
The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Government 2.0
The  U.S. government’s premier 
international radio and television 
broadcast organization, Voice of America 
(VOA), will continue to provide timely 
news and information to more than 
130 million people worldwide while 
pursing innovative ways to engage this 
audience, reports America.gov.  The 
increasing use of the internet by VOA 
to interact with its audience signals 
its adaptation to the new digital era.

“We are just expanding our technical 
ability to do that while at the same 
time using state-of-the-art information 
technology to have a dialogue with 
people,” says VOA Director Dan Austin.

In 2008, VOA awarded a contract to 
Alelo Inc. to develop an interactive web-
based learning portal to teach English as a 
second language. The portal is extremely 
popular with college-age students in 
China and Iran, reports America.gov.

Secretary of State Hillary Rodham 
Clinton is also embracing new media, 
using the web to promote the agency 
and her role as the nation’s top envoy, 
according to Associated Press (AP). In 
less than three months, Clinton’s State 
Department has embarked on a digital 
diplomacy drive aimed at spreading the 
word about American foreign policy 
and restoring Washington’s image.

AP explains that this is part of a broader 
outreach strategy spearheaded by President 
Barack Obama. However Clinton has also 
built on e-diplomacy innovations developed 
during George W. Bush’s presidency.

“New media is critical in this new era 
of diplomacy, where smart power and 
expanded dialogues are essential to 
achieving our foreign policy goals,” said 
Cheryl Mills, Clinton’s longtime confidante 
and chief of staff. According to internal 
State Department’s statistics, there has 

been a surge in interest in such technology.
“The United States government is behind 
nearly everybody, except in certain 
discrete areas, in terms of technology,” 
Clinton told department employees at 
a town hall meeting in February. “We 
are, in my view, wasting time, wasting 
money, wasting opportunities, because 
we are not prepared to communicate 
effectively with what is out there in the 
business world and the private world.”

On her first two foreign trips, to Asia 
and then the Middle East and Europe, 
local bloggers were “embedded” with 
the traveling press corps, broadening the 
audience for Clinton’s official meetings and 
public appearances, which often produced 
more personal than policy questions.

Clinton’s staff says it plans to venture 
further into the realm of social 
networking, an animated online world 
called Second Life, and cell phone 
technology. The department hopes to 
follow through on a Bush administration 
organized project that brought together 
Facebook, Google, Howcast, YouTube, 
AT&T, MTV, Columbia Law School, 
Access360Media and Gen-Next for an 
Alliance of Youth Movements summit.

It also wants to expand on X-Life, 
a mobile phone game launched in 
February that is aimed at helping youth 
in the Middle East learn English and 
teaching them about American history, 
culture and values, comments AP.

However, Susan Hansell, reporting for 
The New York Times, explains that the 
government may be caught in a catch 22. 
Federal agencies must go through Privacy 
Impact Assessment (PIA) every time they 
create a new computer system, which has 
been an issue in adapting social networks, 
blogs, wikis and other web tools to their 
traditional operating methods in order 
to connect to customers and partners.

“We have a Facebook page,” said one 
official of the Department of Homeland 
Security. “But we don’t allow people to 

look at Facebook in the office. So we have 
to go home to use it. I find this bizarre.”

Referring to the US Constitution’s first 
amendment, one person asked at a privacy 
conference, if the government has the 
right to remove offensive comments on a 
blog or social network page. Another issue 
is that there are at least as many pages 
created on Facebook that are about the 
agencies that are not officially sanctioned. 

1

In this issue:
Government 2.0			   1

Engaging with the Muslim World	 2	

Halal TV				   2

Freeman’s Resignation Remains 
Controversial			   3

Clerics Ban Women from the Media	 4

Socio-political Twittering		  5

Al-Zaidi Gets the Boot		  6

Media: Fueling or Discouraging  
Conflict?				   7

Al-Jazeera Grows on the I 
nternational Media Scene		  7

Media Developments in the Gulf	 8

Increase in Layoffs despite  
Media Growth 			   8

e-Revolution Challenges  
Government Control		  9

Censorship Still Rampant in 
the Mideast			   10

Legal Battles over Torture		  11

References	    	                 13

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 7, March 13, 2009-March26, 2009



“For every Facebook page that represents 
itself as an official State Department 
page, there is another unofficial page,” 
one participant said. The government 
already maintains a list of all federal 
blogs, and some wondered if it should 
do the same for social networking pages.

Engaging with the 
Muslim World
Following the election of Barack 
Obama, one of the primary concerns 
for many observers was the restoration 
of America’s image, particularly in the 
Arab and Muslim worlds, according 
to Lawrence Pintak for the Christian 
Science Monitor. Pintak stresses that 
much more needs to be done and real 
engagement should start sooner than later.

“Despite the initial euphoria about the 
Obama win, cynicism among the world’s 
Muslims still runs deep, particularly 
here in the Arab world,” he points out. 
President Obama’s visit to Turkey is 
a symbol of overtly reaching out to 
what Americans would call “moderate” 
Islamists. Going to non-Arab Turkey also 
appears to be an effort to separate US 
relations with Muslim countries from US 

policy toward the Arab world, adds Pintak.

Arabs still perceive US policies as biased 
in favor of Israel and although their 
perception of the US has improved 
since Obama’s electoral victory, they 
are still waiting to be convinced. Pintak 
argues, “The Obama administration 
must talk to all the players, not just those 
approved by Israeli or Arab regimes.”

Pintak warns that while Obama has 
successfully seized on the symbolism 
of outreach to the world’s Muslims, 
gestures are cheap in a region where 
lives are readily sacrificed in symbolic 
acts of martyrdom. Now he must follow 
up with real, concrete engagement.

Rami Khouri of The Daily Star concurs 
with Pintak, asserting that isolating 
some parties, such as the Islamists, may 
prove counterproductive. Khouri cites 
the British-led efforts to resume contact 
with the political wing of Hezbollah 
and the Obama administration’s interest 
in talking with “moderate” Taliban as 
examples of engaging with Islamists. 

“It is now obvious that this once 
strict policy of isolating and opposing 
Islamist and other militant groups until 
they unilaterally changed their ways 
has not worked, and will not work,” 
writes Khouri. He explains that the 
past decade has shown the failure 
of sanctions and isolation policies. 

The initial signals from the Obama 
administration suggest that it is looking 
for other means of dealing with or 
politically engaging governments and 
movements that it had traditionally 
confronted or tried to isolate. 

While this change in attitude may 
generate meaningful conversations 
between the US and Syria and possibly 
Iran, these changes “may also carry the 
risk of offsetting their neo-rationalism 
with a resurgent Orientalism.” In other 
words, Khouri notes, “They will say that 
‘carrots and sticks’ should be used to test 
the troublemakers and see if they are 
really able to have a meaningful political 
dialogue and eventually change their ways.”

Khouri argues that this approach may 
fail because it is based on the assumption 
that US-led policies are righteous and 
legal, and eventually the other camps 
must abide by them. Although it is 
uncertain as to how far these policies 
could go, “some signs of change are 
in the air, and they are encouraging.”

However, Tariq Alhomayed points out 
in the Arabic version of Asharq-Alawsat 
that the West has decided to deal with 
extremists and extremism in quite “a 
reckless manner.” After the years of 
violence that characterized the Bush 
administration following the 9/11 attacks 
by Al-Qaeda, the call for openness by 
the Obama administration and tolerance 
towards extremism could be equally 
dangerous and unsettling for the region.

Alhomayed concludes that “openness for 
the sake of openness complicates matters 
further and sends out the wrong message.”

Halal TV
Egyptian Islamist members of parliament 
who accuse MTV-like Arab channels of 
corrupting youth, should welcome the 
launch of 4Shabab (For Youth in Arabic), 
which offers a music video alternative in 
line with religious sensitivities, reports 
Gulf News. The newly launched TV 
channel promises to reconcile traditional 
Arab values with the younger generation 
and to change the West’s negative 
stereotyping of Islam.

4Shabab features music videos by Muslim 
singers, as well as talk shows and soap 

2

“We are just 
expanding our 
technical ability 
to do that while 
at the same time 
using state-of-the-
art information 
technology to have 
a dialogue with 
people,” says VOA 
Director Dan 
Austin.”

VOA Director, Dan Austin

“The Obama 
administration 
must talk to all the 
players, not just 
those approved 
by Israeli or Arab 
regimes.”

Lawrence Pintak, director 
of the Kamal Adham Center 
for Journalism Training and 
Research at The American 
University in Cairo.



operas. “Our channel is the new tune 
of Islam […] promoting dialogue and 
seeking to remove negative stereotypes 
of Islam and the Arabs,” says Ahmad Abu 
Haiba, managing director of 4Shabab. 
4Shabab’s transmission is currently 
available in the Arab world and Europe.

The new television also presents game 
shows including one titled Who Wants 
to Be an Islamic Pop Star? 4Shabab 
is financed by eight Saudi and two 
UAE entrepreneurs. “I am not asking 
people to be Islamists,” explains Abu 
Haiba. “I just want to pass on the right 
messages through entertainment.”

