
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Social Media Taking 
the Lead in Public 
Diplomacy
In a White House Press Briefing on 
July 15 by Press Secretary Robert 
Gibbs, Under Secretary for Public 
Diplomacy and Foreign Affairs, Judith 
McHale, discussed new initiatives by 
the State Department focusing on 
social media. McHale salutes it as a 
“model of creative public diplomacy 
for the 21st century” that embodies 
Secretary of State Hilary Clinton’s 
vision of using smart power technology 
to engage nontraditional audiences.

The aim is to send highlights of major 
Presidential speeches via text message 
and email to subscribers throughout 
the world in order to “create and 
sustain the kind of global dialogue 
[…] that makes America a smarter and 
stronger nation,” declared McHale. 

She explained that the strategy 
compliments the President’s aim 
to re-engage with citizens around 
the world. The key is to continue 
providing valuable content and 
information, and to welcome 
citizens into a global dialogue.

However, blogger JJohnson 47 explains 
that Gibbs remains doubtful of the 
efficiency of such a program, as the 
State Department has a poor record 
of maintaining embassy contacts 
around the world. “Most diplomats 
have neither the skill nor the 
software to track their relationship 
with host-country nationals of 
interest,” writes the blogger, implying 
that there is no way to assess if 

the people received the message.

Social media offer built-in measures 
of success (number of comments, 
number of those who sign up for 
messages, etc.), but these statistics 
often produce unreliable numbers. 

Philip Seib of the Huffington Post 
notes that US Public Diplomacy still 
lacks coherence and influence, despite 
the popularity of President Obama. 
Seib explains, “A simple definition of 
“public diplomacy” is a government 
(and some non-state actors) reaching 
out to foreign publics, rather than 
confining itself to the government-
to-government communication 
of traditional diplomacy.”

He asserts that the Obama 
Administration so far has failed to 
come out of the Cold-War model, 
assuming that the world “yearns 
for information from the US.” 
This is no longer the case today, 
especially in the Arab world where 
major networks such as Al-Jazeera 
and Al-Arabiya enjoy widespread 
credibility. In contrast, Seib points 
out that American efforts, such as 
Al-Hurra, go unheeded in the region.

Seib highlights, “US public diplomacy, 
grounded in enlightened policy, 
must be rebuilt, and not just for the 
Middle East.” The success of US 
public diplomacy initiatives relies 
heavily on listening to other nations, 
and will require a creative approach 
to and an acknowledgment of the 
rise of virtual states on the internet.

“Virtual states must be engaged 
through a virtual public diplomacy that 
features sophisticated understanding 
of religious and cultural sensitivities 

as well as the politics and technologies 
of the moment,” he concludes. 

Social Media Taking the Lead in  
Public Diplomacy			   1

DoD Focuses on Greater Outreach	 2

Israel Rewrites History		  2

China Launches Arabic-Speaking  
Channel 				   3

Al-Jazeera Detainee Sues Bush	 4

Al-Jazera’s New Venture in the US	 5

Cellcom is the Only One who  
“Wants to Have Fun;” 
Israel’s PR Problem		  6

Dirty Talk Leads to Saudi Man in 
Handcuffs, and  
Not in the Good Way		  7

Saudi Clerics Defeat Movie  
Reformers			   8

Al-Jazeera Re-opened in West Bank	 9

Obama and the Muslim World:  
A Long Way to Go			  10

Everyone Loves Twitter		  11

Bloggers Under Attack		  12

Human Rights and Development  
in the Arab World			   12

References			   15

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 16, July 17, 2009-July 30, 2009

In this issue:



2

DoD Focuses on 
Greater Outreach
The Undersecretary of Defense for 
Policy at Pentagon, Michele Flournoy, 
is currently gathering a small team 
composed of about five existing policy 
shop employees, Defense News. 

The team is to be headed by 
Rosa Brooks, principal adviser to 
Flournoy and former Los Angeles 
Times columnist, to improve overall 
coordination of Department of 
Defense (DoD) public diplomacy 
and strategic communication 
efforts. The team’s purpose will be 
to help the Obama Administration 
achieve greater outreach to key 
populations abroad, such as in 
Afghanistan and Pakistan.	

Flournoy disbanded the Support to 
Public Diplomacy office this year, 
seeking a fresh start to Strategic 
Communications efforts after the 
office became embroiled in an 
internal conflict over its issuances, 
according to the blog Mendstate.

While the idea seems a step backward, 
the Mendstate remarks that it is a 
step towards better coordination of 
strategic communication initiatives. 
As the US tries to shape its global 
presence to positively affect and 
stabilize international audiences, it 
must also be cognizant of the delivery 
of its communication endeavors. 

“The team will lead internal Pentagon 

coordination of public diplomacy 
and strategic communications 
efforts, and it will collaborate with 
similar offices across Washington’s 
national security apparatus,” 
explained a source at Pentagon in 
an interview with Defense News.

Army Lt. Col. Jonathan Withington 
concurred, “This team will 
assist policy offices and senior 
leaders with the development 
of outreach and engagement 
plans, and will help coordinate 
DoD-wide engagement efforts.”

However, some remain skeptical of 
the real impact this change will be able 
to inflict. Former Army commander 
Douglas Macgregor believes this 
is no more than American Hubris 
and will have very little effect. 

Matt Armstrong disagrees with that 
stance, noting on his blog Mountain 
Runner, that McGregor is not focusing 
on the essential aspect of the intended 
results on the battleground. “This 
team is clearly intended to fill the 
gap, both statutory and operational, 
left by the abolishment of Support 
to Public Diplomacy,” he adds.

The public policy team’s primary 
charge “will be heavy on coordination,” 
Withington said for Defense News, 
calling its focus an “agglomeration 
of outreach and engagement 
efforts abroad and in Washington.”

Undertaking this restructuring means 
that most functions, which were 
once carried out by the now-former 
office of support to public diplomacy, 
will be transferred to those regional 
directorates, each of which are headed 
by an assistant secretary of defense.

“DoD has a statutory obligation 
to support public diplomacy,” 
Withington said, “and policy’s 
regional offices now have primary 
responsibility for defense support to 
public diplomacy, in coordination with 
appropriate functional policy offices.”

Israel Rewrites 
History
The Israeli government will remove 
references to what Palestinians call the 
“catastrophe” of Israel’s creation from 
textbooks for Arab schoolchildren, 
the education minister announced 
on July 22, according to Reuters. 

The reference to “Al-Nakba,” 
echoes for the Palestinians as the 
defeat and exile in the war over 
Israel’s 1948 creation, which was 
controversially inserted into the 
textbooks in 2007 by a dovish 
education minister. The term remains 
highly contentious six decades later.

When former education minister 
Yuli Tamir introduced the term, 
some hard-line Israelis accused her 
of making Israel look apologetic 
for its own existence. Tamir “is 
expressing a sort of political 
masochist spirit and ... a total lack 
of national pride,” Cabinet Minister 
Avigdor Lieberman said at the time. 
Lieberman is now Foreign Minister.

“This crude and 
diversionary line 
of thinking is 
directly related 
to Netanyahu’s 
insistence that he 
will not give in 
to international 
demands to freeze 
Israeli settlement 
activity”
Ian Black, The Guardian.

“DoD has a 
statutory obligation 
to support public 
diplomacy.” 
Army Lt. Col. Jonathan 
Withington.



3

“No other country in the world, 
in its official curriculum, would 
treat the fact of its founding as a 
catastrophe,” Education Minister 
Gideon Saar told Israel’s parliament. 
Israeli Arab lawmakers consider 
it a denial of history, as well as a 
“major attack on the identity of the 
Palestinian Arab citizens of the state 
of Israel, on their memories and 
their adherence to their identity.”

Teachers will be free to discuss the 
personal and national tragedies 
that befell Palestinians during the 
war, said Saar, who represents the 
hard-line governing Likud Party. 
However, textbooks will be revised 
to remove the term, he added.

Saar said in an interview to the BBC, 
“There is no reason that the official 
curriculum of the state of Israel should 
present the establishment of the state 
as a ‘holocaust’ or ‘catastrophe.’”

Jafar Farrah, director of Israeli-Arab 
advocacy group Moussawa, told the 
BBC that removing the word “Nakba” 
from textbooks would not stop Arabs 
from using it, but would only further 
complicate relations. Far-right 
members of the Israeli government 
are pursuing legislation to make it 
illegal in Israel to commemorate 
the Nakba, as Palestinians and 
their supporters do every 15 May. 

Reuters explains that following the 
1948 war and the ensuing victory of 
the Jewish state against Arab nations, 
Israel seized territories beyond those 
allotted by the UN. More than 
700,000 Palestinians are thought 
to have fled or been expelled from 
areas that came under Israeli control.

While Israeli textbooks have 
emphasized the heroism of their 
military forces and glossed over the 
flight of Palestinians, “attributing 
the mass exile to voluntary escape 
if mentioning it at all,” Palestinians 
keep demanding the right to 
repatriate the surviving refugees and 
more than 4 million descendants 
to their original homes in Israel.

Banning “Al-Nakba” from the 
Israeli textbook signals a major 
step backward in Israeli-Palestinian 
relations, as it erases the experience 
of the country’s Arab minority, 
remarks Ian Black for The Guardian. 

