
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Social Media 
Gaining Ground in 
Political Upheavals 
In light of President Ahmadinejad’s 
contested re-election on June 12, 
social media has become crucial to 
the spread of information within and 
outside of Iran – a country increasingly 
censored by the government’s 
strong resentment of opposition 
voices, reports the Washington Post. 

The news site explains, “Citizens who once 
had little public voice are using cheap Web 
tools to tell the world about the drama that 
has unfolded since [incumbent] President 
Mahmood Ahmadinejad was declared 
the winner of Iran’s disputed election.” 

Just as fax machines aided the Solidarity 
uprising in Poland in the 1980s, and cell 
phones bolstered support for Ukraine’s 
Orange Revolution in 2004, Web 2.0 
technology has the potential to play a 
similarly fundamental role in strengthening 
Iran’s widespread and growing democratic 
movement, despite thorough censorship 
of traditional media outlets, writes Helle 
C. Dale of The Heritage Foundation.  

While in her article she points out, 
“New media is, in its own way, as 
vulnerable as traditional media to 
government interference,” John Palfrey, 
Bruce Etling and Robert Faris from The 
Washington Post counter that social 
media sites such as “Twitter [have] 
proven nearly impossible to block.”

They recount, “Blogger Andrew Sullivan 
helped kick off the cyber hype with 
his June 13 post, ‘The Revolution Will 
be Twittered?’ in which he argued that 
the use of this platform means that 
‘you cannot stop people any longer.  
You cannot control them any longer.’” 

Due to the clampdown on foreign and 

domestic media inside Iran, dissidents are 
relying on social networking Web sites such 
as Twitter, YouTube, Facebook and blogs to 
relay information about their experiences 
to a worldwide audience.  Besides including 
links to pictures, videos and personal 
narratives, sites like Twitter also provide 
access to critical instructions on how to 
use proxies to avoid government censors.

 Al Arabiya writer Courtney C. Radsch 
noted that in addition to deflecting 
government trackers, people outside of 
Iran are instrumental in offering “their 
computers as proxies for use by Iranian 
activists.”  In this way, revolutionary 
activists can successfully navigate around 
government filters programmed to detect 
and block domestic servers and which 
miss those provided by outside sources.

Google also launched its Persian 
automatic translation service which, 
“Like YouTube and other services . . . is 
one more tool that Persian speakers can 
use to communicate directly to the world, 
and vice versa – increasing everyone’s 
access to information,” wrote Franz Och, 
principle scientist, on Google’s Blog.  

The people who do not seem to have 
access to on-the-ground information are 
journalists working for traditional media 
networks.  As Brian Murphy reports for 
the Associated Press, Iran’s clampdown 
on media “has been a test requiring 
editors and journalists to quickly decide 
what to pursue from the avalanche 
of rumors, tips and observations 
[found] on social networking sites.”

Many major international news outlets 
now rely on phone calls, e-mails and Web 
chats to contact Iranian protesters and 
officials for information that bolsters the 
meager reports from their correspondents 
in Tehran, who remain cloistered in 
their offices per government rule.  

While these “videos, pictures and news 
stories of the protests are being posted 
almost immediately by people in Iran 

and recycled by the mainstream media,” 
Tania Tabar of Menassat notes that they 
are accompanied by disclaimers about 
the material.  In fact, “It has become 
rare to see original footage from a 
major media outlet itself,” she writes.

Unfortunately, while social media “are 

In this issue:
Social Media Gaining Ground in  
Political Upheavals		  1

The Muslim World Awakes  
to Obama			   2	

Arab World Reacts to Iranian Crisis	 3

Arab Programming Inspires Masses 	 4

Journalists under Attack		  4

New Training for Improved  
Journalism			   5

Al-Hurra Gains New Support	 5

Lifting the Veil on Women’s Struggle	 6

Mixed Criticism for Suppressing 
Journalist’s Kidnapping		  6

Head of Qatari Media Center Resigns, 
Bahraini Newspaper Shut Down	 7

Iran Further Clamps Down on Media	7

References	    	                 9

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 14, June 19, 2009-July 2, 2009



2

increasingly the only way for Iranians to 
reach the outside world, [. . .] their use of 
anonymity” to avoid repercussions makes 
their information difficult to verify, 
pointed out the head of the American 
bureau at Reporters Without Borders, 
Benoit Hervieu, in the Associated Press.

Odai Sirri, a Nanaimo businessman who 
has worked for news agencies in the 
Middle East, told Canada.com reporter 
Robert Barron that “relying on citizen 
journalists for information, particularly 
those who are active participants in 
the ongoing story, leaves a lot of room 
for misinterpretation and mistakes.”  
Moreover, she argues that there is “no 
way of holding people accountable 
if they spread false information.”

Barron sheds light on another perspective, 
that of Alfred Hermida, a journalism 
professor at the University of British 
Columbia, who admits that while “There 
is a problem with journalistic standards 
when relying on citizen journalists for 
information, . . . the ‘real value’ of the people 
reporting from the streets” is the quality 
and diversity of the material to which 
Western media would have never been 
privy before the growth of the Internet.  

In his opinion, traditional journalists 
are able to evaluate and piece together 
the images and stories they receive from 
their “amateur journalist colleagues” 
to create a much clearer picture of 
the events as they take place in Iran.

Despite these successes, Palfrey, Etling 
and Faris remind Washington Post 
readers that “there are sharp limits on 
what Twitter and other Web tools such 
as Facebook and blogs can do for citizens 
in authoritarian societies.”  Indeed, no 

amount of Twittering will force Iran’s 
leaders to change their actions towards 
their citizens.  Likewise, the writers 
posit that “If dissent is channeled into 
cyberspace, it can keep protesters off the 
streets and help state security forces track 
political activism and new online voices.”

The fact that new media has the 
simultaneous potential to circumvent and 
fall captive to governmental restrictions 
by authoritarian regimes bent on 
squelching political dissent shows just 
how crucial social networking sites 
and similar online tools have become 
to raising global awareness of the need 
for democratic freedoms for everyone.

The Muslim World 
Awakes to Obama
In his recent speech to Cairo, President 
Barack Obama demonstrated his intent 
to shift the Middle East debate away 
from conflict towards cooperation and 
partnerships, comments author and Middle 
East expert Fawas Gerges in Daily Times.

