
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Improving US 
Public Diplomacy
Noting that the US ability to communicate 
its objectives to countries around the 
world is supported by public diplomacy 
efforts, the think tank Center for 
American Progress (CAP) argues that the 
State Department must have a clearer plan 
for meeting the US government’s overall 
strategic communications objectives.

Likewise, the new Quadrennial 
Diplomacy and Development Review 
launched by the State department will 
outline the strategies and tools that 
US diplomats should use to meet the 
goals of the President’s national security 
strategy. In order to do so, however, the 
State Department must undergo a major 
overhaul as an agency to ensure better 
coordination between public diplomacy 
activities and a common set of objectives.

The CAP remarks, “The Department 
has thus far not followed this 
recommendation,” put forth initially by the 
Government Accountability Office.” CAP 
suggests that the Obama administration 
should make “this agency-wide strategy 
its top public diplomacy priority,” while 
crafting “region-specific comprehensive 
strategies, which draw from the State 
Department’s overall objectives.”

Not only would this step ensure a better 
recognition of the multiple challenges at 
hand varying in function of the region 
involved, but it would facilitate working 
with immigrant communities which may 
shape opinion in their home countries.

Geoffrey Cowan at the University 
of Southern California Public 
Diplomacy Center concurs that a 
nation’s public diplomacy priority 
should be to communicate a nation’s 
values to the people of the world-- 
qualities and beliefs that transcend any 
particular leader or administration.

He adds that better coordination 
is essential and requires a very long 
view of the country’s interests and 
“in that sense must be larger and 
more enduring than the popularity or 
unpopularity of any individual leader.”

The Obama administration came 
into office promising to increase 
the country’s commitment to public 
diplomacy and Obama’s personal 
popularity is largely credited with 
improving America’s image abroad.

But while the administration has also 
initiated some important measures that 
may have long-term benefits, including 
specific programs aimed at scientists and 
women, much remains unfinished. Cowan 
remarks, “Hopefully in the second year 
[the Obama administration] will find new 
ways to put fresh leadership and vitality 
into the other tools of public diplomacy.”

White House 
Announcements 
to More Key Posts 
Create Further 
Controversy
President Obama recently nominated a 
new bipartisan slate for the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), an independent 
federal agency in charge of all US civilian 
international news broadcasting, reports 
Free Media Online. If confirmed by the 
US Senate, the eight new appointees 
would completely replace the current 
BBG Board, with the exception of 
Secretary of State Hillary Clinton, 
who serves as an ex-officio member.

Free media Online points out that 
the BBG has been rated in employee 
surveys by the US Office of Personnel 
Management “as one of the worst managed 

[entities] within the federal government,” 
with Radio Sawa and Al-Hurra Television 
being the two most flagrant examples. 

The news site adds that in order to pay 
the private media contractors favored 
by the Bush Administration to get 
Sawa and Al-Hurra running, the BBG 
eliminated all Voice of America Arabic 
news programs and cut broadcasts to 
many other countries without free media.

Dana Perino, a former top aide of former 
president George W. Bush, was among the 
recent nominees to the new slate on the 
board. Her nomination is already generating 
controversy, according to Straits Time.

Improving US Public Diploacy	 1

White House Announcements to  
More Key Posts Create Further 
Controversy			   1

Obama’s Support Waning		  2

Al-Hurra Thriving?		  2

Saddam Makes a Comeback on TV!	 3

Sticky Times for the Media in Iraq	 4

Al-Jazeera English Sets up Shop in 
Canada				    4

CIA Seeks to recruit Arab-Americans 
Through TV			   5

90 minutes Gone Wrong between  
Egypt and Algeria			   6

Obama Comes to a Dead End over 
Palestinian Issues			   6

Better Internet Growth for Greater 
Freedom in the Middle East		 7

References			   10

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 25 November 20,-December 3, 2009

In this issue:



2

Perino currently serves as Chief Issues 
Counselor for the United States at 
the international public relations firm 
Burson-Marsteller, and as a contributor 
to Fox News Channel, which has sparred 
with the Obama administration over 
the past few months.  Perino, who 
describes herself as “always a Bushie,” 
was Senate Minority Leader Mitch 
McConnell’s choice for one of the 
Republican seats on the bipartisan board.

Another nominee, Michael Meehan, is 
also generating controversy as he was 
previously nominated by President Bush 
to the Board, reports Matt Armstrong on 
his blog Mountain Runner. Meehan has a 
previous connection to the Office of the 
Under Secretary for Public Diplomacy and 
Public Affairs, as he is a business partner 
of the husband of Kitty DiMartino, Judith 
McHale’s Chief of Staff. Al Kamen points 
out in The Washington Post that in fact, 
Meehan’s confirmation was stalled in the 
Senate, along other several nominees.

In other announcements for key 
administration posts, President Obama 
nominated Douglas B. Wilson for 
Assistant Secretary of Defense for Public 
Affairs at the Department of Defense, 
reports the International Security 
Research and Intelligence Agency, ISRIA.

Wilson served as Deputy Assistant 
Secretary of Defense for Public Affairs. 
He spent a year as National Political 
Director of the Democratic Leadership 
Council before returning to the Pentagon 
in the summer of 2000 to become 
Principal Deputy Assistant Secretary 
of Defense for Public Affairs. Mr. 
Wilson has also served as Director of 
Congressional and Intergovernmental 
Affairs for the US Information Agency.