If anything, the term is a vivid 
reminder of irreconcilable historical 
narratives about what happened 
in 1948, along with the circulation 
by Israel’s current foreign minister 
Agvidor Lieberman of a photograph of 
the Palestinian nationalist leader Haj 
Amin Al-Husseini meeting Hitler in 
Berlin during the Second World War.

“Both are the direct result of hardening 
political attitudes in Israel,” insists 
Black. He notes that the occurrence 
stems from a revisionist attitude 
among Israel’s “new” historians 
who claim that Palestinians are 
responsible for their own misfortune.

Black goes as far as to say that 
the “Nakba denial” is “as resonant 
and emotive to Palestinians as 
the Hebrew word ‘Shoah’ (for 
Holocaust) is to Israeli and Jews.” 
If the conflict between Palestinians 
and Israelis is to be resolved, 
understanding the Arab perspective 
is essential to understanding that 
Zionism symbolizes a movement 
of liberation for the Jews and that 
it is not another “manifestation 
of western colonialism.”

Likewise, this applies to Al-Husseinis 
meeting Hitler, when he asked 
eastern European leaders to bar 
Jewish emigration to Palestine. 
Lieberman uses this old story in the 
service of his own cause – rebuffing 
pressure by Barack Obama to halt 
illegal Jewish settlement in occupied 
Palestinian territory, including 
East Jerusalem, according to Black.

“This crude and diversionary line 
of thinking is directly related to 
Netanyahu’s insistence that he will 
not give in to international demands 
to freeze Israeli settlement activity,” 
he argues. The future will remain 
bleak as long as history is being used 

and abused to justify current actions.

China Launches 
Arabic-Speaking 
Channel 
Chinese state television launched 
a 24-hour Arabic-language channel 
targeting the Middle East and Africa 
in an effort to expand its influence 
abroad, reports The Chicago Tribune. 

The channel will air in 22 Arabic-
speaking countries and reach a 
population of close to 300 million 
people. At first, the channel 
will carry news, feature stories, 
entertainment and educational 
programs, but plans are in place 
to gradually expand the offerings. 

The move is part of a program of 
international expansion by the 
state-controlled media to promote 
China’s image abroad. Dawn reports 
that the propaganda chief declared, 
“‘We must increase our broadcasting 
capacity to positively influence 
international public opinion and to 
give a good image of our nation.” 

Zhang Changming, China Central 
Television (CCTV) vice president, 
claimed that the new channel “will serve 
as an important bridge to strengthen 
communication and understanding 
between China and Arab countries,” 
writes The Chicago Tribune. 

The aim of the new channel is to 
address the “distorted” opinions 
about China in the Middle East and 
North Africa, reports Al-Jazeera. 
Through the Arabic channel, “the 
world can know China and China 
can know the rest of the world 
even better,” claims Changming. 

Ying Chan, director of Hong 
Kong University’s Journalism and 
Media Studies Center, claims 
that broadcasting in Arabic will 
be a way to counter “unfair” 



4

portrayals of China in the media. 

“They want to announce their 
policies more to the world, and 
they also felt that the international 
media, led by the Western media, 
has not been fair to China,” stated 
Chan, according to Al-Jazeera. 

 The launch of the Arabic channel 
coincides with an era of rapid 
economic growth and rising global 
influence for China. More than half 
of the nation’s imported oil and 
natural gas comes from the Middle 
East, and analysts claim that the 
growing commercial ties between 
the two regions have redefined 
geopolitics, reports Arab News. 

Michael Hedges of followthemedia.
com, explains the historical 
significance of broadcasting in the 
Middle East. “The rush to set up 
Arabic language satellite channels 
targeting the Middle East and 
North Africa (MENA) region 
started after the first Persian War. 
During that conflict the Arabic 
speaking public tuned to CNN’s 
live coverage often rebroadcast 
locally or available on cable systems.”
Hedges explains that this 
shift in attention by Western 
international media from Eastern 

Europe to the MENA region has 
taken place relatively recently. 

“It is imperative for us to be a 
multi-language, multi-faceted and 
multi-perspective broadcaster,” 
said Changming, in response 
to the number of other foreign 
broadcasts in the area, reports BBC. 

However, Changming did not mention 
the restrictions on which stories the 
new channel will cover in light of 
routine censorship by the Chinese 
government. He also failed to explain 
how China would be able to counter 
the “distorted” views the new channel 
was created to address, if Chinese 
media remains censored even abroad. 

Al-Jazeera Detainee 
Sues Bush
Al-Jazeera’s Sami Al-Haj is the only 
journalist to have been detained in 
Guantánamo. Al-Haj, of Sudanese 
origin, was illegally apprehended as 
a suspected terrorist and tortured 
by US authorities for seven years 
before his release in May 2008.

Pakistani police arrested Al-Haj in 
December 2001 while on his way to 
Afghanistan to work as a cameraman 
with an Al-Jazeera crew. Next, he 
was handed over to US forces who 
sent him to Bagram Air Base in 
Afghanistan, where, according to 
Amnesty International, he was 
severely mistreated, reports The 
Guardian. His interrogations in 
Afghanistan repeatedly focused 
on his employer and whether Al-
Jazeera had links with Al Qaeda. 

Al-Haj was flown to Cuba in June 
2002 where, Amnesty International 
reports, he was repeatedly beaten, 
subjected to racist abuse and denied 
medicine. In 2003, when Al-Haj 
began a hunger protest, he was 
placed in isolation and taken to the 
harshest camp in Guantánamo. 

Al-Haj tells The Guardian that 
Guantanamo is never far from his mind, 
since he now suffers from flashbacks 
and his gait is stiff as the result of 
a beating that shattered his knee.

The Guardian claims that Al-Haj 
plans to take legal action, along with 
other detainees, against former US 
president George Bush and various 
administration officials for their 
illegal detention and torture. The case 
will be initiated by the Guantánamo 
Justice Centre, a new organization 
open to former prisoners, which 
will soon establish its international 
headquarters in Geneva, Switzerland. 
The Centre is led by British ex-
detainee Moazzam Begg and plans are 
in place to open a British branch soon. 

According to Press TV, the Justice 
Centre will serve as a platform 
for the victims of Guantanamo. 
The organization intends to open 
an all-encompassing case against 
Bush rather, than address the 
issue in a case-by-case matter. 

Al-Haj explains to The Guardian 
that the organization is currently 
in the process of “collecting 
information from all the people, 
such as medical evidence.” Al-Haj 
argues that Bush must be brought 
to trail because “we don’t want 
[what happened to the international 
detainees] to be repeated again.”
The journalist is now back at work 
at Al-Jazeera’s headquarters in 
Doha, where he heads a new section 

“[The new channel] 
will serve as an 
important bridge 
to strengthen 
communication 
and understanding 
between China and 
Arab countries.” 
Zhang Changming, Vice 
President of China Central 
Television (CCTV).

“We don’t want 
[what happened to 
the international 
detainees] to be 
repeated again.” 
Sami Al-Haj, detained Al-
Jazeera journalist.



5

dedicated to issues of civil liberties 
and human rights, reports the 
Guardian. Al-Haj is frustrated with 
the media coverage of Guantanamo. 
He argues that the media no longer 
examines what continues to go on 
in Guantanamo, and that reporters 
fail to ask the real questions 
regarding released detainees. 

Al-Haj tells The Guardian that the 
media is giving an easy ride to the 
current US president, claiming, “They 
believe Obama and his promises, 
but he has not kept them. Obama 
said he would immediately close 
Guantánamo Bay when he came to 
power. He has not. He said he would 
bring the people who committed 
torture to trial. He has not.”

According to current developments 
regarding the closure of Guantanamo, 
there may be truth in Al-Haj’s 
argument against President Obama. 
Al-Jazeera reports that a panel 
ordered by Barack Obama to develop 
new US policy on the detention of 
terrorism suspects has delayed its 
report to the President by six months. 

Al-Jazeera explains that the progress is 
further hindered by divisions between 
Congress and the White House over 
the fate of detainees at Guantanamo. 
The President faces strong opposition 
from legislators, including those in 
his own Democratic party, regarding 
the transfer and trial of prisoners. 

A separate government task force, 
which reviewed the rules for 
interrogating detainees, also failed 
to meet its Tuesday deadline and has 
been granted an extra two months 
to submit a final report. Al-Jazeera 
claims that the panel issued a five-
page interim report stating, “where 
appropriate, prosecution of those 
responsible must occur as soon as 
possible,” but that “justice cannot be 
done…unless those who are accused 
of crimes are proved guilty beyond a 
reasonable doubt in a court of law that 
affords them a full and fair opportunity 
to contest the charges against them.” 

In an article by Press TV, Al-Haj 
re-emphasized the urgent need 
for Obama to immediately close 
Guantanamo’s prison, since torture 
continues to take place there. The 
Obama Administration claims that 
it remains on track to shut down 
the prison in Cuba by January. 

Whether Obama will take the action 
necessary to correct the wrongs of 
the Bush Administration remains 
unseen, though Al-Haj and the 
Guantánamo Justice Centre will 
certainly continue to fight against the 
decisions of the Bush Administration. 

Al-Jazeera’s New 
Venture in the US

On July 1, 2009, Al-Jazeera English 
began broadcasting in Washington, 
DC on the MHz Network. MHz 
Network is an independent, non-
commercial television broadcaster 
that provides international 
programming to the Washington-area. 
Al-Jazeera English only broadcasts 
in two other locations within the 
US: Toledo, Ohio and Burlington, 
Vermont, reports Forbes Magazine. 