“Obama’s speech in Cairo offered a 
powerful contrarian paradigm to that 
of Bin Laden,” argues Gerges, noting 
that the US President emphasized 
centuries of cooperation between 
Muslims and Christians rather 
than the religious wars they shared. 

Gerges insists that unlike his predecessor, 
Obama understands that the raging 
battle between the US and Al-Qaeda’s 
transnational jihadis cannot be won 
on the battlefield alone. “In the eyes of 
the world, particularly Islam, America 
lost its moral compass and the world’s 
hearts and minds,” when it went to war 

with Iraq under President Bush, he adds.

However, this current moment of glory 
may not be enough to sway people across 
the Arab world in favor of America’s 
cause. Gerges explains that like Muslims, 
78 percent of Egyptians say they have 
an unfavorable view of America, an 
alarming finding given that Egypt is 
the second largest [Middle Eastern?] 
recipient of US foreign aid after Israel.

Gerges continues to explain that Obama 
is the only US president that has linked 
the construction of a Palestinian state so 
closely to America’s strategic interests, 
suggesting a new paradigm for US foreign 
policy. An Arab critic commented that 
“Obama was full of humanity. He spoke 
power with humility.” Even some senior 
former jihadis (and associates of bin Laden 
and Zawahiri) praised Obama’s speech.

His approach to the Israeli-Palestinian 
conflict was perceived as a window of 
hope by members of the Arab League, 
reports Reuters. But the League 
likens negotiating with Israel, whose 
settlements continue to expand, as 
tantamount to surrendering on “matters 
over which we [Arabs] cannot surrender.”

The Arab League said in a resolution 
on Wednesday that Arab states were 
“ready to deal positively with Obama’s 
proposal to resolve the Arab-Israeli 
conflict,” and to take the necessary steps 
to support US efforts in achieving peace.

“Settlements destroy peace and prevent 
negotiations. If settlement does not stop, 
there will be a big catastrophe in the peace 
(process),” Arab League Secretary General 
Amr Moussa told journalists after a 
meeting of Arab foreign ministers in Cairo.

People are now waiting to see if the 
President will deliver on his promises. 
“Obama must deliver because he has 
raised expectations among Muslims of 
a new era of relations with America, of 
a breakthrough on Israeli-Palestinian 
peacemaking,” says Gerges for the Daily 
Times. A failure to follow through with 
the proposals from his speech could be 
enough to revive Bin Laden’s war and 
spark further conflicts in the region.

According to the magazine Foreign 
Policy in Focus, the outcome and success 
of his policies towards the Arab and 
Muslim worlds will be decided by another 
public, namely, the American citizenry. 

“Obama’s speech 
in Cairo offered a 
powerful contrarian 
paradigm to that of 
Bin Laden.” 
Fawas Gerges, Daily Times. 

“New media is, 
in its own way, 
as vulnerable as 
traditional media 
to government 
interference.” 
Helle C. Dale, The Heritage 
Foundation.



3

Although anti-American sentiment in the 
Muslim and Arab worlds is a relatively 
recent phenomenon stemming from 
the misguided approach of the Bush 
administration’s “War on Terror,” the 
news site notes that the negative image 
of Islam and Arabs among Americans 
has been entrenched for several decades.

The central problem with America’s 
outreach efforts in the Arab and Islamic 
worlds is the tendency for the US to think 
only of its image and interests, while 
neglecting the image challenges facing a 
widely-stigmatized population of Arabs 
and Muslims. “For the United States 
to focus only on improving its image, 
as it has in the years since September 
2001, is to see only half of the picture,” 
comments the Foreign Policy in Focus.

Obama appears cognizant of the 
two-sided nature of America’s image 
problem and its subsequent impact on 
US-Muslim and –Arab relations. His 
emphasis on reciprocity in “mutual 
interests and mutual respect” should 
not go unnoticed by both the domestic 
and international communities.

If Obama’s speech and policies 
reduce American prejudice against 
Arabs and Muslims, then his Cairo 
address will truly mark a new 
beginning for US-Muslim relations.

Arab World Reacts 
to Iranian Crisis
In the midst of the post-election turmoil 
in Iran, both Arab governments and 
people have expressed mixed feelings, 
reports Ian Black of The Guardian. While 
some find the massive display of people 
power impressive, others worry about the 
repercussions of the crackdown in Tehran.

The Arab world has been keeping a close 
eye on Iran as the stability of countries 
including Iraq, the Palestinian territories 
and Lebanon are directly related to the 
political outcomes of major regional and 
national powers. The loss of stability in 
Iran could affect the Middle East as a 
whole, warns Saseen Kawzally of Menassat. 

Kawzally claims that Arabs are not 
impartial to the situation in Iran, as many 
moderate Arabs are promoting the notion 
of “Iranian danger” in an effort to shift 

attention towards an alternative “enemy” 
and away from animosity towards Israel. 

Abdel Bari Atwan of Al-Quds Al-Arabi 
told Menassat, “Undermining Iran’s 
stability and spreading troubles in the 
country increases the possibilities of it 
turning into a failed state…This cannot 
be in the interest of the region’s countries 
and in particular the Arab ones.” 

While all Arab countries are reacting to 
events in Iran, each finds itself in a lose-
lose situation, reports Rami Khouri of 
The Daily Star. Arab leaders would be 
unhappy if the Iranian regime stayed in 
power, as regimes fear Iran’s ability to 
inspire revolutionary Islamism as well 
as the country’s hegemonic ambitions. 

Khouri also speculates that if the Iranian 
regime were toppled, Arab leaders would 
sense their own vulnerability to similar 
mass political changes. Iran has withstood 
pressures from America, Israel, Europe 
and the UN, but is seemingly much more 
vulnerable to a spontaneous rebellion 
of its own citizens; a collapse would 
signal to the Arab world the strength of 
a populous movement against a regime.

While there have been reactions from 
both pro-Iranian-government actors 
such as Syria, Hezbollah and Qatar, and 
from anti-Iranian actors such as Saudi 
Arabia, there exists a third level of 
cautious bystanders which include Egypt. 
The media coverage of each region has 
blatantly corresponded with viewpoint 
of their respective states, says Khouri. 

