
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

McHale Addresses 
Security Issues
After two weeks in office, Under Secretary 
for Public Diplomacy and Public Affairs, 
Judith McHale, addressed students 
from the YES program and received 
mixed reviews from the blog world.
	
In her June 11 speech for the State 
Department’s Youth Exchange and Study 
(YES) Program, Judith A. McHale outlined 
her role while stressing the importance of 
multi-leveled public diplomacy for the 
US to 330 students, from 18 different 
predominantly Muslim countries, who 
were completing their study abroad year. 

She explained that the Obama 
administration is fully committed to 
increasing and continuing the use of public 
diplomacy worldwide in order to strengthen 
and create relationships internationally. 

McHale defines the mechanisms of public 
diplomacy as communication, through new 
and traditional media, and engagement, 
through “people to people” interactions, 
and larger cultural and policy exchanges. 
	
With increased access to technology and 
media, individuals have more power and 
voice in the state than ever before, which 
implies that public diplomacy concerns 
them first. As an example she references 
President Obama’s recent speech in 
Cairo, and how it has been translated into 
14 languages and reached 170 countries.

McHale used US aid to Afghanistan and 
Pakistan as the most important example 
of engagement, stressing that this region is 
the place most in need of public diplomacy. 
She says that, “since 2002, the United States 
has provided a total of more than $3.4 
billion to alleviate suffering and promote 
economic growth, education, health, 
security and good governance in Pakistan.” 

This aid includes English teaching and 
text messaging initiatives to communicate 
where the US aid programs are located. 
McHale concluded her speech by 
repeating the importance of forging new 
and stronger friendships worldwide. 

Matt Armstrong discusses the 
Under Secretary’s speech in his blog, 
MountainRunner, calling it “good and 
full of promise” despite the lack of 
specific details. However, he highlighted, 
“This is not a propaganda contest – it 
is a relationship race. And we have got 
to get back in the game,” to illustrate 
McHale’s understanding of her position. 

Armstrong criticizes McHale’s failure to 
point out that the text message service, in 
relation to President Obama’s speech, is 
not global. Overall Armstrong maintains 
that McHale reiterated the previous 
Under Secretary’s, Jim K. Glassman, 
points. However, she has one advantage 
over him; she enjoys the support of the 
president and the Secretary of State.

Blogger, TOX, posting on the 
MountainRunner as well, is far less 
impressed by McHale’s speech, comparing 
her remarks to “a safe, conservative, 
bureaucrat”. He writes that though she is 
knowledgeable and well-spoken, her lack of 
details and specifics has him less convinced. 

TOX advises McHale to review the 
speech and to include more details. 
TOX recommends that McHale 
answer all questions, with the help 
of a focus group of experts, and to 
post the answers online, similar to 
the type of strategic review President 
Obama used before his speech in Cairo.

Similar to TOX, William Kiehl, writes 
in his blog, My PD Blog, that despite 
a well written and prepared speech 
McHale’s use of buzz words and State 
jargon, like “global engagement” and 
“strategic communications,” means 
little, action is needed behind the words. 
Kiehl says that though there are talks of 

positive initiatives, there needs to be a 
more dramatic change in legislation and 
action from the new administration.

Overall McHale is seen as well spoken 
during her speech, especially considering 
that she has only been in office for two 
weeks, but bloggers and critics anxiously 

In this issue:
McHale Addresses Security Issues	 1

Obama Establishes New Boundaries	 2	

Satellite TV Expands in  
the MidEast			   2

Iraqi Media Struggles with  
Propaganda 			   4

Religious TV Spurs Tensions 	 5

Iran Bans Media Coverage		  6

New Media at Work in Lebanese 
Elections				   6

Cinema Re-opens in Saudi Arabia  
after Three Decades		  7

Arab Press Skeptical of  
Obama’s Speech			   8

Obama’s Speech in Cairo Reflects  
a New Direction of US Foreign  
Policy				    9

References	    	                 11

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 13, June 5, 2009-June 18, 2009



2

wait for the details of her plans regarding 
communication and engagement 
with the international community. 

Obama Establishes 
New Boundaries
From a public diplomacy standpoint, 
President Obama’s June 4th speech to 
the Muslim world could very well become 
“the foundation for a serious, ongoing 
conversation which could, as the President 
put it, ‘remake this world,’” argues 
Marc Lynch for his Foreign Policy blog.

Lynch offered his initial impressions of 
the speech, calling it “one of the most 
successful public diplomacy and strategic 
communications campaigns I can ever 
remember,” and praised Obama for 
addressing a wide range of issues, including 
the Israeli-Palestinian conflict, nuclear 
weapons, violent extremis, democracy, 
religious freedom, and womens’ rights.

Obama’s speech was aimed at initiating 
a conversation with the Muslim-majority 
countries, and signaled a departure from 
the type of caustic relationship of the past 
eight years, writes Mike Madden for Salon.

Madden, like many others, praised the 
“thoughtful tone” of the speech and 
stressed Obama’s powerful invocation of 
the Qu’ran and other religious texts as 
a way of stressing unity and peace over 
the “us vs. them” rhetoric of the past.

“In true Obama form, he balanced 
criticism of the Muslim world with 
a recognition that Western powers 
hadn’t always acted blamelessly toward 
it, and set off each recognition of the 
nuances of life in the Middle East 
with a defense of his own country.”

Some, however, remained skeptical 
that despite the victory in public 
diplomacy, nothing will get done unless 
Islamic states are willing to take action 
themselves, argues Rob Marquand 
for The Christian Science Monitor.

Marquand spoke with Karim Emile Bitar, 
a Lebanese-French international relations 
specialist and president of the KB 
Consulting Group in Paris, who thought 
the speech was “excellent” and yet signaled 
his wariness that nothing would be done.

“…While this may have been public 
diplomacy at its best, one should 
remember that due to decades of 
mistrust, even America’s best rhetoric 
won’t make the Arab world rise to the 
occasion without consistent concrete 
initiative and actions,” said Bitar.

From a different perspective, in 
an article for the Huffington Post, 
independent journalist Derek Flood 
criticized Obama’s choice of Cairo as 
a location to give his speech, arguing 
that, combined with his earlier visit to 
Riyadh, “Obama is further buttressing 
the al-Qaeda leadership’s raison d’etre.”

Flood argues that the choice of these 
two cities as destinations will ultimately 
undermine Obama’s message of 
unity and peace due to the perceived 
human rights violations and inherent 
corruption of these two regimes.

Still, Flood praised Obama’s nuanced 
nod to religious pluralism of the Arab 
world: “Obama’s monologue sought 
to restore the region’s dignity and sow 
the seeds of future cooperation while 
emphasizing plurality and tolerance.”

Another way the White House attempted 
to reinitiate the dialogue with the Middle 
East was through the use of technology, 
including new media outlets, to broadcast 
the speech to as many people as possible, 
writes Kelly Chernenkoff for Fox News.

The State Department set up a website 
which allowed people sign up to receive free 
SMS updates of the speech in real-time in 
Arabic, Farsi, and Urdu, and English.  Users 
could even respond with their comments, 
some of which were posted online.