Abu Haiba introduced the now-
influential Egyptian preacher Amr Khalid 
to TV audiences in the Arab world on a 
popular show several years ago, notes 
Gulf News. He also produced many of 
Egypt’s women-orientated Islamic shows. 

4Shabab is also an attempt to put Arab 
youth back on the right track, according 
to the Christian Science Monitor 
(CSM). Referring to other mainstream 
music videos broadcast in the Arab 
world, Abu Haiba comments on the 
discrepancy between the reality in the 
street and the image portrayed on the 
TV screen. “They smash our identity 
and confuse people, especially the 
younger generation. They give them a 
misunderstanding about their own lives.”

Mohamed Shawky, a filmmaker 
documenting 4Shabab’s launch, says that 
despite the disconnect between music 
videos and real life, most young people 
aren’t willing to turn on the channel. 
“It’s possible that a lot of people agree 
with Abu Haiba’s views, but that doesn’t 
mean they will stop watching mainstream 
videos and start watching his channel.”

Diaa Rashwan, an expert on Islamism 
at the Cairo think tank Ahram Center, 
says that the idea of Islamic music videos 
is nothing new. “It is part of a bigger 
trend: In Egypt over the last few years 
you have seen Coptic singers, and movies 
produced and performed by Coptic 
singers, actors, and actresses,” he points 
out. “It is a way for people to distinguish 
themselves from the society as a whole 
and to say ‘we have our own way of life.’”

Religious channels typically get a small 
share of the viewing audience, but video 
channels bring a much higher return. 
Experts believe Abu Haiba is the first 
to combine the two, reports CSM. 

William Ward, managing editor of Arab 
Media and Society, a online journal, says 
that 4Shabab may appeal to both viewers 
and investors not because of Islam, 
but because it is also family-friendly. 
“It’s not necessarily about the Islamic 
nature of the channel,” he argues, “It’s 
just a more wholesome alternative.”

In other related news, a first of its 
kind religious TV station is due to be 
launched in Algeria by the government 
in a broader effort to enhance 
national religious identity, reports 
Judy West for Religious Intelligence. 

“The new TV station will air religious 
programs presented by Algerian 
Muslim scholars who will offer fatwas 
and preaching that are in line with the 
Maliki School adopted in Algeria,” said 
Minister of Communication Azzedine 
Mihoubi. According to West, this seems 
to be part of a concerted effort to shift 
Algerian TV viewers away from the 
diverging views of the religious channels 
from the Gulf, as well as the popular 
Arabic Christian satellite TV channels.

According to a media advisor, the channel 
is to provide a platform of moderation and 
disseminate the correct religious ideology. 

The international director of the 
Christian production channel Arab 
Vision believes the Algerian authorities 
are trying to present a moderate view 
of Islam to counter the effects of 

radical Islam disseminated by clerics 
and preachers on satellite broadcasts. 

However, he notes that “the reason why 
many Muslims turn away from the religion 
of their government is because they deeply 
loathe their government. That may also 
explain why so many Muslims in Algeria 
are interested in the Christian faith.”

The Ministry of Religious Affairs is 
encouraging prominent Algerian religious 
scholars and teachers to use this medium 
to speak against terrorism in order to reach 
the goal of “achieving security and inviting 
terrorists to return to their senses.”

The TV channel will at first broadcast for 
eight hours a day, then gradually expand 
to a comprehensive national program 
of specialized channels, including one 
for the Kabyle culture and language, 
another targeting children, and a third 
featuring scientific programming.

The launch of Kabyle TV programs by 
the government is more an attempt at 
neutralizing the effect of Christian TV 
broadcasts than discouraging terrorism, 
concludes the director of Arab vision.

Freeman’s 
Resignation 
Remains 
Controversial
Charles Freeman withdrew from his 
nominated position as chairman of 
the National Intelligence Council last 
week following a weeks-long political 
firestorm in Washington which pitted 
the pro-Israel lobby’s strongest activists 
against what was seen as a push for 
moderate policy positions on the 
Israeli-Palestinian issue, reports The 
Washington Post.  Freeman’s resignation 
provoked both praise and criticism and 
contributed to a concern about President 
Barack Obama’s policy on Israel and his 
susceptibility to powerful interest groups.

A former ambassador to Saudi Arabia, 
Freeman wrote a statement on the matter 
issued to several online outlets. “I do 
not believe the National Intelligence 
Council could function effectively while 
its chair was under constant attack by 
unscrupulous people with a passionate 

3

“But the reason 
why many Muslims 
turn away from 
the religion of 
their government 
is because they 
deeply loathe their 
government.” 

International director of the 
Christian production channel, 
Arab vision.



attachment to the views of a political 
faction in a foreign country,” said Freeman.

Since Freeman’s nomination in February, 
the pro-Israel lobby, including former 
American Israel Public Affairs Committee 
official Steve Rosen and Senator Chuck 
Schumer (D-NY), has persistently pursued 
efforts to overturn his nomination.  

According to Scott MacLeod for 
TIME, many congressmen called for an 
investigation into Freeman’s dealings with 
Saudi Arabia.  In a February 19 blog post, 
Rosen declared Freeman’s nomination 
“profoundly disturbing” because he 
was a “strident critic of Israel, and a 
textbook case of the old-line Arabism 
that afflicted American diplomacy at 
the time the state of Israel was born.”  

Freeman denounced what he termed the 
lobby’s “character assassination, selective 
misquotation, the willful distortion of 
the record, the fabrication of falsehoods, 
and an utter disregard for the truth.”  

Nonetheless, Foreign Policy concludes 
that due to the controversy, “Freeman’s 
presence at the NIC would engender 
sharp attacks on anything the 
intelligence community said, [and] 
the credibility of the intelligence 
product would suffer, not be enhanced.”  

Following Freeman’s resignation, Schumer 
publicly said, “I repeatedly urged the 
White House to reject [Freeman], and 
I am glad they did the right thing.”

Several authors have come to 

Freeman’s defense and declared 
the lobby’s claims to be false.  

According to Philip Weiss for The 
American Conservative, “Freeman 
openly admires Israel: ‘The good has 
outweighed the bad in Israel for a 
long time. I would like to see Israel 
survive and prosper. Right now it is 
doing itself in and taking us with it.’”

Writing for Foreign Policy, Stephen 
Walt adds, “Because the case for never 
criticizing Israel and backing it no matter 
what it does makes little strategic or 
moral sense, advocates of that approach 
have no choice but to misrepresent 
their opponent’s arguments, and to try 
to portray them as wild-eyed extremists 
(i.e., “ideological fanatics” or “paranoid”), 
in an attempt to marginalize them.”

While the White House has not publicly 
commented on the matter, many are 
concerned that the resignation will 
negatively impact Obama’s Middle 
Eastern policies and credibility.  

The Washington Post cited fears from 
The Daily Star in Beirut, which viewed 
the resignation as “a blow to hopes 
for a new approach to Israel-Palestine 
issues under the Obama administration.”  

Prior to resigning, Freeman told 
The American Conservative, “If the 
administration does not stick with me, 
then it’s destroying the argument that the 
Israel lobby is only a mythic entity and does 
not control the public space…It will show 
the world that it is not able to exercise 
independent thinking on these issues.”

The American Conservative included a 
statement from New York Times columnist 
Joe Klein, who said that Schumer and 
company have made Washington “even 
less hospitable for those who aren’t 
afraid to speak their minds, for those 
who are reflexively contentious, who 
would defy the conventional wisdom.”

Charles Lane, reporting for The 
Washington Post, said, “If Freeman’s 
attack on the ‘Israel Lobby’ means 
anything at all, it is that the president and 
his staff are either too weak to resist the 
machinations of these foreign agents – or 
are in cahoots with them.”  Lane believes 
that Obama must denounce Freeman’s 
“insinuations” that the administration is 
closely connected to the Israel lobby to 
protect its position in the Middle East.

MacLeod is less worried. “I sense an 
underlying overall shift in approach 
to the Middle East in Washington, 
so I don’t believe that the Freeman 
episode signals that the hard-line 
pro-Israel forces will be dictating 
policy to the Obama White House.”  

Freeman concludes his resignation 
letter by stating that the United States 
government and its peoples’ inability 
to consider Middle Eastern policies 
“opposed by the ruling faction in Israeli 
politics has allowed that faction to adopt 
and sustain policies that ultimately 
threaten the existence of Israel…This 
is not just a tragedy for the Israelis and 
their neighbors in the Middle East, 
[it] is doing widening damage to the 
national security of the United States.”

Despite the controversy, MacLeod notes, 
“No American president – none – has ever 
entered office with a clear determination 
for Middle East peacemaking and 
an equitable political and cultural 
sensitivity to both sides in the conflict.”