According to The Washington Institute, 
media outlets of the Palestinian 
Authority, Lebanon’s March 14 coalition 
and Saudi Arabia have broadcast overtly 
anti-Iranian stances. Syrian news outlets 
continue to claim US interference in Iran, 
and Hezbollah’s Al-Manar has positioned 
itself with Ahmadinejad, avoiding 
images of Iranian demonstrations. 

The response of the Egyptian Islamist 
opposition movement, the Muslim 
Brotherhood, has been restrained as 
their website carried little commentary 
on the situation--just five pieces 
over the past ten days, two of which 
gave a neutral view on the events. 

According to Canada.com, Saudi 
media has given the most attention 
to the demonstrations in Tehran. As 
stated by As’ad AbuKhalil, Lebanese 
politics professor at California State 
University, “Arab regimes may also 
fear that if the Iranian regime feels 
cornered and pressured, it may lash 
out, and Saudi Arabia may be the 
first to feel the wrath of the regime.”

In addition to mixed reactions from 
the regimes and the media, Arab people 
seem to be torn on the series of events in 
Iran and the implications that will result 
out of it. On the one hand, Egyptian 
human rights activist and blogger Walid 
Abbas told CNN that he was jealous of 
the achievements of the Iranian people. 

“Despite the difference that we have 
with Iran and the fact that many Iraqis 
don’t trust their Persian neighbor, we 
are still Muslims and at the end of the 
day that matters a lot,” Abbas said.

Iranians have gained support for their 
cause through social networking sites 
and SMS messaging, calling upon the 
Arab world to rise up in solidarity with 
the demonstrators, reports Menassat. 
Though Iranian security forces have 
attempted to muffle the information 
that has been coming out of Tehran, 
digital media tools such as Twitter have 
allowed dissidents to widen support. 

“Undermining 
Iran’s stability 
and spreading 
troubles in the 
country increases 
the possibilities of it 
turning into a failed 
state…This cannot 
be in the interest 
of the region’s 
countries and in 
particular the Arab 
ones.”  
Abdel Bari Atwan, Al-Quds 
Al-Arabi. 



4

However, The New York Times blog 
Room for Debate, features writers 
suggesting that Arab reactions have 
been, in fact, subdued. Rime Allaf, a 
Syrian writer and blogger for Mosaics, 
claims that the brutal repression of civil 
disobedience of any kind has suppressed 
responses from the Arab people.

She continues to write that resent has 
been harbored due to the reaction of the 
world to the Gaza conflict. “With the 
wounds of Israel’s war on Gaza still open, 
many Arabs are particularly stunned that 
the indifference with which Palestinians 
deaths were received has turned into an 
international solidarity campaign for 
Iranians throwing rocks at their oppressors 
and shouting ‘we have become Palestine.’”

As the world watches the events 
in Iran, both the Arab regimes and 
people wait anxiously for the outcome 
and anticipate the consequences that 
will resonate throughout the region. 

Arab Programming 
Inspires Masses
Dubai Media Incorporated (DMI), one 
of the pioneering media organizations 
and creative services groups in the 
Middle East, makes a strategic endeavor 
to present significant programming 
during the Holy Month of Ramadan that 
caters to a highly diversified audience 
across the region, reports Zawya. 

Dubai TV also ensures that it brings 
to the forefront works featuring 
leading protagonists of Arabic theatre, 
particularly during this Holy Month. 
In the past years, the channel has set a 
trend in highlighting a galaxy of stars 
through social and reality stories ranging 
from comedy to drama, including 
historical and even Bedouin ones.

With mega productions that match DMI’s 
ambition of presenting programming to 
suit the tastes of viewers all across the 
Arab world, the series joins the level of 
distinguished international works, with 
the talent and stature of the Arab actors 
matching their counterparts in some of the 
most advanced theatres around the world.

Among the various actors featured, the 
Jordanian celebrity Saba Mubarak, who 
starred in ‘Sera’a Ala El Remal’, will 

lead the new historical series ‘Balqees’ 
this year. The show  tells the story of 
the queen of Saba’a, highlighting all the 
struggles and conspiracies surrounding 
her reign. The series also takes us into 
the roots of will power and democracy 
which she worked to establish in Yemen.

Dubai TV’s special fare during the 
Holy Month of Ramadan promises 
programming that will allow audiences 
to experience some moments of 
indigenous theatre, while absorbing 
the rich nuances of Arabic culture.

Some television series also have the 
power to show the humorous side of the 
grim reality, claims Ray Hanania for SN 
News Herald. The series “Arab Labor” 
is a mild translation of the sitcom’s 
Hebrew name, Avoda Aravit, which 
is slang for “sloppy workmanship” -  a 
derisive stereotype of the Arabs in Israel.

The sitcom is the brainchild of 
Palestinian writer Sayed Kashua, and 
produced by Israeli Danny Paran. “Yet 
under all this, Kashua may have achieved 
one of the most brilliant portrayals 
of the challenging life Arabs in Israel 
face every day,” comments Hanania.

What is really impressive is how the 
insignificant in life becomes the symbol 
of the very significance of the relationship 
between Arabs and Jews, Palestinians 
and Israelis, continues Hanania. Episode 
after episode draws the viewer through 
the maze of conflicts which shape the 
reality of Arab-Jewish life in Israel.

The sitcom is broadcast in Hebrew 

with English sub-titles that are easy to 
read and understand. Words are often 
mistranslated to disguise the more 
obvious racism that sometimes exists in 
dialect and speech patterns and habits.

However, Hanania deplores that most 
Arabs will not be able to see “Arab 
Labor,” because there are no cable or 
TV systems that have far enough reach 
to present this sitcom to the public in 
the United States or in the Arab World.

The DVDs of the series can be purchased 
online at www.AliveMindMedia.com.

Journalists under 
Attack
The Committee to Protect Journalists 
(CPJ) calls on the government of Yemeni 
President Ali Abdullah Saleh to end 
censorship of independent newspapers 
and to identify and prosecute those who 
assaulted Al-Jazeera journalists on two 
occasions in the south of the country. 
Yemen’s popular daily, Al-Ayyam, the 
weeklies Al-Nida and Al-Watani, as well as 
five other independent newspapers, were 
banned by the government in early May.