The deal with MHz Networks is a big 
step in Al-Jazeera’s attempt to break 
into the US market. Tony Burman, 
managing director of Al-Jazeera 
English, tells Forbes Magazine that 
now there exists a new opportunity for 
Al-Jazeera in the US. “The transition 
from the Bush era to the Obama era 
has changed the game dramatically” 
because “as America reengages with 
the wider world, the appetite for 
more international news is there.”

However, Al-Jazeera’s greatest 
challenge in the US will be to 
overcome American’s perception 
of bias in Al-Jazeera’s reporting. 
Many Americans believe Al-Jazeera 
promotes a negative image of the US 
and Western Europe. According to the 

Associated Press, former President 
George W. Bush frequently accused 
Al-Jazeera of “anti-Americanism.” 

Cliff Kincaid, director of conservative 
media watchdog Accuracy in Media 
and producer of the documentary 
Terror Television: The Rise of 
Al Jazeera and the Hate America 
Media, tells Forbes Magazine that 
Al-Jazeera “is a channel with an anti-
American bias that since inception 
has been known as a mouthpiece 
of terrorists and of Al-Qaeda.” 

Al-Jazeera also suffers from a history 
of reporters with controversial 
connections. Forbes Magazine 
cites the example of Al-Jazeera 
correspondent Taysir Alouni, who 
interviewed Osama bin Laden just 
after the Sept. 11 attacks and is now 
under house arrest in Madrid after a 
Spanish court convicted him in 2005 
of transporting cash for Al-Qaeda.

Moreover, the recent death of 
former ABC and Al-Jazeera producer 
Rebecca Lipkin, has brought negative 
publicity to Al-Jazeera. Lipkin 
was credited with bringing former 
ABC newsman Dave Marash to Al-
Jazeera as a news anchor in 2006, 
and her obituary in the Washington 
Post claims that “Marash left the 
network [Al-Jazeera] last year, 
saying it had an anti-American bias.”

Burman claims that the network 

“As America 
reengages with the 
wider world, the 
appetite for more 
international news 
is there.” 
Tony Burman, managing 
director of Al-Jazeera English.



6

has no connection to Al-Qaeda and 
is on a par with CNN International 
and BBC World in the quality of 
its programming. Forbes Magazine 
asserts that although the network is 
owned by the government of Qatar, it 
is free of censorship and government 
meddling. Furthermore, oil-and-gas-
rich Qatar is not an enemy of the US.

Interestingly, Burman believes that 
skepticism about the network’s 
point of view can be an advantage, 
since Al-Jazeera aims “to appeal to 
viewers who get tired of Western 
or American perspectives and want 
a more global view of the world.” 

Cellcom is the Only 
One who “Wants to 
Have Fun”; Israel’s 
PR Problem
Israeli cell phone giant, Cellcom, is 
under a wash of criticism in the wake 
of their controversial television ad 
released earlier this month, reports 
BBC News. The commercial, which 
features Israeli forces kicking a 
soccer ball back and forth with 
unseen Palestinians across the 
West Bank barrier wall, has sparked 
protest and intense disapproval 
from both sides of the issue. 

Both pro-Israeli and pro-Palestinian 
commentators have lambasted 
the Cellcom ad, saying it “makes 
light of the separation barrier,” 
according to Robert Mackey of 
The Lede, a New York Times news 
blog. Several Facebook groups have 
also emerged protesting the ad. 

Mackey quotes Israeli blogger 
Noam Sheizaf, as saying that the ad 
“breaks some records in bad taste, 
even by Israeli standards.” The 
article goes on to describe other 
bloggers who criticize the ad for 
keeping the Palestinians “invisible.” 

A group of Palestinians have even 
created a response video, reports 
BBC, in which the soccer ball kicked 
by Palestinians is answered by 
canisters of tear gas. The video, posted 
online, uses the same soundtrack 
as the Cellcom commercial.

Lawmakers in Israel have now 
demanded the Cellcom ad be taken 
off the air, according to Reuters. 
In addition, Israeli member of 
parliament Ahmed Tibi, said “the 
advertisement presents the barrier 
as though it were just a garden 
fence in Tel Aviv…[but it] separates 
families and prevents children 
from reaching schools and clinics.”

“In Cellcom’s eyes… even the most 
tragic and traumatic experiences of 
an entire people can be harnessed 
to the selling of mobile phone 
services,” writes Seth Freedman in 
an opinion piece for the Guardian. 
“If Cellcom’s reaction is anything 
to go by…there is [a] long way to go 
before empathy is applied to those 
forever trapped behind the concrete 
slabs of the separation barrier.”

At least one blogger interpreted the ad 
differently. Yariv Oppenheimer of the 
Jerusalem Post called it a “brave display 
of reconciliation,” although he admits 
it is “hardly a ‘perfect’ commercial.”

Oppenheimer praises the ad for 
attempting to depict something other 
than “models acting like models,” 
but instead addressing a sensitive 
issue on the forefront of the Israeli 
conscience. He says the ad should 
be viewed not as a portrayal of the 
situation that currently exists, but 
as “a positive model for emulation.” 

The originality of the ad has also 
been called into question by two 
independent filmmakers, Itamar Rose 
and Yossi Atia, reports Offri Ilani at 
Haaretz. The filmmakers say Cellcom 
took the idea for the commercial 
from a short film they produced three 
years ago, which was screened at film 
festivals and is available on YouTube. 

Rose and Atia’s short has a 
different ending from the Cellcom 
commercial—the Palestinians do 
not return the ball tossed over 
the barrier by the Israelis. The 
filmmakers are now taking legal 
action against Cellcom, Ilani states. 

Israel’s PR Problem
Concerns have been growing for 
some time over perceptions of 
Israel’s image, especially in Europe, 
reports Gerry Moriarty for Irish 
Times. He claims that Israelis are 
“very conscious” of their country’s 
antagonistic reputation in much of 
Europe, and quotes a foreign affairs 
ministry official as saying, “We 
have completely lost the battle in 
the media…We need to get to the 
hearts and ears of people in Europe.” 

The Israeli foreign ministry has also 
established a “special undercover 
team” of mainly young people to 
spread “positive news about Israel” 
across the internet, reports The 
National. The team forms partly in 
response to the dissemination of 
anti-Israeli information following 
their attacks on Gaza last winter. 

Several bloggers have brought 
attention to the growing trend 

“In Cellcom’s eyes… 
even the most tragic 
and traumatic 
experiences of an 
entire people can 
be harnessed to the 
selling of mobile 
phone services.” 
Seth Freedman of The 
Guardian.



7

among writers outside the 
country to be critical of Israel.

One blogger, Jane Stillwater, was 
banned from a popular political 
blog site, DailyKos, on charges of 
anti-Semitism, says Philip Weis 
of Mondoweiss. Stillwater wrote 
a satirical piece on DailyKos 
suggesting that American Jews 
whose homes had been foreclosed on 
could find an easy housing solution 
through illegal settlements in Israel. 

Helena Cobban of Just World 
News writes about an essay by poet 
Alice Walker, in which Walker 
describes the “courage” of the 
number of Jews who chose to 
“speak out against Israeli brutality.” 

Cobban also praises a different blogger 
at DailyKos, who “is one of the new 
generation of Jewish-American 
bloggers” willing to criticize Israel 
and formulate “fair and sustainable 
ways to end Israel’s long-running 
oppression of the Palestinian people.” 

Political scientist Marc Lynch, on his 
blog at Foreign Policy, also brought 
attention to Israeli public relations. 
Lynch advises readers to use caution 
when reading the series of “similar 
pieces” that have recently emerged 
which seem “geared towards creating 
the impression that Obama’s strong 
position on Israeli settlements [has] 
backfired,” and spin a “narrative that 
Obama is unfairly hostile to Israel.” 

Lynch claims that these views, most 
notably those highlighted in an 
editorial for the Washington Post 
by former Israeli Prime Minister 
Ehud Olmert, are “advice from 
those who aren’t worried [Obama 
will] fail, they want him to fail.”

Dirty Talk Leads 
to Saudi Man in 
Handcuffs, and Not 
in the Good Way

Following an appearance on a Lebanese 
talk show, Mazen Abdul Jawad, a 32-
year old Saudi man, was arrested for 
speaking publicly about his sexual 
exploits, reports The Media Line. 

While being interviewed for “Red 
Line,” a show featured on the 
Lebanon-based channel LBC, Jawad 
admitted to first having sex when he 
was 14 years old with his neighbor, 
describing the foreplay in great 
detail, according to Arabian Business. 

Jawad continued his interview by 
explaining that he uses the Bluetooth 
function on his cell phone to pick 
up women, as they are forbidden to 
interact with men in public in Saudi 
Arabia. The American Foreign Press 
(AFP) reports that he also revealed a 
recipe for an aphrodisiac on the air. 

The appearance caused over 100 
complaints to local justice officials 
in Saudi Arabia, leading to Jawad’s 
arrest. He faces charges under the 
strict Islamic Sharia law of speaking 
openly about vice and admitting to 
pre-marital sex, according to the AFP. 