As the Pentagon’s chief spokesman, the 
Assistant Secretary of Defense for Public 
Affairs must balance the competing 
demands of freedom of information and 
national security, explains the National 
Academy of Public Administration. 
The job requires a seasoned news media 
or public relations professional with 
experience dealing with diverse audiences. 

The war on terror added a new level of 
urgency to the role and tested the line 
between public affairs and propaganda.

Obama’s Support 
Waning
Almost immediately after President 
Obama assumed office, his detractors 
were eager to declare his “honeymoon” 
with the American public to be over. 
But now, as his first year in office draws 
to a close, commentators across the 
ideological spectrum have noticed 
increasing disillusionment even from 
once-staunch Obama supporters. 
Some cite his sluggish attention to 
the war in Afghanistan, while others 
claim his repeated deference to foreign 
leaders has undermined his legitimacy.

“Outsized expectations,” nearly 
impenetrable dilemmas, and a persistent 
conservative party may be contributing 
factors to President Barack Obama’s 
slipping approval ratings, writes 
George Packer for The New Yorker. 
Packer adds that Obama has not been 
successful at communicating and 
explaining his policies and intentions 
to the public-- a peculiar pattern for a 
White House now famous for strict 
message control and inspiring speeches.

“President Obama seems, very 
strangely, to have forgotten that his 
most important constituency is not his 
small circle of advisers but his three 
hundred million countrymen,” he writes.

“No one loves Barack Obama,” claims 
Peggy Noonan at The Wall Street 
Journal. “There were Bill Clinton 
supporters who really loved him. George 
W. Bush had people who loved him. A 
lot of people loved Jack Kennedy and 
Ronald Reagan. But no one seems to 
love Mr. Obama now,” she continues. 

Other analysts stress that Obama is 
faced with almost insurmountable issues, 
which preceded his administration. The 
war in Afghanistan, the financial crisis, 
and the detainees at Guantanamo Bay 
are all inherited from his predecessor, 
comments Amir Taheri at Asharq-Alawsat. 

“Buyer’s remorse with regards to 
Obama… is not related to what he has 
really done but to what people expected 
of him and he failed to do,” says Taheri. 

“The problem, however, is that neither 
those who voted for him ... nor those 

who admired him on other shores, have 
been prepared to lift a finger on the few 
occasions that he has tried to do anything,” 
Taheri continues. So-called supporters 
at home and abroad are quick to throw 
lavish ceremonies, grant awards, and extol 
Obama’s virtues, but when it comes to 
concrete actions, no one has delivered yet. 

“The same is true of Israel and its Arab 
adversaries,” Taheri claims. “My guess is that 
[both sides] will just try to sit Obama out, 
hoping he would be a one-term president.”

 

Opposing Views says that depending 
on how Obama’s accomplishments 
(or lack thereof) are analyzed, both 
detractors and supporters can find 
plenty of justification for their opinions.

“The question, a year since we elected 
him, isn’t how much Obama has 
accomplished,” the website quotes 
Esquire. “The question is why we’ve turned 
so small and mean that we only see half 
of it-- the half we happen to agree with.”

Al-Hurra Thriving?
Brian Conniff, president of the Middle 
East Broadcasting Network (MBN), 
the non-profit that controls Hurra and 

“President Obama 
seems to have 
forgotten that his 
most important 
constituency is 
not his small 
circle of advisers 
but his three 
hundred million 
countrymen.”
George Packer, The New 
Yorker



3

Sawa, recently reiterated his belief in 
the potential of the Al-Hurra satellite 
station, reports Trading Markets. 
The Arabic language satellite TV 
station beams into 22 countries in the 
Middle East from its headquarters in 
Springfield, Virginia, and claims to cater 
to all audiences by offering news, talk 
shows and an array of documentaries.

Conniff explains that the channel has come 
a long way in the hearts and minds of Arab 
audiences since its inception. “There was 
a lot of bias against the launch, but in five 
years I think we have gone a long way to 
overcoming that, by just demonstrating 
we had a good, solid product. Our 
audience has steadily grown and we 
are starting to hit our stride,” he says.  

He adds that being funded by the US 
does not mean the channel is subject to 
the whims of the government. Conniff 
further argues that USG funding does not 
necessarily entail bias in favor of America, 
and he recommends that viewers watch the 
channel and draw their own conclusions, 
instead of blindly following critics.

Conniff cites Al-Hurra’s recently 
launched “Al-Youm” as one example of 
the quality of programming the BBG 
channel currently offers.  “Al-Youm” is a 
three hour primetime show broadcast 
simultaneously from Dubai, Beirut, 
Cairo, Jerusalem and Virginia. According 
to Al-Bawaba, the show tackles regional 
and international news, and economic, 
cultural and social issues, and blends them 
seamlessly into entertainment, sports, 
technology and human interest stories.

Conniff labeled “Al-Youm” as “a natural 
extension of the growing sophistication 
of the Arab media market.” Viewers of 
“Al-Youm” seem to genuinely support 

the show, and praise its unique and 
original approach to news programming. 
Conniff asserts that “Al-Youm” 
has considerably lifted the public 
standing of Al-Hurra in a short time.

One of the anchors of the show, Engy 
Anwar, is making news herself for being 
the first woman to report live from 
Mecca during the Hajj, according to 
the Broadcasting Board of Governors. 

