
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Blackberry 
Blacklisted
Officials from the UAE and Saudi Arabia 
recently declared that some services of 
BlackBerry and smartphones would be 
banned as authorities cannot to monitor 
message exchanges of their citizens, 
reports Al-Jazeera.  The device encrypts 
the users’ data and stores it on the 
servers of Research in Motion (RIM), 
BlackBerry’s maker in Canada. National 
and local governments thus cannot access 
the information circulated by these 
smartphones. 

The UAE’s decision to ban the BlackBerry 
will go into effect in October, while Saudi 
Arabia announced that it would block the 
BlackBerry Messenger (BBM) function 
immediately. Lebanon declared that it 
would be conducting its own review of 
the devices a few days later. According to 
Al-Jazeera, the “encrypted data transfer 
services have raised fears they could 
be used for crime, terrorism or even 
espionage.”

“The impending bans have been met 
with anger from BlackBerry users, 
who have accused the authorities of 
censorship, explains Al-Jazeera. Some 
technology experts pointed out that 
other governments have been monitoring 
BlackBerry communications. 

“There are certainly countries all round 
the world, including the US and the UK, 
where governments have said that they 
want this sort of interception capability,” 
commented Ian Brown, a senior fellow at 
the Oxford Internet Institute. However, 
the United States and the United 
Kingdom have laws in place regarding 
privacy protections, while experts are 
concerned because the Middle Eastern 
countries do not have similar laws. 

Analysts suspect the ban is most likely an 
attempt to control the flow of information 
in conservative societies, concurs The 

Drum. Media content and websites 
deemed to carry un-Islamic content 
or stoke political unrest are regularly 
blocked.

BlackBerry users in the UAE and Saudi 
Arabia are messaging each other to plot 
alternative modes of communication, 
including reverting to using proxy servers, 
anonymous forums and emails in order 
to evade censors. In Saudi Arabia, young 
people use BBM to communicate with 
members of the opposite sex covertly 
as a form of dissent in the conservative 
Islamic country.

Tariq Alhomayed, Editor in Chief of 
Asharq-Alawsat, points out that Saudi 
Arabia and the UAE, which are home to 
the largest number of BlackBerry users 
in the region, were also the fastest to 
announce a ban on their use. But neither 
the Emirates nor Saudi Arabia were able 
to clearly explain the rationale behind 
their decision to the public.

“The BlackBerry ban was not related 
to young people becoming addicted to 
the devices, but a broad sector of the 
economy will be influenced by the closure 
of the service,” warns Alhomayed. Foreign 
workers and visitors will also be affected 
by the ban, raising further concerns.

Kuwaiti officials are likely to follow Saudi 
Arabia and the UAE with a ban on certain 
BlackBerry services, reports Arabian 
Business. According to a report in Al-Rai, 
a local Kuwaiti newspaper, the country’s 
Interior Ministry raised the possibility 
of a block on services due to security 
concerns last month.

The news site adds that officials wrote 
to BlackBerry makers RIM, requesting a 
central server located in Kuwait in order 
to monitor data. They have yet to receive 
a response.

Thomas Shambler, the Dubai-based 
editor of the Middle East edition of 
Stuff magazine, said to Al-Jazeera 
that misgivings were not surprising 

given the history of state-backed 
telecommunications surveillance in the 
region. 

“Last year Etislat [a national mobile-
service provider in the UAE] sent out 
a text message to lots of its users,” he 
commented. “That text message led users 
to download spyware.”

The editor said that Dubai’s BlackBerry 
users are “more concerned about losing 
access to their services” than about 
censorship and government monitoring. 
Shambler argued that surveillance will 
ultimately be a thing of the past, as 
technology is developing so rapidly.

Political activists in Gulf nations are also 
affected by the ban, reports Reuters. They 
claimed that BBM service boosted their 
ranks. Currently, they are attempting to 
discover new ways to evade the authorities.

While the number of users utilizing the 
service for political activism is uncertain, 
activists commented that such ranks are 

Blackberry Blacklisted		  1

Voicing Concerns about 
 Wikileaks			   2

The Obama Effect on  
Public Diplomacy 			  3

The Price of Pakistani  
Hearts and Minds			   4 

Ground Zero Project  
Gets Green Light			   5

Upgrading Public Diplomacy 
at State				    6

Al-Qaeda Attacks Al-Arabiya	 7

Al-Jazeera Sues Egypt’s Newspaper	 7

References			   9

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. VI No. 16 July 30-August 12, 2010

In this issue:



2

growing. “It brought us new people we 
hadn’t reached before. Not everybody 
uses the Internet but everyone uses the 
phone,” said Nabeel Rajab of the Bahrain 
Center for Human Rights, who used 
BlackBerry to attract a few thousand 
online followers.

Activists in the United Arab Emirates 
argued that political dissent may have 
prompted the ban. “When BlackBerry 
came, I started to get messages criticizing 
the government from people I’d never 
seen involved in activism. Regular people 
started discussing taboo subjects,” said 
Ahmed Mansour, a UAE blogger. “It 
widened the circle of interest.”

Messenger campaigns in the UAE have 
included critiques of state officials and 
attempts to organize protests, notes 
Reuters. The news site adds, “Across the 
Gulf, governments are revealing various 
concerns, with Bahrain cautioning against 
using the BlackBerry to distribute local 
news, while Kuwaiti officials are calling 
for a block on pornography.”

Saudi Arabia is working on servers that 
may make it easier for authorities to 
monitor BlackBerry traffic while the 
UAE is sticking thus far to plans for 
its sweeping ban. “This will definitely 
impact the level of activism until a 
secure alternative is found. Until then, 
I guess we are back to Facebook,” 
said Ahmed Mansour, a UAE blogger. 
 