Clerics Ban Women 
from the Media
A group of Saudi clerics has urged the 
kingdom’s new information minister, 
Abdel Aziz Khoja, to ban women from 
appearing on TV or in newspapers 
and magazines, making clear that the 
country’s hardline religious establishment 
is skeptical of a new push toward 
moderation, reports Associated Press. 

“No Saudi women should appear on TV, 
no matter what the reason,” the statement 
said. “No images of women should appear 
in Saudi newspapers and magazines.” 

Although it increases pressure on the new 
minister, the recommendation is likely to 
have little effect. Khoja’s appointment 
was part of a government shake-up by 
King Abdullah that removed a number 
of hardliners and is believed to be part 
of an effort to weaken the influence 
of conservatives in the kingdom.

The call comes as women have made 
considerable strides in the Saudi media 
over the past few years, reports The Media 
Line. Women are increasingly gaining 
better access to the labor market, assuming 
higher-ranking positions in the media 

4

“A blow to 
hopes for a new 
approach to Israel-
Palestine issues 
under the Obama 
administration.”
The Daily Star commenting 
on the resignation of Charles 
Freeman, President of the 
Middle East Council.



industry such as editors or correspondents. 
According to the news site, the clerics’ 
call to ban women from the media 
stems from a fear that “women are 
breaking out of their traditional role of 
housewives and are encroaching on areas 
that have been dominated by males.” 

The clerics’ protests also come a 
month after widely criticized reforms 
by the king on new appointments to 
the Commission for the Promotion of 
Virtue and the Prevention of Vice. The 
king also set a precedent by appointing 
a woman as a deputy cabinet minister. 

Restrictions in the kingdom are particularly 
harsh for women, notes The Media Line. 
Women are still banned from driving and 
must be accompanied by a male guardian, 
usually a husband, a father or a close 
family member to do anything outside of 
the household. The king has spearheaded 
reforms instrumental to opening job 
markets to women and expanding 
education opportunities, according to 
women’s rights activists in the region.

It is believed that the clerics’ reformation 
rules would have a negligible impact 
on the king as his reshuffle removed 
a number of hard-line figures, reports 
One India. If anything, the clerics’ 
protest is an attempt to exert pressure 
on the Ministry, concludes the news site.

Socio-political 
Twittering
New Media, such as blogs and social 
networking sites, are a growing 
form of mainstream communication 
connecting the world with social and 
political movements, reports Asharq 
Al-Awsat. The news site outlines the 
major sites that worldwide users visit 
daily: Facebook, Google, Twitter, Flickr, 
Craig’s List and millions of blogs. This 
new media technology, with its mass 
communication and posting ability, both 
rivals and complements traditional media.

The Middle East, though late in picking 
up the internet, has the fastest growing 
internet use worldwide. Internet World 
Stats recorded growth by 1,296.2%, 
according to the Saudi Gazette. It is 
estimated that there are 490,000 Arab 
blogs and 2.5 million Arab Facebook 
users, as well as Arab versions of 
YouTube, Twitter and Flickr. These 
sites, especially blogs, have become 
important in national political discourse, 
particularly in Egypt, as they are a space 
for people to be openly politically active.

“Twitter…is an online service that allows 
anyone with an account to send short 
- 140 characters - messages to anyone 
following you,” says Jeremy Wagstaff 
for The Jakarta Post. Twitter, he argues, 
may be the future of news, as people 
post links, their blogs and news through 
SMS messages, making it a fast filtered 
global network of verbal exchange.

New Media use in the Middle East is 
poised to increase as Facebook recently 
launched versions in Arabic and Hebrew. 
Pierre Tristam, editorial writer and 
columnist at the Daytona Beach, argues on 
About.com that this will increase access 

to the social networks and suggests that 
Facebook’s ability to instantly translate 
between the two languages may end the 
60-year divide between the languages 
and people. He jokes, “Who needs 
Camp David when you have Facebook?”

One politically motivated movement on 
Facebook, reports the Middle East Times, 
is a group entitled, “To Obama: Letter 
From the Bloggers and Facebook Activists 
in the Middle East.” The group was started 
by Arab youth bloggers, Egyptian Abdel 
Rahman Mansour and Saudi Abdel Majeed 
Saud, who were inspired by President 
Obama’s message. They hope that this 
open letter will reach the new president 
and serve as a space promoting dialogue 
between the US and the Middle East. 

Additionally, new networking sites 
specifically geared towards Muslim users 
are developing and growing in popularity 
across the global online community, 
writes Eva Lamppu in Inquirer.net. One 
of these sites, Muxlim, is an English site 
that serves as a space to unite anyone 
interested in Islam, particularly Muslims 
living in the west. The site has all the 
major social networking features, but 
is specifically focused on Islam and 
welcomes all Muslims, both conservative 
and liberal, to open discussion.

Governments are jumping on the new 
media bandwagon as well, according to 
Menassat. The news site reports that 
Israel is working online to improve its 
image in the international community. 
Israel is now trying to counter the 
horrible images of the Gaza war through 
its own online campaign by using popular 
sites such as YouTube and Facebook with 
the hope of changing public opinion.

Not all states are supportive of the New 
Media trend; there is talk in the UAE 
of banning the popular site YouTube. 
Such a ban would follow the recent 
banning of photo-posting site Flickr. In 
a Global Voices Advocacy posting, the 
UAE’s Telecommunication Regulatory 
Authority is said to have explained that 
the site will not be banned but will be 
closely regulated by the government.

 
 
 

5

“No Saudi women 
should appear on 
TV, no matter 
what the reason. No 
images of women 
should appear in 
Saudi newspapers 
and magazines.”
Saudi clerics in a statement 
to the Information Minister 
Abdel Aziz Khoja.

“Who needs Camp 
David when you 
have Facebook?”
Pierre Tristam, editorial 
writer and columnist at the 
Daytona Beach.



Al-Zaidi Gets  
the Boot 
Anthony Shadid reports in the Washington 
Post that Muntadher Al-Zaidi, the thirty-
year-old journalist who rose to fame 
after hurling his shoes at then-President 
George W. Bush during an internationally-
televised press conference, received a 
sentence of three years imprisonment 
for the incident.  His lawyers have thirty 
days to appeal, which they plan to do, and 
many hope for a pardon. Critics charge 
that the sentence is an overreaction that 
stains Iraq’s already-sullied record of an 
inability to protect press freedom.

Al-Zaidi, a reporter for Al-Baghdadia 
television, has been held in prison in 
Baghdad’s Green Zone since the incident, 
reports The Guardian.  

CNN reports that President Bush 
brushed off the incident as an expression 
of freedom, saying, “First of all, it’s got to 
be one of the weirdest moments of my 
presidency […] Here I am getting ready 
to answer questions from the free press 
in a democratic Iraq, and a guy stands up 

and throws his shoe. ... I’m not angry with 
the system. I believe that a free society is 
emerging, and a free society is necessary 
for our own security and peace.” 

Al-Zaidi’s actions inspired mixed 
reactions. Salam Pax suggests in The 
Guardian that Al-Zaidi “might have 
expressed eloquently with that shoe what 
many of us felt about Bush and his war 
[…] Instead of hurling a shoe in the name 
of those widows and children he should 
have asked president Bush how he feels 
about having tens of thousands killed and 
millions displaced as a direct result of his 
actions.” 

Despite some criticism, Al-Zaidi 
generated overwhelming support from 
across the globe.  Even Salam Pax’s critical 
article declares that Al-Zaidi “should by 
no means face jail.” Hundreds of web 
pages and Facebook groups have sprung 
up to honor his act.  

CNN reports that one site entitled, “Guy 
Who Threw His Shoes at Bush” has 
roughly 270,000 visitors.  According to 
the American Chronicle, a Saudi Arabian 
offered $10 million to buy the shoe, 
and the daughter of Libya’s Muammar 
Qaddafi awarded Al-Zaidi a medal of 
courage.  The incident even inspired an 
online game where players throw shoes 
at a cartoon President Bush called, “Sock 
and Awe.” 

The Washington Post reports that Al-
Zaidi’s chief defense attorney Dhia Saadi 
plans to appeal the decision, emphasizing 
that Al-Zaidi’s action was an “honorable” 
act of expression and outrage at the 
occupation of Iraq, rather than assault. 
“It wasn’t a rocket, it was a shoe,” Saadi 
said. “He was only expressing his feelings. 
What he could see was the blood of 
Iraqis at his feet when he watched 
the US president speaking about his 
achievements in Iraq.” 

A member of Code Pink says, “If he 
had wanted to hurt George Bush, he 
would have chosen a different weapon,” 
according to Agence France Presse. Al-
Zaidi himself said, “I was not trying to 
kill the commander of the occupation 
forces of Iraq.” 

The Christian Science Monitor reports 
that, “Whether or not Bush was a guest 
is indeed the crux of Al-Zaidi’s defense 
– and he had 16 defense lawyers ready to 
argue that case. Al-Zaidi claimed Bush 

wasn’t invited here, so he can’t be guilty 
of insulting a visiting dignitary.” 

