
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

McHale Appointed
President Obama appointed Judith 
McHale for the position of Under Secretary 
for Public Diplomacy and Public Affairs, 
according to The Briefing Room press 
release from the White House. McHale has 
a background in law and worked as a media 
and communications executive focusing 
on company development and non-
profits globally. Many in the media have 
questioned her experience and whether 
it makes her qualified for the position.

Much of the debate has been fueled by 
Marc Lynch’s Foreign Policy blog where, 
despite his post’s defensive title, “I have 
nothing against Judith McHale!” he is 
clearly concerned with the nomination. 
Many bloggers quote Lynch as saying 
that McHale is a “terrible, terrible 
pick.” Lynch has defended himself 
claiming he is not convinced that she 
has the experience for the position. 

Given that the job has been vacant for so 
long, Lynch hopes that McHale is quickly 
confirmed and proves his suspicions wrong. 

In Lost in Translation, Amy Harder 
reports on James Glassman’s opinion 
of McHale’s appointment. The former 
Under Secretary is “thrilled that 
there is a nominee after nearly three 
months” and is pleased with the choice. 

Glassman continues by saying that he is 
more interested in what McHale perceives 
the job to be. Harder further points out 
that Glassman believes Marc Lynch was 
too hard on McHale. She “certainly has 
the drive and talent to do the job,” he adds.

Nancy Scola points out in her blog on 
techPresident that the shift to new media, 
Public Diplomacy 2.0, may help to explain 
the appointment of McHale, as she has 
extensive experience in expanding media 
internationally through her executive work 
with Discovery International. This form 
of tech-savvy public diplomacy is what 

Secretary Clinton is eager to continue and 
advance, starting with her “Digital Town 
Hall,” which began under Glassman.

Kenneth Wollack argues for the Huffington 
Post that the position will require 
someone who can energize public-private 
partnerships and tap the great potential 
of communications technologies. Wollack 
believes that McHale’s experience with 
the Board of the National Democratic 
Institute and the international standing 
of the Discovery Channel make her 
a perfectly suited Under Secretary.

He notes, “Under her two decades of 
leadership, Discovery’s reach expanded to 
1.4 billion subscribers in 170 countries, with 
translations into more than 30 languages.” 
The channel’s emphasis is on both local 
and global communication strategy, 
which is the same approach that “should 
underpin US public diplomacy efforts.”

Wollack suggests that McHale’s experience 
in these sectors means that she understands 
the issues at stake and will be able to 
revitalize public diplomacy programs in 
line with Clinton’s vision of “smart power.”

Pentagon Closes 
Down Propaganda 
Machine
Senior officials report that a Pentagon 
office responsible for coordinating Defense 
Department information campaigns 
overseas has been shut down in an effort 
by the Obama administration to distance 
itself from past practices that some 
military officers called propaganda, reports 
Thom Shanker for The New York Times. 

According to military and civilian critics, 
the DoD office to support public diplomacy 
efforts overstepped its boundaries during 
the final years of the Bush administration 
“by trying to organize information 

operations that violated Pentagon 
guidelines for accuracy and transparency.” 

Senior officials have said Michele A. 
Flournoy, the new Under Secretary of 
defense for policy, decided to eliminate 
the position of deputy secretary 
of defense for public diplomacy to 
ensure a better alignment of global 
communications efforts between the 
Defense Department and the military 

In this issue:
McHale Appointed		  1

Pentagon Closes Down  
Propaganda Machine		  1	

Iraqi Government Spars  
with Media 			   2

Media Forum Addresses  
Global Crisis			   3

Arab Media Neutrality:  
Myth or Reality			   3

Egypt Turns off Hezbollah TV 	 4

Restoring the Prestige of  
Science through TV		  5

Saudi Arabia Cracks Down  
on TV Decoders			   5

New Media Horizons in the Gulf	 6

Rethinking Democracy Promotion	 6

Skilled Diplomat or Apologist?	 7

New Media Law Tightens UAE 
Government Control		  8

References	    	                 10

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. V No. 9, April 10, 2009-April 23, 2009



2

and with the rest of the government.

The New York Times points out that the 
office was created in 2007 to coordinate 
the Defense Department’s overseas 
information efforts with the rest of the 
government, in particular the White 
House, the State Department and 
American embassies. The Pentagon now 
pledges to support the White House 
and the State Department’s efforts in 
communicating with foreign audiences. 

Even in a supporting role, the Defense 
Department has far greater resources 
in money, trained communications 
personnel and broadcast and 
print technology than any other 
government agency or department.

Another senior Defense Department 
official briefed on the decision said the 
military, by its size and global reach, 
remained one of the government’s 
most visible tools for projecting 
American influence and defining 
its values, especially in operations 
short of combat, like humanitarian 
aid and disaster relief missions.

“The goal should be to produce words 
and actions that are matched,” the official 
said. “There still is a great need for a 
concerted effort in the planning stages of 
policy, execution and communications.”

Dan Weil reports for Newsmax that the 
Pentagon had been under criticism for 
straying beyond its guidelines late in the 
Bush administration, violating Pentagon 

rules for accuracy and openness. Congress 
expressed concerns over the role of the 
Pentagon in public diplomacy efforts 
as well, reports the New York Times.

“Because of the history of the office, 
we needed a fresh start in how we 
integrate the critical function of strategic 
communications across the board,” a senior 
Pentagon official told the newspaper.