Chernenkoff notes that US Press 
Secretary Robert Gibbs stressed the 
fact that using new media – Facebook, 
Twitter, YouTube, and MySpace – to 
provide updates in real-time is consistent 
with the administration’s desire to 
set up an enhanced and interactive 
conversation, rather than a mere address.

Gibbs said that this was an indication 
of future dialogue that the Obama 
administration wishes to set up. “This 
is not a one-time event,” Gibbs stated.

Following the speech, the White 
House posted a video of Obama’s 
speech in its entirety as well as a 
full transcript online, writes Chris 
Lefkow for Agence France Presse.

While some did not consider the speech 
revolutionary enough, the consensus seems 
to be that it was a step in the right direction 
in terms of confronting and dealing with 
many of the most serious issues shaping 
US-Middle Eastern relations today.

Marc Lynch writes, “As [Obama] frankly 
recognized, no one speech can overcome 
the many problems he addressed.  But 
this speech is an essential starting 
point in a genuine conversation, a 
respectful dialogue on core issues.”

Go to WhiteHouse.gov for a full 
transcript of Obama’s speech.

Satellite TV 
Expands in the 
MidEast
Internet Protocol TV (IPTV) is in its 
initial stage of penetration in the Arab 
world and is still developing, according to a 
study conducted by Arab Advisors Group, 
reports Trade Arabia. As broadband 
adoption increases in the region, several 
operators in the Arab world have plans to 
implement IPTV (also called TV over IP) 
in the near future, the study explained.
Seven service providers in six countries - 
Algeria, Jordan, Lebanon, Morocco, Qatar 

“Obama’s 
monologue sought 
to restore the 
region’s dignity and 
sow the seeds of 
future cooperation 
while emphasizing 
plurality and 
tolerance.”
Derek Flood, independent 
journalist.



3

and UAE - offer commercial IPTV services 
in the Mena region, the report stated.

Additionally, there are ongoing or 
planned projects by the service providers 
and/or governments in countries 
including Bahrain, Egypt, Kuwait, Oman, 
Tunisia, Yemen and Saudi Arabia, to 
offer local IPTV services in the future, 
Faten Bader, an Arab Advisors senior 
research analyst, said in the report.

The experts pointed out that a massive 
supply of free to air (FTA) channels and 
the widespread piracy of DVDs and 
Pay TV were the major obstacles facing 
IPTV providers. This makes the TV 
viewing experience more interactive 
and personalized, Bader pointed out.

In related news, the Arab world’s FTA 
Sat TV channels have grown by 28.1% 
between August 2007 and March 2009, 
reports Al-Bawaba. By March of this 
year, the total number of FTA satellite 
channels reached 474 broadcasting 
on Arabsat, Nilesat and/or Noorsat. 

A new 84-page report entitled, “Satellite 
TV in the Arab World 2009,” was 
released to the Arab Advisors Group’s 
Media Strategic Research Service 
subscribers on May 2009. The channels 
are analyzed according to their type and 
content, broadcasting language, main 
offices, ownership (state owned, private 
or mixed ownership) and satellite carriers.

“Of the 474 channels, 46 were in test 
transmission mode. 82.7% of the 428 
fully launched and operational FTA 
satellite channels broadcast exclusively 
in Arabic. The remaining languages 
[broadcast] lag far behind the Arabic 
language. English follows with a 7.2% 
share,” Danya Nusseir, an Arab Advisors 
senior research analyst, commented.

“In line with the liberalization of the 
audio visual sectors in the region, the 
number of private satellite channels 
exceeds the number of government 
owned channels: 72.4% are privately 
owned while 26.6% are government 
owned,” Mr. Issa Goussous, another Arab 
Advisors Senior research analyst, argued.

The boom in the supply of free satellite 
TV channels in the Arab region seems to 
have stifled the terrestrial TV landscape, 
reports Zawaya. Local terrestrial TV 
stations are still alive in the region, but 
regulations and market dynamics have 
insured that, except in a few countries, 

the number of terrestrial TV stations 
has not grown in the past few years. 

There are 129 terrestrial TV stations 
broadcasting in 19 Arab countries. 
Palestine, Egypt and Iraq lead in the number 
of terrestrial TV stations, constituting 
50.4% of total terrestrial TV channels in 
the Arab world, according to the news site.

The majority of Palestine’s and 
Iraq’s terrestrial TV channels are 
privatelyowned and they constitute 
83.6% of total private terrestrial TV 
channels in the Arab world. Egypt has 
the largest number of government-
owned terrestrial TV channels. 
 
“According to surveys conducted by Arab 
Advisors Group, terrestrial TV channels 
in the region still have a relatively large 
audience although much reduced than 
before the satellite TV era. In Lebanon, 
for example, 93.9% of respondents 
surveyed who watch TV said that they 
still have access to terrestrial television,” 
wrote Miss Noura Abdulhadi, an Arab 
Advisors Senior Research Analyst.

“Arab Advisors Group’s analysis reveals 
that the vast majority of those countries 
covered still have full government 
ownership of the operational terrestrial 
TV channels,” Miss Abdulhadi added.

However, it seems that new media 
technologies have also bolstered 
democratic trends in the Middle East, 
reports PBS. Along with the internet, 

satellite broadcasting has fostered 
remarkable change in the way Arab 
societies, which tend to favor traditional 
and group-oriented values, engage in open 
discussions about politics and society.

Arab satellite channels and networks 
enjoy the freedom to broadcast content 
that is largely unrestricted by the state-
controlled media. Programming on many 
Arab satellite channels — prominent 
among them Qatar-based Al-Jazeera, 
London-based MBC and Lebanon’s 
small but influential, Hezbollah-
run Al-Manar — features frank and 
sometimes controversial reporting and 
discussion of social and political issues. 

With opportunities for call-in participation 
by viewers, such programming is 
threaded with strands of democratic 
discourse: freedom of opinion, diversity 
and respect for minority points of view.

Arab satellite networks trend not 
only toward democratization but also 
profit, taking into account many facets 
of Western commercial broadcasting 
models, including audience demographics, 
branding and market share. The networks’ 
ability to serve as conduits for change 
dovetails neatly with this dual mission.

Produced by Arabs for Arab audiences, 
satellite programming content often 
acknowledges and defers to Arab social 
norms, with self-regulation replacing 
state-imposed censorship. Nonetheless, 
PBS remarks that while not hindered 
by direct state control, Arab satellite 
TV is vulnerable to supra-governmental 
checks emanating from the region. The 
Charter [what charter?] passed by the 
information ministers of the Arab League 
member countries illustrates this point.

More importantly, Arab satellite 
broadcasting plays a key role in 
democratizing the region as an agent 
of indigenous and evolutionary change, 
and as such, is particularly relevant 
to American interests and policy 
goals in the Arab Middle East and, 
by extension, throughout the Muslim 
world in the post-September 11 era.

The process of democratization is slow and 
subject to pressures and influences from 
within and without. US policies aimed 
at advancing the process have thus far 
sought to inject American values via hard-
power and soft-power interventions alike.

“In line with the 
liberalization of the 
audio visual sectors 
in the region, the 
number of private 
satellite channels 
exceeds the number 
of government 
owned channels.” 
Issa Goussous, Arab Advisors 
Senior research analyst.