While Al-Zaidi had evidently practiced 
the shoe-throwing, he pled not guilty to 
the charge of assault on a foreign leader, 
according to The Guardian. 
 
Al-Zaidi shouted “Long live Iraq!” amidst 
cries from his family and supporters. 
According to AFP reports, Al-Zaidi’s 
brother Uday said, “This is a political 
court. Muntazer is being treated like 
a prisoner of war. He is not a normal 
prisoner ... This decision has been taken 
by the prime minister’s office.” 

“I consider the decision harsh.  He was 
charged with assaulting a foreign leader on 
an official visit, but I don’t believe it was 
an assault,” says Saadi. “We will contest 
the decision and try to get the verdict 
overturned.” Saadi also emphasized 
the fact that Al-Zaidi had already spent 
three months in prison, where he was 
reportedly tortured with methods like 
electrical shock. The family is also filing 
a lawsuit against the security guards who 
beat Al-Zaidi after the incident. 

Some of the many others calling for a fair 
appeal include the Doha Center for Media 
Freedom (DCMF), reports The Peninsula.  
Hajar Sumoni, a research officer for 
DCMF, says, “We have decided to send 
a letter to the Iraqi authorities requesting 
to have a fair appeal trial, as we see the 
first trial was not fair but politicized.” 
Sheikh Suhail Uqabi, a Shiite cleric in the 
Sadr stronghold of Kufa, also came out in 
strong opposition to the sentence.

The Associated Press reports that 
“the speed of the trial, which took two 
relatively brief hearings, was likely to 
feed widespread suspicion among Iraqis 
that Maliki’s US-backed government 
orchestrated the process.” 

Some analysts point to the larger picture. 
Larry Derfner points out in U.S. News & 
World Report that “Iraqi press freedom 
is deceptive.”  

Derfner writes, “News media have 
flourished in Iraq since Saddam Hussein’s 
fall in 2003, with some 200 print 
publications, 60 radio stations, and 30 
TV channels in five different languages. 
However, most of the news outlets are 
partly funded by Iraq’s myriad sectarian 
factions and political parties, and the 
coverage obediently reflects those biases. 

6

“Instead of hurling 
a shoe in the name 
of those widows 
and children, 
he should have 
asked president 
Bush how he feels 
about having 
tens of thousands 
killed and millions 
displaced as a 
direct result of his 
actions.” 
Salam Pax, Iraqi Blogger.



So while there is now freedom of the press 
in Iraq, that freedom does not extend to 
journalists so much as it does to those 
who pay their salaries.” 

Further emphasizing this point, Ammar 
al-Shahbander of the Institute for War and 
Peace Reporting says, “The real problem 
here is that all sides will be practicing 
self-censorship on issues relating to their 
own direct interests.”  

Media: Fueling 
or Discouraging 
Conflict?
Mirroring the conflict on the ground, the 
Arab-Israeli conflict online “resembles a 
combat zone, a place for explosive blogs 
and talkbacks along polemic lines,” writes 
Ethan Pack at Foreign Policy In Focus. 
Partisan reporting of the “facts” has 
created a contrasting and contradictory 
narrative of the Gaza conflict.

Israel, through the YouTube page of the 
Israel Defense Forces (IDF), showed 
footage of Hamas militants and rockets, 
while Al-Jazeera and Hamas-run Al-
Aqsa focused on “corpses, overcrowded 
hospitals, and destroyed property.” Al-
Jazeera English’s YouTube page reported 
a 600% hike in hits during the Gaza 
fighting, making it the most watched 
English-language news station online.

Mohamed Salembasit, reporting for The 
Peninsula, attended a session of the fourth 
Al-Jazeera Forum on Reporting the War 
on Gaza. Alain Gresh, deputy director of 
France’s Le Monde Diplomatique, argued 
that Al-Jazeera’s coverage of the Gaza 
conflict “played a major role in showing 
the suffering of people in Gaza Strip.” 
Moreover, Israel’s defeat in the “media war” 
was partly due to Al-Jazeera’s successful 
countering of Israeli “propaganda.” 

Also at the Al-Jazeera Forum, Ramesh 
Mathew of the Gulf Times reports that 
speakers agreed that Al-Jazeera had 
“helped the world better understand the 
“realities” of the Middle East crisis and 
also forced Israel to end its aggression 
on the Hamas-ruled Palestinian territory 
much earlier than most people expected.”

“The onus was on our correspondents to 
bring to the world the hardships suffered 

by more than a million people of the 
Palestine territory,” Al-Jazeera editor-in-
chief Ahmed El-Sheikh claimed. Further, 
El-Sheikh argued, “We succeeded where 
the western media failed miserably. Our 
correspondents risked their lives to be 
with the affected people of the region.”
However, Robert Fisk, Middle East 
correspondent for The Independent, 
disagrees with El-Sheikh’s claim 
that Western media had ignored the 
plight of the Palestinians. Fisk also 
accused Al-Jazeera’s Arabic channel of 
having a pro-Palestinian bias, but did 
acknowledge that coverage on Al-Jazeera 
English had struck more of a balance.

In The Philadelphia Bulletin David 
Bedein focuses on media coverage of the 
Arab-Israeli conflict in general. Bedein 
lambastes the Palestinian Broadcasting 
Corporation (PBC), the official 
channel of the Palestinian Authority 
(PA), for “celebrating” the anniversary 
of a major Palestinian terror attack.

The 1978 attack, in which 37 Israeli 
bus passengers and American nature 
photographer Gail Rubin were murdered, 
was described by a PBC narrator as 
“one of the most important and most 
prominent special actions… which was 
carried out by a group of heroes and led 
by the heroic fighter Dalal Mughrabi.”

Bedein thus accuses the PBC and the 
PA of “incitement.” Herb Denenberg, a 
colleague at The Philadelphia Bulletin, 
echoes Bedein’s sentiment. Denenberg 
criticizes the “hero worship of those 
who butcher men, women and children,” 

claiming this worship is “widely held 
in the Palestinian and Arab world.” 

Denenberg also excoriates The 
Philadelphia Inquirer’s Trudy Rubin for 
her allegedly skewed reporting of the 
Arab-Israeli conflict. Complaining that 
Rubin “is not offended by the slaughter 
of innocents,” Denenberg contends that 
Rubin is too interested in critiquing 
Israel’s anti-terror policies, but has “no 
complaints or concerns about the parade 
of terrorists and child-killers that Hamas 
and the Arabs have tried to get into Israel.”

Denenberg characterizes Rubin’s writing 
as “biased, fraudulent and dishonest,” 
and quotes his brother Mike Denenberg 
who asserts that anti-Israeli writing only 
succeeds in “[delaying] the conditions that 
might actually bring peace, and encourages 
the violence, terrorism and wars the 
Arabs/Muslims have used against Israel.”

However, Ethan Pack believes that 
despite appearing as a “repetitive cycle 
of belligerence,” media coverage of the 
Gaza conflict and cyberspace negotiation 
in no way serves to encourage and incite 
violence, but instead inspires peace.
	
“The online give-and-take may suggest a 
wider capacity for mediation in real time,” 
Pack argues, “reflecting a popular interest 
in listening to what the other side has to say.” 

Al-Jazeera Grows 
on the International 
Media Scene
Despite its international audience of 
140 million households in 40 countries, 
Al-Jazeera English has a “fight on its 
hands to conquer America,” according to 
Rowena Mason at the Daily Telegraph. 
As a broadcaster in the Arab world, 
“associated in the popular mindset 
with terrorist videos” and erroneously 
accused by former Defense Secretary 
Donald Rumsfeld of showing hostage 
beheadings, “the endeavor begins to look 
near-impossible.”

Tony Burman, managing director of Al-
Jazeera English, remains optimistic and 
ambitious. “We want to rival CNN and 
BBC World in size and quality,” Burman 
states. To do so, Burman has focused 
news coverage on the developing world, 

7

“The onus was on 
our correspondents 
to bring to the 
world the hardships 
suffered by more 
than a million 
people of the 
Palestine territory.”
Al-Jazeera editor-in-chief 
Ahmed El-Sheikh.



hired journalists from well-respected 
rivals, and is attempting to shatter old 
myths about Al-Jazeera. Al-Jazeera 
English’s strength lies in its non-Western 
international scope argues Burman, “We 
are an alternative voice.”

Though charges of anti-Western bias 
remain, Al-Jazeera English is marketing 
itself as a serious news channel. “We 
don’t devote time to celebrity or salacious 
crime stories,” says Ben Rayner, the 
executive producer of European news. 
“We are serious about investigative 
stories.”

At the fourth annual Al-Jazeera Media 
Forum held in Doha, Wadah Khanfar, 
Director General of Al-Jazeera, also 
spoke of a time of “great transformation” 
for Al-Jazeera and Arab media, reports 
The Peninsula. In a changing multi-
polar world, “there is a need for media 
to better understand the realities on the 
ground,” Khanfar argued.