Iraqi Government 
Spars with Media 
Iraq’s military filed a lawsuit to shut down 
operations of Al-Hayat and Al-Sharqiya, 
two major Arab news stations in Iraq, 
alleging false reports regarding orders to 
arrest ex-detainees recently released by 
the US, reports The Associated Press. 

Both news outlets quoted military 
spokesman Maj. Gen. Qassim Al-
Moussawi as declaring the names of the 
ex-detainees and reported that photos 
of the released detainees had been 
distributed to checkpoints with orders 
to arrest them as part of an investigation 
into recent bombings in Baghdad. Al-
Moussawi later refuted the quotes, saying 
“only ex-detainee files would be reviewed.”

The United States is seeking to release 
most of the 20,000 remaining detainees 
in the prisons it controls as part of the 
handover of authority to the Iraqis 
and also to encourage reconciliation.

Consequently Al-Hayat retracted the 
comments on its website and later 
explained they came from another 
unnamed official. “After this correction, 
they are not supposed to file a case 
against us,” said Mushrif Abbas, an Al-
Hayat editor in Baghdad. However, 
Al-Moussawi protested that the 
retraction was insufficient and required 
that both media outlets publicly 
acknowledge the false attribution.

Al-Moussawi added that the complaint 
against Al-Hayat and Al-Sharqiya was 
filed with the Iraqi Supreme Judicial 
Council and the Central Criminal Court. 
“The court would decide whether to order 
the media organization’s correspondents 
to stop working,” further reports the AP.

Iraqi authorities often have been 
criticized for imposing media 

restrictions since the US-led invasion 
that ousted Saddam Hussein in 2003, 
and Iraqi journalism standards are often 
considered lax with little oversight.

Analyst Mark Lynch points out on 
Foreign Policy that Al-Hayat is not 
a sensationalist media outlet and is 
probably more accurate than other Arab 
media. Like many papers, “it’s stronger 
in covering some issues than others, but 
it has consistently had some of the best 
coverage of Iraqi politics,” he states. 

Lynch notes that this may also be a move 
against the Saudi-owned newspaper, 
since the Iraqi government has been 
“deeply frustrated with Saudi Arabia’s 
continuing foot-dragging on opening an 
embassy, forgiving debt, and so forth.” 

Above all, Lynch agrees that the 
attempt to ban Al-Hayat is a serious 
blow to media freedom at a watershed 
moment in Iraqi political life.

Meanwhile, the Iraqi government accused 
the news media of deliberately seeking to 
promote sectarian strife, comment Rod 
Norland and Sam Dagher for The New 
York Times. The National Media Center 
of the Council of Ministers criticized 
local Arab and international news 
media concerning the series of arrests 
of members of the Awakening Council.

“These attempts by some media to depict 
wanted persons as heroes targeted by 
security forces provoke hateful sectarian 

“Because of the 
history of the 
office, we needed a 
fresh start in how 
we integrate the 
critical function 
of strategic 
communications 
across the board.” 
A senior Pentagon official.

“These attempts 
by some media 
to depict wanted 
persons as heroes 
targeted by security 
forces provoke 
hateful sectarian 
strife in order 
to damage Iraqi 
unity.” 
Iraqi government Official.



3

strife in order to damage Iraqi unity,” 
the government said in a statement, 
adding that such reports “make us 
wonder about the true goals of these 
campaigns and the groups behind them.” 

The arrests are raising concerns among 
American military officials and diplomats. 
The groups include ex-insurgents who 
turned against Al-Qaeda and joined 
forces with the Americans. Some of 
their leaders claim the government 
is trying to marginalize them despite 
their contribution to improved security.

The government commented that some 
news organizations have launched “a 
coordinated campaign against the Iraqi 
government” with recent reports of strife 
between US-allied Sunni paramilitaries and 
Nouri Al-Maliki’s Shia-led government.

The accusations came as tensions between 
the government and the councils boiled 
over last month when a local ‘awakening’ 
group in central Baghdad launched a 
two-day uprising after the arrest of their 
leader, reports The Associated Press. 
The government and the US military 
said there was evidence he was involved 
in subversive and criminal activity.

In another development, an Iraqi 
cartoonist demanded an apology from the 
police in the Shia holy city of Karbala for 
having confiscated two satirical drawings 
of Prime Minister Nuri Al-Maliki and 
other government officials. “What 
happened was an offense to freedom,” 
the cartoonist Salman Abed said in a 
telephone interview to The New York 
Times. “We want to build a new country 
on liberal and democratic foundations.”

What started as a minor incident 
when the police seized two of the 
15 large drawings that Mr. Abed had 
been exhibiting on a street in central 
Karbala, escalated. Norland and Dagher 
explain that “several Iraqi media outlets 
have posted some of the cartoons 
on their websites, undercutting the 
authorities’ effort to silence Mr. Abed.”
In one cartoon, Mr. Abed depicted Al-
Maliki as a frustrated mechanic struggling 
to repair a car. The license plate says 
“muhasasa,” Arabic for the government’s 
ethnic and sectarian quotas. A road sign 
behind Al-Maliki says, “The road is long.”

 

Media Forum 
Addresses Global 
Crisis
The eighth Arab Media Forum to be held 
in Dubai will look closely at how the media 
in the region is “weathering a period of 
change and crisis,” reports GulfNews. 

Topics spanning from the impact of 
the global financial crisis on media 
establishments and the failure of business 
journalism to diagnose the symptoms of the 
crisis in advance to the issuing of religious 
edicts on television and the coverage 
of the war in Gaza will be addressed.