4

Iraqi Media 
Struggles with 
Propaganda
Many Iraqis have come to ridicule a 
high-priced US media campaign aimed 
at improving the military’s image and 
promoting democracy, reports UPI. The 
Arabic-language newspaper Baghdad 
Now is one of the products dismissed in 
Iraq as US propaganda, which attempts 
to show a harmonious portrayal of 
Iraqis and US soldiers working together.

“The millions spent on this is wasted 
money,” Ziyad Al-Aajeely, director of 
Iraq’s nonprofit Journalistic Freedom 
Observatory said. “Nobody reads 
this.” During the last six years, the US 
government has spent hundreds of 
millions of dollars on billboards, printed 
material, and television and radio airtime 
aimed at marginalizing extremists 
and fostering reconciliation in Iraq.

Baghdad Now is part of America’s 
huge psychological warfare campaign 
to influence Iraqis’ behavior and 
attitudes, explains the Washington Post.  

In a country where security forces have 
a checkered reputation and sectarian 
tension remains high, many Iraqis 
have grown dismissive of the flood 
of propaganda they know or assume 
comes from the US government.

Baghdad Now is not labeled as a US 
military publication, although the 
military acknowledges it is produced 
by an Army psychological operations 
unit and distributed for free by soldiers. 
Piles of it are left at entrances to the 
Green Zone for passersby to pick up.

The Washington Post reports, “A 
front-page ad showed Iraqis marching 
down a street, apparently protesting. 
Under the image was the statement: 
‘The security forces protect your 
right to demonstrate peacefully.’”

Another edition included a cartoon 
showing a maimed insurgent leaving 
Iraq as a smiling refugee returns. “This 
is so wrong,” Al-Aajeely said with a 
chuckle. “The people in charge of this 
are not professional journalists. They 
do it the same way the prior regime did 
its newspapers,” he added, referring to 

publications that hewed to the narrative 
Saddam Hussein wanted to push.

“The Iraqi media landscape is a peculiar 
one,” says Gary Gambill, editor of Mideast 
Monitor, for Online Opinion. According 
to him, the fall of Baghdad to US-led forces 
nearly six years ago opened the doors to 
a flood of new private media, the likes 
of which the Arab world has never seen. 

Despite the wide variety of publications 
and radio and television stations that 
sprung up, “to this day, Iraq has no 
substantial media licensing restrictions 
or any official censorship.” Nevertheless, 
intimidation, violence and death 
threats are numerous, constantly 
hampering the work of journalists.

Most major Iraqi media outlets are 
oriented toward the outlook and interests 
of a single ethno-sectarian community 
and sponsored by partisan political or 
religious forces. They typically avoid 
overtly sectarian language, adopting 
more subtle cues for differentiation. 
Gambill asserts that, “direct calls 
for violence are rare in aboveground 
media outlets, but indirect incitement 
of sectarian animosity is common.”

Coupled with dire economic conditions, 
where advertising markets are not nearly 
sufficient to support a profitable media 
sector, leave a vacuum to be filled by 
political parties who can fund media 
outlets in exchange for a profitable image.

Gambill remarks that meanwhile, good 
faith efforts by the State Department and 
USAID to bolster the professionalism 
and ethics of the Iraqi media were 
quietly undermined by the Pentagon. 
First revealed by the Los Angeles Times 
in late 2005, the US military paid editors 
of Iraqi newspapers to publish over 
1,000 heavily-slanted articles written by 
US officers using Arabic pseudonyms.

Gambill maintains that this is the legacy 
of the Baathist rule, a time when the 
media were tightly controlled and when 
real journalism did not exist. Optimistic 
observers frequently draw comparisons to 
Lebanon, where the media are dominated 
by the leading political factions of each 
sect and offer a diverse range of viewpoints.

“However, Iraq lacks the deep-rooted 
tradition of civil liberties, political 
pluralism and free enterprise that underlies 
media independence in Lebanon. Lack 

of state restrictions on the media is not 
an ingrained trait of Iraqi governance, 
but instead a reflection of contingent 
political factors subject to change.” 

Others fear that media pluralism serves 
to reinforce divisions in Iraqi society.  
Gambill asserts that with all major 
socio-political forces “having minimally 
accepted the country’s new constitutional 
order and committed to resolving 
differences at the ballot box,” the greatest 
danger for Iraq is that Shiite, Kurdish and 
moderate Sunni governing elites will use 
their control of the state to weaken the 
media networks of their political rivals.

“This would obstruct the growth of 
independent alternatives, producing 
a multipolar parallel to the state-
media relationships prevailing in other 
Arab states,” concludes Gambill.

In related news, The Committee to 
Protect Journalists (CPJ) and the 
Journalistic Freedoms Observatory 
(JFO) highlight several issues that harm 
press freedom in Iraq. Both groups point 
to a number of assaults and instances 
of harassment which have occurred in 
recent months and were committed by 
government officials against journalists 
in various parts of the country under the 
control of Iraq’s central government..

“Lack of state 
restrictions on the 
media is not an 
ingrained trait of 
Iraqi governance, 
but instead a 
reflection of 
contingent political 
factors subject to 
change.” 
Gary Gambill, editor of 
Mideast Monitor. 



5

Since 2003, the press in Iraq has 
made significant strides as hundreds 
of independent, party- or state-run 
newspapers, radio and television stations 
have emerged, notes CPJ. However, Iraq 
is also the most dangerous country in the 
world for journalists, with 139 journalists 
and 51 Iraqi media workers dead.

In recent months, many journalists have 
faced harassment and in some cases 
assault, by Iraqi security forces. In other 
cases, high-ranking government officials 
have used lawsuits as a political tool to 
obstruct and silence the news media.

The CPJ further describes cases of 
journalists who have been detained, 
harassed or persecuted. Such is the example 
of Jassam, a freelance photographer 
working for Reuters, who was detained on 
September 2, 2008 by US and Iraqi forces 
during a raid at his home in Mahmoodiya, 
South of Baghdad. On November 30, 
the Iraqi Central Criminal Court ruled 
there was no evidence to hold Jassam 
and ordered the US military to release 
him from Camp Cropper near Baghdad, 
Reuters reported. The US military 
has not yet complied with this order.

Religious TV Spurs 
Tensions 
Religious satellite TV stations are gaining 
ground in the Middle East, often reflecting 
political and religious tensions, such as is in 
Egypt between the Muslim brotherhood 
and the Salafists, remark Nathan Field and 
Ahmed Hamam for Arab Media Society. 

While religious television is not new in 
Egypt, since 2006, several new stations 
have been founded which focus on 
preaching from a more puritanical 
perspective that does not emphasize 
politics. Experts believe these to be 
the mostwatched channels in Egypt.

Field and Haman point out that, “NileSat, 
Egypt’s main satellite broadcaster, 
currently carries at least twelve stations 
that give significant airtime to Salafi 
programming.” Notably, Al-Nass and al-
Rahma are the most popular stations due 
to the star power of their main preachers. 

Al-Nass was revamped in 2006 by a Saudi 
investor who invited three prominent Salafi 
clerics to host religious programming. 