Voicing Concerns 
about Wikileaks

The Broadcasting Board of Governors, 
an autonomous entity responsible for 

all US government and non-military 
international broadcasting, recently 
authorized the Director of the Voice of 
America (VOA) to continue reporting on 
the WikiLeaks story, reports Al Kamen 
for The Washington Post. 

This decision was a reaction to an earlier 
decision by the IT and security personnel 
of the BBG, who had previously 
prohibited VOA employees from reading 
or e-mailing any of the WikiLeaks 
material on their government computers.

A VOA spokesman stated that “similar to 
other news organizations, the decisions 
about how to report on the leaked 
material are left to the VOA reporters 
and editors,” and covering the recent 
WikiLeaks episode was considered highly 
important. WikiLeaks released more 
than 91,000 classified documents related 
to the war effort in Afghanistan. Many of 
the documents contained explicit details 
about the struggles faced by US troops 
battling the Taliban while attempting 
to work with Pakistani leaders, who 
appeared to be assisting insurgency 
groups.

A number of American officials 
expressed their concerns that the leaked 
information could threaten national 
security while jeopardizing the safety of 
the troops fighting in Afghanistan. The 
International Broadcasting Bureau (IBB) 
argued that VOA did not have a classified 
computer system, and thus its journalists 
could not “download, browse or email” the 
WikiLeaks documents on their agency’s 
computers. The IBB maintained that 
although these classified documents had 
been leaked, they were still considered 
classified information. 

“Highest journalistic standards means 
you’ve got to be able to look at a legitimate 
news story,” said Michael Meehan, a 
BBG’s governor. He further explained 
that VOA should use the actual material 
in covering the story. 

Yet, Kamen explains that shortly after 
Meehan’s statement, the agency was “still 
looking for a clear green light to access 
the documents. Matt Armstrong asserts 
on his Mountain Runner blog that the 
central problem concerns the IBB, since 
it was dictating how VOA journalists may 
or may not report stories. Nonetheless, 
Armstrong praises the decision of the 
new Board to allow VOA to continue 

reporting using the classified information 
released by WikiLeaks.

On his blog, Kim Andrew Elliott 
questions whether the same measures 
would apply to Radio Free Europe/Radio 
Liberty (RFE/RL), a government-funded 
corporation.  VOA could not cover the 
story as it is a government agency. RFE/
RL not only covered the story, but writers 
even interviewed WikiLeaks’ founder 
Julian Assange on July 27. 

In related news,  Rolling Stones’ journalist 
Michael Hastings, whose feature on 
General Stanley McChrystal leading to 
his sacking from the military, has been 
barred from being embedded with US 
troops, reports Matthew Weaver for The 
Guardian. 

According to Weaver, Hastings claimed 
that he was permitted to join US 
troops in Afghanistan next month. 
Consequently, Hastings posted that he 
had been “disapproved” on his Twitter 
account. David Lapan, spokesman for 
the US Defense Department, argued 
that Hastings had never been approved 
because US soldiers must be able to 
trust reporters while they are deployed. 
He continued that the command 
in Afghanistan deemed Hastings 
untrustworthy.

Hastings is not a unique case, Weaver 
points out. Ryan Lizza was not allowed 
to fly on Obama’s tour in Europe and 
the Middle East after he depicted Barack 
Obama and his wife as terrorists in a 
cartoon on the front page of The New 
Yorker. 

“A broad sector of 
the economy will 
be influenced by 
the closure of the 
service.” 
Tariq Alhomayed, Editor in 
Chief of Asharq-Alawsat

Highest journalistic 
standards mean 
you’ve got to be 
able to look at a 
legitimate news 
story.” 
Michael Meehan, BBG 
Governor



3

The US military apparently favors 
sympathetic media coverage, considering 
that many Afghan radio stations are 
paid by the US military to broadcast 
friendly stories, argues Kim Andrew 
Elliott. For example, USAID presents 
Radio Ghaznawiyaan as an example of 
independent Afghan media coverage, 
but thanks largely to American aid, it 
portrays the US army in a more favorable 
light than other media.

Extracts from WikiLeaks documents 
attest that these public image efforts 
aim at countering the effect of civilian 
casualties on the rise, even though the 
same strategy failed in Iraq, continues 
Elliott. 

The Taliban in Afghanistan is using 
civilian casualties to muster the local 
population’s support against the US 
military, depicting the insurgency in a 
positive light, as shown in the Taliban’s 
“critique” of Petraeus’ new approach. The 
Taliban stated that General Petraeus is 
engaging in a “mass murder” strategy.

Elliott adds that civilian casualties in 
Afghanistan, recently brought back to 
popular attention by WikiLeaks, is not 
a new media story. Arab and American 
media outlets such as Al-Arabiya, Al-
Jazeera and VOA have extensively 
covered civilian casualties in Afghanistan.  

However, Muhammad Nawaz Khan for 
The Daily Mail sides with The Guardian, 
as he also doubts the authenticity of the 
documents released by WikiLeaks. Khan 
affirms that the National Directorate of 
Security (NDS) that generated the leaks 
has antipathy for the ISI and may be 
trying to stigmatize it. 

Khan warns that this disclosure could 
threaten individuals on the ground and 
negatively affect US national security. 
Moreover, he blames American reports 
on the leaks for focusing on the close 
relationship between the ISI and the 
Taliban, rather than on the war crimes 
committed by the US military. He 
observes that American media coverage 
of the war in Afghanistan appears to be 
biased.

Nawaz Khan regrets that this report may 
jeopardize both the US-Pakistan and 
Pakistan-Afghanistan relations. 

