Elliott points out, “The market for 
international broadcasting does not seek 
propaganda. Instead, they tune in for the 
reliable, credible news that is the antidote 
to propaganda.”

Yet, ProPublica noted in July that 
many were concerned that Al-Hurra 
undermined US efforts and goals in 
the region, and the confl ict between 
US interests and journalism pervaded.  
Larry Register, a former CNN executive 
who asserted that the US government 
supported free speech as long as it was in 
line with US policy, reported CBS News . 
(See also PR.IV.14)

Controversial broadcasts such as a 
live speech by Hezbollah’s leader 
Hassan Nasrallah, a Holocaust deniers’ 
conference in Iran and a program, 
which featured a wanted Iraqi MP drew 
extensive government criticism and 
threats for cuts in funding because they 
provided a platform to terrorists and 

views contrary to the US position. (See 
also PR.IV.14 and PR.IV.15)

Late in the year, the BBG launched a 
campaign to defend its efforts.   Free 
Media Online (FMO) asserted that 
“innovations” to combat censorship and 
promote democracy have instead been 
responsible for the steepest decline in the 
positive indicators of US image abroad in 
recent history. (See also PR.IV.26)

Ted Lipien, former VOA acting associate 
director recommended in Free Media 
Online the abolishment or redesign of Al-
Hurra under the Obama administration. 
Al-Hurra’s Arabic broadcast has received 
nearly $500 million from US taxpayers.  

Bloggers News Network concluded that Bloggers News Network concluded that Bloggers News Network
separating BBG-generated “propaganda” 
from the advice of “independent experts 
with no link to the political appointees, 
consultants, and contractors who 
have exposed US public diplomacy to 
international ridicule” is necessary.

The fi scal and editorial “fi asco” of Al-
Hurra has severely damaged America’s 
reputation abroad thereby undermining 
the primary purpose of its creation, FMO 
added.

For its part, Al-Hurra’s year-end 
acquisitions refl ect a continuation of 
most current programming strategies.  
According to C21 Media, purchases 
include the extreme weather series 
Epic Conditions, interstitials series 
such as travel Postcards and hour-long 
documentaries Inside Indonesia: Struggle 
for the Soul of Islam and Thomas L 
Friedman Reporting: The Other Side of 
Outsourcing.  

Whether this indicates a deepening focus 
on investigative reporting and a response 
to Al-Hurra’s critics remains to be seen.

Hard Times on Soft 
Power

In June-July 2008 (PR_IV.14: The Crisis 

of US Public Diplomacy) recently sworn 
in Under Secretary for Public Diplomacy 
and Public Affairs, James Glassman, in 
the Wall Street Journal, described the 
newly defi ned ‘war of ideas’ as “an early 
renaissance…we have the opportunity 
to leave a robust legacy for the next 
administration.” 

On his Mountain Runner blog, Matt r blog, Matt r
Armstrong responded favorably to 
Glassman’s assertions, considering the 
approach “more like the aggressive 
information activities of the early Cold 
War than the passive beauty contest of 
the last couple of decades.” In the Nevada 
Appeal, Guy Farmer concluded that 
Glassman’s fi rst public announcements 
were “a promising mission statement.”

Yet by the end of July 2008, opposition 
to Glassman’s ‘war of ideas’ was reported 
in PR_IV.16. Emphasizing America’s 
Middle East policies, particularly 
though concerning a Palestinian-Israeli 
settlement, George Hismeh for Gulf NewsGulf NewsGulf New
explained that Glassman was “unable to, 
or unwilling to acknowledge a connection 
with these misconceived policies and 
the low American standing, or more 
accurately, the unpopularity of the Bush 
administration.” 

Rami Khouri, writing in Arab Media 
Watch, supported Hismeh’s thesis. 
Khouri argued Glassman’s approach 
to addressing the sense of injustice felt 
by many in the Arab-Islamic world, 
“leaves irresolvable the fact that 
American policies are so pro-Israeli and 
pro-Arab autocrats in the Middle East 
these policies are core drivers of Arab 
radicalism and terrorism.” 

Importantly, Glassman’s new ‘war of 
ideas’ also focused on the harnessing 
of new technology in innovative, 
appealing ways, as mentioned in August’s 
PR_IV.18: Managing the Battle of 
the Hearts and Minds. On Mountain 
Runner, Armstrong quotes Glassman as 
advocating the maximal use of “the tools 
of ideological engagement, words, deeds, 
and images, to create an environment 
hostile to violent extremism.” 

