
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

Al-Jazeera 
Contentious 
Relations with 
Bahrain.
In one of its latest rows, the Qatari 
government-funded Al-Jazeera sparked 
another controversy over its coverage 
of poverty and the treatment of Asian 
laborers in Bahrain in its series “Economy 
and Men,” reports Reuters. The Bahraini 
government eventually banned the 
broadcaster’s activities in the country. 

Al-Jazeera holds a long track record of 
disputes with numerous Arab states, which 
deem the channel’s coverage inappropriate 
and politically destabilizing. Pro-Western 
Arab governments, particularly those of 
Egypt and Saudi Arabia, repeatedly accuse 
Al-Jazeera of bias. Many members of the 
channels have been accused of entertaining 
close ties to Islamic movement’s 
members, fostering a bias in its coverage.

Bahrain barred a crew from traveling to the 
Gulf state, accusing Al-Jazeera of “flouting 
press rules.”  Without providing additional 
details, the official news agency of Bahrain 
announced the country’s decision to 
consequently “temporarily freezen the 
office of the Qatari Al-Jazeera Satellite 
TV Channel.” Officials at Bahrain’s 
Ministry of Information either declined 
to comment or could not be reached.  

Some observers suspect that the move 
reflects Bahrain and Qatar’s battle over 
the Hawar islands, a dispute that was 
settled in 2001, adds Reuters. Having 
been refused permission to operate in 
Bahrain in 2002, Al-Jazeera was permitted 
to resume its coverage of the country 
in 2007. Relations between the channel 
and the government of Bahrain, though 
punctuated with a few incidents had 
remained relatively smooth until now.

The Israeli newspaper Haaretz remarks 
that Al-Jazeera’s editorial policies and 
journalism etiquette caused similar 
outrage in 2009 with the Palestinian 
Authority for inciting viewers against PA 
leader Mahmoud Abbas. The apolitical 
bloc consequently banned the channel 
from operating on its territories.

Last year, Israel also clashed with the 
Qatari broadcaster, imposing sanctions 
on Al-Jazeera after the closure of the 
Israeli trade office in Qatar, which 
hosted and funded the network. Qatar 
closed the office in a response to Israel’s 
military offensive in the Gaza Strip, 
severely restricting the network’s activity 
in Israel and the Palestinian territories.

The New York-based Committee to 
Protect Journalists expressed dismay 
over Bahrain’s attempt to muzzle the 
media, added Reuters. These concerns 
were echoed by the French organization, 
Reporters Without Borders, who 
interpreted Bahrain’s suspension of 
Al-Jazeera as another move to tighten 
the government’s grip on the media, 
reports The International Freedom 
of Expression Exchange (IFEX).  

In a communiqué published by the Bahrain 
News Agency, the culture and information 
ministry announced that the suspension 
would remain in force until the ministry 
and Al-Jazeera reached an agreement 
“protecting the rights of both sides on 
the basis of reciprocity in exercising 
press and media work in both countries.”

According to Gulf Daily News, Bahrain 
Journalists Association’s deputy chairman 
and a leading columnist, Faisal Abdulla 
Shaikh, challenged the decision, 
calling for an agreement to be reached 
between the parties. Mr Shaikh added, 
“Everyone in Bahrain wants the dispute 
to end. I hope that will happen soon.”

As of the date of publication, the 

situation remains unresolved.

Al-Jazeera’s influence and its capacity to 
stir controversy remains astounding, notes 
The Economist. Characterizing it as the 
“most powerful news-and-current-affairs 
channel” in the Arab world, the British 
publication remarks that the Qatari-based 
channel is well ahead of its competitors, 
such as Saudi-funded Al-Arabiya.

Al-Jazeera’s influence may continue to 
increase, as the emir of Qatar plans to 
increase funding for offices in London, 
Washington DC and Kuala Lampur.  The 
channel’s reach and unmatched coverage 
of events worldwide casts a shadow 

Al-Jazeera Contentious  
Relations with Bahrain		  1

Shanghais Pavilions: A  
New Diplomatic Step		  2

Israel’s Public  Image  
Going Adrift			   3

Sex and the City Sells Bias,  
Not Tickets			   4

The Many Facets of  
Global Engagement		  5

Critiquing the Bureaucracy		  6

Facebook: to Add, to Ignore  
or to Block?			   7 

Domain Names Now  
Available In Arabic		  8

References			   9

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. VI No. 11 May 21-June 3, 2010

In this issue:



2

over Western media outlets, which 
are being relegated to second place.

 In other news, the ever expanding 
and prolific Al-Jazeera held its fifth 
Annual Forum in Doha between 
May 22 and May 24, reports Zawya. 

Titled “The Arab and Muslim World: 
Alternative Visions,” the event gathered 
a jamboree of  journalists, political 
analysts, activists, media expert, and 
intellectuals to take an in-depth look 
at alternative visions for the Arab 
and Muslim World by presenting 
the views of emerging movements, 
non-state actors, civil societies, and 
governments influencing the region.

Al-Jazeera’s anti-Western populism was 
strongly echoed at its recent forum on 
“the Arab and Muslim world: Alternative 
Visions.” Many speakers, denoting piety 
or loyalty to political Islam, prefaced 
their remarks with incantations of 
reverence for the Prophet Muhammad.

Shanghais Pavilions: 
A New Diplomatic 
Step
US Secretary of State Hillary Clinton 
recently visited the World Expo 2010 
in Shanghai, writes Nicole Gaouette at 
Bloomberg Business Week¸ signaling 
the importance that Washington 
grants to its relations with China.  This 
“hands-on work of public diplomacy” is 
heralded as an opportunity for the US 
to reach out to millions of Chinese and 
promote ties between the two countries.

“Is it an opportunity for the United States 
to hit a homerun on the public diplomacy 
side and on the commercial diplomacy side 
where the creation of jobs is so critically 
important for us right now,” said Jon 
Huntsman, the US ambassador to China.

However, the project was not 
immediately welcomed. Congressional 
restrictions regarding spending of 
public money jeopardized the United 
States’ participation in the Shanghai 

Expo, reports Mark Landler at The 
New York Times. The construction 
of the US Pavilion, or “the house that 
Hillary built” according to  Landler, 
was made possible because of Clinton’s 
efforts in raising 61 million dollars from 
corporate sponsors including Johnson & 
Johnson, General Electric Co., Chevron, 
Pfizer, Disney, Alcoa and many more. 