Ahmad Qasim Al-Ghamdi, director of 
the Commission for the Promotion of 
Virtue and the Prevention of Vice for 

Mecca, said “The program presents 
anomalies and deviancy in society 
that are unacceptable and immoral 
and should be punished according 
to Sharia,” reports Arab News. 

Al-Ghamdi, according to Arabian 
Business, claims that all those 
involved with the broadcast are 
culpable. If convicted, Jawad could be 
jailed and flogged under Sharia law. 

The Media Line reports that “Red 
Line” addresses a variety of social 
and political issues, but faced fierce 
backlash across the Arab world for 
a program dedicated to the subject 
of homosexuality in February. 

Jawad plans to file a lawsuit against 
the producers of the show, claiming 
that his remarks were “taken out of 
context.” However, Malik Maktabi, 
the presenter of “Red Line,” told 
Arab News that the program was not 
meant to tarnish the respectability 
or reputation of Saudi Arabia. 

“I host people from around the Arab 
world, not only Saudi Arabia. From all 
the twelve guests I have hosted, only 
a couple of programs have featured 
Saudis,” he claimed. “I present the 
cases as they are, and I have highlighted 
humanitarian achievements from 
Saudi Arabia, such as organ donation.”

Saudi Arabia has been accused 
of widespread media censorship, 
though the Kingdom referred to 
media as being “openly defended” 
for the sake of the Islamic moral 
codes. Reporters Without Borders 
have expressed continued concern 
in light of the Saudi government’s 
repeated crack-downs on issues 
pertaining to human rights and civil 
liberties, reports The Media Line. 
The case of Jawad’s sexual revelations 
proves to be no different than 
other censorship cases, as Saudi 
Arabian officials have chosen to 
justify his arrest through Islamic law. 

Muhamad Diyab of Asharq-
Alawsat, argues that such shows 
encourage young men and women 

“Perhaps these 
youths are deluded 
into thinking that 
by taking part in 
such television 
programs they 
will be considered 
modern and open-
minded.”
Muhamad Diyab, Asharq-
Alawsat.



8

to discuss highly-sensitive issues 
like homosexuality and infidelity, 
while causing serious harm as they 
fail to take into consideration the 
Arab social milieu. The program’s 
producers shoulder the most social 
responsibility for all the confessions 
made on the program and the 
subsequent impact they might have.

“It is not enough to say that the 
program is discussing and dealing 
with real issues in Arab societies,” 
he says. According to Diyab, these 
shows are a product of Western 
media attitudes that clash with the 
values of Arab societies, and therefore 
generate confusion among the youth. 

Diyab wonders, “Perhaps these youths 
are deluded into thinking that by 
taking part in such television programs 
they will be considered modern 
and open-minded, so they make 
comments that do not necessarily 
reflect their reality and lifestyle.”

Citing the possibility of a strong 
desire to appear on television 
explains the variety of incentives 
for different guests to participate 
in such shows, regardless of the 
consequences. This occurs without 
taking into consideration the serious 
impact these confessions might 
have on their lives, such as social 
isolation, disapproval and rejection.

Saudi Clerics Defeat 
Movie Reformers
Saudi Arabia’s top religious clerics 
pressured government officials 
to cancel this week’s Jeddah Film 
Festival, endorsed by Jeddah city 
officials as part of their summer 
tourist offering, reports Jackson 
Allers for Menassat. Advocates for 
freer media and reformers alike, have 
decried the move as another example 
of cultural repression exercised by 
the national religious authorities.

“Late last night, the governorate 

of Jeddah notified us of the 
festival’s cancellation, after it 
received instructions from official 
parties. We were not told why,” 
said Mamdouh Salem, one of the 
Jeddah Film Festival organizers.

The summer festival entitled “Jeddah is 
different,” was set to commence, with 
the preparations having gone smoothly 
within the Jeddah municipality. 
Unfortunately, in the three days 
following the clerics’ announcement, 
the film festival was cancelled 
without any official statement 
explaining the change in plans. 

Jeddah municipality spokesman, 
Ahmad Al-Ghamdi, told Arab News 
that the festival “lacked preparations,” 
although he did not name those 
elements that were allegedly “lacking.”

The cancellation of the Jeddah 
Film Festival comes after King 
Abdullah removed a number of 
conservative clerics from the Saudi 
government earlier this year; a 
move many hoped would lead 
to a freer media environment. 

Historically, Saudi religious 
authorities have strongly frowned 
upon music and cinema, accusing 
the latter of “display[ing] forbidden 
distractions that create disorder.”

Thus, films become a hard sell in a 
country where cinemas have been 
banned for almost 30 years, reports 
CBC. That ban was finally broken 
in December with the screening 
of the Saudi comedy Menahi in 
two cities in the Middle Eastern 
kingdom. Consequently, the film 
brought sharp criticisms from a 
number of hard-line Muslim clerics, 
as well as from Ibrahim Al-Ghaith, 
the former head of the country’s 
religious police, who proclaimed 
that cinema in general, is evil.

There were 45 Saudi films among the 
71 being considered for the $53,000 
prize money, including two feature-
length films. The Jeddah Film Festival 
joins a growing number of cultural 

events prohibited by Saudi religious 
clerics, including an opera concert with 
French soprano, Isabelle Poulenard, 
who had her embassy-sponsored 
performance forbidden by religious 
clerics two days before her concert 
– despite gaining official approval.

King Abdullah tried to institute 
cautious reforms in his country, 
but foreign diplomats say he faces 
strong resistance from conservatives 
opposed to even minor changes, 
comments Arabian Business.

Predictably, the canceling of the film 
festival has drawn criticism from the 
Arab blogosphere. Meanwhile, the 
festival’s main sponsor, Rotana, the 
largest Arab media network in the 
world and owned by Prince Alwaleed, 
has not given a public statement 
on the festival’s cancellation.

The Prince seems undeterred, 
as Rotana boldly set itself as 
the main sponsor of the Jeddah 
Film Festival, donating the 
proceeds earned from his film.

The cancellation of the festival 
is also perceived as a major blow 
to reformists across the country, 
according to The Independent. 
In a country where cinemas were 
banned for almost three decades, the 
Jeddah Film Festival has since 2006 
presented aspiring Saudi filmmakers 
and actors with a rare opportunity 
to mingle with more experienced 
peers from other countries.

Al-Jazeera Re-
opened in West 
Bank
The Palestinian Authority allowed 
Al-Jazeera to resume operations in 
the West Bank after banning the Arab 
satellite station for four days, reports 
the Associated Press. The injunction 
and pending lawsuit against Al-Jazeera 
came in the wake of its decision to 



9

broadcast former Palestine Liberation 
Organization Chief Farouk Al-
Kouddoumi’s claims that Mahmoud 
Abbas and Mohammad Dahlan 
conspired with Israel to assassinate 
late President Yasser Arafat, according 
to Saseen Kawzally for Menassat.

Kawzally writes that Al-Kaddoumi 
“organized an exclusive press 
conference in the Jordanian capital 
on July 12, 2009, in which he declared 
that he had the transcripts of 
conversations held between former 
Israeli Prime Minister Ariel Sharon, 
his Defense Minister Shaul Mofaz, 
current de facto Palestinian President 
Mahmoud Abbas and the former 
Head of the Preventive Security 
Services in Gaza, Mohammad Dahlan, 
in the presence of an American 
security team led by William Burns.” 

In the minutes published by Al-
Jazeera.net, Sharon, Abbas and 
Dahlan discussed the possibility of 
assassinating Arafat and the heads 
of the Palestinian resistance, and 
stated that Sharon “insisted on killing 
Arafat by poisoning to pave the 
way for the killing of the rest of the 
Palestinian leaders, with Israeli help.”
Since Arafat’s death in Paris in 2004 
remains shrouded in mystery, Al-
Kaddoumi’s accusations stirred 
considerable controversy within 
many levels of the Palestinian 
leadership, though most notably 
among Fatah supporters, 
writes Human Rights Watch. 

Consequently, Fatah’s Deputy Minister 
of Information, Salaam Fayyad, ordered 
the bureau’s suspension on July 15 and 
instructed Attorney General Ahmed 
Al-Mughni to prosecute Al-Jazeera 
for “incitement against the Palestine 
Liberation Organization and the 
Palestinian Authority,” reports the 
Ramallah-based Ma’an News Agency. 

“Despite our repeated calls to remain 
neutral when it covers the Palestinian 
issue and to be balanced when it comes 
to the internal Palestinian situation, 
the channel continues to incite against 
the PLO and the PA,” a PLO statement 

said. Moreover, Fayyad denounced 
Al-Kaddoumi’s documented minutes 
from the Sharon, Abbas and Dahlan 
meeting as a forgery, notes the BBC. 

Skepticism with regards to Al-Jazeera 
is nothing new, Al-Bawaba notes, as 
the channel has “often been accused 
of bias against the governments of the 
US and Israel and is often criticized 
by Arab governments for being too 
critical.” Additionally, the Christian 
Science Monitor reports that “Officials 
in Ramallah have complained in the 
past few years – particularly since 
Hamas ousted Fatah from Gaza amid 
intense fighting in 2007 – that the 
station has grown more sympathetic 
toward Hamas than Fatah.” 

Nevertheless, the Director of Al-
Jazeera in Beirut, Ghassan bin 
Jeddo, told Menassat’s Kawzally 
that Fatah’s decision to shut-down 
the television station was “strange 
and shocking because Al-Jazeera 
was not the only media outlet to 
air Al-Kaddoumi’s accusations . . . 
[made] at a public press conference.”