2

“The market for 
international 
broadcasting 
does not seek 
propaganda. 
Instead, they tune 
in for the reliable, 
credible news that 
is the antidote to 
propaganda.” 
Kim Andrew Elliott, 
blogger.



Armstrong, though, remained skeptical, 
contending that Glassman’s vision was 
limited in terms of vision and effi ciency, 
and ignored the potential of open-source 
counter-propaganda. In this regard, 
USA TodayUSA TodayUSA Toda ’s Jim Michaels uses a SITE 
Institute report to question whether US 
public diplomacy could hope to emulate 
the “wide [online] distribution” that 
terrorists had gained for their attacks. 

Attempts to utilize new technologies, 
specifi cally social networking sites, as 
public diplomacy techniques have also 
met with some cynicism. Steve Clemons 
for The Washington Note, introduced in 
December the State Department’s new 
Co.Nx web-based exchange tool, adding 
to DoS’ Facebook page. 

However, Ilan Berman at the American 
Foreign Policy Council believes l believes l
“something appears to have been lost 
in translation.” Berman uses the Twitter 
page of Colleen Graffy, Deputy Assistant 
Secretary for Public Diplomacy, to 
claim “public diplomacy and strategic 
communication are not about total 
transparency.” In response, Graffy argues 
that tools such as Twitter put a “human 
face on a message that otherwise might 
not get through.”

Thus, what is the state of US public 
diplomacy today? Rob Asghar of the USC 
Center on Public DiplomacyCenter on Public DiplomacyCenter on Public Diplomac  describes 
the Iraqi shoe-throwing incident as that 
“of a grown child’s sudden eruption up at 
a nauseatingly tense Thanksgiving family 
meal,” brought about by misconceived 
notions of hard and soft power. 

On the History News Network, John 
Brown criticizes Glassman’s ‘war of 
ideas’ for simplifying the “complexity 
and changeability” of the United States 
and being “simply dumb,” and dismisses 
it as a “crude propaganda campaign 
thinly disguised.”

The Federalist goes further than Brown, 
accusing Glassman of following a 
“business as usual” approach to Al-Hurra 
that avoided the known criticisms of the 
channel’s management and programming. 
The incoming Obama administration, 

according to the Federalist, should 
seek a replacement for Glassman, and 
“sort through the debris of US public 
diplomacy…to determine what is 
salvageable.”

Finally, President-elect Obama is 
receiving positive reviews for his 
handling of US public diplomacy thus 
far. First, Matt Armstrong on Mountain 
Runner has praised reports of a greater r has praised reports of a greater r
role for the State Department in the 
shaping of US diplomacy. Armstrong 
notes “a very promising beginning to 
what appears will be active leadership at 
the State Department.” 
Obama’s decision to visit a Muslim 
capital during the fi rst 100 days of his 
administration is also lauded by Saad 
Eddin Ibrahim in the Washington Post in t in t
December. Seen as an “excellent idea,” 
Ibrahim believes that an Obama visit has 

the potential to heal the deep grievances 

abundant in the Muslim World.

Public Diplomacy 2.0

Toward the end of 2008, the US 
Department of State drew attention to 
a variety of online initiatives aimed 
at curbing extremism and promoting 
engagement with foreign publics in the 
‘War of Ideas’ (PR.IV_23: E-Diplomacy 
in the Digital Age.) 

Speaking about the role of social 
networking sites such as Facebook, Under 
Secretary Glassman stressed during a 
Briefi ng on US Public Diplomacy and the 
War of Ideas  in November that the State 
Department was “acting as a facilitator 
to speed the use of the same techniques 
again employed by foreign citizens, not 
governments to build movements against 
violence.”

In addition to discussing the power 
of social networking sites, the State 
Department briefi ng touched on the 
progress of the digital outreach team, a 
select group of “people who go onto the 
Internet, into chat rooms, onto popular 
websites, onto blogs in some cases, 
and talk about American policy, correct 
mistakes that are being made, and refer 
people back to factual documents.”

In another attempt at web-based 
diplomacy, the State Department 
launched in October an initiative entitled 
“Briefi ng 2.0” in which Department 
spokesman Sean McCormack will take 
questions from the general population as 
a way to help Americans understand the 
importance of foreign affairs.