The Obama 
Effect on Public 
Diplomacy 

According to the findings of the 2010 
Arab Public Opinion Poll, Arabs have lost 
faith in President Barack Obama’s policy 
in the Middle East over the last year, 
reports The Brookings Institute, while 
views of the Arab-Israeli conflict seemed 
stable. 

The annual survey, released by the 
Brooking Institute in conjunction with 
Zogby International, was conducted 
between June 29th and July 20th among 
3,976 individuals from Egypt, Saudi 
Arabia, Morocco, Jordan, Lebanon, and 
the United Arab Emirates.   

According to Al-Jazeera, 62 percent 
of those surveyed declared they held 
negative views of Obama, compared 
to 23 percent from last year’s survey. 
The decline in Obama’s popularity 
was attributed to disappointment in 
the president’s handling of the Israeli-
Palestinian conflict, and what has been 
perceived as a lack of follow up on his 
“promise to pursue rapprochement with 
Arabs and Muslims during his campaign 
and the early months of his presidency.”

While the findings show that 63 percent 
of the participants said they were 
“discouraged” by US foreign policy, the 
number of people who were “hopeful” 
also dropped from last year’s 51 percent 
to an alarming 16 percent.   

The survey, nevertheless, indicated a 
“warming to peace” with Israel, with Arab 
attitudes changing over the last two years 
regarding reaching a peaceful agreement 
with Israel. This change in attitude 
is conditional, as 86 percent of those 
surveyed based their opinion on Israel’s 
willingness to “return all the territory it 
has occupied since the 1967 Six Day War, 
including East Jerusalem.”

However, Edgar Bronfman argues in the 
first of a 5-part series on Middle East 
peace running at The Huffington Post 
that moving the peace process between 
Israel and the Palestinians from its 
current “snail’s pace” into reality requires 
careful understanding and action upon 

the openings and opportunities emerging 
in a time he describes as “the Obama 
moment.”

Bronfman believes that President 
Obama brings a unique role and style 
to the international stage, adding a new 
approach to the foreign policy arena 
with new challenges, yet even greater 
opportunities. He points out that while 
the president supports Israel’s security, 
Obama equally supports the existence 
of the Palestinian state, and endorses “a 
different approach to peacemaking.”

While the Bush administration seemed 
to support the “Israel can do no wrong” 
idea, writes Bronfman, the current 
national security team that Obama put in 
place emphasizes balance and rationality.  
Bronfman stresses that people should 
revisit Obama’s eight “big” speeches, 
including the Cairo address, in order to 
see the president’s consistent underlying 
message of outreach and dialogue and 
overruling ideological rigidity.

Despite the findings of the Brookings 
Institute survey regarding Arab attitude 
towards American foreign policy, Obama’s 
Cairo speech seems to yield fruit in 
Damascus, a year later, writes Sarah Birke 
for The Christian Science Monitor. 

“It started with Obama’s speech in Cairo,” 
said Maan Abdul Salam, a Syrian social 
analyst. “His message caused enough of a 
change to allow US organizations to work 
here,” something many believed to be 
almost impossible under the previous US 
administration.

Indeed, public diplomacy efforts are 
on the rise in Syria as a US non-profit 
organization called Open Hands 
Initiative recently started its first project 
in the country, despite unease about 
Washington’s delay in appointing a new 
ambassador.

The project assembles a group of 
American and Syrian disabled children 
to produce a comic book featuring a 
disabled hero, and also incorporates 
collaborations between US music 
producers and Syrian artist’s recording 
material used to promote the initiative 
abroad.

“We can play a unique role in restoring 
America’s image around the world,” says 
Jay Snyder, the founder of Open Hands 



4

and a member of the US government’s 
advisory commission on public diplomacy, 
reports The Christian Science Monitor. 
“People recognize that US-Syrian 
relations are at a critical moment and 
public diplomacy and people-to-people 
dialogue can play a critical part.”

Yet, the question remains on how effective 
such programs are in bringing about wider 
change. “Syrians view the US through the 
prism of [the] Israeli-Palestine conflict 
and until policies change there, the effect 
of private interventions will be limited,” 
notes Bilal Saab, a Middle East expert at 
the University of Maryland.

Other analysts however, such as Joshua 
Landis, a Syria expert at the University 
of Oklahoma Joshua Landis, believe that 
these public diplomacy efforts actually 
work and also help alter how Washington 
views Syria.

“This sort of soft diplomacy – as well as 
rising tourism – will have an effect on 
Washington in time,” Landis confirms. 
“There is so much ignorance about Syria 
– some of which can be blamed on the 
Syrian authorities – but most people 
who visit love it and wonder why it is 
demonized.”

These initiatives appear to be particularly 
useful in a time when the new generation 
of Syrian youth is growing up in a 
globalized age, asserts John Ferguson, the 
founder of the Huston-based American 
Voices, which recently ran its YES (Youth 
Excellence on Stage) Academy workshop 
for Syrian musicians.

“People here distinguish between people 
and politics, especially young people who 
are less concerned with politics than their 
parents,” adds Ferguson. “They want to 
have new experiences and to use those 
to judge for themselves what they hear 
about the US.” 

The Price of 
Pakistani Hearts 
and Minds

Realizing the integral role Pakistan could 
play in US-led war on terror, strategic 
talks between the United States and 
Pakistan began anew on March 24th 

and 25th in Washington, DC, reports 
The News.   The talks covered a wide 
range of areas, including the economy, 
health, technology, security and 
counterterrorism.

During the second round of dialogue 
in Islamabad in July, the United States 
promised considerable financial 
support for infrastructure development 
in a collection of projects worth 
approximately 500 million dollars. 
Nevertheless, the new plans for aid 
have encountered skepticism in both 
countries.