“The Hajj is an essential part of any 
Muslim’s life and of keen interest for our 
audience. In addition to reporting on the 
events each day, “Al-Youm’s” coverage will 
focus on the personal stories of the people 
participating in the Hajj,” stated “Al-
Youm” Executive Producer Fran Mires.

Recent surveys of the Middle East by 
research companies such as ACNielsen 
show that Al-Hurra has an estimated 
weekly reach of 27.7 million viewers. Al-
Hurra is broadcast on the Nilesat and 
Arabsat satellites in the Middle East and 
the Hotbird satellite system in Europe.

Saddam Makes a 
Comeback on TV!
On the first day of Eid Al-Adha, an 
important holiday of the Islamic calendar 
and the anniversary of Saddam’s hanging 
three years ago, a new channel called 
Al-Arabi (the Arab) began broadcasting 
on satellite television across the Arab 
world, reports The Associated Press. The 
station’s official name alternates between 
Al-Lafeta (the banner) and Al-Arabi.

This mysterious satellite channel, dubbed 
“Saddam’s channel,” broadcasts the life 
story and speeches of Iraq’s contentious 
former leader, Saddam Hussein. Most of 
the programming consists of  montages of 
flattering, still images of Saddam -- some of 
him dressed in military uniform, others in 
a suit, even one astride a white horse. One 
prominently displayed image is that of a 
man burning an American flag. Another 
shows graves covered with Iraqi flags. 

All the pictures are set against audio 
recordings of Saddam making speeches 
and reciting poetry. Patriotic songs 
urge listeners to “liberate our country,” 
according to The Associated Press.

Amid allegations of receiving funding by 
former Ba’ath Party members, no one 
seems to know who is bankrolling Al-
Arabi, although The Associated Press 
found one man in Damascus, Syria named 
Mohammed Jarboua, who claims to be 
the channel’s chairman. Jarboua declared 
he is simply a reminiscing supporter 
of Saddam, saying the channel “didn’t 
receive a penny from the Ba’athists” 
and is intended for Iraqis and other 
Arabs who “long for [Saddam’s] rule.”

Jarboua refused to say who is funding 
Al-Arabi besides “people who love us.” 

BBC Arabic reports that allegations have 
also been made that Al-Arabi could be 
funded by family members of the former 
Iraqi president who now live abroad.  
Reactions among Iraqis were mixed; 
some felt the channel may fuel further 
tensions, while others expressed nostalgia.
 
“Iraqis don’t need such a satellite channel 
because it has hostile intentions,” said 
Hassan Subhi, a 28-year-old Shi’ite who 
owns an Internet cafe in eastern Baghdad.

According to a report by Al-Jazeera, Al-
Arabi was to be named Saddam Hussein 
originally, but its name was changed 
due to political pressure, remarks 
Iranian Press TV. So far, the Iraqi 
government has declined to comment. 

Yet a media adviser for the Iraqi Prime 
Minister Nouri Al-Maliki, declared the 
channel is “an attempt from the dissolved 
Ba’ath Party to return to Iraq’s politics.” 

Jarboua revealed to The Associated 
Press that Al-Arabi started nine months 
ago in Lebanon. Ziad Khassawneh, a 
Jordanian Ba’athist who once headed 
Saddam’s defense team, said wealthy 
Iraqis living in Lebanon, Syria and other 
Arab countries are funding the channel.

One Jordan-based Iraqi Ba’athist said 
the station broadcasts from Libya and 
is run by followers of Izzat Ibrahim 
Al-Douri, a close advisor to Saddam 
and a top leader of the outlawed Ba’ath 
party. Douri’s whereabouts is unknown. 

A Middle East satellite expert who 
desired to remain anonymous said Al-
Lafeta’s operators tried to hide any clues 
to their identities and broadcast sites 
by using a variety of satellite services 
and frequencies. The channel airs via 

“Our audience has 
steadily grown and 
we are starting to 
hit our stride.”
Brian Conniff, Middle East 
Broadcasting Network 
president.



4

Noorsat, a Bahrain-based satellite 
service. It also has purchased a frequency 
on Egypt-owned NileSat, which is run 
by Eutelsat, a European consortium.

However, the mysterious TV channel 
praising Saddam Hussein dropped off 
the airwaves on Monday, just three days 
after it began broadcasting, reports The 
Associated Press. Although the director 
of the channel blamed it on technical 
issues, the website of a political coalition 
led by Maliki jeered at what it predicted 
“was the end of the TV channel.”

“This Ba’athist channel said goodbye after 
... days of its starting,” said the statement on 
the website of the State of Law Coalition, 
led by Maliki, a Shiite. “We salute our 
national government if it participated 
to close this Ba’athist channel.”

The channel dredged up the sectarian 
divisions that Saddam inspired among 
Shiites and Sunnis at a time when Iraq is 
gearing up for crucial national elections. 
Iraqi politicians have been arguing over 
parliamentary seat distribution in a dispute 
that has inflamed the splits and will likely 
delay the vote beyond its constitutionally 
required January 30 deadline.

Sticky Times for the 
Media in Iraq
Nearly one month after the Nilesat 
and Arabsat satellite operators took 
the Iranian channel Al-Alam off air, 
the wave of regional and international 
condemnation continues, reports Al-Alam. 

Many analysts assert the decision by 
Arabsat and Nilesat, based in Saudi Arabia 
and Cairo respectively, was a strategic 
move against Al-Alam, which broadcasts 
in Arabic but is owned and operated by the 
Iranian governemnt. Iranian officials have 
also denounced the decision as an “illegal” 
act which they could file suit against.