“The world of Public Diplomacy is 
changing and ever adapting to the digital 
age, enhancing communication outside of 
the traditional channels of convention,” 
notes Deputy Assistant Secretary of State 
for Public Diplomacy Colleen Graffy for 
the Washington Post this month. t this month. t

Remarking that the “proliferation of 
democracies and the emergence of the 

3

“[Under 
Secretary 
Glassman is] 
unable to, or 
unwilling to 
acknowledge 
a connection 
with these 
misconceived 
policies and the 
low American 
standing, or more 
accurately, the 
unpopularity 
of the Bush 
administration.” 
George Hismeh, Gulf News 
journalist.



round-the-clock media environment 
have brought an end” to the days when 
diplomats dealt with diplomats and 
decisions were taken behind closed doors, 
today “governments must communicate 
not only with their people but also with 
foreign audiences, including through 
public diplomacy.”

Graffy asserts that public diplomacy is 
the art of communicating a country’s 
policies, values, and culture, and notes 
that diplomats today engage, connect, and 
listen to people before communicating. 
This also explains the introduction of the 
State Department’s “Public Diplomacy 
2.0,” social networking side for State 
alumni, enhanced Web sites, blogs, and 
Facebook pages for embassies.

One clear lesson that emerged from the 
Cold War was that winning hearts and 
minds required communicating in a way 
that “connected” with people on their 
terms, whether through fi lm or jazz or 
jeans. Graffy concludes, “To keep our 

public diplomacy relevant today, we have 
to reach out and connect with people 
on their terms, whether we use blogs or 

texts.”

Shoe Politics 

Shoe-throwing journalist Muntather Zaidi 
told his family he would never apologize 
to President Bush for hurling his shoes 
at him, reports the LA Times.  Praised by 
religious leaders and others across the 
Arab world (PR.IV_26: The Shoe, The 
President and Iraq), Muntather’s brother 
Uday challenged the government’s 
assertions that the offender asked for 
forgiveness.

Zaidi was allegedly tortured in jail. Uday 
said his brother had lost a tooth and his 
nose had required stitches because of 
the beatings he had suffered while in 
custody. “A judge investigating the case 
told the Associated Press on Friday that 
Muntather showed signs of having been 
beaten in custody,” comments the LA 
Times. Meeting with Iraqi reporters on 
Saturday, Maliki criticized Muntather 
for giving the world a “bad image” of 
Iraq and harming the reputation of its 
journalists.

Above all, the shoe incident exposes the 
West’s failure to understand the Arab 
world, claims columnist Ray Hanania for 
Arabisto. According to Hanania, the case 
of the shoe-throwing Iraqi cameraman 
highlights the disconnect between what 
Americans do and do not know about the 
Arab world.

Hanania explains that although the 
Arab world has been at the core of US 
policies since the terrorist attacks of 
9/11, America knows barely anything 
about the Arab world. He adds there is 
not “one major Arab American columnist 
who writes on a regular basis for a major 
mainstream American newspaper who is 
allowed to explain Arab culture and Arab 
thinking and Arab politics.” 

Further, Hanania argues that Arab 

Americans are excluded from most 
debates in the US and “the coverage of 
the Arab American community is often 
restricted to controversy, violence and 
terrorism.” He goes on to add that until 
Americans understand the Arab mind and 
fi ght against stereotypes and prejudices, 
little else but failure should be expected.

Secretary of State Condoleezza Rice 
also commented that US popularity is 
currently “not great” in the Arab world, 
reports Agence France Presse. “Perhaps 
it is not popular in the Middle East to say 
that it is time for the people of the Middle 
East to live in freedom, not in tyranny,” 
Rice said in an interview with AFP.

American popularity has seen 
considerable decline in the wake of the 
US-led war on terror, and the recent event 
with Muntather was another characteristic 
of the state of US-Arab relations. The 
chief US diplomat was surprised when 
AFP, like other media outlets, continued 
to ask her about the wave of popular Arab 
support for the Iraqi journalist who threw 
his shoes at President Bush during his 
recent unannounced visit to Baghdad.

“Do you really think in 10 years anybody 
will remember this incident?,” Rice asked 

4

“The world 
of Public 
Diplomacy is 
changing and 
ever adapting 
to the digital 
age, enhancing 
communication 
outside of the 
traditional 
channels of 
convention.” 
Deputy Assistant 
Secretary of State for 
Public Diplomacy Colleen 
Graffy.

“Do you really 
think in 10 years 
anybody will 
remember this 
incident? What 
matters is the 
US liberated the 
people of Iraq 
from Saddam 
Hussein.” 
Secretary of State 
Condoleezza Rice.



before adding, “What matters is the US 
liberated the people of Iraq from Saddam 
Hussein.” 