Nearly 200 countries, including Iran 
and North Korea, were represented 
at the Expo, aiming to be the biggest 
staged event in history. Trudy Rubin, an 
opinion columnist at The Philadelphia 
Inquirer, mentions that the United 
States was one of the last countries to 
confirm attendance, which sparked 
criticism from the Chinese media.   

“We think government-to-government 
relations are very important, but 
we think people-to-people relations 
are the most important foundation 
for the future of our two countries,” 
Clinton said in attempt to dismiss any 
rumors, relieved with the country’s 
participation in such a significant event.

According to Ambassador-at-Large 
Elizabeth Bagley, the 6,000-square-
meter Pavilion is meant to convey 
“the story of the American spirit.” 
Avoiding any controversy or polarizing 
issues, the Pavilion avoids mentioning 
values such as free speech or freedom 
of religion, and focuses instead 
on “prosperity, sustainability and 
children’s visions for the future.”  

Visitors at the Pavilion have a chance to 
view three short films chosen to portray 
the “American spirit,” notes Kim Ghattas 
for the BBC. The films show Americans 
trying to speak Chinese and included 
testimonials about sustainable energy, 
water conservation and family values.

However, according to Matthew 
Yglesias in an opinion piece at the 
Think Progress Blog, the US Pavilion 
did not manage to showcase the 
country’s democratic values and historic 
achievements, and rather limited 
itself to being a commercial showcase.

While the Expo gave Chinese people 
with limited economic means a chance 
to travel to Shanghai and see the world 
through the national pavilions, Yglesias 
remarks that the “mightiest nation on 
earth” has “managed to assemble what 

amounts to a series of advertisements 
for the US brands who put up the money 
plus a couple of barely coherent movies.”   

Chairman of the steering committee 
for the USA Pavilion, Franklin Lavin, 
provided a different justification of 
the movie selection. “We knew people 
would like whiz-bang,” said Lavin, 
“but we felt if we had one thing to 
say, it’s about the magic of how our 
society works - the civic behavior.”

According to Bloomberg Business 
Week, Lavin stressed that the US 
Pavilion highlighted multiculturalism 
and individuality. “What makes America 
work is the opposite of teamwork… 

Everyone works on individual 
desires, but collaborates” Lavin said. 

When asked by a reporter about her 
opinion of the US Pavilion, Clinton tepidly 
replied, “It’s fine.” She added nonetheless, 
“Can you imagine if we had not been here?”

Bob Jacobson, a public policy activist, 
addresses the question in an article for 
The Huffington Post. He claims that the 
outcome of the event would have been 
less disappointing, had the United States 
been present with a “good” pavilion 
portraying an authentic representation of 
the US, rather than producing an image 
marred by commercial interventions 
which portrayed “Americans as children 

“[The World Expo] 
is an opportunity 
for the United 
States to hit a 
homerun on the 
public diplomacy 
side and on the 
commercial 
diplomacy side.” 
Jon Huntsman, the US 
ambassador to China.



3

and the pawns of corporate power.” 

In another article for The Huffington 
Post, Jacobson argues,“The US Pavilion 
may…be a stalking horse for a policy 
leading to the substantial or complete 
privatization of State’s public diplomacy 
activities.” Money raised from private 
operators to build the US Pavilion will 
transform public diplomacy efforts into 
“a private operation accountable only 
to powerful interests,” warns Jacobson.

Similarly, in a post on The Foundry Blog 
at The Heritage Foundation, Helle Dale 
comments, “As a world leader, the United 
States cannot be lackadaisical about the 
power of symbols and images.” However, 
Dale comments that there is nothing 
wrong with “corporate sponsorship” 
which facilitated the United States’ 
participation in the Shanghai World Expo. 

Absence of US representation in this 
public diplomacy extravaganza, which 
China predicts will draw as many as 
100 million visitors by October 1, could 
have been interpreted as an oversight 
on the State Department’s part.

However, Dale warns that the lack of 
appropriate planning and coordination 
may “backfire,” which would jeopardize 
the creativity and flexibility the private 
sector could bring into the public-
private partnership for public diplomacy.

Signs of hasty planning are visible through 
the lack of aesthetics in the building 
structure, and “the absolute lack of a 
coherent public message to go with the US 
attendance at the World Expo,” she adds.  
While the US Pavilion has received 
negative coverage, partly due to the 
implications of corporate financing, it 
appears to be one of the most successful 
and mostly visited pavilions at the fair, 
with an expectation of 70 million visitors 
over the next six months, reports BBC.  

“To have six or seven million young 
Chinese to file through our Pavilion is an 
opportunity that we would otherwise never 
be able to achieve in public diplomacy, at 
least not traditional public diplomacy,” 
Ambassador Huntsman told the BBC. 

“And if that results in better relations, if 
it results in better attitudes to the United 
States and certain buying preferences, 
then you get a bit of public diplomacy and 
you get a bit of commercial diplomacy.” 

Israel’s Public Image 
Going Adrift
The Israeli military raid on a Turkish-
sponsored flotilla attempting to break 
the siege of Gaza, on May 31, generated 
widespread anger, while dealing a serious 
blow to Israel’s image in the West, reports 
Leon T. Hadar for The Huffington Post. 

Approximately nine campaigners aboard 
the Turkish steamer were shot dead 
when Israeli commandos, descending 
from helicopters, boarded the ship 
in international waters. Dozens more 
were wounded. Israeli commandos 
boarded and commandeered five 
smaller crafts without violence. They 
brought all six vessels to the Israeli 
port of Ashdod, where the campaigners 
on board were arrested pending 
deportation. At the time of writing, the 
campaigners were returned to Turkey.

Hadar admonishes against the use of 
military intervention where he believes 
non-violent options were possible, 
“The incident points out to issues 
that go beyond what was obviously 
a failed military operation based on 
faulty intelligence that has resulted in 
humanitarian tragedy and a diplomatic and 
public relations disaster for the Israelis.”