In an exclusive interview with Al-Alam 
television, Sokneh Falak, a member 
of Basra provincial council, slammed 
the decision by the satellite providers. 
“We condemn Arabsat and Nilesat 
over dropping Al-Alam, a network 
stating right and reality,” she said.

Jafar Mohammad Baqer, another member 
of the council, added that there was 
too much pressure on the two satellite 
companies from the Saudi government and 
some Persian Gulf states to drop Al-Alam. 

Other media outlets are also feeling 
the wrath of censorship in Iraq, 
reports Asharq-Alawsat, raising fears 
of a crackdown on Iraq’s often partisan 
media ahead of national elections early 
next year. Lawsuits have been filed or 
threatened against both foreign and 
local media outlets critical of Prime 
Minister Nuri Al-Maliki’s government.

Asharq-Alawsat points to a recent 
incident where the British newspaper 
The Guardian was ordered by an Iraqi 
court to pay 100 million Iraqi dinars 
(USD 86,000) in compensation for 
an article “in which unnamed Iraqi 
intelligence officials accused Maliki 
of being increasingly authoritarian.”

At the same time, the Iraqi Department 
for Communications and Media has 
issued rules allowing it to shut down 
any media company that encourages 
“terrorism, violence and tensions,” and 
requiring individual broadcasters to 
obtain licenses. The Iraqi government is 
also moving to censor some books, and 
seeking powers to block websites deemed 
to be pornographic or inciting violence.

The tightening restrictions are 
reminiscent of the methods employed 
by former Iraqi leader Saddam Hussein 
to muzzle the media. But Burhan 
Al-Shawi, general director of the 
Department for Communications and 
Media in Iraq, claims the measures are 

common around the world and are meant 
to bring some order to the industry.

Ziad Al-Ajili, the head of the Iraqi 
press freedom group the Journalistic 
Freedoms Observatory argues, “A free 
media in Iraq represents a real threat 
to all [the political] parties.” Most 
news outlets in Iraq are funded by 
political factions “with an axe to grind, 
rivals to flay and careers to promote,” 
he continues. “Few are impartial.”

Al-Jazeera English 
Sets up Shop in 
Canada
Al-Jazeera English (AJE) will soon be 
available on cable and satellite providers 
throughout Canada, reports The Canadian 
Press. AJE is the sister network to the 
leading Arabic news channel Al-Jazeera. 
The network, which is based in Qatar, 
leveraged its popularity in the Middle East 
by launching an English language news 
channel to compete with BBC and CNN. 

AJE is currently broadcasting in 100 
countries via satellite and cable television 
and is also available online. The channel 
is present throughout Europe, and is 
one of the most watched news channels 
on YouTube, according to Walied 
Khogali and Anita Krajnc for Rabble.

In order to be shown on Canadian 
television, AJE had to pass a rigorous 
application process with the Canadian 
Radio Television and Telecommunications 
Commission (CRTC), which included 
a period of public comment. Canadian 
citizens sent approximately 2,600 
letters and e-mails in support of AJE’s 
application, while only 40 letters 
expressed opposition to the news channel.

An overwhelming percentage of the 
support came from the group Canadians 
for Justice and Peace in the Middle 
East (CJPME), according to Exchange 
Magazine. Among the letters of support 
for AJE’s petition, over 83% of the 
respondents were CJPME supporters.

“We are also pleased with the role that 
CJPME was able to play in terms of 
encouraging this approval: we helped 

“A free media in 
Iraq represents 
a real threat to 
all [the political] 
parties.”
Ziad Al-Ajili, head of the 
the Journalistic Freedoms 
Observatory.



5

introduce [AJE Director] Tony Burman 
to Canadians through two public 
events, and we also encouraged many 
of our adherents to submit official 
letters of support to the CRTC,” stated 
CJPME President Tom Woodley.

Canadian politicians, including New 
Democratic Party Leader Jack Layton 
and Conservative Senator Hugh 
Segal, were among AJE’s supporters. 
The Canadian Jewish Congress and 
B’nai Brith Canada did not officially 
oppose the news channel’s petition, 
but expressed that they would remain 
vigilant to the content aired on AJE.

The CRTC’s approval is a victory for 
the news network, as the commission 
clamped down on the Arabic language 
network Al-Jazeera five years ago. In 
2004, they approved Al-Jazeera for 
broadcast in Canada, but only under 
strict restrictions. AJE’s application also 
prompted some allegations of bias in 
the news channel’s reporting, which the 
CRTC deemed to be “insufficient.” In 
its final approval, the commission did 
not dictate surveillance of AJE’s content.

Khogali and Krajnc at Rabble believe 
that excessive media attention was 
directed to the allegations of unbalanced 
reporting. “The tremendously positive 
‘Al-Jazeera effect’ on liberalizing media 
in the Middle East and in North 
America has been almost entirely 
neglected in these reports,” they claim.

The commission explained its 
authorization as “promoting a 
diversity of editorial points of view.”

AJE supporters called for the CRTC’s 
endorsement in the name of diversity 
as well. “There is clearly a demand for 
the diversity and quality of journalism 
Al-Jazeera represents,” asserted Steve 
Anderson, director of OpenMedia.ca.

The CJPME “believes that AJE will bring 
much-needed variety and perspective 
to the Canadian news market, as 
AJE is known to provide far more 
extensive coverage from the Developing 
World than other international news 
stations,” reports Exchange Magazine.