Since that time the station has been 
dominated by Salafi-oriented preaching. 
Founded in 2007, Al-Rahma (Mercy) is 
owned by Mohamad Hassan, considered 
by many to be the most influential Salafi 
preacher in Egypt. Since the station is 
owned by clerics, they have control over 
programming and therefore doctrine, not 
market concerns, determines its content. 

The near total exclusion of women 
from the airwaves reflects Salafism’s 
more rigid views on gender relations – a 
clear distinction from non-Salafi media, 
argue the authors. Another feature of 
Salafi networks is an unwillingness to 
give platforms to non-Salafi viewpoints.

Field and Haman explain that Egyptians 
are not becoming more conservative 
because Salafi networks appeared in 
2006.   “People do not embrace rigid 
ideas because they read them in a book 
or heard them on TV.  Rather their 
social environment determines how 
they interpret the words of the Qur’an – 
perhaps rigidly, to come to grips with the 
realities they experience on a daily basis,” 
notes Rafiq Habib, an expert in the field. 

The cultural dimension – especially 
the rampant spread of Western 
influence in the media – explains 
Salafism’s appeal to more affluent 
Egyptians.  Field and Hamam continue, “
on a daily basis, the average Muslim 
is bombarded with messages that 
implicitly or quite explicitly challenge 
basic tenets of their Islamic identity.”

They also point to the political dimension 
of the victory of the brotherhood in 2005 
in the parliament, which may have awoken 
a youth expecting them to focus more 
on preaching at the expense of politics. 

Religious channels may also heighten 
sectarian tensions, bringing a Sunni 
satellite television station based out of the 
Gulf to attack Shiites during its broadcasts, 
reports Faris Harram for Iraq Oil Report. 

The channel, named “Al-Khalijiyah,” 
has quickly become notorious for its 
attacks on Shiite Muslims and their 
religious authorities. In Najaf, the holy 
Shiite city, local residents say the channel 
has become a source of provocation.

“If I have ten nuclear bombs, I would 
use one against Christians and Jews, 
and the remaining nine against Shiites,” 
proclaimed a recently-broadcast 
slogan. Another declared, “oh God… 

humiliate the Shiites and those who 
support them; count them all, without 
skipping any of them, and kill them all.”

Residents in Iraq and in the region fear a 
renewal of sectarian violence that would 
be fueled by such programming. Many 
Shiites are disturbed by the fact that 
the channel has not been shut down.

Kathim, an architect, believes that 
dialogue over Islamic sects and their 
beliefs should be exclusively initiated by 
Islamic scholars. “It is wrong to see that 
dialogue taking the form of sectarian 
and violent rhetoric, and it is wrong 
to allow those who are not specialists 

in this topic to discuss it,” he said.

Then, a few weeks ago, the channel 
launched an offensive against the Shiite 
community, namely in Iraq. A daily 
program entitled, “The prevention of 
Sedition,”  now airs, and some people have 
called in asking for the “needed support 
to exterminate the Shiites in Iraq.”

The proclamations aired by al-Khalijiyah 
come at the same time as continuing 
protests in Najaf against statements 
directed at BBC Arabic by Sheikh Adel 
al-Kalbani, the Imam of the Holy Mosque 
in Saudi Arabiain which he explicitly calls 
Shiite scientists infidels. These statements 
provoked a wave of protests in Iraq, the 
Islamic world and Saudi Arabia itself.

Yet, even as the controversy flares, 
others are calm and dismiss the channel 
as insignificant, concludes Harram.

“On a daily basis, 
the average Muslim 
is bombarded with 
messages that 
implicitly or quite 
explicitly challenge 
basic tenets of their 
Islamic identity.” 
Nathan Field and Ahmed 
Hamam, Arab Media Society.



6

Iran Bans Media 
Coverage
Very shortly after the elections in Iran, 
the government slowed the speed of 
the Internet and limited access to Web 
sites in ways that show the growing 
technical skills of the country’s Web 
censors, reports the Wall Street Journal. 

Iranians have shared online images, 
video, emails and “tweets” about the 
protests and spreading violence -- 
circumventing state-controlled media. 
As the protests increased, so did the 
government’s control and repressive 
measures to curb the flow of information. 

The Wall Street Journal explains 
that the government has also put 
stringent limits on reporters’ access to 
demonstrations. The protests made 
the front-page news across the Middle 
East, with heavy coverage on Al-Jazeera 
and other Arab satellite news outlets. 

However, the reporting ban affects all 
foreign reporters -- Western and non-
Western alike. “Iranian state media 
released footage and still photos of a 
rally in support of President Mahmoud 
Ahmadinejad, but few camera crews 
appeared to brave the ban to capture 
footage of supporters of challenger Mir 
Hossein Mousavi,” reports the news site.

The National concurs, pointing out 
the numerous foreign media outlets 
which have been banned from reporting 
in the streets of Iran, as the protests 
continue into their third day. The culture 
ministry said journalists could continue 
to work from their offices but that it 
was canceling press accreditation for 
all foreign media, Reuters reported.

“I wouldn’t speculate about why they’ve 
done this,” said John Pullman, the head 
of output at Al-Jazeera English. “They 
say it is because they cannot guarantee 
the security of people on the streets.”

Since Sunday, Al-Arabiya has been 
reporting on the situation in Iran from 
its Dubai headquarters.  “Now we rely on 
calling eyewitnesses from the newsroom, 
and try to compare different versions 
to get the real picture,” said Dr Nabil al 
Khatib, the executive editor of Al-Arabiya.

The National reports that, according 

to commentators, there was evidence 
of the editorial differences between 
Al-Jazeera and Al-Arabiya’s reporting, 
claiming that Al-Jazeera may have taken 
side with the Iranian government.

“My impression was that they are 
hitting both sides,” said Tuqan 
Tuqan, a Palestinian IT and television 
consultant who was keeping an eye on 
Al-Jazeera’s Arabic coverage over the 
weekend from his home in Stockholm.

BBC also complained of an electronic 
jamming that occurred shortly before the 
election and that has further deteriorated 
since, according to Digital Journal. 

“This seems to be part of the Iranian 
Authorities’ plan to limit news 
coverage of the possible consequences 
of a contentious election” declared 
Peter Horrocks, Director of the 
BBC World Service. “Any attempt at 
jamming BBC Persian is unjustified 
and is contrary to international treaties 
concerning communication satellites.”

Other reports from Tehran indicate that 
social networking sites such as Facebook, 
YouTube and Twitter have been taken 
down since the elections. SMS texting 
services have also been curtailed. 

The media organization Reporters 
Without Borders, which campaigns for 
press freedom, issued a statement today 
that read “The blocking of access to 
foreign news media has been stepped up. 
In addition to the blocking of the BBC’s 
website, the Farsi-language satellite 

broadcasts of the Voice of America 
and BBC — which are very popular in 
Iran — have been partially jammed.”

Gulf Arab governments, fearing growing 
Iranian power in the region gave a muted 
reaction to hardline president Mahmoud 
Ahmadinejad’s election victory, reports 
Reuters. “Falsifying the results is the 
easiest of tasks for a religious-security 
regime that does not believe in leaving 
to chance what it considers to be 
its right,” wrote Abdul-Rahman al-
Rashed in Saudi daily Asharq Al-Awsat.