Mariam Bin Fahd, executive director of 
Dubai Press Club, said sessions at the forum 
were designed to offer a true reflection of 
the current state of the media in the Arab 
world in terms of politics, technology 
and the socio-economic content.

She reveals, “Apart from the various 
sessions and workshops, we are also 
holding a special keynote address this 
time on investigative journalism.”

The three workshops that will be held 
as part of the forum will focus on 
the proliferation of private television 
channels in Egypt, the mushrooming of 
popular heritage channels in the Arab 
world and the practice of fatwas being 
aired on television, reports Express. 

The news site explains the sessions 
were designed with a view to make the 
proceedings of the event a true reflection 
of the current state of the media in the 
Arab world, in terms of politics, technology 
and the socio-economic content.

They will also focus on an increase in 
the number of print periodicals in the 
Arab world as opposed to their fast 
decline in the West. Other angles of 
discussion would be the emergence 
and evolution of the new media, Arabic 
versions of foreign television channels, 
and the work environment for foreign 
news agencies in the Arab world. 

 
 

Arab Media 
Neutrality: Myth or 
Reality
The bias that is rampant in Arab media 
generates misinformation and is more 
likely to provoke conflicts in the Middle 
East, claims Sami Al-Rabaa for Family 
Security Matters. According to a recent 
study by the International Media Institute 
in Berlin, Germany, only 3% of Arabs read. 
The majority of Arabs watch TV for news 
and entertainment notes the news site.

Most of these media outlets are state-
controlled, semi-official organs, or 
owned by oil rich Arabs from Saudi 
Arabia, Qatar, and the United Arab 
Emirates. The news site argues that these 
features make the media largely biased. 
“They misrepresent Western views, 
and critical, differentiated reporting 
is almost absent,” suggests Al-Rabaa.

Deema, a Lebanese journalist based in 
Berlin who does not want to be identified 
by her last name, says, “The Arab media are 
filled with sentiments rather than facts. A 
journalist who sticks to facts is accused of 
being biased, and risks losing their job.”

Al-Rabaa adds that Arab critical 
scholars and intellectuals are banned 
from publishing or taking part in TV 

“Integrity has 
waned in the media 
we were supposed to 
uphold as examples, 
with language 
degenerating 
into convenient 
ambiguity at 
best and outright 
deception at worst.”
Rime Allaf, Associate Fellow 
at London’s Chatham House.



4

and radio debates, and concludes that 
“unless Arabs are properly and diversely 
informed and left expressing themselves 
freely, there is no chance for peace to 
become a reality in the Middle East.”

However, Rime Allaf, an Associate Fellow 
at London’s Chatham House, points out for 
Middle East Online that Western media 
was traditionally presented as a bastion 
of ethics that followed a stringent code 
of conduct. However, this reputation was 
tarnished by recent mishaps on reporting 
the conflict in Gaza and the war in Iraq.

Allaf notes, “In reality, most self-
proclaimed fair and balanced media 
are deficient in more than one factor, 
usually revolving around the notion of 
freedom from bias, from censorship, or 
from giving a complete picture.” Allaf 
adds that in America, “integrity has 
waned in the media we were supposed 
to uphold as examples, with language 
degenerating into convenient ambiguity 
at best and outright deception at worst.”

Allaf argues that the New York Times’ 
apology one year after the invasion of 
Iraq that admitted to publishing the 
Bush administration’s stories without 
checking them and the recent BBC 
scandal in which it decided not to 
broadcast the Gaza emergency charity 
appeal demonstrate that Western media 
are also co-opted by political agendas. 
Arabs are exposed to numerous foreign 
media networks that are eager to follow 
the footsteps of Al-Jazeera and Al-
Arabiya to a lesser extent. Allaf cites 
several examples including the US’s 
Al-Hurra, France’s France 24, Britain’s 
BBC Arabic, Iran’s Al-Alam, Germany’s 
Deutsche Welle Arabia and Russia’s 
Rusiya Al-Youm. Despite the presence 
of the channels, Allaf explains that Arabs 
are satisfied with their regional networks.

“Arab media has a high hill to climb,” 
comments Allaf before concluding, “it 
must impose coverage of Arab affairs, in 
all their abundance and diversity, to be 
made within an Arab-designed frame, 
rather than the frames (including “Israel’s 
right to exist” and “anti-Semitism”) 
which enemies have successfully 
set as default for the last decades.”

Khaled Diab acknowledges for the 
Daily Star that Arab media outlets 
are also subject to the acrimony 
and polarization associated with 
conflicts, especially the Arab-Israeli 

one. He argues that this polarization 
of conflicts has transformed media 
themselves into a veritable battlefield. 

“Media outlets have the potential either 
to fuel the conflict by entrenching 
and confirming negative stereotypes, 
perpetuating hostility…or to advance 
the quest for peace by challenging and 
changing people’s perceptions,” he argues.

Diab believes the media should be a 
channel for creative and novel approaches 
to conflicts, as well as a conduit for debate. 
Highlighting the role social networking 
sites, Diab posits that they can be great 
tools for engaging and communicating.  

Diab insists that more balanced 
media are essential if “we want 
to see a positive outcome to 
the Palestinian-Israeli conflict.”

The media has grown and become a real 
power, notes Abdul Rahman Al-Rashed 
for Asharq-Alwasat. Al-Rashed points 
out that many believe that modern 
media has taken a qualitative leap 
forward and has positively influenced 
their lives. He states, “I believe that 
the positives outweigh the negatives.”