Sami Ghaleb, editor of Al-Nida, told CPJ 
that government officials had promised 
to instruct the state-owned Al-Thawra 
printing house to print his weekly, 
but that printing has not happened 
thus far. Even those newspapers that 
have resumed publication, he said, 
have faced sporadic confiscation.

“We condemn the continued harassment 
of independent journalism and the 
criminal assaults on Fadel Mubarak 
and other Al-Jazeera personnel. 
All independent papers should be 
allowed to resume publication, and the 
individuals who attacked Mubarak must 
be brought to justice,” said Mohamed 
Abdel Dayem, CPJ’s Middle East and 
North Africa Program Coordinator.

The Freedoms Committee of the 
Yemeni Journalists’ Syndicate 
said it has documented dozens of 
attacks against the press since May.

In other news, Reporters Without 
Borders condemns the erasure of Al-
Jazeera video footage by Palestinian 
Authority security officials at the 

“Kashua may have 
achieved one of 
the most brilliant 
portrayals of the 
challenging life 
Arabs in Israel face 
every day.” 
Ray Hanania, SN News 
Herald.



5

outskirts of the West Bank city of Hebron 
on 15 June 2009, reports Menassat.  

“Journalists must be able to work freely,” 
Reporters Without Borders said. “The 
erasure of this video footage proves that 
the Palestinian security forces try to 
cover up their human rights violations. 
This incident should be the subject of 
an enquiry by the Palestinian Authority.”

“We were the only ones to investigate 
this case and we did it despite 
strong pressure from the Palestinian 
Authority,” said Walid Omari, the 
head of the Qatar-based satellite TV 
station’s operations in the West Bank.

Al Jazeera’s Hebron correspondent 
went with a cameraman to the deceased 
detainee’s home in the village of Dura, 
where they interviewed the family 
and filmed the body. On their way 
back to the vehicle, the Palestinian 
Authority security forces confiscated 
the video footage and erased it.

New Training 
for Improved 
Journalism

A DRAFT code of ethics for journalists 
in Bahrain is expected to be the outcome 
of a two-day workshop, reports the Gulf 
Daily News. The event is organized 
by the Bahrain Journalists Association 
(BJA) and the International Research 
and Exchanges Board (IREX) as part of 
a regional media development project 
sponsored by the Middle East Partnership 
Initiative program and managed by IREX.

David McCraw, a former journalist 
and now Vice-President and Assistant 
General Counsel of the New York Times 
Company and leading attorney for the 
New York Times, will attend the upcoming 
workshop. He has been active in drafting 
a code of ethics for the newspaper and will 
cite codes from the West and Arab word. 

Based on the final product, Mr McCraw 
will offer recommendations for a 
Bahrain Journalists Code of Ethics for 
consideration tomorrow. Following the 
workshop, he will help draft a final code.

Dubai Press Club has announced the 
launch of a new training program for young 
UAE national journalists working in local 
media organizations with the objective 
to help develop their professional skills 
and competence, according to AME Info.

Mona Al-Marri, Chairperson, Dubai Press 
Club, said the new initiative was part of 
the Club’s efforts to meet the vocational 
requirements of the new generation of 
Emirati journalists. She further explained 
that the Club wants to provide high-
standard training programs to foster 
the growth of Emirati journalism, 
which she argues, would contribute 
to the overall development of society.

“It will also help enhance the limits of 
freedoms as it equips the journalists 
with a strong grounding in the basics 
of the profession and its ethical 
foundations,” she pointed out.

Dubai Press Club has launched several 
initiatives for the advancement of the 
profession of journalism and the media 
sector in the Arab world, such as the 
Arab Media Forum, the Arab Journalism 
Award and the Arab Media Outlook; 
all performed on an annual basis. 

In other news, Qatari Culture Minister 
Hamad ibn Abd Al-’Aziz Al-Kuwari 
has responded to a request by Syrian 
Information Minister Muhsen Bilal 
to have Syrian journalists train at the 
Qatar-based Al-Jazeera TV, reports 

MEMRI, a trend that appears to be 
emerging in Middle Eastern journalism.

Al-Hurra Gains 
New Support
US-funded news network Al-Hurra, 
which has been on air in the Middle 
East since 2004, recently launched Al-
Yaum, a new program that connects five 
live studio locations every week night.

John Parnell, from Digital Production 
Middle East, conducted an interview with 
Al-Yaum’s Executive Producer Fran Mires 
and Governor Joaquin Blaya of the US 
Broadcasting Board of Governors (BBG).

Blaya, when asked about the suspicion 
of bias in Al-Hurra’s reporting, claimed 
that the channel’s viewership numbers 
allayed such suspicion. According to 
Governor Blaya, Al-Hurra’s audience 
is estimated to be 27 million, and in 
Iraq, Al-Hurra has more viewers than 
Al-Jazeera. Blaya also explained that 
although the US government funds 
the network, the US would not censor 
Al-Hurra because the BBG works to 
protect the freedom of the journalists.

Al-Yaum is a departure from Al-
Hurra’s regular news programming; the 
show features live entertainment and 
covers issues from health to parenting. 
Moreover, Al-Yaum broadcasts live and 
simultaneously from five locations in 
Beirut, Cairo, Dubai, Jerusalem and 
Al-Hurra’s main newsroom in Virginia. 

Mires explains that advanced technology 
enables them to connect throughout 
the Middle East. She further says that 
by “being in the Middle East in these 
four countries we have the flavor, 
stories and the content from across the 
region, without any of the restrictions.”

Additionally, Al-Hurra has just released 
Al-Hurra Al-Iktesadi in Iraq, a new weekly 
economic journal concerned with the 
Iraqi economy, international business and 
financial news and issues, reports Zawya.

Consequently, Al-Hurra is increasingly 
gaining the support of US politicians. 
Its annual budget has grown to $128 
million, which is more than double the 
launch budget. With this new budget 
and the new momentum behind the 

“[The training 
program will] 
help enhance the 
limits of freedoms 
as it equips the 
journalists with a 
strong grounding 
in the basics of 
the profession 
and its ethical 
foundations.” 
Mona Al-Marri, 
Chairperson, Dubai Press 
Club.



6

network, we can all expect more exciting 
projects from Al-Hurra in the future. 