Saudi-owned Al-Arabiya TV said Iran 
had closed its office for a week without 
reason. “The Saudis are paranoid about 
Iran and have even more reason to be 
so after Ahmadinejad’s reelection,” 
said a Western diplomat in Riyadh.

Around 200 Iranians demonstrated 
outside the Iranian consulate in Dubai 
on Monday. Dubai has become a haven 
for Iranians escaping United Nations 
sanctions on Iran. “The only reason I 
support Ahmadinejad’s election win is his 
bold defiance of the United States with 
the nuclear program,” said Suhail Al-
Rajhi, an Omani secondary school teacher.

New Media at 
Work in Lebanese 
Elections
Following the victory of the American-
backed March 14 coalition in the 
Lebanese Parliamentary elections on 
June 7th, political analysts are looking 
towards the Obama Administration as 
a major player in swaying voters away 
from the Syria-Iranian aligned March 
8 coalition, according to the New York 
Times. 

The March 14 coalition victory is 
attributed, in part, to Obama’s campaign 
of outreach to the Arab and Muslim 
world, completely overturning the 
predicted victory of the Hezbollah-led 
party. For the first time in the Middle 
East, being aligned with the United 
States did not hurt a political coalition, 
perhaps beginning a new trend in the 
region. 

Osama Safa, director of the Lebanese 
Center for Policy Studies, told the 

“This seems to be 
part of the Iranian 
Authorities’ plan to 
limit news coverage 
of the possible 
consequences of 
a contentious 
election.”
Peter Horrocks, director of 
BBC World Service. 



7

New York Times, “Lebanon is a telling 
case… It is no longer relevant for the 
extremists to use the anti-American card. 
It does look like the US is moving on to 
something new.”

While President Obama strove to send a 
conciliatory message to the Middle East 
in his speech to Cairo, some analysts 
similarly have been accrediting some 
stake in the victory to Vice President 
Joe Biden. Though his actions in Beirut 
were derided at first, it is now said that 
his speech contributed in solidifying the 
choice of the essential swing Christian 
voters.

Robert Satloff, for the Middle East 
Strategy at Harvard, suggests that 
Biden’s visit to Lebanon was his way 
of playing hardball with the Lebanese 
voters by reminding them that 
Washington would be reviewing financial 
assistance to, and their relations with 
the nation depending on the outcome of 
the election. Christian voters “cast their 
ballots in droves for candidates opposed 
to the Hezbollah-backed alliance and, in 
so doing, appear to have turned the tide 
of the election.”

Whether it was Obama’s speech 
of reconciliation that defused anti-
American sentiment in the region or 
Biden’s reminder of what the country 
might lose by voting for radicals and 
extremists, there is no question that new 
forms of social media have changed the 
political landscape of the 2009 elections. 

According to OnOffBeirut, there was a 
scarce online presence of the candidates 

in the Parliamentary elections of 2005. 
That was not the case this time around. 
As politicians have acknowledged the 
importance of new media in reaching 
out to voters, more have registered their 
own domain names, created websites 
and kept up with their own Facebook 
pages, each with a full biography of 
the candidate and explanation of their 
political platform. 

Using social media to keep in touch 
with followers living both within the 
borders of the country as well as abroad, 
candidates are able to reach out to 
voters in a way that Lebanon had never 
seen before. By announcing events, TV 
appearances and promotional festivals, 
supporters have been able to stay more 
informed. Politicians, though less likely 
to engage in communication through 
spam databases, used text messaging 
to distribute information for a bigger 
outreach.  

As younger voters got involved in the 
election, they were able to create fan 
pages for candidates, becoming an un-
official outlet for support. Through 
numerous means, social media allowed 
users to take their own initiatives and 
communicate with one another about 
politics.

The use of new media complemented 
the existing campaigns of the candidates, 
allowing for a greater outreach and a 
renewed interest in politics for a younger 
generation. Whatever the reason, be it 
Obama’s speech in Cairo, Biden’s visit 
to Lebanon, or simply the popularity of 
Facebook fan pages, the victory of the 
American-backed party shows that this 
new trend has the potential to emerge 
in favor of change in Middle Eastern 
politics.

By proving that it is no longer a 
disadvantage to align with the US, 
Lebanon could set the tone for improved 
public diplomacy between America and 
the Arab world.

Cinema Re-opens in 
Saudi Arabia after 
Three Decades
David Oliver quipped in The Guardian, 
“MENAHI IS #1 film in Riyadh. Actually, 

it turns out to be the only movie in Riyadh.

However, he reports that the move 
was a major step forward for Saudi 
Arabia, a country which has banned 
film going for the past three decades.  
Religious hardliners in the 1970s pushed 
the government to ban the practice, 
in order to avoid the temptation of 
genders mixing in dark places, along 
with their perception of the movie 
industry as a lavish, sinful expenditure. 

Coinciding with President Barack 
Obama’s visit to the country, the film 
“Menahi” screened in theaters in 
Jeddah, Taif, Jazan, and Riyadh, reports 
Arab News. Women were allowed in 
the screenings outside Riyadh, albeit 
on separate floors of the theaters.  

However, in the June 6 screening at the 
King Fahd Cultural Center in Riyadh, a city 
where Islamic interpretations generally 
run more conservative, officials from 
production company Rotana were unable 
to gain government permission for women 
to attend, the Associated Press reports. 

Publicity in Riyadh was reportedly 
“discreet, apparently out of fear 
opponents would gather en masse to stop 
the screening,” according to AP. Pakistan’s 
The News reports that “A phalanx of 
police was recruited to fend off the Islamic 
activists” who showed up, evidently 
unaffiliated with the government. 

Dubai, is the second film from media 
conglomerate Rotana, reports Qatar 
Happening.  Rotana officials estimate that 
25,000 viewers (9,000 of whom are women) 
have now seen the film, which originally 
screened months ago in Jeddah and Taif. 

Rotana is owned by royal media 
mogul, Saudi Prince Waleed bin 
Talal.  In addition to its production 
company, Rotana dominates the Arab 
entertainment scene with television 
and radio stations, a record label, and 
upscale hotels across the Middle East.

The BBC points out that Prince Waleed 
has said he believes theaters will 
eventually reopen in the Kingdom.  No 
stranger to controversy in his progressive 
steps, Prince Waleed’s wife, Princess 
Ameera, declared to The Telegraph 
earlier this year that she wants to be 
the first female to drive in Saudi Arabia. 
Conservatives leader Youssef Al-Ahmed 
has publically denounced Prince Waleed 
bin Talal as being as dangerous as drug 

“It is no longer 
relevant for the 
extremists to use the 
anti-American card. 
It does look like the 
US is moving on to 
something new.” 
Osama Safa, director of the 
Lebanese Center for Policy 
Studies.



8

dealers for permitting the showing 
of movies on his television network. 

There were minor protests by religious 
conservatives at the screening, who 
hurled epithets at the lead actor, Fayz Al-
Maliki, and for a moment, the audience. 

Actor Al-Maliki responded by saying, 
“They do not represent Islam, have no 
official standing and cannot be considered 
guardians of virtue. Therefore, they have 
no real influence.” Al-Maliki added that 
the actions of the religious protestors 
are “not the essence of Islam. It is 
more of an individual act and is not a 
proper way to project righteous things.” 