While many areas that previously were 
isolated now have access to education, 
news and information, Al-Rashed argues 
that “the internet has to be utilized in the 
right way and promoted to the public.” 

Al-Rashed concludes, “We have been 
presented with a precious gift and a golden 
opportunity and we should make the most 
of it. The internet can take you anywhere 
but you must choose your destination.”

Egypt Turns off 
Hezbollah TV
In the latest bout between pro-
establishment forces and Hezbollah 
representatives in Egypt, a petition 
was submitted to an Egyptian court 
asking to revoke the license of the 
organization’s television station 
- Al-Manar, reports Ynet News.
The petition maintains that the 
Shia-affiliated station recently began 
broadcasting false news reports 
about Egypt. Among these, Al-Manar 
was said to have accused Egypt of 
collaborating with the United States, 

promoting Jewish interests and trying 
to “implement the Zionist agenda.”

The broadcasts, provided by the 
Egyptian satellite service ‘Nilesat’, 
make Al-Manar, along with hundreds 
of other Arab-language channels, 
available to millions in the country. 

“This constitutes a national humiliation, 
creates confusion with our neighbors 
and sectarianism about different groups,” 
the petition claimed. Three weeks prior, 
Egypt boycotted an Arab League summit 
in protest to similar coverage by Al-
Jazeera, whose headquarters are located 
in the summit’s host nation of Qatar.

Egypt’s petition against Al-Manar 
demanded that the station “stop 
using Egyptian broadcasting satellite 
Nilesat,” notes Naharnet. The lawsuit 
also criticized Hizbollah leader Sayyed 
Hassan Nasrallah for “insulting the 
government, the president and the 
people by allowing Al-Manar to 
broadcast fabricated news about Egypt.”

Diane Mukkaled with Asharq-Alwasat 
commented that Egyptian media 
attacked Hezbollah and its Secretary 
General, which was “unprecedented as 
part of a campaign by state television 
programs, newspapers, anchors and 
websites, all replete with disdain and 
accusations that crossed the media line.”

Mukkaled points out that besides 
violating the sovereignty of another 
state, “which in actual fact was the case 
in spite of what is said about supporting 

“This constitutes 
a national 
humiliation, creates 
confusion with 
our neighbors and 
sectarianism about 
different groups.” 
Egyptian officials in a petition 
to remove Al-Manar.



5

the Palestinians and providing them with 
weapons, Hezbollah is dragging itself and 
Lebanon more importantly, into a regional 
conflict that Lebanon could not handle.” 
Hezbollah could further weaken the 
position of Lebanon in the region while 
destabilizing very fragile regional stability. 

“Blatant sectarianism and the attacks 
against minorities by officials and 
commentators as a way of dealing with 
such ultra-sensitive and dangerous 
issues are as much at fault as 
Hezbollah’s action itself,” she states.

The violation of Egypt’s sovereignty, 
territory and interests is enough for 
Egypt to gain the support of others; it 
does not need to evoke illusions about 
the “Shiafication of Egypt or to use street 
language describing others as ‘monkeys’, 
which only adds to the tension.”

Restoring the 
Prestige of Science 
through TV.
Young Arab innovators are set to compete 
in the newly-launched TV contest “Stars of 
Science”, to be broadcast across the Arab 
region, reports the Arab Eye of Dubai. 

This pan-Arab program will star 16 
Arab students from 11 countries, chosen 
by a rigorous selection process which 
screened more than 5600 applications 
from all over the world. The candidates 
will have the opportunity to develop their 
own project of innovation in a state-of-
the-art workshop, built for the show, at 
the recently-inaugurated Qatar Science 
& Technology Park (QSTP) in Doha.

Conceived as a pan-Arab program aiming 
to make science and technology accessible 
and attractive, “Stars of Science” will 
be broadcast all across the Arab World 
and will be available to a wide audience. 

Broadcast from Doha, the reality 
show mixes entertainment with the 
more serious goal of developing viable 
scientific innovations, comments 
Zoi Constantine for The National. 

The aim is also to promote science and 
learning and, perhaps in the process, 
find the next Ibn al Haitham, who 
invented the pinhole camera in the 

10th century, or al Zahrawi, an Arab 
scientist and physician who developed 
more than 200 surgical instruments.

“The aim is to showcase the whole 
process of innovation – from inspiration, 
to the elaboration of a concept, its 
development and finally, its application” 
said Dr. Abdulla Al-Thani, Vice President, 
Education of Qatar Foundation in an 
interview with the Arab Eye of Dubai.

For many centuries, Arabs were at the 
cutting edge of scientific research, 
comments Constantine. According to 
the UN Development Program, between 
1980 and 2000, only 370 patents were 
issued to people in Arab countries, in 
contrast to more than 16,000 in South 
Korea alone during the same period.

Critics blame several factors including 
the education systems, limited funding 
and a lack of institutional support.  “But, 
research and development in countries 
including Qatar and the UAE appears to be 
on the cusp of change,” notes Constantine.

In the meantime, Yousef Haik says 
“Stars of Science” may contribute 
to getting more young people 
involved in science in the first place.

The fifth and final episode, to be 
broadcast live on June 26 from Aspire 
sports Academy in Doha, will let the 
viewers vote for the winner of a $300,000 
prize, according to The Peninsula. 