In the United States, Senate Foreign 
Relations Committee Chairman John 
Kerry and ranking member Richard 
Lugar put forth a new bill to lure private 
enterprise to Pakistan, reports Josh Rogin 
for Foreign Policy. The bill is based upon 
similar programs that Congress enacted 
in Central and Eastern Europe, which 
successfully helped spur enterprise and 
growth. 

Some on the Hill are reporting that 
Clinton’s recently announced aid plan 
is focused on infrastructure and fails 
to address primary issues: developing 
democratic institutions, expanding the 
rule of law, economic development, 
educational investment and strengthening 
public diplomacy. However, a committee 
staffer told The Cable that the Kerry-
Lugar bill is an alternative which   “is not 

meant to micromanage the process in 
any way or to show umbrage at what the 
administration is doing.” 

Despite the plan’s hefty price tag, the 
Pakistani government and public remain 
skeptical of the US administration’s 
sincerity and long-term goals, continues 
The News article. “Pak-US relations, in 
the past, have been marred by constant 
trust-deficit and are unstable. Both sides 
give more importance to short-term 
tactical goals,” the author explains. US 
allegations about Osama bin Laden and 
the Queta Shura’s presence in Pakistan, 
repeated drone attacks and skepticism of 
Pakistani loyalty have further harmed the 
two countries’ relationship and increased 
popular anti-US sentiment.

The News emphasizes that Pakistan has 
suffered drastic economic and human 
costs in fighting the Taliban, with an 
estimated 34.5 Billion dollars in exports, 
investment, industry and taxation lost 
between 2001 and 2008, and 3,021 
Pakistanis killed and 7,334 injured in 
attacks in 2009 alone. “Pakistan has 
offered tremendous sacrifices in this war. 
It is the victim or terrorists’ wrath as is 
evident from the suicide attacks inside 
Pakistan.” 

Nida Khan, an American of Pakistani-
descent, described her trip to Pakistan 
for The Market Oracle. She characterized 
the population as simultaneously open 
to American culture and suspicious of 
the American government and military. 
Furthermore, she notes that while 
Americans were confused and angered 
by reports included in the documents 
recently released by WikiLeaks, the US 
military and intelligence agencies have 
engaged in similar covert and duplicitous 
actions.

“We are not – and never have been – at war 
with Pakistan. So why is it that our own 
intelligence agency and military engages 
in secret, covert attacks that have led to 
the deaths of over 700 civilians in 2009 
alone? If our own undisclosed actions 
conflict with our public diplomacy, can 
we really be enraged when Pakistanis are 
alleged to do the same?” asks Khan.   

While traveling in Pakistan for two weeks 
as part of the State Department’s public 
diplomacy, Safiya Ghori-Ahmad, a young 
American-born Muslim woman of Indian 
descent, also observed the Pakistanis’ 

“If our own 
undisclosed actions 
conflict with our 
public diplomacy, 
can we really be 
enraged when 
Pakistanis are 
alleged to do the 
same?” 
Nida Khan for The Market 
Oracle



5

perception of the United States. As 
American drone attacks continue and 
US military pressure increase, the general 
feeling among Pakistani youth is that this 
is America’s war, not theirs, and that US 
hypocrisy has prevailed, she explains in a 
piece for altmuslim.com. 

At the same time, Ghori-Ahmad describes 
the Pakistani youth, who comprise a 
huge sector of the nation’s population, 
as optimistic about their country’s 
future, offering creative and constructive 
solutions towards stability. In her opinion, 
the current diplomatic and security 
concerns would diminish if the United 
States could harness the youth’s power 
and vision, increase the effectiveness 
and visibility of its humanitarian aid and 
acknowledge its own past mistakes.

“I came away realizing that Pakistani 
anger at the US is not permanent. 
Upgraded and better-funded public 
diplomacy initiatives can and will make a 
difference,” she concludes. 

According to Anita Joshua for The 
Hindu, the US is already trying to 
present itself as an “all weather friend” 
of Pakistan, and not merely a temporary 
ally for the duration of the War on Terror. 
Following the recent floods in Pakistan, 
the worst the country has seen in 80 
years, Joshua reports that the United 
States has announced every aid shipment 
to the media, presented news programs 
with daily fact sheets about humanitarian 
efforts and when donating supplies 
ensured that “the bags of food clearly 
bear the Star-Spangled Banner.” 

Meanwhile, a recent editorial in 
WorldMeet.US reveals that such efforts 
may not be enough for allied efforts in the 
Af-Pak region. “Militants have poisoned 
girls’ schools, murdered teachers and 
students and poured acid on school 
children. Unfortunately, public opinion 
hasn’t been sufficiently mobilized…The 
Afghan government and NATO have 
simply failed in the propaganda war,” the 
editorial states. 

Ground Zero 
Project Gets Green 
Light

The Landmarks Preservation 
Commission’s vote to deny landmark 
status to a building located two blocks 
from the site of the World Trade 
Center has paved the way for an Islamic 
community center, reports Al-Jazeera.

New York Mayor Michael Bloomberg 
stated that this project will test 
American’s commitment to religious 
freedom. “The World Trade Center site 
will forever hold a special place in our city, 
in our hearts...but we would be untrue to 
the best part of ourselves, and who we are 
as New Yorkers and Americans, if we said 
no to a mosque in lower Manhattan,” said 
Bloomberg.

This decision comes amidst heated 
opposition to the Islamic community 
center, which will be developed by a group 
called the Cordoba Initiative. According 
to the group’s website, its goal is to bridge 
the gap between the West and the Islamic 
world, “steering the world back to the 
course of mutual recognition and respect 
and away from heightened tensions.” 
Currently, the Cordoba Initiative’s plans 

include a thirteen-story Islamic center, 
which will also have a mosque.