Hadar states that the flotilla, referred to in 
the Arab world as the “Freedom Flotilla”, 
did not represent any security concern 
to the state of Israel, and was rather a 
diplomatic and public annoyance to the 
Jewish state. Turkish and Western aid 
organizations were quite opened about 

their intentions, having received broad 
coverage of the operation. The attention 
that the organization gathered should 
have made Israel more cautious in its use 
of violence, particulary at a time when its 
relationship with Turkey is deteriorating. 

The flotilla raid comes along other past 
grievances that the Hebrew state has 
had to deal with in addressing its public 
image, notably the Gaza operations of 
December 2008. “Israel has yet to recover 
from the devastating international 
condemnation of its earlier offensive in 
Gaza,” Hadar points out.  He believes 
that the raid on the flotilla “was a political 
blunder” that did not achieve anything 
other than increasing Israel’s losses.

According to Jewish Journal, Avigdor 
Lieberman, Israel’s Foreign Minister, 
responded that the Gaza aid convoy 
was nothing more than a violent 
propaganda against Israel’s sovereignty. 
“There is no humanitarian crisis in 
the Gaza Strip,” Liebeman declared 
during a foreign ministry briefing on 
the aid convoy’s progress towards the 
shores of Gaza. “Despite Hamas’ war 
crimes against Israeli citizens and the 
thousands of rockets fired at Israeli 
towns, Israel continues to respond 
in the most humane ways possible.”

Israel’s Foreign Ministry held a series 
of meetings with ambassadors from 
European countries, urging them to end 
the campaign that they deemed to be a 
“blatant provocation” under the guise of 
humanitarian aid. Lieberman stressed at 
the meetings that Israel had previously 
permitted thousands of tons of products 
to enter the Gaza Strip on a daily basis.

Ismail Haniyeh, the Hamas leader based 
in Gaza, who anticipated Israel’s raid, 
viewed the flotilla as a sign that the world 
opposes the siege on the Gaza Strip, 
reports Haaretz. Haniyeh remarked 
that the raid would have disastrous 
consequences on Israel’s image, adding 
that this would be a victory for Hamas.

After months of seeking to draw 
international attention Gaza’s way, the 
attack helped Hamas catapult the siege 
on Gaza to the headlines of international 
newspapers and western policy 
assessments, notes The Economist. 
Haniyeh pointed out that despite 
Europe and America’s opposition to the 
boycott, the continued support to Israel 

“The [Israeli raid] 
points out to issues 
that go beyond 
what was obviously 
a failed military 
operation.”
Leon T. Hadar, Journalist 
and foreign affairs analyst.



4

and ostracizing policies towards Hamas, 
strongly undermines their position.

Ban Ki-moon, secretary-general of the 
UN, required “a full investigation to 
determine exactly how this bloodshed 
took place.” He added, “I believe Israel 
must urgently provide a full explanation.” 
French President Nicolas Sarkozy also 
disparaged Israel’s disproportionate use 
of force, while other European nations 
issued stern public reprimands. The 
Economist notes that approximately 
800 campaigners are European nationals.

However, Washington was initially 
more cautious in its response, trying to 
discern the “circumstances surrounding 
this tragedy.” Prime Minister Benjamin 
Netanyahu was scheduled to meet 
President Obama in Washington on June 
1, but canceled the visit and returned to 
Israel to address the diplomatic crisis.

Abdul Rahman Al-Rashed, manager of 
Al-Arabiya, argues for Asharq Alawsat 
that the flotilla raids served political 
purposes for both Hamas and the Israel, 
namely to put a halt to any negotiations 
between the Palestinian Authority and 
Israel. “I am certain that the current 
extremist Israeli leadership finds that 
its best allies are the extremists in the 
region […] achieving the same goal; 
to thwart Obama’s plan,” he opines.

Because of the events on the Freedom 
Flotilla, Palestinian President Mahmoud 
Abbas is now finding itself into another 
political and diplomatic hurdle, 
putting a halt on any negotiations, 
which he recently approved following 
Arab and international reassurances.

In the meantime, Israel’s media is 
growing increasingly critical of the 
immediate aftermath of the raids, 
while maintaining that the military 
intervention was nonetheless 
justified, reports The Guardian. 

“They chose this way,” said Alon Ben 
David, defense correspondent of Israel’s 
Channel 10. “Israeli forces had no choice 
but to open fire and the result was much 
worse than we’d wanted,” he surmised.

Writing in Haaretz, military 
correspondent Amos Harel berated the 
Israeli army for falling into a trap set 
by the aid flotilla, landing the nation 
in a “diplomatic mess”. He insisted 

however that the military did nothing 
wrong and defended the use of force.

Ynet News front page headlined “The 
Trap,” reported that the army didn’t have 
enough information about the strength 
of resistance it would face on the flotilla, 
resulting in the death of nine civilians. 
The paper’s finance editor, Sever Plocker, 
referred to the raid as a “provocative trap 
set by Hamas” and called for Defense 
Minister Ehud Barak’s resignation.

Furthermore, many media commentators 
expressed their anger over the fact that 
Israel was late in releasing its version of 
events. The National PR headquarters 
argued that the IDF spokesman 
was responsible for releasing the 
information to the public, points out 
Roni Sofer for Yediot YNet News. Yet 
the IDF Spokesman’s Office pointed 
its finger back at the Foreign Ministry. 

PR chief Nir Hefetz and Hasbara Minister 
Yuli Edelstein were in Canada with 
Prime Minister Benjamin Netanyahu.  
For hours, the harsh accusations against 
Israel, accompanied by international 
protests and condemnations, were 
left without an Israeli response.

The flotilla raid drew widespread media 
coverage across the Middle East and 
promoted further condemnation of Israel 
in Iraq, reports The New York Times. 
“Let the American Embassy hear your 
loud voices,” declared Abdel-Hadi Said, a 
cleric who helped lead the demonstration 
in Baghdad. “No, no to America,” some 
in the crowd shouted. “No, no to Israel.” 
“Yes, yes to Islam,” others chanted.

Iraq’s Interior Minister, Jawad al-Bolani, 
a secular Shiite politician, attended 
the rally, a sign of the Sadrists’ clout 
in Iraq. “Our protest today confirms 
that Iraqis are standing next to their 
Palestinian brothers against the 
crime that Israel committed,” he said.

Sex and the City 
Sells Bias, Not 
Tickets
The popular television series “Sex and 
the City,” which follows the lives of 

four women in New York City, recently 
released a sequel to its adapted movie 
version, which sparked uproar for its 
stereotyped depiction of the Middle East, 
writes Christine Kearney for ABC News. 