Some commissioners expressed concern 
over AJE’s unconditional approval, 
noting that its sister network remains 
under heavy restrictions. According 
to The Canadian Press, Marc Patrone 
protested that the commission should 
have taken into account the record of 
Al-Jazeera’s Arabic language channel.

“It’s also a missed opportunity to send 
a message internationally about levels 
of journalistic standards and codes 
that we consider important enough 
to demand from all news broadcasters 
who wish to operate in this country,” 
argued Patrone. “Adding diversity is 
necessary, but not at any price,” he added.

CIA Seeks to 
recruit Arab-
Americans Through 
TV
A TV commercial depicting Arab-
American family life is the latest tactic 
by the Central Intelligence Agency’s 
(CIA) to appeal to Arab-Americans, 
reports The National. In a move to 
recruit Arab-American and Iranian-
American employees, the intelligence 
agency recently produced two television 
commercials aimed at the ethnic groups.

At The National, Steven Stanek 
comments that although the CIA does 
not release statistics of the ethnicity of its 
agents, its lack of Arab and Farsi speakers 
is evident. “Only about a third of analysts 
and 40 per cent of overseas operatives are 
proficient in a foreign language,” he notes.

Affirming Stanek’s postulation, the agency 
created a five-year plan to boost fluency 
in Arabic and other languages, reports 
NewsMax. “We are actively looking for 
people who are from first and second-
generation American communities, 
people who know the cultures that we 
need to operate in, know the language,” 
said CIA Spokeswoman Marie Harf.

The commercial has not aired on 
television, but the CIA recently held a 
private screening for its target audience. 
The screening took place in Dearborn, 
Michigan, which boasts a large Middle 
Eastern population, including over 
30,000 Arab-Americans. Approximately 
40 people attended the viewing.

The advertisement aimed at Arab-
Americans portrays family life. NewsMax 
describes the commercial as showing guests 
sitting around a dining room decorated 
with Middle Eastern wall-hangings. “It’s 
an inviting, if idealized, dinner party 
scene from any Arab-American home,” 
observes the news site, while Stanek 
at The National remarks, “It has all 
the trappings of the modern-day iftar.”

At the end of the 30-second spot, a 
narrator with an Arabic accent says, 
“Your nation, your world.” The shot 
zooms out to an image of the United 
States from space as the narrator 
asserts, “They’re worth protecting.”

Results from focus groups and 
comments from CIA employees of 
Middle Eastern heritage informed the 
content of the ad, claims NewsMax. 
The commercial attempted to portray 
Arab-Americans as citizens who “want 
to retain their ties to their homelands 
but embrace a sense of duty to the US.”
 

“It’s important for 
them to know we 
understand how 
important their 
culture is to them.”
Christina Petrosian, CIA.

“There is clearly 
a demand for 
the diversity 
and quality of 
journalism Al-
Jazeera represents.”
Steve Anderson, OpenMedia.
ca



6

Christina Petrosian, chief of advertising 
and marketing for the CIA’s recruitment 
and retention center, spoke of the 
deliberate use of Middle Eastern images in 
the commercial. “It’s important for them 
to know we understand how important 
their culture is to them. They’re not going 
to lose that once they walk through the 
front doors of the CIA to work,” she stated.

She described the Middle Eastern-
style wall hangings and dinner settings 
as “connectors to the Arab world.”

The CIA’s culturally-based approach 
speaks to a skeptical Arab-American 
population. Many of the country’s Arabs 
and Muslims are suspicious of the US 
government’s intelligence agencies. They 
believe that spying is going on in mosques, 
among other activities detrimental to the 
Arab community, according to NewsMax.

Khalil Al-Hajal, community editor at the 
Dearborn-based Arab American News 
newspaper, spoke of the community’s 
skepticism. “There definitely is an image 
problem,” he commented. “For many 
people, just because of the record of 
torture and extraordinary rendition, the 
CIA will never be able to get in with them.”

Al-Hajal is familiar with the CIA’s 
recruitment strategy, as the agency 
has been recruiting in Dearborn since 
2002. Despite acknowledging the 
community’s suspicion, Al-Hajal did 
not directly express disapproval with 
the CIA’s latest tactic. “They’re making 
an effort, and it’s clear,” he admitted.

Although the private screening drew 
applause, some Arab-Americans expressed 
confusion over the commercial’s message. 
“I just saw family sharing a meal, doing 
what we do best -- the hugs and kisses 
over great food and great company 
-- but I didn’t see why it’s important 
to the CIA,” said Suehaila Amen, 
a community activist in Dearborn.

However, Petrosian believes that the 
commercial will resonate with the 
Arab-American audience. “Showing 
the commercial in this way -- with a 
Middle Eastern focus -- hopefully that 
will generate that interest,” she asserted.

90 minutes Gone 
Wrong between 
Egypt and Algeria
Clashes in Egypt and Algeria following 
recent soccer matches between the 
two countries have highlighted existing 
tensions in inter-Arab relations, says 
Abdel Moneim Said at Al-Ahram. To 
some extent, the Egyptian-Algerian crisis 
reflects the notion that soccer is a civilian 
extension of international conflicts.

Said explains, “The fact is that the sports 
media contributed to ‘militarizing’ the 
recent match. Take, for example, the 
belligerent language of some headlines: 
‘Declaration of war on Egypt’, ‘Algiers 
and the massacre of Cairo’, and ‘When 
Tel Aviv is more merciful than Cairo.’”