According to Kawzally, even Fatah 
media reported on Al-Kaddoumi’s 
controversial allegations, leaving 
bin Jeddo to surmise that covering 
the “press conference couldn’t be 
the sole reason behind the station’s 
closure. He added that he didn’t know 

the real reason, and described the 
procedure as a dangerous abuse of 
freedom of opinion and expression.”

Similarly, in Al-Jazeera’s officially-
released statement, the channel said it 
“believes that it has maintained strict 
professional journalistic standards 
and acted in accordance with its Code 
of Ethics in its coverage, and that 
the Palestinian Authority’s reaction 
reflects a repression of the freedom 
of media and a refusal to tolerate the 
opinions of others,” writes Kawzally. 

The prominent Palestinian Center for 
Human Rights (PCHR) agreed with 
Al-Jazeera’s statement condemning the 
decision to suspend the TV station’s 
operations indefinitely. According 
to the Palestinian News Network, 
PCHR asserted that Fayyad’s decision 
constituted “a flagrant violation of the 
right to freedom of expression. . .as 
ensured by the Palestinian Basic Law 
and international humanitarian [law].”
 
New York-based Human Rights Watch 
also called on Palestinian officials to 
immediately allow the network to 
reopen its offices in Ramallah, writes 
Al-Jazeera.net. Sarah Leah Whitson, 
the Middle East and North Africa 
director at Human Rights Watch, 
argued that “The suspension of Al-
Jazeera [sic] sends a clear message 
that the Palestinian Authority has red 
lines when it comes to free speech.”

“Are they going to silence the 
media every time someone reports 
something they don’t like?,” she 
asked with regard to Fayyad’s 
punitive actions against Al-Jazeera. 

The Brussels-based International 
Federation of Journalists (IFJ) 
likewise criticized the suspension, 
calling it a “serious violation of press 
freedom” and pointing out that “It 
shows intolerance on the part of the 
Palestinian Authority and suggests 
that it is trying to control media by 
suppressing reporting which it does 
not like,” Aidan White, the General 
Secretary of IFJ, said in a statement.

“Officials in 
Ramallah have 
complained in the 
past few years...
that [Al-Jazeera] 
has grown more 
sympathetic toward 
Hamas than Fatah.” 
Christian Science Monitor.



10

Fortunately, according to Reuters, the 
Palestinian Authority said that it will 
allow Al-Jazeera television to resume 
operations in its territory, though 
Prime Minister Fayyad added that he 
will still “pursue legal action against 
the broadcaster for its continuous 
incitement against the PLO and 
the Palestinian National Authority.”

Walid Al-Omary, Al-Jazeera’s Bureau 
Chief in Israel and the Palestinian 
territories, welcomed the retraction: 
“This is the right decision. Media outlets 
should not be banned from doing their 
work. If they have something against 
us, they should go to the courts.”

There is much speculation about 
the Palestinian Authority’s reasons 
behind revoking their embargo on 
Al-Jazeera in the West Bank. The 
Associated Press posits that by 
shutting down the region’s Palestinian 
bureau, “Abbas risked picking a 
fight with one of the most potent 
shapers of Arab public opinion.”

In her open letter of criticism to 
the PA, Khalid Amayreh, writer 
for thepeoplesvoice.org, accuses 
the ruling body of “behaving like 
a police state, and in your case, it is 
a police state without a state. This 
is certainly a bad beginning for 
you and for the ‘independent and 
sovereign’ state you are dreaming of.”

While the PA has yet to come 
forward with its motivations for 
allowing Al-Jazeera to function again 
in the region, Marc Lynch adeptly 
encapsulates the implications of the 
tumultuous relationship, stating: 
“The reflexive hostility to a free 
media shows yet again why the 
Palestinian Authority in its current 
configuration is a poor foundation 
for building a viable Palestinian 
state, and shows the need for major 
political and institutional reforms.”

Obama and the 
Muslim World: A 
Long Way to Go
The Pew Research Center’s annual 
global attitudes survey demonstrated 
that the 27,000 people polled in 
25 countries have a more positive 
attitude towards the US. In many 
countries, positive opinions of the 
US are now almost as strong as they 
were before George W. Bush took 
office, proving that Barack Obama has 
restored America’s global standing. 

According to the Pew Research Center, 
the resurgence in the US image reflects 
international confidence in Obama’s 
foreign policy. The approval rating 
for Obama’s current international 
policies was high in most countries. 

The majority of countries support 
the closure of Guantanamo and the 
withdrawal of troops from Iraq, yet 
many oppose the increase of troops in 
Afghanistan. Moreover, the opinion 
of US unilateralism has not changed; 
most feel as though the US does 
not consider other countries when 
making foreign policy decisions. 

Analysis of the survey concludes that 
views of the US are influenced more 
by personal confidence in Obama than 
by opinions of his specific policies. 
Even in some countries where the 
US remains unpopular, significant 
percentages of the population 
believe that Obama “will do the 
right thing in international affairs.” 

For example, in Egypt and Jordan, 
where US favorability is rated at 
25 and 27 percent respectively, 
confidence in Obama stands at 42 
and 31 percent. Moreover, many of 
the people polled claimed that it was 
Obama’s election which led them to 
have a more favorable view of the US. 

Improvements in the US image 
are most pronounced in Western 
Europe, though, the poll suggests that 

views of America improved even in 
predominantly Muslim countries that 
held overwhelmingly negative views of 
the US during the Bush administration. 
This shows that America’s standing 
has advanced the world over. 
The most obvious improvement in a 
Muslim country occurred in Indonesia 
where the population embraces 
Obama’s family ties to the country. 

Yet, for the most part, opinions of 
the US among Muslims in the Middle 
East remain largely unfavorable. 
Despite a slight increase in US opinion 
in Egypt and Jordan, animosity 
toward the US remains strong in 
the Palestinian territories, with 15 
percent in 2009, and in Turkey, with 
14 percent - the lowest rating in 2009. 

The polling in the Muslim world 
took place before and after Obama’s 
speech in Cairo, allowing experts at 
Pew to measure the effect of Obama’s 
remarks. The experts’ analysis of the 
poll determined that the speech had 
little measurable impact on views of 
the US or Obama himself. Chris Good, 
from The Atlantic, agrees, “Obama’s 
high-profile address to the Muslim 
world in Cairo this summer… has yet to 
mend the fences Obama sought out.” 

Former Secretary of State Madeline 
Albright tells the Financial Times 
that she is “a little surprised by the 
continuing Muslim numbers.” Albright 
described the Muslim and Western 
worlds as being in a “very deep rift,” 

“Obama’s high-
profile address to the 
Muslim world in 
Cairo this summer… 
has yet to mend the 
fences Obama sought 
out.” 
Chris Good of The Atlantic.



11

which would “take some time to fix.”

The Moor Next Door agrees that 
Obama will need to take concrete 
action following the speech in order 
to change Muslim opinion. The 
source claims that Obama’s “overtures 
to the Arabs were largely symbolic 
in nature, designed to make their 
publics more optimistic” and that 
Obama is “more interested in the spin 
around big talk than what the words 
actually mean or what might come of 
them in real terms.” The article cites 
the Israeli-Palestinian conflict as an 
example, stating that, “the Obama 
administration has not been tough on 
either the Israelis or the Arabs; it has 
made promises and little progress.”

The image of the US improved in 
every country except Israel, where the 
current US rating is lower than in past 
surveys. Israeli opinion slipped notably 
after Obama’s speech in Cairo, while in 
contrast, Palestinian opinion improved 
after the speech, but only by 5 percent. 

The number of Palestinians who 
believe that Obama will consider 
their country’s interests when making 
international policy increased from 27 to 
39 percent, following the Cairo speech. 
Yet, more than six in ten Jordanians, 
Egyptians and Lebanese do not think 
that the US president will fairly 
handle the Israeli-Palestinian conflict. 

Nevertheless, for the first time in 
the history of Pew’s surveys, there 
is more confidence overall in the US 
president than in bin Laden. Yet, in the 
Palestinian territories and Pakistan, 
bin Laden’s ratings continue to exceed 
Obama’s by considerable margins.

Everyone Loves 
Twitter
Twitter has almost tripled its use 
in the Middle East and North 
Africa over the past several months, 
reports AME Info. The article cites 
research conducted by Spot On 

Public Relations, communications 
consultants based in the Middle East. 

This year “has seen great numbers 
of [non-internet professionals] join 
Twitter,” which has led to greater 
“media influence and search engine 
impact,” AME Info says. Egypt, Saudi 
Arabia, and the UAE have the greatest 
number of Twitter users-- countries 
which also have the most Facebook 
users, according to the report. 

Carrington Malin, managing director 
of Spot On Public Relations, told 
AME Info that their study proves “that 
Twitter is starting to make its presence 
felt across the [Middle East] region.”

The use of Twitter across the 
Middle East garnered extensive 
international attention during the 
recent presidential election in Iran. 
James Jay Carafano of the American 
Heritage Foundation writes that social 
networking played several key roles 
during the Iranian election, including 
“mobilizing the Iranian Diaspora 
[and] organizing the activists.” 

“Though the government attempted 
to limit access to the Web, it 
was unable to prevent global 

activism in response to the Iranian 
election crisis,” he continues.