Opponents believe that an Islamic 
center near Ground Zero is an insult to 
the memory of the people who died on 
September 11. According to Al-Jazeera, 
the American Center for Law and Justice 
announced that it would challenge the 
committee’s decision in a State court. 
Former House Speaker Newt Gingrich 
and former vice presidential nominee 
Sarah Palin have also voiced their 
opposition to the Islamic community 
center.

At The Washington Post’s The Plum Line, 
Greg Sargent ridicules the concept of the 
“mosque exclusion zone.” Several of the 
community center’s opponents suggested 
building such a site further away from 
Ground Zero. “What’s funny, however, is 
that critics of the mosque differ on the 
appropriate size of the mosque exclusion 
zone,” Sargent points out.

At one point, Newt Gingrich suggested 
building the center near Central Park or 
Columbia University, sites located over 
four miles from Ground Zero. Similarly, 
the Anti-Defamation League’s national 
director, Abraham H. Foxman, advised 
that the community center should be 
located more than a mile away from the 
World Trade Center site. “It’s the wrong 
place,” he asserted. “Find another place.”

Justin Elliott at Salon’s War Room blog 
raised a sarcastic, though important, 
question: “Why did no one object to 
the ‘Pentagon Mosque?’” He comments 
that Muslims have prayed inside the 
Pentagon and that military chaplains 
have been ministering to the community 
since 2001. “They haven’t even had the 
sensitivity to move two blocks, let alone 
a mile, away from that sacred site,” 
Elliott adds. He blames the “right-wing 
tabloid and politicians” for stirring up the 
controversy.

Pamela Taylor, the voice behind The 
Washington Post’s A Modern Muslim, 
is alarmed at the opposition to Islam in 
the United States. “While the blatant 
bias is surprising, I find it downright 
scary that opposition to the proposed 
mosque at Ground Zero, the mosque 
in Mufreesboro, TN, the mosque in 
California along with the Burn the 
Qur’an Day protest are not the actions 
of a lunatic fringe,” she comments. “They 

“We would be 
untrue to the best 
part of ourselves, 
and who we are 
as New Yorkers 
and Americans, 
if we said no to a 
mosque in lower 
Manhattan.” 
Michael Bloomberg, Mayor of 
New York City



6

are supported by wide swaths of the 
American public.”

Taylor calls American Muslims and 
supporters to continue exposing the 
“ludicrous” fears of the opposition by 
the conservatives in America. Addressing 
“those who are so scared by Muslims” 
directly, Taylor encourages them to learn 
about Islam and talk to Muslims. “Before 
you picket to forbid a proposed mosque, 
go meet the people who are going to pray 
in it. Before you burn that Qur’an, read a 
few pages of it,” she urges.

Ultimately, Pamela Taylor believes that 
the outreach to Muslims begins in the 
United States. “If we are serious about 
improving relations with the Muslim 
world, we need to start at home, with our 
own Muslim population,” she concludes.

Upgrading Public 
Diplomacy at State

Secretary of State Hillary Clinton’s 
Newseum speech “Remarks on Internet 
Freedom” and the Chinese State 
Information Office’s response have 
received little attention, remarks Monroe 
E. Price for the USC Center for Public 
Diplomacy’s CPD Blog.

Price believes that the speech and the 
Chinese response address one of the 
newest frontiers of public diplomacy: 
the internet. “Clinton’s speech laid 
down the gauntlet,” he states. In her 
Newseum speech, the Secretary of State 
commented that “American people and 
nations that censor the internet should 
understand that our government is 
committed to helping promote internet 
freedom.” According to Price, Clinton’s 
speech ultimately asserts an international 
“right to connect.” 

Although China’s internet White Paper 
reflects the work of smooth-talking 
bureaucrats, the State Information Office 
presented a solid case for censorship of 
the internet. Price points out that China’s 
White Paper portrays the nation’s use and 
management of the internet with “pride.” 

In its response, the State Information 
Office bases its argument on the 
principles of state sovereignty.  According 
to the internet White Paper, “Within 

Chinese territory the internet is under 
the jurisdiction of Chinese sovereignty. 
The internet sovereignty of China should 
be respected and protected.” Despite the 
government’s firm stance on regulation 
of the internet, the White Paper’s 
drafters suggested “the establishment 
of an authoritative and just internet 
administration organization under the 
UN framework through democratic 
procedures on a worldwide scale.”

As both sides launch programs promoting 
internet freedom or regulation, Monroe 
E. Price concludes, “The Clinton speech 
and the China internet White Paper 
will be important monuments as the 
diplomacy and public diplomacy battles 
unfold.”

In the United States, the State 
Department’s policy planning staff is 
bringing a whole new level of public 
diplomacy to the internet. Policy 
planning member Jared Cohen and Alec 
Ross, senior adviser for innovation to 
Secretary of State Clinton, are among 
the most followed federal employees on 
Twitter, reports Jesse Lichtenstein for 
The New York Times. 

Cohen and Ross are the faces of the US 
public diplomacy effort. Ross credits 
his position to Hillary Clinton. “The 
secretary is the one who unleashed us,” 
he commented. “She’s the godmother of 
21st-century statecraft.”   

“21st-century statecraft is not mere 
corporate rebranding,” Lichtenstein 
points out. “It represents a shift in 
form and in strategy – a way to amplify 
traditional diplomatic efforts, develop 
tech-based policy solutions and encourage 
cyberactivism.”

Despite the duo’s enthusiasm about 
technology, Ross assured Lichtenstein 
that technology was not the only 
solution. “[Clinton] doesn’t believe you 
can sprinkle the internet on something 
and everybody grows up to be healthy, 
wealthy and wise,” he stated.