According to the Arab News, Saudi 
actor and producer Hassan Al-Asiri, Al-
Maliki’s costar, said that Saudi society 
needs dialogue to work through cultural 
concerns. “They are afraid of the unknown, 
their beliefs are genuine as ours are, and 
therefore we should open channels of 
communication with them, understand 
their fears and give them assurances.”

Al-Asiri believes that the Ministry 
of Culture and Information should 
develop and publicize a gradual plan for 
reopening movie theaters, according 
to Arab News. He suggests a timeline 
where only Saudi films would be allowed 

for the first ten years, then Gulf films 
for the next seven years, then the last 
three years could open the Kingdom 
up to films from across the Arab world. 

Al-Asiri points out that, even for concerned 
groups like portions of the government 
and religious conservatives, cinemas can 
provide a useful tool in solving social 
problems and promoting good values.  
“The theater will also give the young a 
media that is easier to control than the 
TV, where 18 million Saudis are watching 
with no control or censorship,” he said.

Some say gradual change is wise, like 25-
year-old Talal Saleh, who went to one of 
the first screenings.  “This is a conservative 
society that’s not used to mixing,” he 
said. “Change should happen gradually.” 
Others still found the situation droll.  Saudi 
businessman Abdul Mohsen al-Mani, who 
attended the screening with his sons, told 
Agence France Presse, “This is the first 
step in a peaceful revolution,” he told AFP. 
“I don’t want my two sons to grow up in 
the dark ... I told them that in the future 
they will talk about today like a joke.” 

Overall, protestors were “politely 
ignored,” according to BBC News, and 
moviegoers had a good time.  Misfir 
Al-Sibai, a 21-year-old Saudi moviegoer, 
said, “It was just beautiful to see people 
look so animated and happy. […]That 
was the best part of the evening.”

Arab Press Skeptical 
of Obama’s Speech
Arab media have been largely 
divided regarding President 
Obama’s speech in Cairo, Egypt.

While some believe President Obama’s 
speech demarks America’s new role in 
setting a peaceful agenda with the Muslim 
world, others remain cautious of his “well-
crafted” words, which they believe conceal 
the fact that little has actually changed. 

Tariq Alhomayed for Asharq-Alawsat 
lauds Obama for openly addressing the 
Arab world and discussing important 
issues that are often ignored by Arab and 
Muslim leaders. He comments, “Obama’s 
speech addressed the citizen who 
desires an education, and wishes [only] 

to live with dignity,” and “who abhors 
extremism, backwardness and attrition.” 

He adds that, “the Arab and Islamic 
publics should have heard what they 
heard from Obama in all its clarity and 
openness a long time ago, with regards 
to the peace [process], the fight against 
extremism, the right to education and 
dignity, women’s rights, the issue of 
minorities, democracy, and other issues.”

Nonetheless, others are disappointed 
and label Obama’s speech as merely an 
old disguise in a new form. As Fahmy 
Howeidy, an Egyptian political analyst, 
argues in the Egyptian weekly publication, 
Al-Ahram, “Obama’s impressive rhetoric 
did not tell us anything about US policies 
towards pressing issues, particularly 
the Palestinian-Israeli conflict, 
other than what we already know.” 

To most news outlets in the Arab 
world, the Palestinian-Israeli conflict 
remains pivotal to the region’s stability 
and future relations with the US.

Howeidy believes the speech lacks 
crucial details and references. He 
claims that Obama’s “mere mention” 
of the Palestinians’ right to the 
establishment of a Palestinian state “did 
not include details on where this land 
will be, or what its borders will be.” 

Abdus Sattar Ghazali, executive editor 

“They are afraid of 
the unknown, their 
beliefs are genuine 
as ours are, and 
therefore we should 
open channels of 
communication 
with them, 
understand their 
fears and give them 
assurances.” 
Hassan Al-Asiri.

“Obama’s speech has 
arrived, and was 
welcomed, and now 
we must ensure that 
we do not miss any 
more opportunities, 
we must take action 
in a practical and 
effective manner.” 
Tariq Alhomayed, Asharq-
Alawsat.



9

of the online magazine American Muslim 
Perspective, explains to Al-Ahram that 
the two-state solution offered by Obama 
has already been rejected by Israel while 
he has “indirectly urged the Arab states 
to recognize Israel’s ‘legitimacy’ and 
did not offer any criticism of Israel, 
except by saying that he was opposed 
to new Jewish settlements. But he did 
not oppose the existing settlements.” 

Similarly, Attajdid, an online Moroccan 
journal, argues that Obama did not 
address the issue of Jerusalem, the return 
of refugees or the lifting of the embargo. 
The online journal also criticized Obama’s 
speech when he announced that America’s 
support for Israel will be undeterred.

Alhomayed denounces the critics of Obama 
and criticizes them for ignoring Obama’s 
commitment to the right to existence for a 
Palestinian state. Ahmad Rehab, executive 
director of the council on American-
Islamic Relations (CAIR-Chicago), 
stresses the importance of acknowledging 
Palestine by name rather than talking 
about the Palestinian territories.

Rehab said that in his use of the 
word Palestine, “Obama signaled 
that he is quite serious about a 
two- state solution in the future.”

According to Fadel Soliman, director of 
the Cairo-based Bridges Foundation, a 
body that specializes in introducing Islam 
to non-Muslims, change is occurring. 
Soliman argues that, “for the first time, 
an American president has admitted the 
historical mistakes of his country, and 
says clearly that no country in the world 
has the right to decide who should possess 
nuclear weapons and who should not; and 
speaks about his country as a country living 
among -- and not above -- other countries.” 
 
Dahlia Mujahid told Asharq Al-Awsat, 
that “President Obama linked America 
with Europe and the West in general, 
[but] the US has never killed Muslims 
in religious wars, rather it has defended 
them on numerous occasions. Therefore, 
I believe that the President’s speech 
neglected this powerful idea, and did not 
touch upon it at all, and it was possible 
that this would have had a greater 
resonance in the Islamic world, sending 
the message that the President wants.”
  
“This is the first president we see in 
the United States that is talking about 
the Palestinian issue, resolving the 
Palestinian issue in the first six months 

of his presidency. Usually, it’s in the last 
two months of the presidency.” Saad 
Hariri, leader of Lebanon’s parliamentary 
majority told The Associated Press.

Alhomayed invites Arabs and Muslims to 
take advantage of Obama’s “good gesture.” 
Alhomayed believes, “Obama’s speech 
has arrived, and was welcomed, and now 
we must ensure that we do not miss any 
more opportunities, we must take action 
in a practical and effective manner.”

Obama’s Speech 
in Cairo Reflects a 
New Direction of 
US Foreign Policy
On June 4, 2009, President Obama gave 
a groundbreaking speech in which he 
laid out his vision for a new relationship 
between the US and the Muslim world. 
Al-Jazeera has referred to Obama’s 
address in Egypt as a “landmark speech”. 
In addition, CBS News writes that the 
speech, “was exceptionally moving and 
delivered the right message.”
Press Secretary Robert Gibbs asserts 
that the speech is yet another step in the 
Obama administrations continuous effort 
to reach out to Muslims who have been 
alienated by US policies during the last 
decade. The White House utilized all 
of its technological and communications 
influence to ensure that as many people 
as possible saw Obama’s almost one-hour 
address. 