The Middle East, “a cradle of different 
faiths and known for old civilizations and 
rich culture,” and home to a dynamic, 
shifting political landscape, reflects the 
complexities that Khanfar described. 
Unlike Al-Jazeera, Khanfar claims, 
Western media has “failed to understand 
the reality behind what is happening in 
the Middle East region.”

Richard Gizbert, host of a show on the 
evolution of the media on Al-Jazeera, 
argues in Journalism that “there simply 
is very little media analysis of media.” 
Gizbert sees Al-Jazeera’s focus on 
online video content as a “no brainer.” 
According to Gizbert, “let’s adapt to 
something where we don’t need people, 
and it doesn’t cost us any money - even I 
can figure that one out.”

In winning the prestigious Concentra 
Breaking News Award, Al-Jazeera 
English’s “continued exceptional 
coverage” has been recognized, Burman 
argues in a press release on AME Info. 
Al-Jazeera’s Subina Shrestha, who 
journeyed up the Irrawaddy in May 2008 
following Cyclone Nargis in Myanmar, 
won the award.

Shrestha reported on the aftermath of 
the cyclone, focusing on the disaster’s 
human cost. According to Burman, 
“Subina’s excellent reporting when faced 
with perilous hurdles exemplifies Al-

Jazeera’s fearless journalism.”

Meanwhile, Al-Jazeera Children’s 
Channel has also scooped an award, 
winning the Egyptian Ministry of 
Culture’s Golden Award for the Best 
Arabic Long and Short Feature Films 
at the 19th Cairo International Film 
Festival for Children, announces AME 
Info. Christiane Salem, the channel’s 
public relations manager, says the award 
reflects Al-Jazeera’s role in “maximizing 
children edutainment in the industry.”

In related news, Arabian Television 
Network (ATN), the broadcasting 
arm of the Arab Media Group (AMG) 
that transmits programming to over 36 
million households, has won the Best 
Broadcaster of the Year Award at the 
fifth annual Digital Studio Awards, 
reports AME Info.

Maryam Al Falasi, General Manager of 
ATN, remarked, “2008 was a landmark 
year for us… Our goal is to be the biggest 
entertainment network in the UAE in 
the next two years.”

Meanwhile, three Lebanese journalists 
have received the prestigious Inquirer 
journalism awards, reports the Daily 
Star. The Inquirer awards recognize 
outstanding investigative journalism. 
Riyad Qubaisi of New Television earned 
the top prize for his expose on the 
issue of weapons in Lebanon. His New 
Television colleagues Firas Hatoum and 
Ogarite Dandash also won awards for 
their reports on Lebanese street children 
and torture.

Finally, the annual Arab Media Forum has 
been scheduled for May 11-12. Organized 
by the Dubai Press Club, and held under 
the patronage of His Highness Sheikh 
Mohammed bin Rashid Al Maktoum, 
the Forum will draw 600 guests and 50 
speakers to discuss the future of Arab 
media.

Media 
Developments in 
the Gulf
Yemeni President Ali Abdullah Saleh 
recently vowed to free up the state-

monopolized broadcast media as he 
pardoned a journalist who had been 
sentenced to six years in prison, reports 
Agence France Presse. 

At a press conference, the Yemeni 
president declared he had charged the 
Ministry of Information with “swiftly 
drawing up a bill authorizing the setting 
up of satellite radio and television 
channels by individuals or non-state 
organizations.”

The news agency AFP notes that Yemen 
has a flourishing independent press, 
but, in an impoverished country where 
illiteracy is high, control of the broadcast 
media is paramount. The journalist was 
released in September 2008 after US 
criticism.

This also occurs in the midst of a 
controversial media law that was 
recently approved in the UAE by the 
Federal National Council, causing a stir 
among press freedom groups, comments 
Alexandra Sandels for Menassat. The 
Committee to Protect Journalists (CPJ) 
declared it to be another legal means to 
further muzzle free speech. 

Sandels explains that the content of the 
new legislation is purposefully vague 
so that false accusations or politically 

8

“The draft 
legislation also 
provides courts 
with the authority 
to revoke licenses or 
suspend operations 
of media outlets 
for a minimum 
of 180 days if the 
institution violates 
the law.” 
Alexandra Sandels, reporter 
for Menassat.



motivated charges can be brought 
against journalists. She points out, “The 
draft legislation also provides courts 
with the authority to revoke licenses or 
suspend operations of media outlets for 
a minimum of 180 days if the institution 
violates the law.”

While many consider the legislation a 
major step backward in the UAE, which 
is generally praised for its relatively 
free media environment, some Emirati 
journalists are in favor of the proposal, 
claiming the provision will serve as 
a protection mechanism for their 
industry.

“It’s not to stop bad news,” said 
Abdullatif Al-Sayegh, head of the Dubai-
based Arab Media Group. Rather, it is 
to prevent journalists “digging for bad 
news” he said.

The draft law was adopted in the midst of 
a sharp economic downturn in the UAE. 
But government officials are saying that 
the draft bill is in “no way a response” 
to the ongoing financial turmoil or an 
attempt to restrain media coverage of the 
crisis. They claim the draft legislation 
was born two years ago, at the height of 
the UAE boom.

Kate Bulkly, writing for The Guardian, 
agrees that the vagueness of what might 
be considered “damaging” is worrisome 
to journalists and reporters as the fines 
are heavy, especially in the context of the 
global economic downturn. 

Dr Hasan Qayed al-Subaihi, an assistant 
professor of mass communication at the 
UAE University and a former journalist, 
insists that this media law has to be put in 
perspective. “We have some restrictions 
about religion and about not insulting 
officials, but criticism is allowed if it 
is fair. In my opinion, the diversity of 
publications is growing up and also 
freedom is improving,” he says.

To become law, the draft requires 
approval from the government and 
Sheikh Khalifa bin Zayed, president of 
the UAE and ruler of Abu Dhabi, who 
has been a major proponent of applying 
western standards to local journalism, 
Bulkly points out.

Although there have been signs of 
growth in the media over the past year, 
most of the Arabic and the English-
language print media in the Emirates are 

having to cope with a fall in advertising 
spending of 15% to 20%.

Increase in Layoffs 
Despite Media 
Growth 
With media hubs growing in the Middle 
East, companies are seeking to meet 
international standards with pan-Arab 
content, according to correspondent 
Chris Forrester for The Guardian. 
Despite the Middle East’s rich culture, 
its creative quality in broadcast media, 
by any international standard, is poor, 
he adds.

Although the market is flooded with 
more than three hundred satellite 
channels, Forrester asserts that no more 
than a dozen have any real merit. The 
problems stem from a lack of a business 
plan and the fact that many channels 
are “more ‘vanity’ vehicles for their 
owners than real businesses.” The issue 
of mercurial advertising has also had an 
adverse effect on programming.

“There has been criticism that the 
Middle East’s advertising spend cannot 
support more than a few dozen successful 
channels but I would argue that if a 
channel isn’t making a profit, then what 
is it doing on TV? I think all the channels 
on Nilesat are making a profit and find 
our audience of interest to them,” says 
Salah Hamza, chief executive officer of 
Egyptian satellite operator Nilesat.

There is clearly more growth to be had in 
the Middle East, and in the past few years 
a flurry of media hubs have been created, 
including the giant 35m sq ft Media 
Production City in Cairo completed in 
1996, and more recently Dubai Media 
City, which opened its doors in 2000.

The development of foreign companies 
and international partnerships in Dubai 
have also facilitated better training and 
improved norms for media companies in 
the region. 

However, according to The Media Line, 
the bourgeoning media landscape in 
the UAE has not proved immune to the 
global malaise affecting the publishing 
and broadcasting industries. Drastic cuts 

in advertising budgets have resulted in a 
wave of layoffs in the regional industry.

The region’s biggest publisher, ITP, 
announced just three weeks ago that it 
was closing nine magazines and laying 
off 60 employees in a bid to streamline 
the organization and refine operations, 
reports the news site.

Fellow publishing house and another 
significant player in the market, Arab 
Media Group (AMG), has also made cuts 
to its operations, but remains reluctant 
to confirm numbers. Reports suggest 
that the number of staff let go could 
be around 300, with AMG currently 
employing around 2,000 people.
Dubai Holding, the government-owned 
group with subsidiaries stretching from 
property to the media sector, announced 
plans to cut its marketing and advertizing 
budget by 25% this year in response to 
the economic slowdown.

The Media Line explains that the lay-
offs in Dubai come in stark contrast 
to reports that Abu Dhabi’s flagship 
newspaper, The National, is on the verge 
of launching an Arabic version.

The paper, which is bankrolled by the 
Abu Dhabi government, was founded 
less than a year ago and has recruited 
journalists from across Europe and 
North America; its editor Martin 
Newland previously helmed the Daily 
Telegraph in the UK.

e-Revolution 
Challenges 
Government 
Control
International policy specialist Farooq 
Mitha argues at Tampa Bay Online 
that the satellite revolution has brought 
significant changes in the way Arabs 
receive information. The rise of the 
internet has hampered the control of 
information by Arab governments and 
has shaped the way young people in the 
region come to see policies.