However, this is not slowing down 
Cohen and Ross, who recently discussed 
technology and public diplomacy at 
Google and YouTube headquarters. They 
are also interested with the concept of 
tele-medicine and tele-education. One 
of the programs they are working with 
consists of paying policemen through 
mobile phones. Currently in place in 
Afghanistan, the program is set to expand 
and reach the Congo.

Although the public diplomacy effort 
is moving quickly in the United States, 
the US government is retrospectively 
looking at the Smith-Mundt Act. 
According to Helle Dale at the Heritage 
Foundation’s The Foundry blog, the 
1948 legislation “was intended to allow 
the State Department to counter Soviet 
propaganda in foreign media, while at 
the same time forbidding it from aiming 
propaganda at Americans at home 
through print and airwaves.”

“The world – and the world of 
communication technology – has changed 
greatly,” Dale comments. In 2009, the 
House Armed Services Committee 
published a report expressing concern 
that the Smith-Mundt Act had negatively 
affected DoD’s policy. “The committee 
does not believe that Public Law 80-
402 should constrain the Department 
of Defense and its partners’ strategic 
communication and messaging efforts 
abroad,” the report stated.

Matt Armstrong, of Mountain Runner 
blog, is unsure of the Smith-Mundt Act’s 
influence in current policy decisions. 
According to a quote from Tim Stark’s 
latest article at CQ Weekly, Armstrong 
stated, “I hear from some people inside 
the department that Smith-Mundt 

“The American 
people and nations 
that censor the 
Internet should 
understand that 
our government 
is committed to 
helping promote 
Internet freedom.” 
Hillary Clinton, United 
States Secretary of State



7

doesn’t come up anymore; I hear from 
others that it comes up all the time.” 

Helle Dale remains wary of the Smith-
Mundt Act’s implications, which may 
prevent the US diplomatic machine 
from creating content for immigrants 
in the United States. “For U.S. global 
communications strategy to be effective 
and competitive in the 21st century, we 
need to use all the tools in the media box 
if we want to out recruit al-Qaeda,” she 
concludes.

Al-Qaeda Attacks 
Al-Arabiya

Four people were killed in a car bomb 
attack on Monday, July 26 around 9:30 
am outside the Baghdad offices of the 
Arabic news channel Al-Arabiya, reports 
Agence France Presse. The attack came 
approximately a month after the channel 
received warnings of insurgent threats.

According to the SITE monitoring 
group, the Islamic State in Iraq (ISI) has 
claimed responsibility for the attack. 
The Al-Qaeda group bragged on jihadi 
websites that the suicide bomber had 
successfully carried out his plan despite 
government warnings. Founded in 2006, 
ISI oversees many Islamic groups. The 
well-organized group has ministers and 
governors along the same models of the 
central government they fight, reports 
Ennahar Online. 

On Sunday, Iraqi authorities announced 
that they arrested three ISI officials, 
including the group’s minister of defense. 
Nevertheless, according to Agence France 
Presse, SITE further reported that ISI 
“warned that they will not hesitate to 
target any media organization that insists 
on being a tool in the ‘war on Allah and 
his Messenger.’”  

Al-Arabiya, partly owned by the Dubai-
based Middle East Broadcasting Centre 
Group, was founded in 2003. According 
to Bill Heenan for The Examiner, the 
news network began offering its English-
language service in 2007. The station is 
in direct competition with the Qatari-
owned Al-Jazeera, but has earned respect 
for moderation and restraint in its 
reporting.

On July 29, the news channel released 
results of an E-poll regarding several 
European countries’ movement towards 
banning the full-body burqa. The poll 
asked 14,000 viewers to complete the 
following statement: “The European 
campaign against the burqa (niqab) is…” 
either a legal right for those countries, 
a violation of the personal freedom, or 
a counter-extremism policy. Of those 
polled, 43 percent perceived the ban to 
be a legal right for European countries, 
42 percent opposed the ban and the 
remaining 15 percent believed that the 
bans were part of the governments’ 
efforts to counter extremism.

Though Hennan expressed surprise with 
such mixed opinions, Egyptian media 
Professor Dr. Hanaa Farouk stated that 
the poll results were “quite logical,” 
reflecting “the true image of Islam that 
despises and rejects extremism in all 
aspects of life.” Similarly, the Al-Arabiya 
report stated that analysts in Lebanon, 
Egypt and Saudi Arabia considered the 
poll’s finding as an indication of the 
enlightenment of Al Arabiya viewers, 
“their interaction with the different 
cultures as well as their full awareness of 
the importance of respecting European 
communities and their laws.”

Nevertheless, Muhammad Diyab at 
Asharq Alawsat  believes that the Saudi 
media is failing its readership and 
viewership by not reporting on attacks 
that have recently occurred against 
Saudi citizens traveling abroad. He 
believes that the fear of being accused 
of prejudice or racism. Saudi embassies 
unresponsiveness to journalistic inquiries 
and the perception that the Saudi victim 
may be unworthy of defense all contribute 
to Saudi journalists’ failure to report. 

Diyab emphasizes that in order to 
empower Saudis to make better informed 
travel decisions, reports of crimes 
occurring against Saudi citizens traveling 
abroad need to be covered. While the 
Saudi youth who recently reported being 
attacked and beaten by two Bahraini 
security guards were lucky because 
the incident was photographed, Diyab 
believes Saudi tourists cannot depend 
upon such quick and firm legal responses 
in other countries. 

Al-Jazeera Sues 
Egypt’s Newspaper
The Qatari news network Al-Jazeera is 
suing the Egyptian newspaper Al-Ahram 
over a story about the channel’s dress 
code, reports Earth Times. An article 
entitled “Jazeerat Al-Taharoush” (“The 
Island of Harassment”) was published 
in Al-Ahram on June 9, indicating that 
the news network pressured its female 
presenters into wearing the headscarf.