The White House has employed various 
new media tools to help disseminate 
Obama’s important message. According 
to the Associated Press, the tech-
savvy White House sought to reinforce 
Obama’s message in every way possible, 
including distributing a transcript in 13 
different languages and using Twitter and 
Facebook to spread the message.

More than 20,000 people outside the 
US received free text messages about 
President Obama’s speech to Muslims 
in Cairo. The text messages, which 
were part of the State Department’s free 
message program, helped spread Obama’s 
words of engagement to countries with 
predominantly Muslim populations. 

The messages were available in Arabic, 

Persian, Urdu and English. However, the 
text-messaging service was not available 
in the United States because of laws 
that forbid taxpayer dollars to be used 
domestically for propaganda.

USA Today reports that Press Secretary 
Gibbs claims that the effort to 
disseminate Obama’s speech in Cairo is 
the administration’s “broadest outreach 
to date.” Gibbs, explains that the White 
House additionally set up an event page 
online at www.whitehouse.gov, where 
people were able to watch live video and 
chat at the same time.

The American Free Press declares that 
President Obama stole the spotlight on 
television stations across the Middle East. 
At least 34 Arabic language channels 
broadcast the keynote address, including 
channels run by US foes, such as Iran and 
the Lebanese militant group Hezbollah. 

The address is part of an extensive effort 
by Obama to redirect US foreign policy 
which, under George Bush, alienated allies 
and fuelled anti-American sentiment in 

“While Mr. 
Obama’s strong 
words may resonate 
today, on the Arab 
street and in the 
madrassas and 
the tea shops and 
dining tables where 
the world ’s 1.5 
billion Muslims 
congregate, the 
future actions 
of Mr. Obama 
will be far more 
important.” 
Helene Cooper,  
The New York Times. 



10

the Muslim world. Marwan Bishara, Al 
Jazeera’s senior political analyst, supports 
that Obama’s message did help undo “the 
harm done by the Bush administration”.

The speech further reflects current aims 
of Obama’s foreign policy in the Middle 
East, such as his attempt to build a coalition 
of moderate Muslim governments to help 
renew stalled Middle East peace talks. 
Obama additionally seeks help from 
Middle Eastern governments in curbing 
Iran’s nuclear program. 

According to the Washington Times, 
White House deputy national security 
adviser for strategic communications, 
Denis McDonough claims that the Cairo 
speech built on the President’s call for a 
“new comprehensive strategy” aimed at 
destroying terrorists’ base of support. 
The strategy is focused on countering 
terrorist “lies” about the US, McDonough 
says, and to “tell the real story about the 
country [and] our interests.”

However, some specialists of international 
public diplomacy argue that in his speech 
Obama missed an opportunity to directly 
critique the roots of Muslim extremism 
and to counter its ideology of hate. James 
Glassman, who left the government in 
January as Undersecretary of State for 
Public Diplomacy, claims the speech fell 
short by failing to offer a new strategic 
direction. 

Mr. Glassman argues that the President 
should have focused on defeating the 
small group of violent reactionaries that 
is trying to force Muslims to adopt a 
broad, totalitarian doctrine that is not in 
line with the tenets of Islam.

Additionally, the speech demonstrates 
a break from traditional US-Israeli 
relations since it suggests that the US will 
take a more fair and balanced approach 
to the conflict. Journalist Sabria Jawhar, 
from the Huffington Post, explains that 
for the first time she is “beginning to 
sense that Israel will be held accountable 
for its actions and its failure to embrace 
the two-state solution,” because “unlike 
previous presidents, Obama spoke of 
‘Palestine’… of Israel’s ‘daily humiliations’ 
on Palestinians and Israel’s ‘occupation’” 
and that “these words can’t be dismissed 
as rhetoric.” 

Additionally, Ray Hanania, also from the 
Huffington Post, notes that “this is the 
first time an American President visiting 
the Middle East did not make a stop in 

Israel, and, did not provide a copy of his 
major policy address ahead of time to the 
Israelis.” While Arabs may appreciate 
these signs of increased even-handedness, 
Obama’s message left many Israelis 
uneasy.   

While it is too soon to determine the 
overall impact of President Obama’s 
speech, the speech is certainly a promising 
first-step in improving US relations with 
the Muslim and Arab worlds. Yet, as 
Gibbs acknowledges, “all our problems 
and all of our outreach efforts are not 
going to either be solved or culminated in 
one speech.” 

Helene Cooper of The New York Times, 
further explains that “while Mr. Obama’s 
strong words may resonate today, on the 
Arab street and in the madrassas and the 
tea shops and dining tables where the 
world’s 1.5 billion Muslims congregate, the 
future actions of Mr. Obama will be far 
more important.” President Obama must 
now prove that his message to Muslims 
is more than just words by changing US 
foreign policy. 



11

References
[1]Armstrong, Matt. June 11, 2009. “Judith McHale at 
CNAS: Public Diplomacy: A National Security Imperative.” 
MountainRunner.us. http://mountainrunner.us/2009/06/
mchale_cnas.html.
TOX. June 13, 2009. “Comment on Judith McHale’s talk 
at CNAS.” MountainRunner.us. http://mountainrunner.
us/2009/06/comment_on_judith_mchales_talk.html.
Kiehl, William. June 12, 2009. “Just Words?” My PD Blog. http://
pdworldwide.blogspot.com/2009/06/just-words.html.
[2]Chernenkoff, Kelly. June 3, 2009. “Obama’s URL for 
Diplomacy”. Fox News. http://whitehouse.blogs.foxnews.
com/2009/06/03/obamas-url-for-diplomacy/ 
Flood, Derek. June 5, 2009. “The End of the Clash of 
Civilizations? Rock the Casbah!”. The Huffington Post. http://
www.huffingtonpost.com/derek-flood/the-end-of-the-clash-of-
c_b_211676.html 
Lynch, Marc. June 4, 2009. “My First Take on the Speech”. 
Foreign Policy. http://lynch.foreignpolicy.com/posts/2009/06/04/
the_speech 
Madden, Mike. June 4, 2009. “No Shoes Thrown at Obama”. 
Salon. http://www.salon.com/news/feature/2009/06/04/obama_
speech/print.html 
Marquand, Robert. June 4, 2009. “In France Obama Erases the 
‘us v. them’ Rhetoric”. The Christian Science Monitor. http://
features.csmonitor.com/globalnews/2009/06/04/in-france-
obama-erases-the-us-vs-them-rhetoric/ 
[3]June 11, 2009. “Free to Air Satellite TV Channels in the Arab 
World Reach 474. 18.5% of these Channels’ Headquarters are 
Located in Saudi Arabia”. Al Bawaba. http://www.albawaba.
com/en/countries/Saudi%20Arabia/247858 
June 9, 2009. “IPTV ‘Still in Budding Stage in Arab World’”. 
Trade Arabia. http://www.tradearabia.com/news/newsdetails.
asp?Sn=MEDIA&artid=162697 
June 4, 2009. “Arab Advisors: ‘Terrestrial TV in the Arab 
World 2009’”.  Zawya. http://www.zawya.com/story.cfm/
sidZAWYA20090604132118 
Dunsky, Marda. June 1, 2009. “Dishing Democracy”. PBS. http://
www.pbs.org/wnet/wideangle/ lessons/dishing-democracy/
satel l ite-tv-spurs-evolutionar y-democracy-in-the-arab-
world/4337/ 
[4]June 7, 2009. “Many Iraqis Jeer U.S. Media Campaign”. 
United Press International. http://www.upi.com/Top_
News/2009/06/07/Many-Iraqis-jeer-US-media-campaign/UPI-
93481244385792/ 
Gambill, Gary. June 12, 2009. “The Iraqi Media: Free Marketplace 
of Ideas or Pluralism of the Powerful”. Online Opinion. http://
www.onlineopinion.com.au/view.asp?article=8982 
Hama-Saeed, Mariwan. June 10, 2009. “CPJ, JFO Cite Press 
Freedom Abuses in Iraq”. Committee to Protect Journalists. 
http://cpj.org/2009/06/cpj-jfo-cite-press-freedom-abuses-in-
iraq.php 
Londono, Ernesto. June 7, 2009. “A High-Priced Media Campaign 
That Iraqis Aren’t Buying”. The Washington Post. http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/06/
AR2009060602144.html?wprss=rss_world/mideast 
[5]Field, Nathan and Hamam, Ahmed. Spring 2009. “Salafi 
Satellite TV in Egypt”. Arab Media and Society. http://www.
arabmediasociety.com/?article=712 
Lando, Ben. June 15, 2009. “TV Station Stirs Sectarian Tensions”. 
Iraq Oil Report. http://www.iraqoilreport.com/security-conflict/