Hussein Shobokshi from Asharq-
Alawsat argues that Egypt dealt with the 
hostilities between both countries with 
“unjustifiable emotional incitement,” 
granting greater importance than it 
deserved, while Algeria was no better 
and replicated a “pattern of violence.”

“These events confirm a typical pattern 
of violence, especially in light of the 
violent events experienced by [Algeria] 
on account of the fighting between 
the extremist groups in the country 
and the ruling regime,” he continues. 

As for the public, Shobokshi deplores that 
it reached its conclusions on the basis of 
what was broadcast without questioning 
any of the ‘facts,’ demonstrating that 
interaction among Arab states is 

“fraught with cracks and flawed slogans.”

Shobokshi also points out that this 
latest debacle between Egypt and 
Algeria illustrates that old grudges are 
perpetuated as long as they are only 
addressed in “a simplistic manner;” a 
method that does not seem to be changing 
and will continue to encourage tension.

Diana Mukkaled for Asharq-Alawsat 
notes that the Arabs -- both political 
regimes societies -- have a long history 
of exchanging accusations and inciting 
fanaticism through words and actions. 

Although Mukkaled also blames the 
media for fueling further tensions 
between both countries, she explains 
that the erosion of freedom of 
expression in the Arab world, not to 
mention an increase in marginalization 
and poverty, are the true culprits.

“The media was unleashed to play its 
game, inciting feelings over a sporting 
event, rather than politics,” argues 
Mukkaled. “The strict control that 
ruling regimes have over the media and 
the press has always been enough to 
rapidly contain such excesses without 
actually treating their underlying cause.”

The latest crisis allowed bottled-up 
anger to surface against the backdrop 
of a football match; however the slogans 
being raised were political, and their end 
result was hatred and mutual rejection. “It 
seems that investing patriotic sentiments 
in sport has become the job of the ruling 
regimes in order to heal internal rifts,” 
she concludes, “and this is something 
that both the media and [those] with 
pent-up anger got caught up in.”

Obama Comes to 
a Dead End over 
Palestinian Issues
The Palestinian Authority’s recent 
request to the United Nations for a 
resolution to create a Palestinian state 
has prompted skeptical reactions from 
both sides of the Israeli-Palestinian issue, 
reports Gulf News. Staunch supporters 
of each perspective accuse the other 
of being disingenuous and deceitful, 

“The fact is that 
the sports media 
contributed to 
‘militarizing’ the 
recent match.”
Abdel Moneim Said, Al-
Ahram.



7

while some analysts say that President 
Obama may still have the political capital 
to achieve a lasting peace agreement.

While Obama’s speech in Cairo sent 
a clear and unambiguous message to 
Israel, the president has failed to follow 
up on his adamant initial requests, 
accuses the Gulf News editorial. . 

“[Obama] clearly sees it as in Israel’s 
long-term security interest and the 
US national interest to reach a fair 
settlement on the Palestinian conflict,” 
the article surmises. “[But] Israelis have 
a record of turning against leaders who 
place the vital US alliance in jeopardy.”

However, Raghida Dergham at Dar 
Al-Hayat believes that now is not 
the time for Palestinians to confront 
the Obama Administration. She 
writes that if the Palestinians push 
too hard now, they may force Obama 
and other potential supporters to 
back Israel at Palestine’s expense.

“It is important for [Palestinians] to 
remember that international legitimacy is 
by their side,” Dergham says. She advises 
against underestimating Obama or 
dismissing his “patient and obedient” style. 
“His political record is filled with those 
who mistakenly believed him to be the 
weak side of the equation,” she remarks.

The conflict still remains highly 
personal and emotionally charged for 
both sides, and many commentators 
continue to underscore the 
opposition’s negative qualities.

“Inspired by a combination of Islamic, 

Nazi, and Communist tactics, many 
Arabs also employ the ‘big lie technique’ 
against Israel, the Jewish people, and 
the US,” claims Richard Shulman at the 
Examiner. He cites the Internet, Western 
journalism, and the academic world as 
culprits in propagating “the big lie.”

Conversely, Bouthaina Shaaban at 
Asharq-Alawsat calls Israeli officials 
“criminals” and asserts that the Israelis 
are lying about Israel’s laws regarding 
Arabs, justification of settlements, and 
Israel’s stated intentions in the region. 
Shaaban also accuses the Arab media 
of being too soft and Arab leaders 
of being too lenient towards Israel.

“The time has not yet come for a 
[Palestinian] confrontation with the US 
administration... and this is what those who 
call for inciting outbidding, confrontation 
and media boasting should be wary of, 
concludes Dergham at Dar Al-Hayat.”

Better Internet 
Growth for Greater 
Freedom in the 
Middle East
A recent Middle East Broadband market 
survey shows that internet penetration 
remains low across the region, reports 
Live PR. The survey also concluded 
that in comparison to other regions, 
access speeds are often relatively 
slow and tariffs are relatively high.

However, the Middle East is making a 
strong push towards higher broadband 
penetration. The survey suggests that 
Arab youth will drive expansion as it 
grows up with internet accessibility 
and its use will become the norm. In 
addition, liberalization and increased 
competition are bound to produce a 
greater variety of services and mediums.

While broadband growth has taken off 
in the small, oil-rich and developed Gulf 
countries, wide income gaps across the 
Middle East are echoed by disparities in 
Internet and broadband penetration rates.