PRStar remarks however, “Sadly, the 
incident is also a sign of the diminished 
global stature of the American 
presidency.” Many Iraqis and others 
in the Muslim world condemned the 
attack in no uncertain terms, for it was a 
deep cultural faux pas implying that the 
president is as low as the dirt underneath 
the shoe and an affront to the hospitality 
one is expected to show a guest. The 
incident demonstrates the necessity of 
rebuilding America’s reputation in the 
Middle East in the next few years.

Arabs Debate 
on Hamas’ 
Responsibility While 
the IDF Goes on 
YouTube

The Israeli airstrikes against Hamas 
targets in Gaza, which have killed more 
than 300 Palestinians, have created an 
uproar across the Arab world with some 
comparing the attacks to a genocide, 
according to Kuwait Times. National 
Assembly Speaker Jassem Mohammad 
Al-Kharafi  said in a statement to KUNA, 
“This aggression represents a genocide 
against unarmed and besieged people… 
especially as the attacks came during 
religious occasions of both Muslims and 
Christians.”

Leaders of the Assembly believe that 
Israel is singlehandedly responsible 
for the breakdown and failure of peace 
negotiations, and consequently should be 
coerced into taking responsibility for its 
actions, while others contend that military 
intervention may be necessary.
The Arab League singled out Israel 
for blame, and the Organization of the 
Islamic Conference accused it of a “war 
crime” for not protecting the lives of 
civilians. Egyptian President Hosni 
Mubarak said in a statement that “Egypt 

condemns the Israeli military aggression 
on the Gaza Strip and blames Israel, as an 
occupying force, for the victims and the 
wounded”

Muslim nations angrily condemned 
Israel over air attacks on the Gaza Strip 
while UN Secretary General Ban Ki-
moon deplored the violence. Rallies and 
protests took place all over the Arab 
world too.

However, Egypt’s ruling party accused 
the Islamist Palestinian movement 
Hamas on Wednesday of adventurism, 
irresponsibility and ignoring Egyptian 
advice on Gaza, reports ReutersReutersReuter . The 
National Democratic Party (NDP) 
declared in a statement, “The Hamas 
movement has thwarted all attempts to 
achieve Palestinian national unity and has 

not accepted repeated Egyptian advice on 
the importance of maintaining the truce 
(with Israel).”

The statement went beyond criticism 
of Hamas by the government, which 
has said that it gave repeated warnings 
before Israel attacked last Saturday 
and that those who ignore warnings 
have only themselves to blame for the 
consequences.

“The Hamas leadership has been dragged 
behind delusional promises by parties 
and quarters who have contributed to 
the Palestinian cause only words and 
slogans,” it added.

Meanwhile, the Israeli Defense Force 
(IDF) has chosen to broadcast the 
airstrikes and operation on YouTube, 
reports the Jerusalem Post. “The 
blogosphere and new media are another 
war zone,” said IDF Foreign Press 
Branch head Maj. Avital Leibovich, “We 
have to be relevant there.” The news 
site comments that the IDF’s media 
strategy is intended to avoid Israel’s lack 
of readiness for intense media coverage 
as happened in 2006 during the Second 
Lebanon War.

Some of the footage aired on YouTube 
might be considered disturbing, according 
to the Jerusalem Post, such as one video 
that depicts men loading rockets onto a 
pickup truck, to be driven to the border 
and launched into Israel. Leibovich’s 
YouTube initiative is another piece of the 
new media offensive, she explains, “The 
intelligent audience watching the footage 
will know that people killed did not have 
peaceful intentions toward Israel. I don’t 
believe they’ll be disturbed.”

“The important thing is to get the 
truth out there,” she added, noting that 
her offi ce, in addition to curating the 
YouTube channel, had delivered multiple 
private briefi ngs to bloggers around the 
world. Members of the IDF’s various 
foreign desks intend to use these vlogs 
to discuss a number of aspects of the 
confl ict, in both English and Arabic, in 
a personal setting that they hope will 

5

“The Hamas 
movement 
has thwarted 
all attempts 
to achieve 
Palestinian 
national unity 
and has not 
accepted 
repeated 
Egyptian 
advice on the 
importance of 
maintaining 
the truce (with 
Israel).” 
Statement by National 
Democratic Party (NDP), 
Egypt.



overcome what they perceive as “the 
stiffness of television news.”

Confusion Between 
DoS and DoD

In 2008, the role of public diplomacy 
changed course as the Department of 
Defense  (DoD) progressively encroached 
over State Department (DoS) territory 
(PR.IV_22: Communication in Public 
Diplomacy), obtaining more funds for 
strategic communication campaigns, 
described Craig Hayden for IntermapIntermapInterma . 
He argued, “The US needs to be aware 
of the media market today and strategic 
realignment of resources and priorities is 
vitally important.”