tv-station-stirs-sectarian-tensions-1778/ 
[6]Cosgrove, Michael. June 14, 2009. “BBC Radio and Television 
are Being Jammed from Inside Iran”. Digital Journal. http://
www.digitaljournal.com/article/274139 
Hagey, Keach. June 17, 2009. “Ban on Foreign Journalists 
on Street”. The National. http://www.thenational.ae/
article/20090617/FOREIGN/706179974/1011/ART 
Hammond, Andrew. June 14, 2009. “Gulf Arabs Give Muted 
Reaction to Ahmadinejad Win”. Reuters. http://www.reuters.
com/article/newsMaps/idUSTRE55E25G20090615 
Rhoads, Christopher, Geoffrey A. Fowler and Chip Cummings. 
June 17, 2009. “Iran Cracks Down on Internet Use, Foreign 
Media”. The Wall Street Journal. http://online.wsj.com/article/
SB124519888117821213.html?mod=googlenews_wsj
[7]June 6, 2009. “Social Media in Lebanon’s Parliamentary 
Elections of 2009.” OnOffBeirut. http://www.onoffbeirut.
com/?p=57. 
Satloff, Robert. June 7, 2009. “Biden’s hardball pays off in 
Lebanon.” Middle East Strategy at Harvard. http://blogs.
law.harvard.edu/mesh/2009/06/bidens-hardball-pays-off-in-
lebanon/. 
Slackman, Michael. June 8, 2009. “Hopeful Signs for U.S. in 
Lebanon Vote.” The New York Times. http://www.nytimes.
com /2009/06/09/ world /m idd leeast /09leba non.htm l ?_
r=3&ref=world. 
[8]February 9, 2009. “Saudi Princess Says She Is ‘Ready 
to Drive’”.  Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/news/
worldnews/middleeast/saudiarabia/4570796/Saudi-princess-
says-she-is-ready-to-drive.html  
Abu-Nasr, Donna. June 7, 2009. “Cinema Comes to Riyadh for 
First Time in Decades”. Associated Press. http://www.google.
com/hostednews/ap/article/ALeqM5glB3Y2_8gOInyn_bESN_
paGv0_yQD98M0VJ00 
Child, Ben. June 9, 2009. “Saudis in Riyadh Enjoy First Taste 
of Filmgoing in Three Decades”. The Guardian. http://www.
guardian.co.uk/film/2009/jun/09/riyadh-screening 
Hawari, Walaa. June 8, 2009. “ ‘Menahi’ Screening Irks Some”. 
Arab News. http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&art
icle=123374&d=8&m=6&y=2009 
Usher, Sebastian. June 6, 2009. “Saudi Call to Ban Film 
Screenings”. BBC News. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_
east/7986537.stm 
[9]Alhomayed, Tariq. May 6, 2009. “Yes, Obama Deserves All 
Accolades.” Asharq Alawsat: http://www.aawsat.com/english/
news.asp?section=2&id=16983. 
Shahine, Gihan. May 11, 2009. “Mixed reactions.” Al-Ahram 
Weekly: http://weekly.ahram.org.eg/2009/951/sc01.htm.
[10]June 6, 2009. “20K People Outside US Got Obama Speech 
Texts”. The Associated Press. http://www.washingtonpost.com/
wp-dyn/content/article/2009/06/06/AR2009060601264.html 
June 5, 2009. “Obama Steals Spotlight on Mideast TV”. 
American Free Press. http://www.google.com/hostednews/afp/
article/ALeqM5j24zfCAGNLOy8DGcZ26R0b6lU1qg 
June 5, 2009. “Obama Seeks New Start with Muslims”. Al 
Jazeera. http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/06/2
0096492421821542.html 
June 4, 2009. “Obama in Cairo for Landmark Speech”. Al 
Jazeera. http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/06/2
0096445231576665.html 
Cooper, Helene. June 4, 2009. “Muslims Will Judge Obama by 
Actions More Than Words”. The New York Times. http://www.
nytimes.com/2009/06/05/us/politics/05cooper.html?_r=2&hp 
Gertz, Bill. June 11, 2009. “Obama’s Missed Opportunity in 



12

Egypt”.  The Washington Times. http://www.washingtontimes.
com/news/2009/jun/11/cairo-talk-could-fall-on-deaf-ears/ 
Hall, Mimi. June 4, 2009. “For Obama Speech, Team Cast a 
Wide Net”. USA TODAY. http://www.usatoday.com/news/
world/2009-06-03-obama-speech_N.htm 
Hanania, Ray. June 5, 2009. “An Analysis of Obama’s 
Precedent-Setting Speech”. The Huffington Post. http://
www.huffingtonpost.com/ray-hanania/an-analysis-of-obamas-
pre_b_211685.html 
Jawhar, Sabria. June 4, 2009. “Obama Sends Message to Israel 
that It’s Not Business as Usual”. The Huffington Post. http://
www.huffingtonpost.com/sabria-jawhar/obama-sends-message-
to-is_b_211301.html 
Swami, Prerana. June 4, 2009. “Reaction to Obama’s Speech in 
Cairo”. CBS News. http://www.cbsnews.com/blogs/2009/06/04/
politics/politicalhotsheet/entry5063097.shtml  



13

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to 
bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues 
through effective commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language 
programming for licensing to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is 
funded solely through tax-deductible donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US 
and the Arab world. Please support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more 
information.