Carafano also points out that Iran 
has long sought to control citizens’ 
access to the internet, by banning 
a number of websites, censoring 
search terms, and requiring both 
Internet Service Providers (ISPs) 
and Internet Connection Providers 
(ICPs) to be licensed and monitored 
by the government. During the 
election, the Iranian government also 
removed most traditional journalists. 

“Iranians turned to activists outside the 
country to help facilitate the transfer 
of information,” Carafano writes. 
Outside Iran, where fast and open 
internet access is possible, activists 
were able to set up proxy servers, 
provide English translations, and 
collect and post the volumes of “street 
journalism” coming out of the country. 

Reports included “details about 
the location of future protests, 
posting warnings on government 
crackdowns, and sharing updates 
on individuals injured, killed, 
arrested, or missing,” says Carafano. 

Iran has now recently enacted a law 
which is intended to increase internet 
security and reduce “cybercrimes,” 
reports PressTV. The law “stipulates 
punishments for specified 
illegal activities in cyberspace.” 

The law is controversial because it 
requires ISPs “to store all the data sent 
or received by each of their clients,” 
the article states, and although the 
legislation also bars surveillance of 
the data except by court order, there 
is an open possibility of misuse.

Bloggers under 
Attack
In Egypt, three young bloggers 
were arrested last week during the 
government’s increasingly intense 
campaign to stifle dissent and freedom 

“Though the 
government 
attempted to limit 
access to the Web, 
it was unable to 
prevent global 
activism in response 
to the Iranian 
election crisis.”  
James Jay Carafano of 
the American Heritage 
Foundation.



12

of expression online, reports Noha 
Atef for Global Voices Advocacy.

Blogger Abdel Rahman Ayyash 
was arrested at the Cairo airport 
on July 21 after attending a 
youth conference in Turkey.

Later that day, Magdi Saad, who blogs 
at Yalla, Mesh Mohem (“Come On, 
Who Cares”), was also arrested at 
the Cairo airport. Saad is a member 
of the Muslim Brotherhood, the 
largest opposition group in Egypt, 
according to The Committee 
to Protect Journalists (CPJ).

The third blogger, Ahmed Abu 
Khalil, was arrested at dawn on the 
morning of July 22 when security 
forces raided his home. Abu Khalil, 
a self-proclaimed “Islamist,” blogs 
at Bayarek (meaning “lanterns”) and 
writes primarily about his personal life.
The three consecutive arrests are 
the latest in a series of media-related 
seizures in Egypt, a nation which CPJ 
ranks as number ten on their list of 
the “10 Worst Places to Be a Blogger.”

Amnesty International issued a public 
statement calling Egyptian President 
Hosni Mubarak to order the release of 
Musaad Abu Fagr and Karim Amer, two 

activists who have been imprisoned 
for over 18 months and who are 
now considered by the organization 
as “prisoners of conscience.”

Abu Fagr has been held without 
charge or trial since December 2007, 
when he was arrested in connection 
to demonstrations in North Sinai 
over Bedouin rights. Fagr is the 
founder of the Sinai-based movement, 
Wedna Na’Ish (“We Want to Live”), 
which fights for land and citizen 
rights for the Bedouin people.

Amer, on the other hand, was 
sentenced to four years in prison in 
2007 for criticizing President Mubarak 
and the Islamic faith. The three recent 
arrests and the general trend now in 
place show that security forces within 
Egypt are unlikely to stop similar 
future arrests, even in light of protests 
from human rights groups worldwide.

“We call on the authorities to explain 
why Abdel Rahman Ayyash, Magdi 
Saad, and Ahmed Abu Khalil are being 
detained. These arrests are but the 
latest in an ongoing attempt to silence 
online journalism in Egypt,” wrote CPJ 
Middle East and North Africa Program 
Coordinator Mohamed Abdel Dayem.

Joseph Mayton for Menassat 
reports that Ayyash’s arrest “comes 
as he continues his push to create 
a new space for discussion over 
the Islamist movement in Egypt.”

With blogging gaining in popularity 
across the Middle East, the Berkman 
Center for Internet and Society at 
Harvard University has published an 
extensive study called “Mapping the 
Arab Blogosphere: Politics, Culture, 
and Dissent,” which analyzes the 
numerous trends which continue to 
shape a burgeoning and controversial 
industry across the region.

The study examines the development 
of the Arabic blogosphere and its 
connections to politics, culture, 
religion, and other major issues.

Specifically, it finds that Egypt 

represents by far the largest “cluster” 
of bloggers, which can be divided 
into several “sub-clusters,” including 
secular reformists and members of the 
Muslim Brotherhood, whose online 
presence, though illegal, has been 
more or less tolerated up until recently.

In addition, in a recent interview 
with Iran Press Watch, Esra’a Al-
Shafei, the founder of MideastYouth.
com, expressed her views on the 
positive role of the internet as a 
venue for unity and free speech.

“It’s…the only source that truly brings 
us together regardless of our opinions 
or backgrounds, something traditional 
media has failed to ever achieve,” she 
said. Al-Shafei stressed the resilience 
and dedication of youth who have 
continued to express themselves 
in new formats, despite advanced 
methods to deter or silence them.

“The worsening amount of censorship 
in the region is certainly causing 
people to long for freedom of speech, 
hence why so many people are risking 
their lives for it. Our generation 
is very different, and we do not 
accept censorship,” she concludes.

Human Rights and 
Development in the 
Arab World
In a 69-page report, Amnesty 
International denounces Saudi 
Arabia’s human rights violations, 
which were committed under the 
pretense of fighting terrorism, 
reports BBC. The human rights group 
alleges that Saudi authorities have 
detained 3,100 people, while failing 
to disclose the names of those tried 
or details pertaining to the charges. 

Those being held include former 
Guantanamo Bay detainees, reports 
The Guardian. The Saudi interior 
minister declared in a statement two 
years ago that 9,000 security suspects 

“It’s…the only source 
that truly brings us 
together regardless 
of our opinions 
or backgrounds, 
something 
traditional media 
has failed to ever 
achieve.”
Esra’a Al-Ahafei, founder of 
MidEastYouth.com.



13

were detained since 2001. According 
to the Amnesty report, 3,106 remain 
in detention. Unofficial sources put 
the number much higher, citing 
waves of arrests that have occurred 
over the last two years, notes BBC. 

Reuters reports that although 
Al-Qaeda began a campaign to 
destabilize the Saudi government in 
2003, security forces in cooperation 
with foreign experts ended the 
violence. BBC security correspondent, 
Frank Gardener, remarks that 
Amnesty concedes that most of the 
thousands detained without trial 
have links to groups responsible for 
attacks, though their cases remain 
shrouded in secrecy, wherein basic 
human rights become neglected. 

The Amnesty report claims that Saudi 
authorities beat prisoners and use 
sleep deprivation and electroshock 
to obtain confessions, writes the LA 
Times. Malcolm Smart, the director 
of Amnesty’s Middle East and North 
Africa Program, said on Amnesty’s 
website that, “Most [detainees] 
are held incommunicado for years 
without trial, and are denied access 
to lawyers and the courts to challenge 
the legality of their detention.” 

Kate Allen, the director of Amnesty’s 
UK office, calls for a change in the policy 
of the Saudi authorities and accuses the 
international community of being “far 
too muted” in their response to Saudi 
violations of human rights, reports 
BBC. Malcolm Smart adds, “The 
Saudi Arabian government has used 
its powerful international clout to get 
away with [human rights violations].” 

A Saudi Interior Ministry official, 
Abdulrahman Al-Hadlaq, responded 
to the Amnesty report stating, “These 
are claims that have to be proven,” 
reports the LA Times. Al-Hadlaq went 
on to say that Saudi human rights 
policies are very clear and that “the 
orders given are for prisoners to be 
treated with respect and according to 
international human-rights principles.”

Amnesty warns that the Saudi 

government has attempted to deflect 
attention from human rights abuses 
with a state-controlled media focus 
on the high-profile case against a 
group of 991 detainees, and on the 
new “re-education” program, reports 
The Guardian. The LA Times notes 
that the Saudi Ministry of Justice 
has released statistics citing “330 
suspects [of the 991] tried for terror-
related offenses, receiving penalties 
ranging from fines to death.”  

Amnesty claims that in addition to 
the mass arrests, many detainees 
have been killed in “uncertain 
circumstances,” while hundreds 
more face secret summary trials and 
possible execution. The organization 
points out that some of the prisoners 
were targeted for their peaceful 
criticism of government policy. 

ABC notes that some analysts 
claim the human rights allegations 
and harsh tactics are a tradeoff 
for what is considered a successful 
counterterrorism effort. After all, Saudi 
authorities have been widely credited 
with defeating al-Qaeda in their country.  

“From the Saudi point of view they 
have not violated anything...they are 
going to mitigate any threat to the 

state, no matter what cost,” said Dr. 
Theodore Karasik, a security expert 
at the Institute for Near East & 
Gulf Military Analysis (INEGMA), 
a Dubai-based think tank. 

Dr. Mustafa Alani, Director of Security 
and Terrorism Studies at the Gulf 
Research Center, argues that the Saudi 
re-education or rehabilitation program, 
which combines ideological re-
orientation with economic incentives, 
enjoys early public praise. With an 
estimated 3,000 Saudis who have 
been through the program, one to ten 
percent are believed to have returned 
to terrorism. Nonetheless, Saudi 
Arabia’s perceived success in securing 
its borders from terrorism is is blamed 
for creating the conditions favorable 
to the regrouping of jihadis in Yemen, 
a weak state with rampant poverty.    