An Al-Jazeera spokesperson declared that 
the allegations made against the network 
“were completely baseless, and without 
merit, and were aimed at damaging the 
reputation of the Al-Jazeera network.”
According to the lawsuit, Al-Ahram 
supervisor Atef Hazeen reported 
the statements in interviews on 
several satellite channels.  Hazeen 
and staff members at the newspaper 
are also facing personal lawsuits.

Five women anchors resigned from 
Al-Jazeera in January, claiming that 
the company had mishandled their 
complaints against a superior who 
allegedly harassed them by telling them 
that they were dressed immodestly.

Al-Jazeera’s spokesperson confirmed 
that the network plans to take legal 
action against Al-Ahram, and is 
initiating civil and criminal proceedings 
against the newspaper in Egypt 
and the in UK. According to Gulf 
Times, the lawsuits include criminal 
proceedings against  Editor-in-Chief 
Osama Saraya, supervisor Atef Hazeen 
and Jihan Sharawi, the journalist 
who wrote the controversial article.

The Egyptian newspaper has expressed 
concern about an unfavorable 
Supreme Court ruling, which could 
lead to the closure of the newspaper’s 
London office and the loss of the 
journalists’ right to enter and report 
from the Kingdom, reports Waleg. 

The channel, which demanded five 
million pounds in damages (about 
877,000 USD), stated that the Al-Ahram 
report was criticized by the daily’s own 
management in an attempt to appease 
Al-Jazeera and avoid the lawsuit.

Al-Jazeera’s spokesperson indicated 



8

that the main purpose of these legal 
proceedings is not financial compensation; 
rather the key objective of the lawsuit is 
to ensure that professional standards are 
upheld and maintained at a high level 
throughout the journalism industry.

 



9

References
[1]Wander, Andrew. August 6, 2010. “Behind the 
Blackberry ban.” Al-Jazeera: http://english.aljazeera.net/
focus/2010/08/20108516113706244.htmlFirefoxHTML%5CShell
%5COpen%5CCommand.
August 2, 2010. “Black day for Blackberry in the Middle East.” 
United Kingdom: The Drum: http://www.thedrum.co.uk/
news/2010/08/02/14997-black-day-for-blackberry-in-the-
middle-east/FirefoxHTML%5CShell%5COpen%5CComma
nd/.
Alhomayed, Tariq. August 8, 2010. “Provoking More than a 
Million Citizens!” Asharq-Alawsat: http://aawsat.com/english/
news.asp?section=2&id=21888.
Baxter, Elsa. August 3, 2010. “Kuwait likely to follow UAE, 
Saudi BlackBerry ban.” Arabian Business: http://www.
arabianbusiness.com/594030-kuwait-likely-to-follow-uae-saudi-
blackberry-banFirefoxHTML%5CShell%5COpen%5CComm
and.
Solomon, Erika and Frederik Richter. August 9, 2010. “Gulf 
activists brace as BlackBerry secrecy targeted.” Reuters: http://
www.reuters.com/article/idUSTRE6783O420100809.
[2]July 29, 2010. “TALIBAN PROPAGANDA WATCH: 
Taliban “Critique” of Petraeus’ New Approach.” Milnews: 
http://milnewsca.wordpress.com/2010/07/30/tpw-petraeus-
critique/
Al-Kamen, August 4, 2010. “Broadcasting board decides 
Voice of America can peruse WikiLeak documents.” The 
Washington Post: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/
content/article/2010/08/03/AR2010080306850.html
Armstrong, Matt. August 5, 2010. “Broadcasting board decides 
Voice of America can peruse WikiLeak documents.” Mountain 
Runner: http://mountainrunner.us/2010/08/ibb.html
Elliott, Kim Andrew. July 28, 2010. “Report: WikiLeak 
documents mention payments to Afghan radio stations 
for ‘friendly stories’.” Kim Andrew Elliott reporting on 
International Broadcasting Blog: http://kimelli.nfshost.com/
index.php?id=9335
Elliott, Kim Andrew. July 30, 2010. “Were Al Arabiya, Al 
Jazeera, and VOA way ahead of WikiLeaks?” Kim Andrew 
Elliott reporting on International Broadcasting Blog: http://
kimelli.nfshost.com/index.php?id=9342
Elliott, Kim Andrew. August 4, 2010. “VOA computers cannot 
be used to “download, browse, or e-mail” the WikiLeaks 
AfPak documents (updated).” Kim Andrew Elliott reporting 
on International Broadcasting Blog: http://kimelli.nfshost.com/
index.php?id=9334
Khan, Muhammad Nawaz. “WikiLeaks’ Pakistan-fixated 
cyber activism.” The Daily Mail: http://dailymailnews.
com/0810/03/Editorial_Column/DMColumn.php
Weaver, Matthew. August 4, 2010. “McChrystal reporter 
barred from being embedded with US troops.” The Guardian: 
http://www.guardian.co.uk/world/2010/aug/04/mcchrystal-
story-reporter-barred-embedded
[3]August 6, 2010. “Survey: Arabs lose faith in 
Obama.” Al Jazeera. http://english.aljazeera.net/
focus/2010/08/201086121926345758.html
Birke, Sarah. August 2, 2010. “Obama’s Cairo speech yields 
fruit in Damascus, a year later.” The Christian Science 
Monitor.  http://www.csmonitor.com/World/Middle-
East/2010/0802/Obama-s-Cairo-speech-yields-fruit-in-