Internet access levels overall are 
generally low, remarks Report Linker, 

an IT publication. Qatar, Bahrain and 
UAE all have high household broadband 
penetration, particularly among 
citizens. While on the other hand, the 
largest country in the region, Saudi 
Arabia, has a much lower broadband 
penetration, although it is rising quickly.

One reason cited for such slow Internet 
and broadband growth in Arab countries is 
a lack of sufficient and compelling content 
in Arabic. Internet use also requires 
active effort from users, rather than 
the passive engagement of newspapers.
The youth across the Arab world realize 
the internet offers new opportunities for 
political expression and communication, 
says Nawaat. Across the region, “legions 
of bloggers” and online activists are 
testing the limits of free speech in the 
Middle East, and ordinary people are 
speaking their minds in chat rooms, 
forums and online newspaper sites.

However, the impact of the internet 
remains limited. “While the media 
scene has changed and once forbidden 
views are accessible, the greater amount 
of information has not yet translated 
into the political process because the 
formal political institutions have not 
changed,” observes Rami G. Khouri, 
editor-at-large of Beirut’s Daily Star.

Indeed, less than a quarter of the Arab 
world’s population (23.7%) uses the 
Internet, according to Internet World 
Stats, a market research company that 
compiles online data. Some Arab countries 
have lower rates of usage, such as Egypt 
with 15.4% and others are higher, such as 
Qatar with 52%, compared to 74% of the 
population in the US and 73% in Israel.

Just as rapidly as Internet use is 
spreading, governments are scrambling 
to control it. According to OpenNet 
Initiative, the Middle East “is one of 
most heavily censored regions in world,” 
with Internet censorship “on the rise” 
as governments increase “the scope and 
depth” of their filtering and blocking.

Report Linker adds that too much 
emphasis has also been put on hardware 
and the latest “must-have gizmo,” setting 
aside the importance of creativity to boost 
the region’s digital content programs. 
However this is beginning to change 
thanks to the flourishing satellite TV sector 
providing a broader variety of content.

“It is important 
for [Palestinians] 
to remember that 
international 
legitimacy is by 
their side.” 
Raghida Dergaham, Dar Al-
Hayat.



“At least 60-70% of homes across the 
Middle East have access to multi-channel 
TV, much of it Free-to-Air DTH satellite. 
Around 70% of the 400+ channels are 
privately owned,” remarks the news site.

The new role played by digital satellite TV 
content is bringing forth new resolution 
to create viable content and funding 
for the talent that is available in the 
region, according to AME Info. CEO of 
Pyramedia, Nashwa Al-Ruwaini, discussed 
how companies had to operate outside the 
region in the broader context of improving 
content of programming in the Arab world.

However, with a burgeoning industry 
now in Abu Dhabi and Dubai, content 
creators are increasingly looking and 
encouraging talents and helping them get 
the required funding to succeed. Nashwa 
stated, “Instead of taking Western formats 
and Arabizing them, we should tailor-
make our own formats for the region that 
appeal to everyone and create content 
and concepts that are distinctly Arabic.”

References
[1]November 24, 2009. “Idea of the 
Day: Provide Better Coordination 
for U.S. Public Diplomacy Work.” 
Center for American Progress: http://
www.americanprogress.org/issues/
ideas/2009/11/112409.html.
Cowan, Geoffrey. November 20, 2009. 
“Can U.S. Public Diplomacy Build on its 
History?” University of South California 
Center for Public Diplomacy: CPD Blog: 
http://uscpublicdiplomacy.com/index.
php/newswire/cpdblog_detail/can_us_
public_diplomacy_build_on_its_history/.
[2]November 18, 2009. “Cleaning 
house at the BBG; former CNN 
CEO to manage U.S. international 
news programs.” Free Media 
Online: http://freemediaonline.org/
freemediaonlineblog/2009/11/19/
cleaning-house-at-the-bbg-former-cnn-
ceo-to-manage-u-s-international-news-
programs/.
November 19, 2009. “Obama taps 
former Bush aide.” Singapore: The 
Straits Times: http://www.straitstimes.
com/BreakingNews/World/Story/
STIStory_456630.html.
Edwards, Daniel and Ron Brynaert. 
November 23, 2009. “Week after Obama 