“Science and technology will now be 
given an entertaining twist through the 
very popular reality TV show format, 
making the topic accessible to all. We 
hope ‘Stars of Science’ will promote 
the innovative spirit of young people 
in the Arab world,” said Al-Thani.

Much like other reality TV 
programs, participants are filmed 
by dozens of cameras, including 
some hidden behind reflective 
glass windows on the futuristic set.

“Arab scientists started so much of 
physics, chemistry and other disciplines,” 
said Dr. Nagwa al Naga, a member of the 
Qatar Foundation’s steering committee. 
He concludes, “We developed the 
program to … [show] viewers how 
real things happen from a dream or 
an idea of a young Arab, through the 
process of their successes and failures.” 

Saudi Arabia Cracks 
Down on TV 
Decoders 
In line with the policy of cracking 
down on satellite TV pirates, the Saudi 
Ministry of Culture and Information 
recently enforced a nationwide ban on 
illegal TV decoder boxes and on the 
continuing theft of pay TV signals, 
reports Arab News. The ministries of 
commerce and finance are cooperating by 
imposing a ban on imports of decoders 
which will be held at Saudi customs.

“The move marks a major milestone in the 
Kingdom’s efforts to protect intellectual 
property rights,” said Abdul Rahman Al-
Hazzaa, deputy minister of culture and 
information. Al-Hazzaa claims that this 
will be an effective measure to combat 
problems related to piracy and copyrights.  
He added, “It violates religious values, 
weakens the local economy, tarnishes the 
country’s image and hurts consumers.”

Illegal TV decoder boxes, which are 
used to decrypt pay TV channels, have 
been proliferating across the Gulf 
market, prompting countries such 
as Saudi Arabia, the UAE, Bahrain 
and Qatar to implement aggressive 
campaigns to curb their import and sale.

These efforts have been praised by regional 

“Science and 
technology will 
now be given an 
entertaining twist 
through the very 
popular reality 
TV show format, 
making the topic 
accessible to all.”
Dr. Abdulla Al-Thani, Vice 
President, Education of Qatar 
Foundation.



6

media directors who consider piracy a 
real problem. Software engineer Arif 
Kamal, who works for a local IT company, 
claims that buyers of these decoders 
end up paying a heavy price regardless 
due to the fact that TV companies 
often require updates and maintenance.

Saudi Arabia represents the largest pay TV 
market in the GCC and one of the most 
significant markets in the entire MENA 
region, according to Digital Production. 

“This crime victimizes companies that 
invest heavily in the acquisition of 
broadcasting rights, and also threatens 
the employment of thousands of hard-
working employees in the TV broadcasting 
sector,” said Scott Butler, CEO of 
Arabian Anti-piracy Alliance (AAA). 

Abdul Mohsin Al-Joyan, regional 
director for Orbit Satellite Television 
in Saudi Arabia, also praised the actions 
of the Kingdom’s government.  “These 
decoder boxes are against the interests 
of consumers and investors. They also 
contribute to promoting TV channels 
and content that is against the morals 
and values of our society,” he said. 

In other developments, UAE authorities 
have vowed to crack down on the 
illegal distribution of Indian pay TV 
operator Dish TV services in the 
country, reports Digital Production. 

The signal of the Indian direct-to-home 
(DTH) satellite network is available in parts 
of the Middle East, however Dish TV has 
no broadcasting rights in these territories. 

“The right to protect intellectual 
property is not only logical but a 
legal right as well; illegal pay TV is 
simply an unacceptable violation of 
intellectual property rights,” said Butler.

The boxes, which are illegally imported 
from India, are required to receive Dish 
TV and are available from unauthorised 
dealers across the Emirates. The new 
directives, announced by Mohammed Bin 
Abdulaziz Alshihhi, general manager of the 
UAE Ministry of Economy, will see that 
the police and other authorities tighten 
restrictions on illegal Dish TV dealers.

New Media 
Horizons in the 
Gulf
Endavo Media’s internet TV Platform 
is harnessing millions of viewers for 
Etisalat, the national telecommunications 
giant based in the United Arab 
Emirates, with presence in over 18 
countries across Middle East and 
Africa, reports Business intelligence.

The Endavo Media internet TV platform 
provides powerful ways to deliver online 
programming through social media features 
such as sharing of content, commenting, 
chatting, and many others that increase 
audience size and generate new revenue.

“I do foresee new business avenues 
opening up for broadcasters and content 
providers to create unique content 
catering to these diverse customer 
segments and providing them the best of 
what they require,” said Khalifa al Shamsi, 
Vice President of marketing for Etisalat.

Peter Contardo, Executive Vice President 
and Chief Marketing Officer for Endavo 
Media concurred and added, “Our work 
with Etisalat demonstrates to content 
producers and broadcasters of all types 
the strength and superior scalability 
of our digital broadcast network…The 
ability for our clients to quickly and easily 
build brand and generate revenue through 
online distribution, while maintaining 
complete control of their media, is the 
cornerstone of our internet TV platform.”

In other developments, Yemen’s Islah Party 
is preparing to launch a pilot broadcast for 
their new television station via satellite, 

reports the Yemen Observer. The 
channel will be accessible to their sizeable 
following on all satellite broadcasting 
fields, said a source at the Islah Party.

The source said that a great number 
of programs have been prepared and 
formatted to address national issues. The 
source confirmed, “The station refused 
financial support from all sources other 
than benevolent Islah Party members, 
Sheikh Hamid Al-Ahmar for example.”