Referring to the Al-Jazeera effect, Mitha 
continues, “Al-Jazeera injected a level 
of journalistic freedom into a region 

9



that was and continues to be largely 
dependent on censored media.” Today, 
government officials must defend their 
policies on the air, and ordinary people 
have the opportunity to comment on 
current events.

The internet has also had a liberating 
effect as tools like Facebook, MySpace 
and other blogging sites have become the 
source of information for young Arabs. 
Today’s Arab generation turns to the 
internet for information and no longer 
relies on state-controlled media.

“Internally, the increased flow of 
information continues to cause concern 
for Arab governments whose citizens will 
no longer simply swallow information 
fed to them daily by the tightly censored 
media,” comments Mitha. Consequently, 
regimes in the Middle East have taken 
steps to try to restrict the usage of 
certain internet sites and the activity of 
bloggers. 

Mitha adds, “We must consider 
the impact of these new modes of 
disseminating information... As the 
Arab world turns to a variety of sources 
for news and information, our policies 
will be increasingly scrutinized.” He 
concludes that as the US seeks to win 

hearts and minds across the Middle East, 
“our policies must be carefully thought 
out and implemented in ways that can 
be used to gain the trust of the Arab 
street.”

In  other news, the Ministry of 
Information and Culture of Saudi 
Arabia is planning to improve electronic 
journalism as part of its new plan 
to promote e-media, reports the 
Saudi Gazette. While journalists are 
supporting the creation of an official 
electronic newspaper industry, they 
are still waiting for the authorization 
to go ahead with the project. Although 
discussion of e-journalism started back 
in the 1990s, no approval was ever given.

“The phenomenon of having an official 
website for each newspaper is really 
only an attempt to fight the creation of 
an electronic newspaper industry,” said 
Abdullah Balbaid, Editor-in-Chief of 
Radians Information Network. 

According to Balbaid, developing 
e-journalism is still considered a risk 
by some, especially as there is no clear 
definition of journalists’ rights and 
responsibilities. “The ministry issued its 
new plan to promote e-media by providing 
a system of regulation in cooperation with 
the Arab Media Standing Committee. 
This system will make clear the rules 
under which e-journalism can operate,” 
said Abdurrahman Al-Hazza’a, senior 
official in the ministry.

Saudi journalists have asked for an 
updating of Saudi media laws, in which 
the launching of e-journalism will be an 
important step in the world of e-media.

Censorship Still 
Rampant in the 
Mideast
The issues of press freedom and internet 
censorship came to the fore this week as 
media rights group Reporters Without 
Borders released a report entitled 
“Enemies of the Internet,” writes Voice 
of America News. The report expresses 
concern about internet censorship and 
other various threats around the world 
to free expression online. 

Specifically, the report singles out 

12 nations that have “systematically 
restricted their populations from 
accessing online news and information 
deemed ‘undesirable,’” continues the 
news site. Among these countries are 
Egypt, Iran, Syria, Saudi Arabia, and 
Tunisia.

“We’re not talking network management 
issues here but, rather, the imprisonment 
of cyber dissidents, online news and 
information censorship and government-
sponsored efforts to scramble or jam 
online content… It’s not a pretty 
picture,” comments journalist Roy Mark 
of eWeek.

Alexandra Sandels for Menassat 
highlighted censorship abuses in Saudi 
Arabia, Tunisia, Syria and Egypt in 
light of the Reporters Without Borders 
report.

In 2008, a special governmental 
commission was established in Saudi 
Arabia “to tackle terrorism, fraud, 
pornography, defamation and ‘violation 
of religious values’ on the internet, notes 
Menassat. Additionally, prominent 
Saudi blogger Fouad Al-Farhan was 
detained for several months without 
official charges after he posted an entry 
on his blog about the “advantages” and 
“disadvantages” of being a Muslim.

10

“We must consider 
the impact of 
these new modes 
of disseminating 
information... As 
the Arab world 
turns to a variety 
of sources for news 
and information, 
our policies will 
be increasingly 
scrutinized.” 
Farooq Mitha, International 
policy specialist.

“Syria has blocked 
more than 160 
websites deemed 
critical of the 
government, as well 
as social media sites 
such as Facebook, 
Skype, YouTube, 
and the popular 
blog platform 
blogspot.”
Alexandra Sandels, reporter 
for Menassat.



“In Tunisia, bloggers have become fed up 
with the strict web censorship policies of 
President President Zine el-Abidine Ben 
Ali to the extent that they organized a 
‘day against blog censorship’ last year,” 
reports Menassat. Websites including 
Dailymotion, YouTube and Facebook 
are filtered regularly in Tunisia because 
of content critical of the president’s 
policies

Likewise, “Syria has blocked more than 
160 websites deemed critical of the 
government, as well as social media sites 
such as Facebook, Skype, YouTube, and 
the popular blog platform blogspot,” 
continues Menassat. 

Five cyber-dissidents are currently behind 
bars in Syria for their online writings. 
Most recently, a Syrian court sentenced 
a 64-year old dissident on Sunday to 
three years in prison for “weakening 
national feelings” after he published 
articles that were critical of the political 
system, reports the International Herald 
Tribune.

In Egypt, cyber-dissidents such as the 
April 6 movement, writes Menassat, “are 
more often facing higher risks of battling 
the government as they become bolder 
in their online criticism of the regime 
of Egyptian President Hosni Mubarak.” 
According to Reporters Without 
Borders, at least three Egyptian cyber-
dissidents are currently imprisoned in 
Egypt.

Because of Egypt’s record, the US-based 
Committee to Protect Journalists (CPJ) 
issued a letter to President Mubarak 
protesting ”the relentless campaign of 
persecution against internet journalists 
and bloggers by Egypt’s various security 
services.” In the letter the CPJ criticize 
the fact that bloggers, “who lack the 
relative institutional protections 
provided to some - though not all - 
journalists who work in traditional print 
and broadcast media, have been targeted 
with particular ruthlessness.”

Meanwhile, Egypt began circulating a 
resolution among delegations from the 
47 countries serving on the UN Human 
Rights Council that reportedly calls 
for further “limitations” on speech that 
could be construed as defaming religions, 
reports the Taipei Times.

According to the news site, “Egyptian 
and international human rights 
groups said they feared the change 

could leave human rights law open to 
misinterpretation.” Associate Middle 
East director at Amnesty International 
Hassiba Hadj-Sahraoui remarked that 
“it’s ironic that Egypt is portraying 
itself as a protector of these principles of 
freedom of expression and religion, when 
it imprisons people for their religious 
beliefs.”

The Vancouver Sun adds that “human 
rights groups say authoritarian 
governments could use a resolution along 
the lines of the Egyptian text to justify 
targeted crackdowns.”

Legal Battles over 
Torture
While Congress debates whether senior 
Bush administration officials should be 
held responsible for torture, humiliation 
and indefinite detention of prisoners 
during the “war on terror,” some of those 
prisoners are filing a number of lawsuits, 
reports The Washington Independent. 
President Barack Obama argues that 
these cases should be dismissed on the 
grounds of national security, while the 
Justice Department claims that the 
plaintiffs are entitled to have their cases 
heard.

In one case, Rasul v. Rumsfeld, currently 
pending at the United States Court 
of Appeals for the DC Circuit, four 
British citizens who were abducted in 
Afghanistan and sent to Guantanamo 
Bay claim they were imprisoned in 
cages, brutally beaten, shackled in 
painful stress positions, forced to shave 
their beards and watch their Korans 
desecrated. They were finally released in 
2004 without charge.

“They have sued former Defense 
Secretary Donald Rumsfeld and other 
senior Pentagon officials for their 
treatment,” reports The Washington 
Independent.

Some legal experts believe the 
court should stay away from judging 
policymaking, whether the ultimate 
policies applied turned out to be legal 
or not. “If we’re talking about holding a 
particular individual liable, we’re talking 
about drawing a straight line between 
opinions given and acts done,” said 
Daniel Richman, a professor at Columbia 
University law school. 

“At the end of the day people who really 
were hurt by the government in ways 
that are legally offensive ought to have 
some sort of forum to get compensation 
or vindication,” he adds.

However, what seems to be most 
disappointing to Obama supporters is 
that he is toeing the Bush administration 
line on the matter, according to Harvard 
Law professor Noah Feldman for The 
New York Times. Feldman explains 
that while the Bush administration 
emphasized the President’s rights in 
overriding American and international 
law “to defend the country,” the Obama 
administration remains silent. 

“Technically, the Obama lawyers have 
not abandoned the argument for broad 
presidential power, just implied that such 
authority is unnecessary to get them what 
they want,” says Feldman. He further 
points out that traditionally the laws 
of war were designed and establish for 
struggles occurring between two states, 
which was not true of the detainees 
accused of terrorism.