The Amnesty report accompanies a 
UN assessment of security in the Arab 
World, which faults governments for 
curtailing the growth and development 
of their citizens, reports the Washington 
Times. The assessment states that 
infringement on human rights is a 
larger obstacle to development than 
the “oil curse” or foreign occupation. 

The UN Development Program’s 
(UNDP) Human Development Report 
recommends that Arab governments 
outlaw discrimination against 
women and minorities, protect the 
environment and create meaningful 
work. Although Adel Abdellatif, UNDP 
program director for the Arab region, 
claims that most Arab governments 
have adopted laws protecting specific 
human rights, the laws are often 
“upended” or “outsized” by security 
organizations or government decrees. 

The UNDP report finds that oil wealth, 
sometimes blamed for the excesses 
that limit human development, is not 
in itself a curse, as long as the state uses 
its proceeds to invest in infrastructure 
to improve the lives of its citizens.  

In line with the UNDP assessment, 
a campaign started by Wajeha Al-
Huweidar, a female journalist and 

“From the Saudi 
point of view they 
have not violated 
anything...they are 
going to mitigate 
any threat to the 
state, no matter 
what cost.”  
Dr. Theodore Karasik, the 
Institute for Near East & 
Gulf Military Analysis 
(INEGMA).



14

human rights activist, seeks to end the 
Saudi Mahram Law, reports MEMRI. 
The law forbids women to leave 
their home without a male guardian. 

In an article on the liberal website 
Minbar Al-Hiwar Wal-’Ibra (http://
www.menber-alhewar1.info), Al-
Huweidar describes Saudi Arabia 
as the “largest women’s prison.” 
She states that Saudi women have 
no prospects of release, unlike real 
prisoners, since throughout their 
life they are under the control of a 
male guardian. Mahram, meaning 
“forbidden,” refers to a male guardian 
whom a woman cannot legally marry, 
but who can serve as her guardian.  



15

References
A New Strategy for Public Diplomacy
Gibbs, Robert. July 16, 2009. “White House Press Briefing.” 
Washington, DC. Office of the Press Secretary. http://useu.
usmission.gov/Article.asp?ID=3d4e1abe-a5b8-4376-87fe-
d59d0dbcc51b.
Jjohnson47. July 17, 2009. “McHale caught being strategic.” 
WorldPress. http://jjohnson47.wordpress.com/2009/07/17/
mchale-caught-being-strategic/. 
Seib, Philip. July 22, 2009. “Toward a More Imaginative 
U.S. Public Diplomacy.” The Huffington Post. http://
www.huffingtonpost.com/philip-seib/toward-a-more-
imaginative_b_243054.html.

Strategic Communication becomes a New Priority
Armstrong, Matt. July 16, 2009. “Elevating public diplomacy 
and strategic communication as national security priorities.” 
MountainRunner. http://mountainrunner.us/2009/07/
replacing_spd.html. 
Bennet, John. July 16, 2009. “Undersecretary Building 
U.S. Public Diplomacy Team.” DefenseNews. http://www.
defensenews.com/story.php?i=4190904&c=AME&s=TOP. 
Fisher, Gail. July 19, 2009. “The Undersecretary of Defense 
for Policy takes on StratComm.” Mendstate. http://mendstate.
blogspot.com/2009/07/undersecretary-of-defense-for-policy.
html. 

Israel Erases History
July 22, 2009. “Israeli textbooks to drop ‘Nakba’.” BBC. http://
news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8163959.stm. 
Black, Ian. July 23, 2009. “History used and abused in Israel.” 
Guardian. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/
jul/23/israel-palestine-history-nakba.
Friedman, Matti. July 22, 2009. “Israel cuts 
Palestinian narrative from texts.” Google. 
http://www.google.com/hostednews/ap/article/
ALeqM5jLMfNbrL3eakMOLBAF6ylTtwuKFQD99JH45G2. 

China Launches Arabic-Speaking Channel in Middle East
July 25, 2009. “China launches Arabic TV channel.” Dawn. 
http://www.dawn.com/wps/wcm/connect/dawn-content-library/
dawn/news/sci-tech/06-china-launches-arabic-tv-channel-rs-05. 
July 25, 2009. “China launches Arabic-language TV channel 
as part of bid to expand global media influence.” The Chicago 
Tribune. http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/
sns-ap-as-china-arabic-tv,0,2764462.story. 
July 25, 2009. “China launches Arabic TV channel.” Al-Jazeera. 
http://english.aljazeera.net/news/asia-pacific/2009/07/20097256
3026919452.html. 
Bristow, Michael. July 25, 2009. “China launches Arabic TV 
channel.” BBC. http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8166486.
stm. 
Hedges, Michael. July 27, 2009. “What does an Arabic 
language TV channel get you?” followthemedia.com. http://
followthemedia.com/reachout/cctv27072009.htm. 
Rasooldeen, Mohammed. July 26, 2009. “Beijing courts Middle 
East with Arabic TV channel.” Arab News. http://www.
arabnews.com/?page=1&section=0&article=124877&d=26&m=7
&y=2009. 

Al-Jazeera Detainee Sues Bush
July 21, 2009. “Guantanamo review report delayed”. Al-Jazeera. 
http://english.aljazeera.net/news/americas/2009/07/2009721332
9565415.html 
July 19, 2009. “Al-Jazeera Reporter to Sue Bush”. Press TV. 
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=101053&sectionid=3510203. 
Fouche, Gwladys. July 17, 2009. “Al-Jazeera journalist 
imprisoned in Guantánamo Bay to sue George Bush”. The 
Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/17/
guantanamo-bay-al-jazeera.
Fouche, Gwladys. July 17, 2009. “Sami al-Haj: ‘I lived inside 
Guantánamo as a journalist’. The Guardian. http://www.
guardian.co.uk/media/2009/jul/17/sami-al-haj-al-jazeera-
guantanamo-bay-journalist. 

Al-Jazeera’s New Venture in the US
Helman, Christopher. “Will Americans Tune To Al Jazeera?”. 
Forbes Magazine. http://www.forbes.com/forbes/2009/0713/
comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-jazeera.html.
Hubbard, Ben. July 15, 2009. “Palestinians Suspend Al-Jazeera 
in West Bank”. Associated Press. http://www.boston.com/news/
world/middleeast/articles/2009/07/15/palestinians_suspend_al_
jazeera_in_west_bank/. 
Schudel, Matt. July 24, 2009. “Producer and Writer for ABC 
News”. The Washington Post. http://www.washingtonpost.
com/wp-dyn/content/article/2009/07/23/AR2009072303584.
html. 

Bad Taste Ad; Israel’s PR Problem
July 21, 2009. “Palestinians mock ‘bad taste’ ad.” BBC News: 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8161004.stm.
Cobban, Helena. July 25, 2009. “Two great new resources 
on Palestine.” Just World Now: http://justworldnews.org/
archives/003700.html.
Cook, Jonathan. July 21, 2009. “Israel deploys cyber team to 
spread positive spin.” The National: http://www.thenational.ae/
apps/pbcs.dll/article?AID=/20090721/FOREIGN/707209856/-1/
NEWS.
Fisher-Ilan, Allyn and Alastair Macdonald. July 12, 2009. 
“Israel phone firm’s West Bank Wall Gag fails to amuse.” 
Reuters. http://www.reuters.com/article/worldNews/
idUSTRE56B1NP20090712.
Freedman, Seth. July 20, 2009. “Cellcom’s cynical commercial.” 
Guardian: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/
jul/20/cellcom-advert-israel-palestinians.
Group. “Anti-Cellcom Ad—IDF Playing soccer over wall with 
settler children.” Facebook: http://www.facebook.com/group.
php?gid=100368858554.
Ilani, Ofri. July 22, 2009. “Watch: did Cellcom steal idea 
for ad showing soldiers playing soccer at West Bank fence?” 
Haaretz : http://haaretz.com/hasen/pages/ShArtStEng.jhtml
?itemNo=1101003&contrassID=1&subContrassID=1&title=%
27Watch:%20Did%20Cellcom%20steal%20idea%20for%20
ad%20showing%20soldiers%20playing%20soccer%20at%20
West%20Bank%20fence?%27&dyn_server=172.20.5.5.
Lynch, Marc. July 22, 2009. “Don’t fall for concern trolling 
on the settlements, but…” Foreign Policy: http://lynch.
foreignpolicy.com/posts/2009/07/22/dont_fall_for_the_
concern_trolling_but.
Moriarty, Gerry. July 22, 2009. “Israelis feel they 
have ‘completely lost the battle’ in the media.” Irish 
Times: http://www.irishtimes.com/newspaper/



16

world/2009/0722/1224251064978.html.
Oppenheimer, Yariv. July 14, 2009. “Building Bridges: Cellcom 
ad brave display of reconciliation.” The Jerusalem Post: http://
cgis.jpost.com/Blogs/oppenheimer/entry/cellcom_ad_brave_
display_of.
Weiss, Philip. July 22, 2009. “Writer banned from ‘DailyKos’ 
after satirizing settlements.” Mondoweis: http://mondoweiss.
net/2009/07/writer-banned-from-dailykos-after-satirizing-
settlements.html.