Islah sent a delegation to the Nile 
Sat Company to negotiate the launch 
of the channel from their satellite.  
However, the bid was refused on 
the grounds that the consent of the 
Yemeni security authorities was needed 
given that Islah is an opposition party.

The channel will start its first days with 
recitations from the Qur’an, sayings of the 
Prophet, chants and sermons. It then will 
move on to developing varied news bulletins 
and political and cultural programs.

Rethinking 
Democracy 
Promotion
Despite democracy promotion being at 
the forefront of US foreign policy under 
the Freedom Agenda, The New America 
Foundation says that “not only has the 
[agenda] failed to fulfill its promise, it 
has likely set back America’s overall 
promotion efforts.” The Foundation is 
skeptical of the Obama administration’s 
ability to transform America’s image 
abroad, arguing for extensive changes 
in the understanding of democracy 
promotion and foreign assistance.

While “the global spread of democracy 
[serves] America’s political, diplomatic 
and economic interests,” and is consistent 
with deep-rooted social values, “the 
challenges inherent in democracy 
promotion will not be met by creating 
new programs. What is needed is a 
bureaucratic brush clearing.”

The Foundation recommends revitalizing, 
not eliminating, US democracy promotion 
by placing international development 
as the focal point of US foreign policy 
and empowering the US Agency for 
International Development. It suggests 

“Illegal TV decoders 
violate religious 
values, weaken 
the local economy, 
tarnish the country’s 
image and hurt 
consumers.” 
Abdul Rahman Al-Hazzaa, 
deputy minister of culture and 
information.



7

channeling funding more effectively into 
development or humanitarian assistance, 
and supporting the work of civil society 
abroad.

In other debates on the role of democracy 
in foreign policy and American hegemony, 
Walter Rogers for the Christian Science 
Monitor asserts, “Our world is changing 
far more rapidly and profoundly than we, 
or our politicians, will admit.  America’s 
own triple-A rating, its superpower 
status, is being downgraded as rapidly as 
its economy.”  

Rogers cites the lack of progress 
in Afghanistan, the disintegration 
of nuclear-armed Pakistan, the 
empowerment of Iran as a consequence 
of the Iraq war, “Washington’s uncritical 
support of Israel at the expense of the 
Palestinians,” and importantly, the use of 
torture, which “shattered whatever moral 
edge America enjoyed before 2003.”

“Americans need to acknowledge that 
war, like politics, as the art of the 
possible, and both have their limits…It is 
time to lower our geopolitical sights and 
end America’s unrealistic crusade [for 
democracy] . We shouldn’t expect ‘them’ 
to be like ‘us.’” he concludes.

El-Sayed Amin Shalabi, executive 
director for the Egyptian Council for 
Foreign Affairs, writes for Al-Ahram 
Weekly that is not the goal of democracy 
but the methods to achieve it that 
alienated and marginalized potential 
reformers in the region.

Since the US views democracy as an 
issue of national security and pushed for 
greater activism in Arab nations, there 
was a drive for “societies to evolve and 
governments to accommodate.” However, 
Shalabi notes that the Americans 
“balked” as reforms began bringing 
“anti-American Islamists to power,” 
contrary to Washington’s goals, thereby 
shifting the promotion of democracy to 
individual cases.  

Matt Duss for Think Progress concurs, 
arguing against Andrew Exum’s assertion 
that the neoconservative era discredited 
the “right” end of democracy in the Arab-
speaking world and in domestic politics.
 
“I don’t think it’s really “politically 
incorrect” to say that Bush’s democratic 
rhetoric energized the discussion of 
representative government and human 
rights abroad as much as it is simply 

dishonest not to mention that most of 
that discussion revolved around how 
incompetent and counterproductive his 
actual policies for doing these things 
were,” writes Duss.  

Shalabi says that Secretary of State 
Hillary Clinton’s promotion of defense, 
diplomacy and development, rather than 
“that one last ‘d’, namely democracy,” 
does not indicate that the administration 
values democracy less than before.  
Rather, it “prefers a softer approach that 
involves the improvement of economic 
and educational conditions, and not just 
the holding of elections.”

Michael Signer for The New Republic 
contends, “’Democracy fatigue’ might 
be an understandable reaction to the 
Bush administration.  Yet turning away 
from freedom as a touchstone of our 
national security policy – especially 
today – would be dangerous.”  While 
the structural elements of democracy 
were supported by Bush, the “cultivation 
of constitutionalism – a vibrant, anti-
authoritarian civic culture” should be 
the current goal in order to avoid the 
“illiberal democracy”.

“A foreign policy grounded on 
constitutionalism would invest 
substantially in a constellation of 
concrete policy goals, including the 
expansion of civic education, market 
economics, and election training.”  
While supporting advocacy of political 
freedom, free exchange of ideas and 
tolerance, Signer hastens to add that this 

approach must differ in different cultural 
and political contexts, as well as remove 
“democracy as a pawn in regime change” 
in order to build trust among peoples 
and institutions.

Skilled Diplomat  
or Apologist?
President Obama’s outreach to the 
Muslim world on his overseas trip was 
“just one part of the recent Islamic 
outreach blitz engineered by the White 
House,” comments US News and World 
Report.

On his visit to Turkey last week, reports 
The New York Times, Obama “made 
important progress toward recalibrating 
America’s relations with the Islamic 
world.” The newspaper further comments 
that the president “steered away from the 
poisonous post-9/11 clash of civilizations 
mythology.”