Lifting the Veil on 
Women’s Struggle
Women’s rights are threatened and 
meddled with by powerful men all over 
the world, says Katha Pollitt for The 
Nation.  Though US President Obama did 
not address the issue for as long as many 
feminists would like, his speech in Cairo 
was “basically fine” in Pollitt’s opinion.

“I reject the view of some in the West that 
a woman who chooses to cover her hair is 
somehow less equal,” Obama said in Cairo. 
“Good,” Pollitt responds, but a woman 
being forced to cover her hair is far more 
common, especially in the Middle East. 

In most of America’s actions and policy 
statements in the region, the issue of 
women’s rights has been touted as a top 
priority. No one could say that universal 
suffrage and political equality with men is 
not a rational expectation for a 21st century 
society, but there is a flip-side to all this. 
The hardships of women in the West today 
are not rooted in the law so much as in 
the subtleties of the institution of gender. 

In a recent article, Gulf Times claimed 
that while the West sees Muslim women 
as slaves to their hijabs or burkas, women 
are slaves to their appearances in those 
places where coverings are not forced 
onto the female population. The news 
site reports that despite the liberation 
of women in many countries, “a woman’s 
worth is still tied to her level of physical 
beauty which is still considered her 
greatest asset and one to be exploited 

in the worst way.” Thus, many women 
see covering up as a way to prevent 
the objectification of their bodies. 

Unfortunately, a happy medium has not 
yet been reached in most places. Where 
in much of the Middle East there is no 
alternative to covering up, in Europe, 
conservative women are punished for it. 
Asharq Alawsat tells the story of Mahinur 
Ozdemir, a recently-elected member of 
the Belgian Parliament, who is of Turkish 
descent and has worn a hijab her entire life. 

The news site reports that although she 
won the support of her constituents, 
she may be forced to resign from 
Parliament because headscarves 
are not allowed in the chambers. 

“I am concerned about the future of 
every female candidate who wears Hijab 
and wants to run for parliament because 
that person will face major challenges 
and difficulties,” said Sofia Bouarfa, a 
fellow Belgian Member of Parliament.

To the west of Turkey, a far more publicized 
war is being waged against what Muslim 
women see as their right to dress as they 
choose. CNN reports that Nicolas Sarkozy, 
President of France, has set his sights 
on outlawing the burka and may even 
succeed in banning it from the country.

CNN adds that since 2004, all forms 
of headscarves have been forbidden in 
France’s secular schools. “This is an issue 
of a woman’s freedom and dignity. This 
is not a religious symbol. It is a sign of 
subservience; it is a sign of lowering. 
I want to say solemnly, the burka is 
not welcome in France,” said Sarkozy 
after announcing his new plans for how 
France’s Muslim women shall dress. 

In a country with nearly 6 million 
Muslims, French legislators will have 
to tread lightly lest their efforts in 
favor of women’s rights backfire. 

Mixed Criticism 
for Suppressing 
Journalist’s 
Kidnapping
David Rohde, a reporter for the New 
York Times, was kidnapped seven 

months ago in the North Waziristan 
region of Pakistan where he was working 
on a book, reports Asharq Al-Awsat.  
After much deliberation, the Times 
decided not to publish the story, although 
Executive Editor Bill Keller told Howard 
Kurtz at the Washington Post that, 
“we agonized over [the decision] at the 
outset and… over the last seven months.”

“It makes us cringe to sit on a news 
story… but the freedom to publish 
includes the freedom not to publish,” 
Keller continues.  Asharq Al-Awsat 
also reports that the Times justified 
withholding the story because they felt it 
would help limit danger to the kidnapped 
man.  The situation was complicated 
further when Rohde won his second 
Pulitzer Prize last month, and the Times 
feared they would be unable to prevent 
word of his kidnapping from leaking, 
says Brad Norington of The Australian.

Kurtz also quotes Keller as saying that 
the Times only made their decision 
after consulting with kidnapping 
experts and other media outlets 
that had been in similar situations.

“We obviously would always err in 
favor of the safety of the reporter,” said 
Washington Post Executive Editor Marcus 
Brauchli to Kurtz.  He goes on to also 
cite editors at the Associated Press and 
the San Francisco Chronicle in defense 
of the Times’ complicated position.

Kurtz claims that “at least 40 major news 
organizations,” including Al-Jazeera, 
complied with the Times’ appeal to 
suppress the story of Rohde’s capture.  
When it was reported by an Italian news 
agency and subsequently began appearing 

“I reject the view 
of some in the West 
that a woman who 
chooses to cover her 
hair is somehow less 
equal.” 
President Obama. “It makes us cringe 

to sit on a news 
story… but the 
freedom to publish 
includes the freedom 
not to publish.” 
Bill Keller, Executive Editor, 
New York Times.



7

on a few popular blogs, Keller convinced 
each blogger to remove the information.

But some in journalism are questioning 
the ethical grounds and double standard 
of the media blackout. On the Global 
News Blog at the Christian Science 
Monitor, Dan Murphy points out that 
when Monitor reporter Jill Carroll 
was kidnapped during an assignment 
in Iraq in 2006, other major news 
sources denied the Monitor’s requests 
to keep her situation out of the press.  

In response, Murphy asserts that 
the handling of Rohde’s situation 
“reflects the set of informal rules” 
that the news media has developed in 
response to modern warfare and “the 
new kinds of reporting [it requires].”  

Bob Steele at the Poynter Institute 
addressed Murphy’s comment, saying, 
“We show a preference for one of our 
own in journalism generally by holding 
back a story… [but not for] the kidnapped 
oil field worker or diplomat or tourist.” 

In an editorial for the National Post, Kevin 
Libin points out that because Rohde was 
safely returned home, the decision of 
the Times and other media outlets to 
suppress the story seems justified and 
reasonable.  But, he asks, would we be 
able to take the moral high ground if there 
had been “a different, unhappier ending?”

Although it is impossible to say whether or 
not the media blackout saved Rohde’s life, 
or any other journalist who has received 
the same treatment, Libin shows that the 
question still remains as to why abducted 
reporters should be more carefully 
managed than those outside the profession.