Damascus-a-year-later
Bronfman, Edgar M. August 2, 2010. “Obama’s New Style 
in the Middle East.” The Huffington Post. http://www.
huffingtonpost.com/edgar-m-bronfman/obamas-new-style-in-
the-m_b_667045.html
Telhami, Shibley.”2010 Arab Public Opinion Poll: Results 
of Arab Opinion Survey Conducted June 29-July 20, 2010.” 
The Brookings Institute. http://www.brookings.edu/
reports/2010/0805_arab_opinion_poll_telhami.aspx 
[4]Faruqui, Sharmila. August 1st, 2010. “Pak-US strategic 
dialogue: the way ahead.” The News International. http://www.
thenews.com.pk/print1.asp?id=254180
Ghori-Ahmad, Safiya. August 2nd, 2010. “Let’s be friends, not 
frenemies.” Altmuslim.com. http://www.altmuslim.com/a/
a/a/3876
Joshua, Anita. August 5th, 2010. “U.S. bid to win Pakistani 
minds and hearts.” The Hindu. http://www.thehindu.com/
news/international/article553491.ece
Khan, Nida. August 4th, 2010. “The CIA & Pakistani ISI: 
More in Common Than We Think?” The Market Oracle. 
http://www.marketoracle.co.uk/Article21622.html
Rogin, Josh. August 2nd, 2010. “Kerry and Lugar introduce 
new investment fund for Pakistan.” Foreign Policy. http://
thecable.foreignpolicy.com/posts/2010/08/02/kerry_and_lugar_
introduce_new_investment_fund_for_pakistan
August 2nd, 2010. “NATO’s Abysmal Effort to Win 
Afghani Hearts.” WorldMeets.US. http://worldmeets.us/
outlookafghanistan000008.shtml
July 29th, 2010. “Local Afghan Media Outlets Paid to Run US 
Propaganda.” Democracy Now! http://www.democracynow.
org/2010/7/29/headlines/local_afghan_media_outlets_paid_to_
run_us_propaganda
[5]August 4, 2010. “‘Ground Zero’ mosque approved.” 
Al-Jazeera: http://english.aljazeera.net/news/
americas/2010/08/20108323348309300.html.
Elliott, Justin. August 5, 2010. “Why did no one object to the 
‘Pentagon mosque?’” Salon: War Room: http://www.salon.
com/news/politics/war_room/2010/08/05/muslims_infiltrate_
pentagon.
Sargent, Greg. August 2, 2010. “The absurdity of the ‘mosque 
exclusion zone.’” The Washington Post: The Plum Line: http://
www.salon.com/news/politics/war_room/2010/08/05/muslims_
infiltrate_pentagon.
Taylor, Pamela K. August 1, 2010. “Bigoted protests show 
ignorance and intolerance.” The Washington Post: A Modern 
Muslim: http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/
modernmuslim/2010/08/bigoted_protests_show_ignorance_
and_intolerance.html.
[6]Armstrong, Matt. July 27, 2010. “Smith-Mundt in CQ 
Weekly.” Mountain Runner: http://mountainrunner.us/2010/07/
cqonsmithmundt.html.
Dale, Helle. July 19, 2010. “Updating Smith-Mundt for the 21st 
Century.” The Heritage Foundation: The Foundry: http://blog.
heritage.org/2010/07/19/updating-smith-mundt-for-the-21st-
century/.
Lichtenstein, Jesse. July 12, 2010. “Digital Diplomacy.” The 
New York Times: http://www.nytimes.com/2010/07/18/
magazine/18web2-0-t.html?pagewanted=1&_r=2&ref=state_
department.
Price, Monroe E. August 3, 2010. “The Battle over Internet 
Regulatory Paradigms: An Intensifying Area for Public 
Diplomacy.” USC Center on Public Diplomacy: CPD Blog: 



http://uscpublicdiplomacy.org/index.php/
newswire/cpdblog_detail/the_battle_
over_internet_regulatory_paradigms_
an_intensifying_area_for/.
[7]July 29, 2010. “Al-Jazeera sues Egypt’s 
leading daily over headscarf accusation.” 
Earth Times: http://www.earthtimes.
org/articles/news/337028,leading-daily-
headscarf-accusation.html.
July 29, 2010. “Jazeera sues Egypt paper.” 
Gulf Times: http://www.gulf-times.com/
site/topics/article.asp?cu_no=2&item_
no=377111&version=1&template_
id=36&parent_id=16FirefoxHTML%5CS
hell%5COpen%5CCommand.
Karim. July 20, 2010. “Al Jazeera Sues Al-
Ahram!” Waleg: http://www.waleg.com/
archives/020676.html.
[8]Diyab, Muhammad. July 29th, 
2010. “The Arab Media’s Take on 
Tourist Victims.” Asharq Alawsat. 
http://aawsat.com/english/news.
asp?section=2&id=21786
Heenan, Bill. July 30th, 2010. “Al-
Arabiya News Channel viewers express 
mixed reaction toward European veil 
bans.” The Examiner. http://www.
examiner.com/x-38007-Middle-East-
Affairs-Examiner~y2010m7d30-Al-
Arabiya-News-Channel-viewers-express-
mixed-reaction-toward-European-veil-
bans
July 28th, 2010. “Al-Qaeda group claim 
Al-Arabiya TV bombing in Iraq.” 
Google News. http://www.google.com/
hostednews/afp/article/ALeqM5iPzA2do-
W3C-sh9ISFyOws0KRijQ
July 30th, 2010. “Al-Qaeda claims 
attack against Al-Arabiya Channel 
in Baghdad.” Ennahar Online. 
http://www.ennaharonline.com/en/
international/4427.html



The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Dr. Scholl Foundation of Illinois.
Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina 
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering 
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops 
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television 
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations 
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please 
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.