On Al Jazeera, Adam Boulton, political 
editor of UK-based Sky News, remarks 
that “the new president recognizes that 
there is an urgent need for the US to 
press the ‘reset button’ with the Islamic 
world.”

Al Jazeera further comments that 
Obama’s trip to Turkey “was seen as a 
very positive move in the Arab media 
and among the Arab and Muslim public 
to engage with the Muslim world. It 
was also seen as a clear and purposeful 
diversion from the methods of his 
predecessor.”

Added to the speech at the Turkish 
parliament, observes the Christian 
Science Monitor, are “a multitude of 
symbolic gestures: early phone calls to 
Arab leaders, the announcement that 
the US will close Guantanamo Bay, the 
appointment of former Sen. George 
Mitchell as special envoy to the Middle 
East, an overture video to Iran, and 
the trip to Turkey itself (followed by a 
surprise stop in Iraq).”

Praise for the president featured 
prominently in many media outlets and 
across the blogosphere following the 
overseas trip. Rob Asghar of the USC 
Center on Public Diplomacy argues that 
unlike Bush’s “provincial and prickly 
[style] that presumed that what was 

“The challenges 
inherent in 
democracy 
promotion will not 
be met by creating 
new programs. 
What is needed is a 
bureaucratic brush 
clearing.” 
The New America 
Foundation.



8

best for America was best for the world, 
Obama’s style recalls the America that 
the world most respects and envies - a 
multicultural person who rose from 
obscurity, through opportunity, to 
build bridges rather than walls among 
peoples.”

“Obama may not have produced any 
pigeons out of his hat yet. But look at what 
he has already set out to do. It gives you 
real hope about ‘change,’” remarks Arab 
News.  The Christian Science Monitor 
similarly adds that “bridge building does 
begin with words and attitudes.”

Despite the praise, many viewed the 
trip in an entirely different light. 
Commentary Magazine argues that 
Obama’s “obsession with appeasing the 
forces of militant Islam through flattery 
and oily sycophancy, embodied in his now 
famous bow from the waist before Saudi 
Arabia’s King Abdullah,” is disturbing.

The Washington Times describes the 
bow as a “shocking display of fealty to 
a foreign potentate,” and exclaims that 
the president “belittled the power and 
independence of the United States.”

Quite differently, Scott MacLeod 
of Time’s Mideast Blog argues that 
“Obama’s gesture in London seemed to 
be simply his gracious, spontaneous way 
of greeting Abdullah. That’s fitting for 
a variety of reasons, beyond any rules of 
diplomatic protocol.”
Media Matters notes that “conservative 
media figures and outlets have accused 
Obama of turning the trip into an 
‘apology tour’ and smeared the president 
as the ‘Apologizer in Chief.’” 

The site points out that on his Fox News 
program, Glenn Beck claimed that 
“Obama is apologizing to the Frenchy 
French for our arrogance.” Likewise, 
on Fox News’ Hannity, Sean Hannity 
described Obama “coming off a tour 
where he’s constantly apologizing for 
America, referring to us as an arrogant 
country, dictating to the world our views, 
and that we’re not a Christian nation.”

Aside from these accusations, skepticism 
abounds. On Al Jazeera, Arab media 
expert Fadi Hakura asks, “Will the US 
policies change towards the Middle 
East? Will Obama conduct serious 
negotiations with Iran to resolve the 
nuclear issue, or is it really that President 
Obama is following similar policies, 
foreign policies to George W. Bush, but 
with a different face?”

Matt Armstrong of the Mountain 
Runner blog argues that Obama’s 
speech in the Muslim world “is at best 
a small sliver of ‘public diplomacy’ not 
to be confused with the full spectrum 
of options of engagement through 
communication, exchange, development, 
capacity building, health programs, and 
even countering adversarial messages.”

Moving forward, Tehran Times suggests 
that President Obama cannot repair [the 
US-Muslim World] relationship alone. 
“We will need to see more educational 
and professional exchanges, sister cities 
programs, jointly produced media 
products, co-developed cultural activities, 
joint scientific research projects, co-
developed social networking sites, co-
produced fundraisers for humanitarian 
causes, co-written textbooks,” continues 
the site.

The UAE’s The National argues that 
Obama “must also articulate a unifying 
theme for engagement of the Muslim 
world,” and the Christian Science 
Monitor points out that “hard policy 
choices lie ahead that are bound to 
inflame Muslims and non-Muslims, 
depending on the path taken.”

In an attempt to summarize the 
president’s recent efforts in the Muslim 
world, Arab News remarks, 
“Nobody ever thought bridging the gulf 
that the neocons spent eight long years 
digging up would be easy. But Obama is 
at least trying.”

New Media  
Law Tightens 
UAE Government 
Control
Human Rights organizations lambasted 
the draft of a new media law in the United 
Arab Emirates that would curb free 
speech while increasing the government’s 
control over the media industry, reports 
the Financial Times.  Renowned for its 
free media environment and for being a 
media hub, it now enjoys international 
recognition.

“The law will muzzle the press, 
preventing honest reporting about the 
country’s continuing financial crisis 
or about its rulers,” said Sarah Leah 
Whitson, Middle East and North Africa 
director at Human Rights Watch. “Its 
vague clauses and harsh fines will almost 
guarantee arbitrariness by government 
authorities and self-censorship by the 
media.”

As stated by the Associated Press, the 
media in the UAE, as in all Middle 
Eastern countries, tends to avoid 
reporting on anything that may irritate 
the government.  