The movie, “Sex in the City 2,” which 
depict “swilling cocktails, saucy language 
and wearing sexy outfits,” depicts a part 
of the story in Abu Dhabi, but was in 
fact filmed in Morocco. Dubbed racist 
by some critics, for their depictions of 
Muslim women, the cast defended the 
movie by arguing that some scenes here 
the four women seek to understand the 
wearing of the burqa show their curiosity, 
rather than an attempt a religious slur. 

Actress Cynthia Nixon, one of the 
leading characters, said the film is not 
trying to say, “Women have all the 
freedoms in America and none of the 
freedoms in the Middle East, it is far 
more nuanced and complicated than 
that.” He colleague on screen echoes 
her statement, stating the movie is for 
entertainment, “not apolitical thriller.”

Andrew O’Hehir for Salon, spared 
no critique on the movie as he 
disparaged it for its offensiveness and 
“cotton candy fantasy accessorized 
with materialism and fashion porn.”

Denouncing the deluge of clichés 
regarding the Middle East, O’Heir 
believes the movie is nothing more than 
a “cinematic Viagra for Western cultural 
imperialists who still ignorantly and 
inaccurately paint the entire Middle 
East.”What is most insultin gin the 
movie is the succession of stereotypes 
that come to characterize a vision 
of the Middle East that little to do 
with the reality on the ground, and 
rather is “a consumerist-masturbation 
fantasy where the ‘90s never ended.”

The vision of Sex and the City 2 of the 
Middle East is reduced to cultural clichés 
and gratuitous display of ignorance about 
the region. But O’Heir reassures the 
reader, claiming that the region does not 
get a special treatment after all as it is in 
fact offensive to all parties who may ever 
identify with the characters or settings.

The topics broached on are also 
considered taboo in a region where social 
and religious conservatism rule. “In the 
Middle East there are three taboos that 
people don’t talk about: religion, sex 



5

and politics,” commented Mohammed 
Aboelenein for ABC, chairman of 
the sociology department at the UAE 
University at Al-Ain, exposing the contrast 
between America and the Arab world. 

The movie’s depiction of an 
imaginary Middle East is product of 
mythological clichés, according to Jack 
Shaheen, author of “Reel Bad Arabs.”  

Wajahat Ali observes in an article at 
Salon that this version of the Middle East 
is littered with vulgar renditions that 
make the movie offensive and superficial 
in its approach to some controversial 
topics. He explains, “Only when that 
materialism is taken away do they worry, 
in only the most superficial way, about 
sexual hypocrisy and women’s oppression.

The movie jokes about burqas and 
includes “gossip about whether a 
Middle Eastern butler is gay,” observes 
Kearney.  And finally, the four characters 
speak about oppression of Muslim and 
Arab women bluntly, yet carelessly: 
“Forget the oppressed women of 
Abu Dhabi. Let’s buy more bling 
for the burqa!” decries Ali for Salon. 

Ali concludes that the movie calls on the 
audiences to believe that Muslim women in 
the Middle East are equally self-absorbed, 
vain and materialistic as the quartet 
and brings final blow by actually failing 
to let nay Muslim character speak out.

For ABC News, Christine Kearney 
argues that SATC 2 should stir some 
controversy in the Middle East. Baldwin 
accounts that some opponents believe 
that the incidents in the movie do 

not portray Abu Dhabi’s diversity.

The number of negative stereotypes about 
Middle East rose after September 11, 2001, 
mostly depicted in wars and dramatic 
movies about conflicting cultures. 
SATC 2 is particularly “offending a non-
Western culture”, according to Baldwin.

Kearney for ABC News added that SATC 
2 will not be shown in the Middle East.

The Many Facets of 
Global Engagement
Marc Lynch and Kristin M. Lord recently 
published a sixty page report titled 
“America’s Extended Hand: An Assessment 
of the Obama Administration’s Global 
Engagement Strategy” for The Center 
for a New American Security (CNAS) 
detailing President Barack Obama’s 
invigorated foreign policy strategy in 
restoring America’s image abroad.  To 
compile the report, Lynch and Lord 
interviewed around fifty government 
officials working in the fields of public 
diplomacy and strategic communications.

Lynch goes over the main argument 
of the report in his Foreign Policy 
column, assessing the administration’s 
global public engagement strategy 
and its implementation to date. 

The George Washington University 
professor intended to provide in the 
report a comprehensive overview of “how 
the Obama administration thinks about 
public engagement, how it has attempted 
to reorganize the government to deliver 
on that vision, and how it has performed 
across a number of crucial issues.” 
Despite initial success in managing 
to re-engage America with the rest of 
the world, the current administration 
has been less fruitful to some extent in 
administering engagement campaigns 
to meet “specific strategic objectives.” 

In the initial section of the assessment, 
Lynch and Lord noted that the Obama 
administration “raised expectations that... 
[it] could not fulfill in the short term and 
is scrambling to fulfill in the longer term.” 
The two experts point out the growing 
gap between the expectations and the 
tangible results delivered on the ground, 

exposing the pernicious effect that it has 
on America’s engagement strategy overall.

James Ketterer at the Foreign Policy 
Association’s Global Engagement Blog 
urges readers to peruse the report. 
He concurs with the report’s call to 
redefine the roles of the Defense and 
State Departments, but adds that its 
execution will be difficult. “[This goal] 
will require additional funding at State, 
delivering better support for Foreign 
Service Officers...and finding ways in 
which to finally fully integrate public 
diplomacy into the overall work of the 
State Department,” he comments. “Is 
there support [from] Capitol Hill?”

While Ketterer praises the special 
attention that was given to Turkey and 
Brazil for the recent nuclear deal they 
struck with Iran, he points out that the 
challenges ahead are to be defined. He 
deplores as well that the report failed to 
address in depth cultural and educational 
affairs, waxing that it should be “seen as 
a key tool in the engagement toolbox.”

While cultural and educational affairs 
never recovered from the demised of 
USIA, they remain pivotal for long-
term engagement, and Ketterer calls 
for a better use of the public diplomacy 
tools by foreign policy strategists. But 
listening is the strong point of America’s 
foreign policy noted in the report.