tap, Perino blasts him over terror 
trials and golf.” The Raw Story: http://
rawstory.com/2009/11/perino-blasts-
obama/.
[3]November 19, 2008. “Obama a ‘Do 
Nothing’ President? Not according 
to this list.” Opposing Views. http://
www.opposingviews.com/articles/news-
obama-a-do-nothing-president-not-
according-to-this-list-r-1258671480. 
Packer, George. November 24, 2009. 
“Obama’s Troubles: Interesting Times.” 
The New Yorker. http://www.newyorker.
com/online/blogs/georgepacker/2009/11/
obamas-troubles.html?printable=true#ix
zz0XutRDU7n. 
Noonan, Peggy. November 27, 2009. 
“He Can’t Take Another Bow.” The Wall 
Street Journal. http://online.wsj.com/
article/SB100014240527487034994045745
58134111577494.html. 
Taheri, Amir. November 27, 
2009. “Obama’s First Year and 
Buyer’s Remorse.” Asharq Alawsat. 
http://aawsat.com/english/news.
asp?section=2&id=18934. 
[4]Conniff, Brian. November 23, 2009. 
“Al-Youm, a unique and innovative 
Arab language show on Alhurra.” 
TradingMarkets.com: http://www.
tradingmarkets.com/.site/news/
Stock%20News/2675141/.
November 20, 2009. “Engy Anwar 
Reports Live from the Hajj for 
Alhurra’s Al Youm.” Broadcasting 
Board of Governors: http://www.bbg.
gov/pressroom/pressreleases-article.
cfm?articleID=439&mode=general.
[5]Jakes, Lara. November 30, 2009. 
“Mysterious ‘Saddam Channel’ 
hits Iraq TV.” Google News 
(The Associated Press): http://
www.google.com/hostednews/
ap/article/ALeqM5iOhhs0PI-
FglWBCDMc2gP7320JwD9C9DBVG0.
November 30, 2009. “‘Al-Arab’ a 
television channel for the glorification 
of Saddam.” BBC: http://www.bbc.co.uk/
arabic/middleeast/2009/11/091130_om_
saddam_channel_tc2.shtml.
November 29, 2009. “Ba’ath supporters 
launch TV Channel.” Iran: Press TV: 
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=11245
3&sectionid=351020201.
[6]November 28, 2009. “Iraqi officials 
slam Arab satellites over Al-Alam.” Iran: 
Al-Alam: http://www.alalam.ir/english/
detail.aspx?id=88848.
November 26, 2009. “Iraqi journalists 
Worry About Media Crackdown.” 
Asharq Alawsat: http://www.aawsat.com/
english/news.asp?section=5&id=18932.

[7]November 26, 2009. “CRTC 
approves Al-Jazeera’s application 
to broadcast.” Exchange Magazine: 
http://www.exchangemagazine.
com/morningpost/2009/week48/
Friday/112707.htm.
November 27, 2009. “CRTC approves 
Al-Jazeera’s broadcasting licence,” 
Google News: http://www.google.com/
hostednews/canadianpress/article/
ALeqM5gVt9Co-0D6mPSxn1lTjWn-
AWJ1iQ.
Krajnc, Anita and Walied Khogali. 
November 27, 2009. “Al-Jazeera English 
comes to Canada.” Rabble: http://
rabble.ca/http:/%252Fwww.rabble.ca/
news/2009/11/al-jazeera-canada/.
[8]November 21, 2009. “TV Ad Seeks to 
Recruit Arab-Americans to the CIA.” 
NewsMax.com: http://www.newsmax.
com/insidecover/us_cia_recruiting_
arabs/2009/11/21/289393.html.
Stanek, Steven. November 20, 2009. 
“CIA in recruitment pitch to Arab-
Americans.” United Arab Emirates: The 
National: http://www.thenational.ae/
apps/pbcs.dll/article?AID=/20091121/
FOREIGN/711209864/1135.
[9]Dergham, Raghida. November 
20, 2009. “It is not yet Time for a 
Palestinian Confrontation with the 
Obama Administration.” Dar Al-
Hayat: http://www.daralhayat.com/
portalarticlendah/78558.
Gardner, David. November 26, 2009. 
“Obama still has leverage over Israel.” 
Gulf News: http://gulfnews.com/
opinions/columnists/obama-still-has-
leverage-over-israel-1.532342.
Shaaban, Bouthaina. November 26, 
2009. “What’s New?” Asharq-Alawsat: 
http://aawsat.com/english/news.
asp?section=2&id=18928.
Shulman, Richard. November 27, 2009. 
“Arab-Israel conflict in the era of the 
big lie technique: Part 1. Laying it out.” 
Examiner.com: http://www.examiner.
com/x-7095-NY-Israel-Conflict-
Examiner~y2009m11d27-ArabIsrael-
conflict-in-the-era-of-the-big-lie-
technique.
[10]Mukkaled, Diana. November 26, 
2009. “Soccer and Wars of Hatred” 
Asharq-Alawsat: http://www.aawsat.
com/leader.asp?wrid=138.
Said, Abdel-Moneim. 26 November – 2 
December, 2009. “Football and Arab 
unity.” Al-Ahram Weekly: http://weekly.
ahram.org.eg/2009/974/op2.htm.
Shobokshi, Hussein. November 22, 2009. 
“The Arab Exorcism.” Asharq-Alawsat: 
http://www.aawsat.com/english/news.

8



asp?section=2&id=18891.
[11]November 2009. “Middle Eastern Digital Media, 
Broadband, and Internet Market- Market Research Report.” 
ReportLinker: http://www.reportlinker.com/p0165026/
Middle-Eastern-Digital-Media-Broadband-and-Internet-
Market.html?request=news#utm_source=LivePR&utm_
medium=pr&utm_campaign=LivePR.
November 22, 2009. “Pyramedia participates in Middle East 
Television and Middle East Broadcast Solutions Exhibition.” 
AME Info: http://www.ameinfo.com/216874.html.
Miller, Robert. November 20, 2009. “New Report Just 
Published Middle Eastern Digital Media, Broadband and 
Internet Market.” Live-PR: http://www.live-pr.com/en/new-
report-just-published-middle-eastern-r1048358101.htm.
Murphy, Caryle. November 23, 2009. “Arab Facebook: The 
Internet’s role in Politics in the Middle East.” Nawaat: http://
www.nawaat.org/portail/2009/11/23/arab-facebook-the-
internet%E2%80%99s-role-in-politics-in-the-middle-east/.

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Dr. Scholl Foundation of Illinois.
Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina 
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering 
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops 
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television 
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations 
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please 
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.