Skeptical about the $300 million funding 
to DoD destined for public diplomacy 
purposes, Hayden warned that greater 
Pentagon involvement risked US public 
diplomacy efforts being perceived as a 
tool of manipulation.

Secretary of Defense Robert Gates, 
(PR. IV_23: Hard Talk on Soft Power), 
acknowledged that military force alone 
would not achieve everything set out in 
US foreign policy objectives, remarking 

that soft power “is needed to win the 
hearts and minds of people abroad.” 

According to the New York Times, Hillary 
Clinton, President-elect Barack Obama’s 
choice for Secretary of State, wants to 
give a new lift to US diplomacy efforts. 
Clinton intends to strengthen the State 
Department’s diplomatic role which has 
been overshadowed “by [the]Pentagon, 
the vice president’s offi ce and even the 
intelligence agencies.”

It is thought Clinton that will also 
resurrect the role of special envoys for 
certain countries and regions. Although 
specifi c envoys have not been determined 
yet, this idea will differ from the Bush 
administration which “made relatively 
little use of special envoys,” and 
consequently yielded “meager results.” 
An offi cial, who spoke on condition of 
anonymity, said “Mrs. Clinton was being 
supported in her push for more resources 
by Defense Secretary Robert M. Gates.

Great Strides in Arab 
Media

The Arab League awarded Sheikh 
Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum, 
Vice-president and Prime Minister of 
the UAE and Ruler of Dubai, the title 
of the First Patron of the Arab Media, 
reports AME InfoAME InfoAME Inf . The announcement 
came at the concluding ceremony of the 
4th Forum of Arab Producers held at 
the Arab League headquarters in Cairo 
in recognition of the efforts of Sheikh 
Mohammed in promoting the visual and 
print media as effective instruments of 
social development in the Arab world.

According to Gulf NewsGulf NewsGulf New , it is the fi rst 
time that an Arab leader has been 
awarded this title. The award refl ects 
“The great appreciation the people of 
the media …[for the]…support Sheikh 
Mohammed has extended for media 
enabling them to play vital roles in 
social, scientifi c, cultural, economic and 
political development in the Arab world.” 
A source at the Arab League explained 

that this award refl ects the civilized face 
of the UAE, “specifi cally its respect for 
and commitment to culture, education 
and art.”

In related news, Al-Sumaria TV, the Iraqi 
satellite channel, also received a media 
trophy from the ‘Arab Producers Union’, 
reports AME InfoAME InfoAME Inf . Chafi c Elias Tabet, the 
CEO of the TV station, expressed his joy 
at the award, emphasizing that it is an 
honor for every employee at the station, 
which was established in September 
2004.

Tabet added that Al-Sumaria TV is 
a forum for the Iraqi people, chosen 
especially for its credibility and 
objectivity in its news and programs 
“without looking into religious, political 
or ethnic affi liations, which gained the 
respect of all the Iraqis.” The TV station 
also promotes democracy and freedom 

within the context of a unifi ed Iraq.

New York Man Guilty 
of Aiding Hezbollah 
News Network

Javed Iqbal, a Pakistani-born New York 

6

“[Al-Sumaria 
TV’s credibility 
and objectivity] 
without looking 
into religious, 
political or ethnic 
affi liations, 
which gained the 
respect of all the 
Iraqis.” 
Chafi c Elias Tabet, CEO of 
Al-Sumaria TV.

“The US needs 
to be aware 
of the media 
market today 
and strategic 
realignment 
of resources 
and priorities 
is vitally 
important.”
Craig Hayden, Intermap 



resident, pled guilty this week to charges 
of providing satellite television services 
to a terrorist organization. Iqbal admitted 
to transmitting Al-Manar, the Lebanon-
based Hezbollah news network, to 
United States customers in exchange for 
thousands of dollars, reports ReutersReutersReuter . 

The Foundation for Defense and 
Democracies (FDD) issued a statement 
on December 23, 2008 entitled FDD’s 
Coalition Against Terrorist Media 
Calls Hezbollah Al-Manar Guilty 
Plea “Sobering” and “Signifi cant” . 
In the statement, the FDD noted the 
United States designated Al Manar as a 
Specially Designated Global Terrorist 
(SDGT) entity in March 2006. Hezbollah 
is a Designated Foreign Terrorist 
Organization.

The report also states that many satellite 
companies such as Asiasat, Eutelsat, 
and Intelsat have banned Al-Manar from 
being carried on their satellites. 