“When I hear about 
the Sex and the 
City, Abu Dhabi 
isn’t exactly the 
destination that 
comes to mind.”
Mike Baldwin, Blogger.

“[The Obama 
administration has] 
raised expectations 
that... [it] could 
not fulfill in the 
short term and is 
scrambling to fulfill 
in the longer term.”
Marc Lynch and Kristin M. 
Lord, authors of a report 
for the Center for a New 
American Security



6

However, not all experts are enamored 
with the Obama administration’s 
engagement strategy. In Asia Times 
Online, Dilip Hiro proclaims that 
the “American century is so over.”

Hiro observes that President Barack 
Obama’s pattern of dealing with foreign 
countries means exerting pressure and 
threats “with dire consequences if [the 
leader] does not bend to Washington’s will.” 

Among a number of examples, Hiro 
highlights Obama’s confrontation with 
Israeli leader Benjamin Netanyahu, when 
in an effort to revive the Israeli-Palestinian 
peace process the American president 
asked for a halt to the settlement as a 
condition to move forward. Despite 
numerous back-and-forth, Hiro 
deplores that the exchanges never 
went any further than talks, eventually 
failing to achieve concrete results.

Ultimately, Palestinian Authority officials 
agreed to participate in “proximity talks,” 
despite Netanyahu’s refusal to meet the 
conditions. “Simply put, it was Obama 
who bent to Netanyahu’s will. The tail 
wagged the dog,” states Hiro. “Both sides 
now know that Obama will shy away 
from pressuring Israel where it hurts.”

For The Jerusalem Post, Herb Keinon 
reflects on the reasoning behind Obama’s 
shift in tone with Israeli leaders. Initially, 
the administration came out swinging, 
criticizing Israel’s position and actions 
in regards to settlement expansion and 
the peace process. According to Keinon, 
President Benjamin Netanyahu was 
treated like an “unsavory Third World 
dictator” when he met with President 
Obama after an AIPAC conference.

“He was also reportedly given a list 
of demands by the administration, 
to which he was expected to respond 
immediately,” Keinon continues.

Abruptly, “the Obama administration 
unleashed an unprecedented charm 
offensive that culminated Tuesday with 
a presidential meeting with Jewish 
congressmen, during which Obama 
reportedly admitted that he made some 
missteps in the Israel-US relation.”

Keinon attributes the administration’s 
turn-around to Jewish public opinion in 
the United States.  A national Quinnipiac 
University survey released on April 22 

concluded that 67 percent of American 
Jews disapprove of Obama’s approach 
to the Israeli-Palestinian issue. An April 
McLaughlin & Associates poll found 
that 46 percent of Jewish voters said 
they would consider voting for someone 
else in the next presidential election.

In this case, Keinon concludes that 
domestic policy and public opinion 
have a large impact on American 
foreign policy. This factor may 
hurt the Obama administration’s 
original foreign policy objectives.

However, Marc Lynch urges the 
government to continue on its current 
path. “With a palpable sense of 
the Obama bubble deflating, and a 
pernicious consensus emerging of a 
“say-do” gap in which the US fails to 
deliver on its highly public promises, 
we urge the administration to do 
more to prepare the ground and to 
follow through on its engagement.” 

Critiquing the 
Bureaucracy
Chairman of the Joint Chiefs of Staff, 
Admiral Michael Mullen, is lobbying 
for money to support diplomatic and 
development programs along with 
other Defense Department leaders, 
reports Josh Rogin at Foreign Policy.

Mullen wrote to Senate Majority 
Leader Harry Reid and House Speaker 
Nancy Pelosi, criticizing Democratic 
Senator Kent Conrad’s proposal 
for the fiscal 2011 budget, which 
includes a four billion dollars cut.

“We are living in times that require an 
integrated national security program 
with budgets that fund the full spectrum 
of national security efforts, including 
vitally important pre-conflict and 
post-conflict civilian stabilization 
programs,” Mullen protested. 

“Diplomatic programs are critical 
to our long-term security,” Mullen 
continued. The Joint Chiefs’ Chairman 
finds himself in good company with 
Defense Secretary Robert Gates and 
Secretary of State Hillary Clinton, 
who also chided Conrad’s proposal.

Pentagon and State Department 
officials find it increasingly difficult to 
convince the public of the paramount 
importance of these programs to 
achieve US foreign policy objectives. 

Defense Secretary Gates, who suggested 
appropriating Pentagon funds to the 
State Department to handle overlapping 
issues between the diplomatic and 
defense spheres, is spearheading 
a campaign for a budget increase.

But the effectiveness of such campaigns 
and initiatives remains disputable. 
Simon Anholt, an independent policy 
advisor, discussed national reputation 
and perceptions in an interview posted 
at eTurboNews. In a conversation with 
Sandy Dhuyvetter of Business Travel 
Radio, Anholt discussed his 1996 report 
titled “Nation Brands of the 21st Century.”

Anholts argued that “in fact, 
governments today have to be brand 
managers as much as policy makers.” 
He believes that a country is defined by 
its reputation and that, as a rule, a good 
reputation can bring about numerous 
benefits, such as media attention, 
international visitors, investments 
and respect from other governments.
Although the policy advisor believes 

“We are living in 
times that require 
an integrated 
national security 
program with 
budgets that fund 
the full spectrum 
of national security 
efforts.” 
Admiral Michael Mullen, 
Chairman of the Joint Chiefs 
of Staff



7

that attending to the country’s image 
is critical, he does not approve of 
destitute governments wasting money 
on fruitless PR campaigns. There is 
“no evidence whatsoever that people 
are paying attention to this kind of 
stuff or that it could possibly change 
the image of the country,” he said.

Ultimately, he concluded that a 
nation’s reputation doesn’t depend on 
elaborate campaigns. The reputation 
is defined by “what they do, what they 
make, how they do it, [and] how they 
make things.” Despite the initiatives 
for diplomatic and nation-branding 
programs, critics argue that the State 
Department is ineffective in its mission.

Lionel Beehner disparages the State 
Department’s vaguely-worded travel 
warnings for USA Today. “To read 
the travel warning on Lebanon 
makes it sound as if Beirut was as 
dangerous as Baghdad,” he mocks.

Although the State Department 
advises Americans traveling to the 
Kyrgyz Republic to “maintain a high 
level of vigilance,” Beehner points out 
that the instructions do not elaborate 
how a traveler would remain vigilant. 
Ultimately, the author argues, Americans 
rarely heed the travel warnings.