However, once foreign news agencies 
entered the country, the government 
“promised to allow more press freedoms 

“The new president 
recognizes that 
there is an urgent 
need for the US 
to press the ‘reset 
button’ with the 
Islamic world.” 
Adam Boulton, political 
editor of UK-based Sky News.

“The law will 
muzzle the press, 
preventing honest 
reporting about the 
country’s continuing 
financial crisis or 
about its rulers.” 
Sarah Leah Whitson, Middle 
East and North Africa 
director at Human Rights 
Watch.



9

than in other countries of the region.”  
Samer Muscati, the head of research for 
the UAE at Human Rights Watch, said, 
“We were hoping for a model media law 
(in the UAE) for others in the region 
to follow.”  The new proposed law is 
squashing this opportunity.

The law has yet to be implemented; it 
was passed the Federal National Council, 
the UAE legislation, but has not been 
ratified by the UAE president, Sheikh 
Khalifa bin Zayed al-Nahyan, reports 
the Financial Times.  

Many academics, journalists, human 
rights activists and lawyers are 
encouraging the president not to sign the 
draft into law.  

The bill now awaits cabinet and 
presidential approval in the Gulf Arab 
state, which does does not have a 
parliament, reports Reuters.  

“The draft law in its current form is 
obscure and violates many freedoms, 
gains and basic rights, and hinders 
free media and newspaper work in the 
country,” a group of more than 100 
civil society figures said in a petition to 
Sheikh Khalifa.

If passed, organizations that have 
criticized the government or the royal 
family may be fined up to $1.35m, or 
Dh5m.  Any member of the media who is 
charged as having misguided the public 
or “’harmed’ the economy” may be fined 
up to $135,000, or Dh500,000, reports 
the Financial Times.  

According to Reuters, members of the 
media can also be fined for denigrating 
the president or any rulers or deputies 
of the seven emirates that compose 
the UAE, as well as for belittling the 
country’s reputation or damaging UAE 
relations with other countries.  The law 
also allows for the complete closure of 
newspapers if they receive an infraction.

Human Rights Watch strongly opposed 
the new law, stating, “It is plagued with 
problems such as ‘draconian fines’ and 
‘harsh registration requirements.’
The Committee to Protect Journalists 
is also against the law, claiming that it 
“restricts free speech and strengthens 
self-censorship among journalists,” 
reports Press TV. 

Although Human Rights Watch opposes 

the law, it acknowledges that it is slightly 
better than the current, yet not highly 
enforced media law.  For example, accused 
persons will be tried in court with the 
opportunity to appeal the verdict.   The 
law also protects journalists from being 
required to reveal their sources.

According to the Washington-based 
think tank Freedom House, the UAE is 
one of many Middle Eastern countries 
that tightly censor its media.  Freedom 
House ranks every country in the 
Middle East and North Africa as having 
a “not free” media with the exception 
of Lebanon, Kuwait, Egypt and Israel, 
which in their terms is the only country 
that has a truly “free press.”



10

References
[1]April 14, 2009. “President Obama 
Announces More Key Administration 
Posts.” The White House: The Briefing 
Room. http://www.whitehouse.gov/
the_press_office/President-Obama-
Announces-More-Key-Administration-
Posts-4/14/09/.
Armstrong, Matt. April 9, 2009. “The 
False Hope of the President’s Public 
Diplomacy.” MountainRunner.us. http://
mountainrunner.us/2009/04/false_hope.
html.
Cohen, Michael. April 10, 2009. “80 
Days and Counting.” Democracy 
Arsenal. http://www.democracyarsenal.
org/2009/04/80-days-and-counting.html.
Cormen, Steven R. April 10, 2009. 
“Introducing the PD Chief Count-
Up Clock.” COMPOS Journal. http://
comops.org/journal/2009/04/10/
introducing-the-pd-chief-count-up-
clock/.
Harder, Amy. April 16, 2009. “Glassman 
Weighs In On His Successor At 
State.” Lost in Translation. http://
lostintransition.nationaljournal.
com/2009/04/glassman-mchale.php.
Lynch, Marc. April 17, 2009. “I have 
nothing against Judith McHale!” Foreign 
Policy. http://lynch.foreignpolicy.com/
posts/2009/04/17/i_have_nothing_
against_judith_mchale.
Scola, Nancy. April 16, 2009. “The Right 
Pick to Lead State’s Public Diplomacy.” 
techPresident. http://techpresident.com/
blog-entry/right-pick-lead-states-public-
diplomacy.
[2]Shanker, Tom, April 15, 2009. 
“Pentagon Closes Office Accused of 
Propaganda Under Bush.” Washington, 
DC: The New York Times: http://
www.nytimes.com/2009/04/16/us/
politics/16policy.html?_r=1&ref=us.
Weil, Dan, April 16, 2009. “White 
House Closing Controversial Pentagon 
Office.” Newsmax: http://www.
newsmax.com/us/pentagon_closes_
office/2009/04/16/203767.html.
[3]Abdul-Zahra, Qassim, April 13, 2009. 
“Iraq Accuses Some Media of Provoking 
Strife.” Baghdad : The Associated 
Press: http://www.google.com/
hostednews/ap/article/ALeqM5hwK_



11

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Scholl Foundation.

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to 
bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues 
through effective commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language 
programming for licensing to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is 
funded solely through tax-deductible donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US 
and the Arab world. Please support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more 
information.