Iqbal argued that his actions were 
protected by the First Amendment right 
to freedom of speech and freedom 
to broadcast and publish news and 
information. 

However, Richard Berman of the United 
States District Court disagreed with 
Iqbal’s defense, saying, “I don’t think 
the case is about content,” according to 
the  New York Times Berman continued, 
“I don’t think it’s about protected speech 
or advocacy. I don’t think it’s about 
defendants’ right to say what they wish, 
to write what they wish, to publish what 
they wish or even to broadcast what they 
wish.”

Rather, he argued, the case was about 
“whether the defendants ran afoul of 
legitimate laws designed to help protect 
against terrorism, for example, by 
providing aid to terrorist organizations, 
and that is also a fundamental 
government concern.”

The article also noted that Iqbal was well 
aware of the relationship between Al-
Manar and Hezbollah. He was also aware 
that Hezbollah is a designated a terrorist 

organization in the United States.

Saleh Elahwal, Iqbal’s suspected partner 
in this crime, will face trial in January.

Internet Out…Again, 
in MENA

Internet service providers scrambled to 
reroute data detoured due to the severing 
of several underwater cables last week, 
reports the Associated Press. The incident 
resulted in widespread internet outages 
across the Middle East and North Africa.

According to the Egyptian 
communication ministry, three internet 
cables were cut off the coast of Sicily, 
notes the Associated Press in another 
article. Yemen, Sudan, and the United 
Arab Emirates were among the countries 
reporting widespread outages, continues 
the news site.

Egyptian newspaper Al-Ahram surmised 
that millions of people across the 
region lost access to the internet and 
international phone calls had to be 
rerouted.

While the cause of the break remains 
unknown, some seismic activity was 
reported near Malta before the cut was 
detected, adds Al-Ahram.

This incident was the second large-
scale internet outage in the region 
this year, states AP. Undersea cables 
were also damaged in January, causing 
outages across the Middle East. Egypt 
in particular suffered prolonged outages 
both in January and last week, notes Akil 
Bashir, chairman of Telecom Egypt.

While cuts in undersea cables are not 
rare, two major incidents in one year 
are certainly cause for concern, adds 
Bashir.  The massive internet outage 
earlier this year led many in the Middle 
East and across the blogosphere to 
ponder conspiracy theories (See PR_IV.4: 
Conspiracy Theories Surround MENA 
Internet Outage).

For instance, the fact that January’s 
internet blackouts occurred in Egypt, 
Saudi Arabia, Qatar, the United Arab 
Emirates, Kuwait, Bahrain, Pakistan 
and India, but not in Israel and Iraq 
was a source of suspicion. In a similar 
vein, some bloggers across the MENA 
suggested at the time that the internet 
blackout was orchestrated by neo-
conservatives bent on controlling terrorist 
propaganda in Iraq.

Whatever the cause, January’s 
outage and the most recent incident 
“highlighted the fragility of international 

communications,” argues Al-Ahram.

7



References
[1]June 22, 2008, "U.S.-Funded Arab 
TV's Credibility Crisis." CBS News: 
http://www.cbsnews.com/stories/2008/06/
19/60minutes/main4196477.shtml. 
June 23, 2008, “Broadcasting Board 
of Governors Corrects the CBS 60 
Minutes Story About Alhurra Television.” 
Washington DC: Broadcasting Board 
of Governors: http://www.bbg.gov/
pressroom/pressreleases-article.cfm?artic
leID=243&CFID=556690&CFTOKEN=
32179463. 
Andrew Elliot, Kim, December 24, 2008. 
“Al-Hurra Will Woo Arab Audiences 
With Extreme Weather, Thomas 
Friedman” USA: http://kimelli.nfshost.
com/index.php?id=5512.
Armstrong, Matt, June 23, 2008, 
"Looking beyond Al-Hurra and into 
American Information Activities." 
Mountain Runner: http://mountainrunner.
us/2008/06/looking_beyond_alhurra_
and_int.html. 
Kazimi, Nibras, June 23, 2008, “’Tis 
the Season to Bash Al-Hurra.” Talisman 
Gate: http://talismangate.blogspot.
com/2008/06/tis-season-to-bash-al-hurra.
html. 
Linzer, Dafna, June 22, 2008, “Lost in 
Translation: Alhurra- America’s Troubled 
Effort to Win Middle East Hearts and 
Minds.” Pro Publica: http://www.
propublica.org/feature/alhurra-middle-
east-hearts-and-minds-622. 
Linzer, Dafna, December 11, 2008, 
“Report Calls Alhurra a Failure.” USA: 
ProPublica: http://www.propublica.org/
article/report-calls-alhurra-a-failure-1211. 
Lipien, Ted, December 11, 2008, "Failure 
of Privatizing U.S. Image Abroad: 
White House Publishes Self-Serving 
But Questionable Claims from the 
Broadcasting Board of Governors." USA: 
Blogger News Network: http://www.
bloggernews.net/118972. 
Lipien, Ted, December 11, 2008, 
“Failure of Privatizing U.S. Image 
Abroad: White House Publishes Self-
Serving But Questionable Claims from 
the Broadcasting Board of Governors.” 
USA: Free Media Online: http://
freemediaonline.org/freemediaonlinebl
og/2008/12/11/failure-of-privatizing-us-