Dirty Talk Leads to Saudi Man in Handcuffs, and Not in the 
Good Way
July 23, 2009. “Saudi Man Arrested After Describing Sex 
Exploits on TV.” The Media Line. http://www.themedialine.
org/news/news_detail.asp?NewsID=25889. 
July 24, 2009. “Saudi man arrested after TV sex boast.” 
American Foreign Press. http://www.google.com/hostednews/
afp/article/ALeqM5g3731TfG93CY3jqUhu7h0et2Z2jg. 
Bashraheel, Laura. July 23, 2009. “Bragging on TV about sex 
lands Saudi in hot water.” Arab News. http://www.arabnews.co
m/?page=1&section=0&article=124802&d=23&m=7&y=2009&pi
x=kingdom.jpg&category=Kingdom. 
Baxter, Elsa. July 23, 2009. “Saudi man arrested after TV 
sex boasts.” Arabian Business. http://www.arabianbusiness.
com/562747-saudi-man-arrested-after-tv-sex-boasts.

Saudi Clerics Win over Movie Reformers
July 18, 2009. “Saudi officials shut down country’s only film 
festival.” CBC. http://www.cbc.ca/arts/film/story/2009/07/18/
jeddah-festival-cancelled.html 
Allers, Jackson. July 20, 2009. “Saudi religious clerics ban film 
festival – blow to media reformers.” Menassat. http://www.
menassat.com/?q=en/news-articles/6884-saudi-religious-clerics-
ban-film-festival-blow-media-reformers 
Karam, Souhail. July 20, 2009. “Saudi Film festival is 
cancelled in state crackdown on culture”. Reuters. http://www.
independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-film-festival-
is-cancelled-in-state-crackdown-on-culture-1753026.html 
Karam, Souhail and Alsharif, Asma. July 19, 2009. “Saudi 
film festival cancellation deals blow to reformists”. Arabian 
Buisness. http://www.arabianbusiness.com/562351-saudi-film-
festival-cancellation-deals-blow-to-reformists 

Al-Jazeera Suspended and Re-opened in West Bank
July 19, 2009. “Ban on Al-Jazeera operations in West 
Bank lifted”. Associated Press. http://www.google.
com/hostednews/ap/article/ALeqM5ilbhZDN6qp-
yUcyVBZEP_3TjjSFAD99HDMBG3. 
July 19, 2009. “West Bank lifts ban on Al-Jazeera”. BBC. http://
news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8158023.stm. 
July 17, 2009. “Palestinian Authority: Lift the Ban on Al-
Jazeera”. Human Rights Watch. http://www.hrw.org/en/
news/2009/07/17/palestinian-authority-lift-ban-al-jazeera. 
July 17, 2009. “Al Jazeera West Bank ban criticized”. Al-Jazeera. 
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/07/200971715
1934329294.html. 
July 16, 2009.” Human rights organization condemns PA 
decision to suspend Al Jazeera’s work in the West Bank” 
Palestinian News Network. http://english.pnn.ps/index.
php?option=com_content&task=view&id=6164. 
July 16, 2009. “Palestinian Authority shuts down Al-Jazeera 
in the West Bank”. Al Bawaba. http://www.albawaba.com/en/

countries/Palestine/250231. 
July 15, 2009. “Fayyad asks attorney general to file suit against 
Al-Jazeera”. Ma’an News Agency. http://www.maannews.net/
eng/ViewDetails.aspx?ID=212107. 
Amayreh, Khalid. July 19, 2009. “Muzzling press freedom in 
Palestine”. The People’s Voices. http://www.thepeoplesvoice.
org/TPV3/Voices.php/2009/07/19/muzzling-press-freedom-in-
palestine 
Kawzally, Saseen. July 17, 2009. “Al-Jazeera out of the West 
Bank”. Menassat. http://www.menassat.com/?q=en/news-
articles/6868-al-jazeera-out-west-bank. 
Lynch, Marc. July 16, 2009. “Palestinian Authority closes down 
Al-Jazeera offices”. Foreign Policy. http://lynch.foreignpolicy.
com/posts/2009/07/16/pa_closes_down_al_jazeera_offices. 
Prusher, Ilene R. July 15, 2009. “Why Palestinian leaders have 
banned Al-Jazeera”. The Christian Science Monitor. http://
www.csmonitor.com/2009/0715/p06s13-wome.html. 
Sawafta, Ali and Assadi, Mohammed. July 18, 2009. 
“Palestinian Authority lifts ban on Al-Jazeera”. Reuters. 
http://www.reuters.com/article/televisionNews/
idUSTRE56H2KY20090718. 

Obama and the Muslim World: A Long Way to Go
July 23, 2009. “A face, it seems, is not enough: Barack 
Obama and Muslim opinion”. The Moor Next Door. http://
themoornextdoor.wordpress.com/2009/07/23/a-face-it-seems-is-
not-enough-barack-obama-and-muslim-opinion/ 
July 23, 2009. “Confidence in Obama Lifts U.S. Image Around 
the World”. Pew Research Center. http://pewglobal.org/reports/
display.php?ReportID=264 
Good, Chris. July 23, 2009. “The (Non-Muslim) World Loves 
Obama”. The Atlantic. http://politics.theatlantic.com/2009/07/
the_non-muslim_world_loves_obama.php 
Morris, Harvey. July 23, 2009. “Obama Restores America’s 
World Standing”. Financial Times. http://www.ft.com/
cms/s/0/16b71098-779b-11de-9713-00144feabdc0.html?nclick_
check=1

Everyone Loves Twitter
July 20, 2009. “Iran to monitor cyberspace to fight offenses.” 
PressTV: http://www.presstv.com/detail.aspx?id=101138
July 20, 2009. “Middle East Twitter growth rockets.” AMEInfo 
: 
http://www.ameinfo.com/204281.html
Carafano, James Jay. July 20, 2009. “All a Twitter: How Social 
Networking Shaped Iran’s Election Protests.” American 
Heritage Foundation: http://www.heritage.org/Research/
InternetandTechnology/bg2300.cfm

Human Rights and Development in the Arab World
July 19, 2009.  “Saudi Arabia- the World’s Largest Women’s 
Prison”.  MEMRI:
http://www.memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=sd
&ID=SP245209. 
July 22, 2009. “Saudi Arabia - Human Rights Abuses in the 
Name of Fighting Terrorism”.  Amnesty International:  
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/report/
saudi-arabia-human-rights-abuses-name-fighting-terrorism-
20090722. 
July 22, 2009.  “Saudi Counter-Terrorism Effort Masks Abuse- 
Amnesty”.  Reuters:  
http://in.reuters.com/article/worldNews/idINIndia-4121622009



17

0722?pageNumber=2&virtualBrandChannel=11584. 
July 22, 2009. “Saudi ‘Rights Abuses’ Criticised”.  BBC.  
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8162256.stm. 
Black, Ian.  July 21, 2009. “Amnesty Condemns Saudi Anti-
Terror Campaign”.  The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/world/2009/jul/21/saudi-human-
rights-abuses-amnesty. 
Fleishman, Jeffery.  July 22, 2009. “Saudi Arabia: Amnesty 
International Says Anti-Terror Push has Led to Severe Abuse”.  
The Los Angeles Times: 
http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2009/07/
amnesty-international-has-charged-that-saudi-arabia-has-
launched-a-sustained-assault-on-human-rights-under-the-
fa%C3%A7ade-of.html. 
Pisik, Betsy.  July 21, 2009.  “Arab States Faulted Over Human 
Rights.”  The Washington Times:
http://www.washingtontimes.com/news/2009/jul/21/arab-states-
faulted-over-human-rights/.  
Setrakian, Lara.  July 23, 2009.  “Amnesty Report Slams Saudi 
Abuses”.  ABC:  
http://abcnews.go.com/International/story?id=8153331&page=1.

Bloggers under Attack
21 July 2009. “Censorship and the Middle East.” Iran Press 
Watch. http://www.iranpresswatch.org/post/4406
22 July 2009. “Egypt: Government should immediately 
release Musaad Abu Fagr and Karim Amer.” Amnesty 
International: http://www.amnestyusa.org/document.
php?id=ENGMDE120292009&lang=e
24 July 2009. “Bloggers Held in Egypt Without Charge.” 
New York: Committee to Protect Journalists: http://cpj.
org/2009/07/bloggers-held-in-egypt-without-charge.php
Atef, Noha, 22 July 2009. “Egypt: Three Bloggers Arrested 
On Same Day.” Global Voices Advocacy: http://advocacy.
globalvoicesonline.org/2009/07/22/egypt-three-bloggers-
arrested-on-the-same-day/
Etling, Bruce, et al. June 2009. “Mapping the Arabic 
Blogosphere: Politics, Culture, and Dissent.” Berkman Center 
for Internet and Society, Harvard University: http://cyber.law.
harvard.edu/sites/cyber.law.harvard.edu/files/Mapping_the_
Arabic_Blogosphere_0.pdf
Mayton, Joseph. 23 July 2009. “Egypt loves their bloggers – in 
handcuffs that is.” Cairo: Menassat: http://www.menassat.
com/?q=en/news-articles/6924-egypt-loves-their-bloggers-
handcuffs

   



The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina 
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering 
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops 
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television 
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations 
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please 
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.