While Beehner understands the necessity 
for travel advisories, he laments that 
Americans will largely restrict travel to 
“safe” places such as Western Europe. “I 
worry that Americans are taking on the 
bunker-like mentality of their embassies: 
larger than life, surrounded by moats 
(metaphorically speaking), unreachable 
to the average local,” he concludes.

Facebook: to Add, 
to Ignore or to 
Block?
While newspapers are usually the 
most popular media in the Arab world, 
Facebook and other social media are 
taking over, mustering  1.5 million 
members who are turning to the site 
for getting information, reports Magdi 
Abdelhadi for BBC News. Renowned 
for its capacity to evade censorship and 

providing a certain degree of anonymity, 
Facebook is now the most popular media 
used to access information, despite being 
increasingly controversial due to its 
content deemed at time blasphemous.

Social media are redefining the way 
people go about in finding out news and 
acquire information. As the internet use 
if on the rise, these platforms are bound 
to grow ever more popular while dealing 
with the commensurate challenges 
of censorship, privacy and cultural 
sensitivities. “In societies where political 
freedoms are severely limited, many have 
also resorted to Facebook as an alternative 
to the public sphere,” notes Abdelhadi.

The recent edition of Facebook in Arabic 
14 months ago spurted a significant 
growth of users in the Arab world. 
However, Abdelhadi for BBC News 
declares factors the overwhelming 
fact that the youth accounts for the 
majority of the population in the region, 
explaining the momentum in the social 
networking site’s growth. However, the 
survey fails to detail the purposes in 
the use of Facebook, defining whether 
it is for chatting and befriending 
people or to serve political purposes. 

Egypt currently counts the largest 
membership on Facebook in the Arab 
World, followed by the conservative 
Saudi Arabia, which records 2.3 million 
members and in third position, Morocco 
with 1.8 million members, reports 
the marketing and communications 
agency Spot On. There is nonetheless a 
gender disparity, where most members 
are men, and only 37% of Arab-region 
members are women. Lebanon was the 
only country which country which did 
not have such a gap and where both 
genders where equally using Facebook.

According to Zawya, “some 68% of 
Facebook users in the Emirates are over 25 
years old, flying in the face of perceptions 
that social media is a ‘generation Y’ 
phenomenon”. Moreover, blogger Neal 
Ungerleider points out, “Newspapers 
in Arab countries are overwhelmingly 
heavily censored and mind-bogglingly 
dull”.  Facebook, blogging and other social 
media provide this alternative platform 
where young Arabs are able to voice their 
concerns, often anonymously, hence not 
only evading strict censorship but also 
possible risks of detention or charges.
However, a recent hurdle over a cartoon 

competition of the Prophet Mohammed 
on Facebook offended various parties 
in Pakistan, leading to eventual ban 
of the social site, remarks, affirms 
David Weigel for the Washington 
Post.  Interpreted as “a salute to the 
Danish cartoonists whose cartoons of 
the prophet of Islam sparked a rash of 
rioting in 2005,” the ban was extended 
to other internet public interfaces 
such as YouTube and Wikipedia, barely 
masking the government’s intention to 
tighten its grip on media and information 
disseminated to the population. 

Opponents of the ban have maintained 
a similar argument, claiming the 
government is using the Mohammad 
drawings as an excuse to censor Facebook, 
a medium of free speech and dissent, 
concurs Syed Shoaib Hasan for BBC 
News. Ali Dayan Hasam, the Human 
Rights Watch delegate in Pakistan, adds 
that the government did not prohibit 
Facebook, but used the court orders 
to ban it and other websites judged 
“blasphemous” as an instrument of 
censorship against political opposition.

Fawad Ali, a university student 
from Islamabad, complains, “They 
have blocked off all our sources 
of independent information.”

It is a chance for political debate. El 
Baradei’s Facebook group is one of the 
most followed in the Arab world, according 
to Diana Mukkaled for Asharq Alawsat. 
Supporters and opponents of the former 
director of the International Atomic 
Energy Agency [IAEA] participate to the 
discussions, sharing their different points 
of view. The group updates various news 
and El Baradei regularly interacts with 
the members by answering questions.

But Facebook is not only hailed for 
its potential to advance freedom of 
speech in the Arab world; the Obama 
administration heralded the social 
media site as a powerful tool to carry 
out its campaign, allowing for greater 
outreach and positive interaction 
between citizens and candidates, points 
out Lalit K Jha for Rediff Business. 

According to the Under Secretary 
Judith McHale, social media such as 
Facebook and Twitter provide effective 
tools “to communicate with people”. 
Crowley describes it as an instrument 
“to clarify the position of the United 



8

States, but we’re also using it to help 
solve challenges that - in the places that 
the Secretary has visited.” He adds, 
“It both empowers people, it hold - 
makes governments more accountable.”

Even if Facebook favors free speech, it is 
not a news site or a consistent source of 
reliable information and hence cannot aim 
at replacing newspapers, remarks Arab 
News. Newspapers provide information 
by qualified journalists who “give their 
take on the news of the day or wider 
issues.” On the contrary, social networks 
offer gossip and personal opinions, 
facts that are rarely, if ever, unchecked.

Domain Names Now 
Available In Arabic

The Internet Corporation for Assigned 
Names and Numbers (ICANN) has 
approved the deployment of Arabic-
compliant domain names, reports the 
Associated Press. Although internet 
users have been able to access Arabic 
web content, they previously had to 
type the URL in Latin alphabet.  The 
United Arab Emirates, Saudi Arabia and 
the Egypt were the first to launch non-
Latin domain names in the Arab world.  

ICANN predicts that the innovation 
will encourage millions of new Arab 
users to access the internet for the first 
time.  ICANN’s CEO, Rod Bergstrom, 
hypothesized that many Arabs have not 
joined in the cyber revolution yet because 
the Latin-based domains are a linguistic 
and a cultural barrier, which prevents 
them from accessing the internet.

The availability of Arabic-based domains 
is likely to pique new user interest for 
psychological and cultural reasons, 
contended Bergstrom. Arabic domains 
are likely to give those users a sense 
of inclusion, relevance and familiarity 
that can alleviate trepidations about 
the internet.  Egypt’s Information 
Technology Minister, Tarek Kamel, 
affirmed this notion, saying that this 
innovation gives citizens an incentive 
to become wired, cites the AP.  