Head of Qatari 
Media Center 
Resigns, Bahraini 
Newspaper Shut 
Down
Robert Menard, former Director of 
the Doha Centre for Media Freedom 
(DCMF) in Qatar, resigned amidst 
claims of violations of press freedom, 
writes Habib Toumi for Gulf News.

The DCMF was created in December 
2007 by the Qatar Foundation and 
Emir Shaykh Hamad Bin Khalifa Al-
Thani, in partnership with French-led 
Reporters Sans Frontieres (Reporters 
Without Borders).  The Emir’s wife, 
Shaykha Mozah, is the chairperson of 
the DCMF.

The relationship between the DCMF 
and the government has become tense 
over the past few months, beginning 
earlier this year when a group of foreign 
journalists was denied access to the 
country, writes Christie Silk for Editors 
Weblog.

The DCMF was attempting to provide 
safe houses for threatened journalists, 
but the government claimed that “giving 
shelter to journalists from some countries 
might go against Qatar’s diplomatic 
interests,” according to Gulf News.

Menard responded with an open letter to 
Shaykha Mozah on the DCMF’s website, 
in which he cast blame on “some people 
who are close to you and others you have 
appointed to senior positions at the 
center.”

The DCMF expressed its opposition to 
existing press laws in Qatar, which make 
speaking out against the royal family, the 
army, or the Islamic faith a punishable 
offense.

“It’s practically impossible to criticize 
government policy... The Qatari press 
law is both obsolete and repressive,” 
Menard reportedly said in The Financial 
Times on 7 April 2009.

Menard, former head of Reporters 
Without Borders, was criticized in local 
press for “insulting Muslims” and for 
“crossing the red line in press freedom,” 
reports Gulf News.

As Spokesman for the DCMF, however, 
Menard has been vocal about the positive 
impact of his former organization, 
one of few groups outside the West 
dedicated to protecting press freedom.  
He listed “starting an independent news 
agency for Somali journalists, providing 
bulletproof jackets in Somalia, Iraq, and 
Pakistan, opening a press center in Gaza, 
and supplying newsprint to newspapers 
in Guinea-Bissau” as among the Center’s 
accomplishments.

Menard’s resignation comes at a time of 
widespread concern over the question of 

press freedom in the Middle East though 
media censorship was officially abolished 
by the Emir of Qatar in 1995.

In a similar issue involving restriction 
of press freedoms, Bahrain’s oldest 
newspaper was temporarily shut down 
last week for “violating the country’s 
press code,” according to the Project on 
Middle East Democracy.

Akhbar Al-Khaleej, founded in 1976, 
was shut down by the country’s Ministry 
of Culture after the publication of an 
op-ed piece by Samira Rajab in which 
the author criticized the recent Iranian 
elections and implied that Iranian 
President Mahmoud Ahmadinejad is 
Jewish.

According to an article in Al-Arabiya, 
Rajab referred to a presidential debate 
between Ahmadinejad and former 
opposition candidate Mehdi Karroubi, 
in which Karroubi asked Ahmadinejad 
to state his full name in front of a large 
audience.  Ahmadinejad responded 
tersely, stating only part of his name and 
reportedly omitting one of his surnames 
that would point to his supposed Jewish 
ancestry.

The Bahraini government asserted 
that the article “affected Bahrain’s 
relationship with a neighboring 
country,” noted Salman Dossari for Al-
Sharq Alawsat causing the journal to be 
shutdown.

The Bahraini Journalists Association 
(BJA) issued a statement which urged 
the Ministry of Culture to reconsider 
its decision “in order to promote the 
atmosphere of freedom and democracy 
that is seen in Bahrain under the 
leadership of King Hamad Bin Isa Al 
Khalifa.”

The BJA expressed its concern that the 
decision had come directly from the 
Ministry of Culture and not the judiciary, 
which they said was in violation of the 
country’s official press code.  

Publication of Akhbar Al-Khaleej 
resumed after less than twenty-four 
hours.

Iran Further Clamps 
Down on Media



8

Media coverage of the protests in Tehran 
has been heavily restricted after Iranian 
officials accused the foreign media of 
playing a role in the unrest, reports Al-
Jazeera. The current repression of the 
media eerily echoes the 1979 Iranian 
Revolution when reporters were also 
restricted. 

According to the Associated Press, 
authorities have banned foreign media 
from reporting from the street and are 
only allowing phone interviews and 
information from official sources such as 
state TV. The Iranian government has 
especially monitored news reports, blogs 
and Internet reports that are in Farsi. 
The Guardian reported on June 29, 2009 
that Iran has more than 33 journalists in 
its jails, more than in any other country, 
including China and Cuba. 

Al-Jazeera also reports that Iranian 
authorities detained Newsweek 
journalist Maziar Bahari without 
charge. Bahari has not been heard of 
since his arrest. Although the Iranian 
government accuses the foreign media 
of biased coverage, Newsweek defends 
that Bahari, who has lived in Iran for the 
past decade, “has always been fair and 
nuanced, and has given full weight to all 
sides of the issues.”

Yolanda Alvarez, from Spain’s RTVE 
public broadcasting network, tells 
Washington TV that the Iranian 
government ordered the expulsion of her 
television crew. Alvarez declares that, 

“we are the unwelcome witnesses… they 
want to get rid of all the foreign media… 
the streets last night were full of anti-
riot police.”

According to the Guardian, the Iranian 
foreign ministry specifically condemns 
BBC and Voice of America for being 
mouthpieces of their respective 
governments and seeking to manipulate 
the post-election riots. BBC recently 
confirmed that Iranian officials have 
been interfering with the satellite 
broadcasts of BBC’s Farsi-language news 
service.

Jon Leyne, a correspondent for Britain’s 
BBC news network, was expelled from 
Iran for “distortion of news regarding 
the Islamic Republic of Iran and… news 
pertaining to the election,” according to 
the Associated Press.  The semi-official 
Farsi News Agency announced that 
Leyne was, “ignoring neutrality in news, 
supporting rioters and trampling the 
Iranian nation’s rights.”

In addition to the restrictions on 
Western media, the Dubai-based Al-
Arabiya television channel has been 
ordered to shut down its bureau in 
Tehran after being charged with “unfair 
reporting.” Mohammed al-Khateeb, the 
channel’s editor-in-chief, explains that, 
“the authorities accuse Al-Arabiya of 
diffusing news that is not necessarily fair 
from their point of view.”