image-abroad-white-house-publishes-
self-serving-but-questionable-claims-
from-the-broadcasting-board-of-
governors/. 
Lipien, Ted, December 16, 2008, “The 
Obama Administration Has No Need 
for Private U.S. Propaganda Radio and 
TV.” USA: Free Media Online: http://
freemediaonline.org/freemediaonlineblo
g/2008/12/16/the-obama-administration-
has-no-need-for-private-us-propaganda-
radio-and-tv/. 
Lynch, Marc, June 23, 2008, "Al-Hurra 
Under Fire, Again." Abu Aardvark: 
http://abuaardvark.typepad.com/
abuaardvark/2008/06/a-reprieve-for.html. 
Snow, Nancy, December 12, 2008, "Al-
Hurra TV: Uncle Sam's Boondoggle." 
USA: The Huffi ngton Post: http://www.
huffi ngtonpost.com/nancy-snow/alhurra-
tv-uncle-sams-boo_b_150626.html. 
[2]Armstrong, Matt, August 22, 2008, 
“Richard Barrett's Al-Qaida's Strengths 
and Vulnerabilities.” USA: Mountain 
Runner: http://mountainrunner.
us/2008/08/richard_barretts_alqaidas_
stre.html.
Armstrong, Matt, December 24, 2008, “A 
Good News Story for Public Diplomacy 
and Global Engagement.” USA: 
Mountain Runner: http://mountainrunner.
us/2008/12/a_good_news_story_for_
public_d.html.
Armstrong, Matt, June 24, 2008, 
“Setting a New Course for U.S. Public 
Diplomacy?” USA: Mountain Runner: 
http://mountainrunner.us/2008/06/
setting_a_new_course_for_us_pu.html.
Asghar, Rob, December 15, 2008, 
“American PD: Mission Still Not 
Accomplished.” USA: USC Center 
on Public Diplomacy: http://
uscpublicdiplomacy.com/index.php/
newsroom/pdblog_detail/american_pd_
mission_still_not_accomplished/.
Berman, Ilan, December 15, 2008, “How 
Not To Win Hearts and Minds.” USA: 
American Foreign Policy Council: http://
www.afpc.org/blog/?p=58.
Brown, John, December 21, 2008, 
“Thoughts on the So-Called ‘War of 
Ideas.’” USA: History News Network: 
http://hnn.us/roundup/entries/58654.html.
Clemons, Steve, December 18, 2008, 
“Co.Nx – Public Diplomacy 2.0 
– Chatting with Connections around the 

World.” USA: The Washington Note: 
http://www.thewashingtonnote.com/
archives/2008/12/conx_public_dip/.
Elliott, Kim Andrew,  December 20, 
2008, “Re-examining Smith-Mundt: 
But to What End?” USA: Kim Andrew 
Elliott: http://kimelli.nfshost.com/index.
php?id=5493.
Farmer, Guy, June 29, 2008, 
“America Is Still Loved Abroad.” 
USA: Nevada Appeal: http://www.
nevadaappeal.com/article/20080629/
OPINION/900183697/1061/
EDUCATION&parentprofi le=-1.
Glassman, James, June 24, 2008, 
“How to Win the War of Ideas.” USA: 
Wall Street Journal: http://online.wsj.
com/article/SB121426568607498451.
html?mod=opinion_main_commentaries.
Hismeh, George, July 17, 2008, “Don’t 
Paint All Arabs with the Same Brush.” 
USA: Gulf News: http://www.gulfnews.
com/opinion/columns/region/10229404.
html.
Ibrahim, Saul Eddin, December 20, 
2008, “An Outreach to Muslims.” 
USA: Washington Post: http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2008/12/19/AR2008121902978.
html?nav=rss_opinion/columns.
Khouri, Rami, July 28, 2008, “Good 
News & Bad in US Public Diplomacy.” 
Lebanon: Arab Media Watch: http://www.
arabmediawatch.com/amw/Articles/
Analysis/tabid/75/newsid395/5022/Good-
news--bad-in-US-public-diplomacy-
/Default.aspx.
Michaels, Jim, August 20, 2008, “Terror 
Propaganda Takes Hit in Iraq.” USA: 
USA Today: http://www.usatoday.com/
news/world/2008-08-20-propaganda_
N.htm.
The Federalist, December 18, 2008, “Size 
10 – US Public Diplomacy Disaster.” 
USA: Blogger News Network: http://
www.bloggernews.net/119076.
Spring 2008, “Daniel Nassif: ‘We Do 
Not Spread Propaganda for the United 
States.’” USA: Middle East Quarterly: 
http://www.meforum.org/article/1880.
[3]Graffy, Collin P. December 23, 
2008. "A Tweet in Foggy Bottom." US: 
Washington Post:
http://www.washingtonpost.com/
wp-dyn/content/article/2008/12/23/
AR2008122301999.html?sub=AR