According to Sinan Antoon of The Khaleej 
Times, 56 million Arabs are internet-users.  
The number of Arab users is expected to 

grow 50 percent over the next three years, 
making the importance of Arabic-based 
domains seem like a foregone conclusion 
in meeting the increased demand.  

On the other hand, Antoon downplays 
the magnitude of this development 
in attracting more Arab users.  He 
argues that current Arab users have 
adapted to the Latin-based domain 
names, so they have no incentive to 
use the Arabic-based domain names.  

Antoon speculates that Arabic domains are 
not big enough news to either persuade or 
dissuade new users from joining the cyber 
world.  The socioeconomic condition of 
the Arab citizens is a more important 
factor to explain why many Arabs do 
not access the internet.  “Changing 
the alphabet used to form domain 
names won’t exactly attract millions of 
poor Arabs to the internet,” he states.
Antoon concludes that breaking the 
monopoly of the Latin script over 
domain names is certainly a positive step 
towards an Arab-friendly cyber world 
and a more diverse web, but a small step, 
nonetheless.  “The web is a revolutionary 
technology, but an Arabic web is not 
about to spur an internet revolution.”

or criminal elements in Russia assassinate 
yet another investigative reporter, it 
sends a clear message that every person 
fighting for basic rights is vulnerable to a 
similar fate,” maintains Jennifer Windsor, 
the executive director of Freedom House.

While countries like Tunisia, Algeria, 

Morocco, and the United Arab 
Emirates also registered declines in 
press freedom, the Freedom House 
report revealed positive improvement 
in Iraq, as political bias declined and 
attacks on journalists decreased.

“The web is a 
revolutionary 
technology, but 
an Arabic web 
is not about to 
spur an internet 
revolution.”
Sinan Antoon writes for The 

Khaleej Times.



9

References
[1]Richter, Frederik. May 20, 2010. “Bahrain suspends Al-
Jazeera, says flouted press laws.” Reuters: http://in.reuters.com/
article/idINIndia-48640020100519.
May 19, 2010. “Bahrain suspends Al-Jazeera for ‘flouting 
press laws.’” Israel: Haaretz: http://www.haaretz.com/news/
international/bahrain-suspends-al-jazeera-for-flouting-press-
laws-1.291094.
May 20, 2010. “Al-Jazeera’s activities suspended indefinitely.” 
IFEX: http://www.ifex.org/bahrain/2010/05/20/al_jazeera_
suspended/.
Singh, Mandeep. May 25, 2010. “Call to resolve Al-Jazeera 
row.” Gulf Daily News: http://www.gulf-daily-news.com/
NewsDetails.aspx?storyid=278824.
Fisk Robert and Iyad Allawi. May 20, 2010. “Fifth Annual 
Al-Jazeera Forum to Focus on ‘The Arab and Muslim World: 
Alternative Visions.’” Zawya: http://www.zawya.com/story.cfm/
sidZAWYA20100521070858.
May 27, 2010. “Al-Jazeera: More Powerful Than Ever.” The 
Economist: http://www.economist.com/node/16222710.
[2]Dale, Helle. May 25, 2010. “An Embarrassment in Shanghai.” 
The Foundry: The Heritage Foundation: http://blog.heritage.
org/2010/05/25/an-embarrassment-in-shanghai/.
Gaouette, Nicole. May 22, 2010. “Clinton Tours Expo 
in Shanghai, Celebrates Ties with China.” Bloomberg 
Businessweek: http://www.businessweek.com/news/2010-05-22/
clinton-tours-expo-in-shanghai-celebrates-ties-with-china.
html.
Ghattas, Kim. May 22, 2010. “Hillary Clinton visits ‘her’ 
Shanghai Pavilion.” BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/
asia_pacific/10142881.stm.
Jacobson, Bob. May 22, 2010. “Hillary Hits Her Hut; or, How 
I Was Shanghai’ed at the US Pavilion, as told by the American 
Secretary of State (her eyes now wide-open!).” The Huffington 
Post: http://www.huffingtonpost.com/bob-jacobson/hillary-
hits-her-hut-or-h_b_586146.html.
Jacobson, Bob. May 18, 2010. “US Pavilion A Stalking Horse for 
Privatization? Complaint to IRS Challenges Tax Exemption.” 
The Huffington Post: http://www.huffingtonpost.com/bob-
jacobson/a-stalking-horse-for-priv_b_580086.html.
Landler, Mark. May 22, 2010. “Clinton Sees U.S. Pavilion at 
China Expo.” The New York Times: http://www.nytimes.
com/2010/05/23/world/asia/23diplo.html.
Rubin, Trudy. May 27, 2010. “Worldview: A chance to talk to 
the Chinese.” The Philadelphia Inquirer: http://www.philly.
com/inquirer/opinion/20100527_Worldview__A_chance_to_
talk_to_Chinese.html#axzz0pFmtO94S.
Yglesias, Matthew. May 24, 2010. “US Pavilion at Expo 2010 
is a National Humiliation.” Yglesias: Think Progress: http://
yglesias.thinkprogress.org/archives/2010/05/us-pavilion-at-
expo-2010-is-a-national-humiliation.php.
[3]May 28, 2010. “Lieberman: Gaza aid convoy is violent 
propaganda against Israel.” Jewish Journal: http://www.
jewishjournal.com/israel/article/lieberman_gaza_aid_convoy_
is_violent_propaganda_against_israel_20100528/.
May 31, 2010. “Israel’s raid on aid ships to Gaza: A deadly 
raid.” The Economist: http://www.economist.com/blogs/
newsbook/2010/05/israels_raid_aid_ships_gaza?source=most_
commented.
Al-Rashed, Abdul Rahman. June 2, 2010. “Why Did Israel 