Moreover, according to The Guardian, 
the entire staff of Mir-Hossein Mousavi’s 
newspaper, Kalemeh Sabz, has been 
arrested, demonstrating the increased 
pressure on domestic journalists. The 
list of current detainees includes other 
Iranian citizens such as Ali Mazroui, 
the head of the Association of Iranian 
Journalists, Jila Baniyaghoob, the editor 
of a women’s rights website and Bahaman 
Ahamadi Amoee, a pro-reform writer. 

The Associated Press quotes Reporters 
Without Borders (RSF) as claiming, 
“The regime has been visibly shaken by 
its own population and does not want 
to let this perception endure. That is 
why the media have become a priority 
target.” 

As a result of the crackdown on the 
media, Internet outlets such as Twitter 
and YouTube have been the only means 
of conveying information out of Tehran. 

Yet the use of anonymity by blog posters 
trying to avoid repercussions makes 
information difficult to verify. 

The possibility remains that the 
foreign media is distorting its coverage 
and the Iranian authorities have cause 
for concern. Anthony DiMaggio of 
CounterPunch argues that the press 
is thus far worked up over what is only 
“alleged” perversion of the democratic 
process until the charges of electoral 
fraud are verified. DiMaggio claims that, 
“a review of the media’s reaction to the 
election reveals much about American 
journalists’ arrogance and ignorance.”

DiMaggio argues that the media assumes 
the worst of Iran’s political system, before 
considering the evidence. He refers to an 
editorial in The New York Times as an 
example. The editorial claims that the 
election is certainly fraud and denounces 
the Iranian government’s “even more 
than usually thuggish reaction.”

The Times editorial also emphasizes the 
Iranian government’s aggressive reaction 
to the protests and the oppressive action 
the government took when it closed 
all universities in Tehran, blocked cell 
phones and text messaging and limited 
Internet access. The Times concludes 
that had the results truly been “real 
and free” the voters would accept the 
results and there would be no need for 
the government to respond hostilely. 

A poll of Iran’s electorate, conducted 
three weeks before the election suggest 
that the declared electoral results may be 
accurate. The poll shows Ahmadinejad 
leading by a 2-to-1 ratio, reports Reuters. 
Pollsters Ken Ballen and Patrick Doherty 
claim, “While Western news reports from 
Tehran in the days leading up to the voting 
portrayed an Iranian public enthusiastic 
about Ahmadinejad’s principal 
opponent...our scientific sampling 
from across all 30 of Iran’s provinces 
showed Ahmadinejad well ahead.”

In the current situation, it is difficult 
to accurately decide the fair results 
of the election, therefore making 
it a challenge for media outlets 
to provide unbiased coverage. 

“The regime 
has been visibly 
shaken by its own 
population and does 
not want to let this 
perception endure. 
That is why the 
media have become 
a priority target.”  
Reporters Without Borders.



9

References
[1]Barron, Robert, June 23, 2009, “Citizen Journalists Bring 
News Home.”  Canada.com: http://www.canada.com/Citizen+jo
urnalists+bring+news+home/1723761/story.html
Dale, Helle C., June 19, 2009, “The Iranian Elections and 
Public Diplomacy 2.0: A Tale of Untapped Potential.”  The 
Heritage Foundation: http://www.heritage.org/Research/Public 
Diplomacy/wm2497.cfm
Och, Franz, June 18, 2009, “Google Translates Persian.”  The 
Official Google Blog: http://googleblog.blogspot.com/2009/06/
google-translates-persian.html
Murphy, Brian, June 21, 2009, “World’s Media Seeks Ways 
Around Iran Clampdown.”  Associated Press: http://www.
google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5hsW_B7QkIa35KP 
gboxQPtnaqRBSwD98VB9TO0
Palfrey, John, Bruce Etling and Robert Faris, June 29, 2009, 
“Reading Twitter in Tehran?”  The Washington Post: http://
www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/19/
AR20090 61901598.html
Radsch, Courtney C., June 16, 2009, “Twitter is Critical Tool 
for Iran’s Activists.”  Al Arabiya News Channel: http://www.
alarabiya.net/articles/2009/06/16/76169.html
Radsch, Courtney C, June 19, 2009, “Google, Facebook Move 
Up Launches in Persian.”  Al Arabiya News Channel: http://
www.alarabiya.net/articles/2009/06/19/76424.html
Taber, Tania, June 23, 2009, “Citizen Media Takes the Stage as 
Protests Continue in Iran.”  Menassat Arab News Media: http://
www.menassat.com/?q=en/news-articles/6677-citizen-media-
takes-stage-protests-continue-iran
[2]Gerges, Fawaz A. June 19, 2009. “Obama’s Mid-East 
challenge.” Daily Times. http://www.dailytimes.com.pk/default.
asp?page=2009\06\19\story_19-6-2009_pg3_5 
Johnston, Cynthia. June 24, 2009. “Obama opened ‘window 
of hope’ says Arab League.” Reuters. http://www.reuters.com/
article/latestCrisis/idUSLO357893 
Zaharna, R.S. June 22, 2009. “60-Second Expert: The Key to 
U.S.-Muslim Relations.” Foreign Policy In Focus. http://www.
fpif.org/fpiftxt/6207 
[3]June 23, 2009. “The Arab World Reacts (or Doesn’t).” Room for 
Debate. http://roomfordebate.blogs.nytimes.com/2009/06/23/
the-arab-world-reacts-or-doesnt/. 
Abedine, Saad. June 21, 2009. “Arab world scrutinizing events in 
Iran.” CNN. http://www.cnn.com/2009/WORLD/meast/06/20/
iran.arab.reaction/. 
Black, Ian. June 25, 2009. “Arabs ponder implications of 
Iran’s unrest.” Guardian.co.uk. http://www.guardian.co.uk/
world/2009/jun/25/ian-black-on-middle-east. 
Hammond, Andrew. June 22, 2009. “Iran Spilling Over: Arab 
states gloat at Iran’s current political strife, but wary of its 
possible ripple effects.” Canada.com. http://www.canada.com/
news/IRAN+SPILLING+OVER/1720777/story.html. 
Kawzally, Saseen. June 24, 2009. “Iran’s democracy in the eyes 
of the Arab world.” Menassat. http://www.menassat.com/?q=en/
news-articles/6692-iran-s-democracy-eyes-arab-world. 
Khouri, Rami G. June 24, 2009. “The Arabs watch Iran with 
forlorn envy.” The Daily Star. http://www.dailystar.com.lb/
article.asp?edition_id=1&categ_id=5&article_id=103371. 
Pollock, David and Mohammad Yaghi. June 26, 2009. “Saudi 
Media Take the Lead Against Iran’s Regime.” The Washington 
Institute. http://www.washingtoninstitute.org/templateC05.
php?CID=3083. 