The concept of the unlawful enemy 
combatant is deeply rooted in 
international law and custom, including 
the Geneva Conventions. It refers 
to those who violate the laws of war 
by killing civilians or fighting out of 

11

“Technically, the 
Obama lawyers 
have not abandoned 
the argument for 
broad presidential 
power, just implied 
that such authority 
is unnecessary to 
get them what they 
want.”
Harvard Law professor 
Noah Feldman.



uniform, and thus are not entitled to 
prisoner-of-war status.

According to Feldman, the Obama 
administration intends to expand 
presidential power to detain suspects 
“beyond the strict language used by 
Congress when it gave President Bush 
authority to carry out his war on 
terrorism.” 

In place of the “enemy combatant” 
definition, the Obama administration 
now claims the right to detain anyone 
who “substantially supported” terrorists, 
Feldman adds. But the words “substantial 
support” do not come from international 
law any more than Bush’s “enemy 
combatant” did.

President Obama is stuck with the 
detainees Mr. Bush left him, and some 
may pose real danger. Faced with this 
conundrum, and pressed for answers by 
judges who are rightfully impatient, the 
administration is hurrying to reframe 
existing powers in new legal doctrines, 
insists Feldman. 

12



References

[1]Fisher, Jim. March 10, 2009. “U.S.-
Supported Foreign Broadcasting Adapts 
to Digital Age.” Washington: America.
gov. http://www.america.gov/st/freepress-
english/2009/March/200903101658171ejr
ehsiF0.3728144.html?CP.rss=true
Hansell, Saul. March 17, 2009. 
“Government 2.0 Meets Catch 22.” 
The New York Times. http://bits.blogs.
nytimes.com/2009/03/17/government-20-
meets-catch-22/
Lee, Matthew. March 22, 2009. “Hillary 
Clinton, e-diplomat, embraces new 
media.” Washington: Associated Press. 
http://www.google.com/hostednews/
ap/article/ALeqM5jU_VDPYS_
VxZtkzHdO8fv397reSQD972JNRO1
[2]Hameed, Tariq. March 15, 2009. “___ 
________ ___ _____ _______” Asharq 
Al-Awsat. http://www.aawsat.com/leader.
asp?section=3&issueno=11065&article=5
10988
Khouri, Rami G. March 17, 2009. 
“Isolating Islamist just won’t work.” The 
Daily Star. http://www.dailystar.com.
lb/article.asp?edition_id=10&categ_
id=5&article_id=100133
Pintak, Lawrence. March 16, 2009. 
“Obama starts well with Muslims but 
must do more.” Cairo: The Christian 
Science Monitor. http://www.csmonitor.
com/2009/0316/p09s02-coop.html
[3]Al Sherbini, Ramadan. March 14, 
2009. “Islamic Music TV Promises 
to Set the Record Straight.” Egypt: 
Gulfnews. http://www.gulfnews.com/
region/Egypt/10294810.html
Stack, Liam. March 17, 2009. “‘Islamic 
MTV’ takes on brash world of Arab 
pop videos.” Cairo: The Christian 
Science Monitor. http://www.csmonitor.
com/2009/0317/p04s01-wome.html
West, Judy. March 18, 2009. “Algeria 
to Launch New Religious TV 
Station.” Religious Intelligence. http://
www.religiousintelligence.co.uk/
news/?NewsID=4126
[4]Lane, Charles. March 15, 2009. “A 
Parting Shot That Maligns Obama, 
Too.” The Washington Post. http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2009/03/13/AR2009031302800.
html
MacLeod, Scott. March 17, 2009. 
“Obama Mideast Watch: Chas Freeman 
Affair.” Time. http://mideast.blogs.time.
com/2009/03/17/obama-mideast-watch-
chas-freeman-affair/
Pincus, Walter. March 15, 2009. 

“Mideast Press Questions Obama.” 
The Washington Post. http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2009/03/14/AR2009031401605.
html
Rozen, Laura. March 11, 2009. 
“L’Affaire Freeman: The rise and fall 
of an appointment.” Foreign Policy. 
http://thecable.foreignpolicy.com/
posts/2009/03/11/laffaire_freeman_the_
rise_and_fall_of_an_appointment
Tyrannis, Sic Semper. March 10, 2009. 
“Freeman speaks out on his exit.” A 
Committee of Correspondence. http://
turcopolier.typepad.com/sic_semper_
tyrannis/2009/03/freeman-speaks-out-
on-his-exit.html
Weiss, Philip. March 23, 3009. 
“Freeman’s Fight.” The American 
Conservative. http://www.amconmag.
com/article/2009/mar/23/00006/
[5]March 2009. “Women To Be Off 
Media Demand Saudi Arabia Clergy.” 
One India. http://living.oneindia.in/
insync/2009/saudi-arabia-clerics-women-
media-ban-230309.html
March 23, 2009. “Saudi Clerics Slam 
Women in Media.” The Media Line. 
http://www.themedialine.org/news/
news_detail.asp?NewsID=24630
Abu-Nasr, Donna. March 22, 2009. 
“Hardline Saudi clerics urge TV ban on 
women, music.” Riyadh, Saudi Arabia: 
Associated Press. http://news.yahoo.
com/s/ap/20090322/ap_on_re_mi_ea/
ml_saudi_hardline_clerics
[6]Abbas, Faisal. March 19, 2009. “_____ 
___ «_______» _______ ______”. 
London: Asharq Al-Awsat. http://www.
aawsat.com/details.asp?section=37&articl
e=511494&feature=1&issueno=11069
Al Hussaini, Amira. March 17, 2009. 
“UAE: YouTube Ban Possible, Goodbye 
Flickr.” Global Voices Advocacy. 
http://advocacy.globalvoicesonline.
org/2009/03/17/uae-youtube-ban-
possible-goodbye-flickr/
Lamppu, Eva. March 16, 2009. “Tapping 
a Muslim Online Community.” Reuters: 
Inquirer.net. http://technology.inquirer.
net/infotech/infotech/view/20090316-
194394/Tapping-a-Muslim-online-
community
Mayton, Joseph. March 20, 2009. 
“Arab Youth Reach Out to Obama via 
Facebook, Open Letter.”Cairo: Middle 
East Times. http://www.metimes.com/
International/2009/03/20/arab_youth_
reach_out_to_obama_via_facebook_
open_letter/6744/
Hansell, Saul. March 17, 2009. 
“Government 2.0 Meets Catch 22.” 
The New York Times. http://bits.blogs.
nytimes.com/2009/03/17/government-20-

meets-catch-22/
Shachtman, Noah. March 17, 2009. 
“Military Blocks Its Own ‘YouTube’ 
Knockoff (Updated Again).” Danger 
Room. http://blog.wired.com/
defense/2009/03/trooptube-block.html
Shakra, Randa Abu. March 18, 2009. 
“Israeli E-war to Brighten its Image.” 
Beirut: Menassat. http://www.menassat.
com/?q=en/news-articles/6210-israeli-e-
war-brighten-its-image
Tarbush, Susannah. March 24, 
2009. “Blogging and Social 
Networking Dominate Conference 
on Arab Media.” The Saudi 
Gazette. http://www.saudigazette.
com.sa/index.cfm?method=home.
regcon&contentID=2009032332993
Tristam, Pierre. March 13, 2009. “Share: 
Facebook (___ ___) Goes Arabic and 
Hebrew.” Pierre’s Middle East Issues 
Blog: About.com. http://middleeast.
about.com/b/2009/03/13/share-facebook-
goes-arabic-and-hebrew.htm
Wagstaff, Jeremy. March 16, 2009. 
“Personal Technology: Is Twitter the 
future of news?.” The Jakarta Post. 
http://www.thejakartapost.com/
news/2009/03/16/personal-technology-is-
twitter-future-news.html.
[7]“Iraq jails ‘Bush shoe-thrower’.”  Al 
Jazeera.  March 13, 2009.  http://english.
aljazeera.net/news/middleeast/2009/03/2
00931292357426936.html 
Derfner, Larry.  “Bush’s Iraqi Shoe 
Assailant Gets Three Years in Jail.”  U.S. 
News & World Report.  March 12, 2009.  
http://www.usnews.com/blogs/mideast-
watch/2009/03/12/bushs-iraqi-shoe-
assailant-gets-three-years-in-jail.html 
Shadid, Anthony.  “Iraqi Shoe-Thrower 
Gets Three Years.”  March 13, 2009.  
Washington Post.  http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2009/03/12/AR2009031200383.
html 
Pax, Salam.  “The pen is mightier 
than the shoe.”  March 12, 2009.  The 
Guardian.  http://www.guardian.co.uk/
commentisfree/cifamerica/2009/mar/12/
muntazer-al-zaidi-iraqi-shoe-thrower-
iraq 
Ravitz, Jessica.  “Shoe-thrower fans unite 
online.”  March 13, 2009.  CNN online.  
http://www.cnn.com/2009/WORLD/
meast/03/13/shoe.thrower.fans/ 
Associated Press.  “Shoe hurler’s release 
urged.”  March 14, 2009.  Via Los 
Angeles Times.  http://www.latimes.
com/news/nationworld/world/la-fg-iraq-
shoe14-2009mar14,0,3867906.story 
Farrell, Michael.  “1 angry Iraqi 
journalist + 2 flying shoes = 3 years.”  
March 12, 2009.  Christian Science 