Commit the Crime?” Asharq-Alawsat: http://www.aawsat.com/
english/news.asp?section=2&id=21156.
Hadar, Leon T. June 1, 2010. “The Raid on the Gaza Flotilla: 
‘Worse Than a Crime, it’s a Mistake.’”The Huffington Post: 
http://www.huffingtonpost.com/leon-t-hadar/the-raid-on-the-
gaza-flot_b_596489.html.
Harel, Amos. June 1, 2010. “Straight into the trap.” Israel: 
Haaretz: http://www.haaretz.com/print-edition/news/straight-
into-the-trap-1.293421.
Hendel, Yoaz. June 1, 2010. “Israel, stop apologizing.” Ynet 
News: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3897251,00.
html.
Khoury, Jack and Yuval Azoulay. May 30, 2010. “Hamas: 
Flotilla shows whole world opposes Gaza siege.” Haaretz: 
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/hamas-
flotilla-shows-whole-world-opposes-gaza-siege-1.292789.
Shabi, Rachel. June 1, 2010. “Gaza flotilla attack: Israel’s media 
assumes a critical stance.” The Guardian: http://www.guardian.
co.uk/world/2010/jun/01/gaza-flotilla-israeli-media-critical.
Shadid, Anthony, Duraid Adnan and Yasmine Mousa. June 1, 
2010. “Gaza: Reaction in Iraq, Pakistan and Afghanistan.” The 
New York Times: http://atwar.blogs.nytimes.com/2010/06/01/
gaza-reaction-in-iraq-pakistan-and-afghanistan/.
Sofer, Roni. June 1, 2010. “Israeli PR disaster, again.” Ynet 
News: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3897095,00.
html.
[4]Kearney, Chrstine. May 20, 2010. “‘Sex and the City’ Sequel 
Takes on Middle East.” ABC News: http://abcnews.go.com/
Entertainment/wireStory?id=10702981.
Baldwin, Mike. May 28, 2010. “‘Sex and the City’ vs. 
The Middle East.” Seattle Pi: http://blog.seattlepi.com/
cuttothechase/archives/208107.asp?from=blog_last3.
Ali, Wajahat. May 26, 2010. “‘Sex and the City 2’s’ stunning 
Muslim cliches.” Salon: http://www.salon.com/entertainment/
movies/film_salon/2010/05/26/sex_and_the_city_cultural_
tone_deafness/index.html.
O’Hehir, Andrew. May 26, 2010. “‘Sex and the City 2’s’ utter 
badness.” Salon: http://www.salon.com/entertainment/movies/
andrew_ohehir/2010/05/26/satc2?source=newsletter.
[5]Hiro, Dilip. May 29, 2010. “The American Century is so 
over.” Asia Times Online: http://www.atimes.com/atimes/
Middle_East/LE29Ak01.html.
Keinon, Herb. May 21, 2010. “Analysis: Why Obama lightened 
his tone.” The Jerusalem Post: http://www.jpost.com/
International/Article.aspx?id=176051.
Ketterer, James. May 22, 2010. “Recommended Reading: New 
Report on Obama’s Strategic Public Engagement.” Global 
Engagement: http://globalengagement.foreignpolicyblogs.
com/2010/05/22/recommended-reading-new-report-on-us-
engagement/.
Lord, Kristin M and Marc Lynch. June 2010. “America’s 
Extended Hand: Assessing the Obama Administration’s Global 
Engagement Strategy.” Center for a New American Security: 
http://www.cnas.org/files/documents/publications/Obama%20
Engagement_LynchLord_June2010_code100_Full_Report.pdf.
Lynch, Marc. May 20, 2010. “America’s Extended Hand.” 
Foreign Policy Magazine: http://lynch.foreignpolicy.com/
posts/2010/05/20/americas_extended_hand.
[6]Beehner, Lionel. May 18, 2010. “State Department warnings 
take nanny-ish feel.” USA Today: http://www.usatoday.
com/news/opinion/forum/2010-05-19-column19_ST1_N.
htm?loc=interstitialskip.



Dhuyvetter, Sandy. May 27, 2010. “Managing a Country Brand, 
is it possible?” eTurboNews: http://www.eturbonews.com/16431/
managing-country-brand-it-possible.
Miller, Greg and Walter Pincus. May 22, 2010. “Blair’s 
resignation may reflect inherent conflicts in job of intelligence 
chief.” The Washington Post: http://www.washingtonpost.
com/wp-dyn/content/article/2010/05/21/AR2010052104939.
html?hpid=topnews.
Rogin, Josh. May 24, 2010. “Mullen goes to bat for State 
Department budget.” The Cable: Foreign Policy Magazine: 
http://thecable.foreignpolicy.com/posts/2010/05/24/mullen_
goes_to_bat_for_state_department_budget.
[7]May 26, 2010. “Twitter and Facebook: Useful Public 
Diplomacy Tools of the 21st Century.” RedIff Business: http://
business.rediff.com/report/2010/may/26/twitter-and-facebook-
useful-diplomatic-tools.htm. 
May 27, 2010. “Facebook Fascination.” Arab news:
http://arabnews.com/opinion/editorial/article58341.ece.
June 03, 2010. “Facebook Reach Beats Newspapers in the 
Middle East and North Africa.” Zawya: http://www.zawya.
com/story.cfm/sidZAWYA20100524092315. 
Abdelhadi, Magdi. May 24, 2010. “Facebook Outstrip 
Newspapers.” BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/middle_
east/10150748.stm. 
Mukkaled, Diana. May 21, 2010. 
Politicians and Facebook.” Asharq- Alawsat: 
http://www.aawsat.com/english/news.asp?section=2&id=21020. 
Shoaib Hasan, Syed. May 26, 2010. “Media Freedom Fears 
after Pakistan Ban.” BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_
asia/10157612.stm.
Weigel, David. May 20, 2010. “Celebrating Draw Muhammad 
Day.” The Washington Post: http://voices.washingtonpost.com/
right-now/2010/05/celebrating_draw_muhammad_day.html.
[8]El-Tablawy, Tarek. May 24, 2010. “New Net 
domains break language barriers.” The Associated 
Press: http://www.google.com/hostednews/ap/article/
ALeqM5hm6wrsWwh4MbpKK89cwHUSeqjYkgD9FTB5E01.
Antoon, Sinan. May 22, 2010. “A web smaller than a divide.” 
Khaleej Times Online: .http://www.khaleejtimes.com/
DisplayArticleNew.asp?xfile=/data/opinion/2010/May/opinion_
May132.xml&section=opinion

The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Dr. Scholl Foundation of Illinois.
Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina 
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering 
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops 
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television 
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations 
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please 
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.