Raghavan, Sudarsan. June 26, 2009. “Arab Activists Watch Iran 
And Wonder: ‘Why Not Us?’” The Washington Post. http://
www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/25/
AR2009062504415.html. 
Sandels, Alexandra. June 22, 2009. “Iranians in the Arab world 
respond online.” Menassat. http://www.menassat.com/?q=en/
news-articles/6667-iranians-arab-world-respond-online. 
[4]June 22, 2009. “Dubai TV Continues Trend of Showcasing 
Spectacular Line up of Arab Theatre Stars During the Holy 
Month of Ramadan.” Dubai: Zawya. http://www.zawya.com/
story.cfm/sidZAWYA20090622081649 
Hanania, Ray. June 18, 2009. “Arab Labor: A humorous sitcom 
that turns tragedy into understanding.” Swnewsherald. http://
www.swnewsherald.com/online_content/2009/06/061809rh_
sitcom.php 
[5]June 19, 2009. “PALESTINE: Security forces detain Al-
Jazeera crew, erase footage.” Paris: Menassat. http://www.
menassat.com/?q=alerts/6653-palestine-palestinian-security-
forces-detain-al-jazeera-crew-erase-footage 
June 24, 2009. “Months-long assault on media continues in 
Yemen.” New York: Committee to Protect Journalists. http://
cpj.org/2009/06/months-long-assault-on-media-continues-in-
yemen.php 
[6]June 18, 2009. “Syrian Journalists To Train at Al-Jazeera.” 
MEMRI: http://www.thememriblog.org/blog_personal/
en/17441.htm. 
June 23, 2009. “Dubai Press Club Launches New Training 
Program for UAE Journalists.” Dubai:AME INFO: http://www.
ameinfo.com/201483.html.
June 28, 2009. “Code of Ethics for Journalists on the Way.” 
Bahrain: Daily News: http://www.gulf-daily-news.com/
NewsDetails.aspx?storyid=254230.
[7]Parnell, John. June 23, 2009. “Al-Hurra: Propaganda Tool 
or Voice of the People?” Middle East Production: http://www.
digitalproductionme.com/article-1449-al_hurra_propaganda_
tool_or_voice_of_the_people/. 
[8]June 24, 2009. “French Parliament to Consider Burka Ban.” 
CNN. http://edition.cnn.com/2009/WORLD/europe/06/23/
france.burkas/index.html 
June 25, 2009. “Islamic morality and today’s world.” Gulf 
Times. http://www.gulf-times.com/site/topics/article.asp?cu_
no=2&item_no=299319&version=1&template_id=47&parent_
id=27 
Mustapha, Abdullah. June 22, 2009. “Mahinur Ozdemir: First 
Belgium MP to Don the Hijab.” Asharq Alawsat. http://www.
aawsat.com/english/news.asp?section=3&id=17166 
Pollitt, Katha. June 25, 2009. “Muslim Women’s Rights.” The 
Nation. http://www.middle-east-online.com/english/?id=32959
[9]June 20, 2009. “NY Times journalist escapes Taliban 
captivity.” Asharq Al-Awsat. http://www.aawsat.com/english/
news.asp?section=5&id=17149. Kurtz, Howard. June 21, 2009. 
“Media Stayed Silent on Kidnapping.” Washington Post. http://
www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/20/
AR2009062001745.html
Libin, Kevin. June 22, 2009. “Media applies double standard 
to kidnapped journalists.” National Post. http://network.
nationalpost.com/np/blogs/fullcomment/archive/2009/06/22/
kevin-libin-media-applies-double-standard-to-kidnapped-
journalists.aspx
Murphy, Dan. June 20, 2009. “Rhode: media face tough choices 
in kidnap cases.” Christian Science Monitor. http://features.
csmonitor.com/globalnews/2009/06/20/rohde-media-face-
tough-choices-in-kidnap-cases/



10

Norington, Brad. June 23, 2009. “New York Times’ editor fight 
for silence to save journalist David Rhode’s life.” The Australian. 
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,25673247-
2703,00.html
[10]June 21, 2009. “Journalists Held in Iran Crackdown”. Al 
Jazeera. http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/06/2
009621182348210316.html 
June 15, 2009. “Foreign Media Says Iran Blocking Reports on 
Protests”. Washington TV. http://televisionwashington.com/
floater_article1.aspx?lang=en&t=floater_blog&id=11303 
June 14, 2009. “Neither Real Nor Free”. The New York 
Times. http://www.nytimes.com/2009/06/15/opinion/15mon1.
html?scp=1&sq=editorial%20iran%20june%2014&st=cse 
Charlton, Angela. June 21, 2009. “At Least 24 Reporters 
Arrested in Iran”. Associated Press. http://www.
g o o g l e . c o m / h o s t e d n e w s / a p / a r t i c l e /A L e q M 5 h sW_
B7QkIa35KPgboxQPtnaqRBSwD98V7TPO0 
DiMaggio, Anthony. June 18, 2009. “The Iranian Elections 
and the Faith-Based Media”. Counterpunch. http://www.
counterpunch.org/dimaggio06182009.html 
Luft, Oliver. June 29, 2009. “Iran Has Most Journalists in Jail”. 
The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2009/jun/29/
iran-most-journalists-jail 
Whitesides, John. June 15, 2009. “Pre-election Iranian Poll 
Showed Ahmadinejad Support.” Reuters. http://www.reuters.
com/article/worldNews/idUSTRE55E3RO20090615



11

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to 
bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues 
through effective commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language 
programming for licensing to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is 
funded solely through tax-deductible donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US 
and the Arab world. Please support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more 
information.