Monitor.  http://features.csmonitor.com/
globalnews/2009/03/12/1-angry-iraqi-
journalist-2-flying-shoes-3-years/ 
Grewal, Sandeep Singh.  “Benz from 
Bahrain to Baghdad for Shoe Hero.”  
March 15, 2009.  American Chronicle.  
http://www.americanchronicle.com/
articles/view/94505 
Saleem, Fazeena.  “Media Centre pleads 
for shoe thrower.”  March 14, 2009.  
Doha: The Peninsula.  http://www.
thepeninsulaqatar.com/Display_news.
asp?section=Local_News&subsection=Q
atar+News&month=March2009&file=Lo
cal_News2009031424558.xml 
 “Web users love, hate Bush shoe-
thrower.”  March 14, 2009.  United 
Press International.  http://www.
marketwatch.com/news/story/
web-users-love-hate-bush/story.
aspx?guid={4FA033FA-F105-4A6E-8307-
CDDCF7F4C294}&dist=msr_1 
 “Iraq court jails Bush shoe-thrower 
for three years.”  March 12, 2009.  
Agence France Presse.  http://www.
google.com/hostednews/afp/article/
ALeqM5i2JpIx2rJGrUhQVecW20yn8_
dOAg 
[8]Bedein, David, March 16, 2009, 
“Palestinian Authority TV Celebrates 
Major Terror Attack.” USA: The 
Philadelphia Bulletin: http://thebulletin.
us/articles/2009/03/16/top_stories/
doc49bdf45514538035412842.txt.
Denenberg, Herb, March 17, 2009, 
“Mainstream Media’s Reporting Aids 
Violence In The Mideast.” USA: The 
Philadelphia Bulletin: http://thebulletin.
us/articles/2009/03/17/herb_denenberg/
doc49bf399c0b923867437220.txt.
Mathew, Ramesh, March 17, 2009, 
“Jazeera’s Gaza coverage ‘forced Israel 
end aggression earlier.’” Qatar: Gulf 
Times: http://www.gulf-times.com/
site/topics/article.asp?cu_no=2&item_
no=279125&version=1&template_
id=36&parent_id=16Pack, Ethan, March 
11, 2009, “The War Online.” USA: 
Foreign Policy In Focus: http://www.fpif.
org/fpiftxt/5948.
Salembasit, Mohamed, March 17, 
2009, “Al Jazeera’s role in Gaza 
lauded.” Qatar: The Peninsula: 
http://www.thepeninsulaqatar.com/
Display_news.asp?section=Local_
News&month=March2009&file=Local_
News2009031751631.xml.
[9]March 7, 2009, “Al Jazeera receives 
Concentra Award.” Qatar: AME Info: 
http://www.ameinfo.com/187462.html.
March 13, 2009, “Three New TV 
reporters receive journalism awards.” 
Lebanon: Daily Star: http://www.
dailystar.com.lb/article.asp?edition_

id=1&categ_id=2&article_id=100027.
March 14, 2009, “Arabian Television 
Network wins Broadcaster of Year 
award.” UAE: AME Info: http://www.
ameinfo.com/188426.html.
March 17, 2009, “Al Jazeera Children’s 
Channel wins Gold Award at 19th 
Cairo International Film Festival for 
Children.” Egypt: AME Info: http://
www.ameinfo.com/188944.html.
March 20, 2009, “Media forum to 
be held in May.” UAE: Business 
24/7: http://www.business24-7.ae/
articles/2009/3/pages/03202009_
ffeb97d337864bfe91e3c172ec257096.aspx.
Mason, Rowena, March 23, 2009, 
“Al Jazeera English focused on its 
American dream.” UK: Daily Telegraph: 
http://www.telegraph.co.uk/finance/
newsbysector/mediatechnologyandteleco
ms/5039921/Al-Jazeera-English-focused-
on-its-American-dream.html.
Salem, Mohamed, March 16, 2009, 
“Media urged to be objective.” 
Doha: The Peninsula: http://www.
thepeninsulaqatar.com/Display_news.
asp?section=Local_News&subsection=Q
atar+News&month=March2009&file=Lo
cal_News200903165363.xml.
Townend, Judith, March 6, 2009, 
“DNA09: Event host Richard Gizbert 
on making a living from media-gazing.” 
Journalism: http://blogs.journalism.
co.uk/editors/2009/03/06/dna09-event-
host-richard-gizbert-on-making-a-
living-from-media-gazing/.
[10]March 14, 2009. “Yemen President 
Vows to Free up Broadcast Media.” 
Sanaa: Agence France Presse. http://
www.guardian.co.uk/middleeastmedia/
emirates-journalism-new-page
Bulkley, Kate. March 2009. “Emirates 
journalism turns a new page.” The 
Guardian. http://www.guardian.co.uk/
middleeastmedia/emirates-journalism-
new-page
Sandels, Alexandra. March 16, 2009. 
“Rights groups, media workers 
concerned over draft UAE media bill.” 
Beirut: Menassat. http://www.menassat.
com/?q=en/news-articles/6189-rights-
groups-media-workers-concerned-over-
draft-uae-media-bill
[11] Forrester, Chris, “Boom in 
Broadcasting: Media Hubs are Growing 
in the Middle East as Companies 
Seek to Meet International Standards 
with Pan-Arab Content.” UK: The 
Guardian, http://www.guardian.co.uk/
middleeastmedia/boom-broadcasting. 
Wilson, Morwood, March 22, 2009, 
“Media Layoffs Hit the UAE.” 
UAE: The Media Line, http://www.
themedialine.org/news/news_detail.

asp?NewsID=24621. 
[12]Al-Jassem, Diana. March 25, 
2009. “Ministry plans to promote 
e-journalism.” Jeddah: Saudi 
Gazette. http://www.saudigazette.
com.sa/index.cfm?method=home.
regcon&contentID=2009031832491
Mitha, Farooq. March 15, 2009. 
“Arab Information Revolution.” 
Tampa Bay Online. http://www2.tbo.
com/content/2009/mar/15/co-arab-
information-revolution/
[13] Edwards, Steven, March 14, 
2009, “Egypt Pushes for ‘Free-
Speech’ Resolution at UN.” Canada: 
The Vancouver Sun, http://www.
vancouversun.com/news/Egypt+pushes
+free+speech+resolution/1387500/story.
html. 
March 12, 2009, “Rights Group Accuses 
12 Countries of Internet Censorship.” 
USA: Voice of America News, http://
www.voanews.com/english/2009-03-12-
voa68.cfm. 
March 16, 2009, “Egyptian Draft Rights 
Resolution Causes a Stir at UN.” Egypt: 
Taipei Times, http://www.taipeitimes.
com/News/world/archives/2009/03/16/20
03438568. 
Mark, Roy, March 13, 2009, “Report 
Names Top 10 Enemies of Internet 
Freedom.” USA: eWeek, http://www.
eweek.com/c/a/Government-IT/Report-
Names-Top-10-Enemies-of-Internet-
Freedom-549514/. 
Oweis, Khaled Yacoub, March 15, 2009, 
“Syria Jails Dissident Despite Détente 
with West.” USA: International Herald 
Tribune, http://www.iht.com/articles/
reuters/2009/03/15/africa/OUKWD-UK-
SYRIA-DISSIDENT.php. 
Sandels, Alexandra, March 16, 2009, 
“RSF Examines ‘Internet Enemies’ of 
the World in New Report.” Lebanon: 
Menassat, http://www.menassat.
com/?q=en/news-articles/6180-rsf-
examines-internet-enemies-world-new-
report. 
Simon, Joel, in a letter to His Excellency 
Muhammad Hosni Mubarak, March 
13, 2009, “Egypt Must Halt Campaign 
Against Bloggers.” USA: Committee 
to Protect Journalists, http://cpj.
org/2009/03/egypt-must-halt-campaign-
against-bloggers.php. 
[14]Eviatar, Daphne. March 16, 2009. “In 
Torture Cases, Obama Toes Bush Line.” 
The Washington Independent. http://
washingtonindependent.com/33985/in-
torture-cases-obama-toes-bush-line
Feldman, Noah. March 18, 2009. “A 
Prison of Words.” Cambridge, Mass: The 
New York Times. http://www.nytimes.
com/2009/03/19/opinion/19feldman.



html?_r=2&ref=opinion



The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to 
bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues 
through effective commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language 
programming for licensing to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is 
funded solely through tax-deductible donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US 
and the Arab world. Please support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more 
information.