8



[4]December 21, 2008. "IRAQ: Shoe 
thrower vows never to apologize to Bush, 
family says." LA Times:
http://latimesblogs.latimes.com/
babylonbeyond/2008/12/iraqi-shoe-thro.
html
Hanania, Ray, December 19, 2008, “Shoe 
throwing incident exposes underbelly of 
Western failure to understand Arab World 
[relates to AJE in the US].” US: Arabisto:
http://www.arabisto.com/p_blogEntry.
cfm?blogEntryID=1399
December 22, 2008, "US popularity in 
Arab world 'not very great,' Rice says." 
Agence France Presse:
http://www.google.com/hostednews/afp/
article/ALeqM5iYzg7O8LgTZA2olVqxd
yDFSJK9tg
December 22, 2008, "One step backward 
for U.S.-Iraq relations." US: PJStar:
http://www.pjstar.com/opinions/
x632864911/Our-View-One-step-
backward-for-U-S-Iraq-relations
[5]December 28, 2008. "Kuwait 
condemns 'genocide' in Gaza." Kuwait: 
Kuwait Times: 
http://www.kuwaittimes.net/read_news.
php?newsid=MjA5ODM5Njk5
December 31, 2008, "Egypt's Ruling 
Party Attacks Hamas and Allies." Cairo: 
Reuters: http://africa.reuters.com/wire/
news/usnLV83566.html. 
Socol, Max, December 30, 2008. "IDF 
Launches YouTube Gaza Channel." 
Israel: Jerusalem Post: http://www.jpost.
com/servlet/Satellite?cid=123045653152
3&pagename=JPost%2FJPArticle%2FS
howFull.
[6]Landdler, Mark, December 23, 2008. 
"Clinton Moves to Widen Role of State 
Dept." US: New York Times:
http://www.nytimes.com/2008/12/23/us/
politics/23diplo.html?scp=1&sq=clint%2
0state%20dept&st=cse.
 [7]December 19, 2008, "Mohammad 
awarded media patron title." UAE: Gulf 
News:
http://www.gulfnews.com/nation/
Media/10268693.html.
December 20, 2008 "Arab Producers 
Union Honors Al-Sumaria TV and 
Awards it Trophy for Year 2008." 
UAE: AME Info: http://www.ameinfo.
com/179237.html.
December 21, 2008, "Sheikh Mohammed 

wins media award" UAE: AME Info: 
http://www.ameinfo.com/179259.html.
[8]December 23, 2008. "New Yorker 
Pleads Guilty to Supporting Terrorist 
Media." US: Analyst Network:  
http://www.analyst-network.com/article.
php?art_id=2671.
December 23, 3008. "NY man pleads 
guilty to broadcasting Hezbollah TV." 
New York:Reuters:
http://uk.reuters.com/
article/burningIssues/
idUKTRE4BM4J920081223.
[9]December 21, 2008, "Internet Services 
Still Spotty in Some Part of MidEast." 
Dubai: Associated Press: http://www.
google.com/hostednews/ap/article/ALeq
M5iFLpSYfEaVPF5ZGYZoiIYwTbqBi
AD95745BG0. 
Leila, Reem,  December 25-31, 2008. 
"Internet-less Again." Cairo: Al-Haram: 
http://weekly.ahram.org.eg/2008/927/eg6.
htm.

9



10

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to bridging 
the growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues through effective 
commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing 
to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible 
donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please support Layalina by 
making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.



11



12



13


