The Lay

alina Review N¢&

On Public Diplomacy and Arab Media

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NWV, Suite 300 Washington, DC 20037

Remodeling
of Arab Media
Shows Promise

The latest
developments in Arab world
broadcasting show significant
progress in press freedoms and
audience outreach, according
to Gulfnews.com. Specifically,
the growth of satellite channels
has made an exceptional impact
by circumventing Arab states’
control over the stream of
information.

technological

Transitioning those authoritarian
regimes in the Middle East
previously and currently led
by oppressive dictators, these
developments demonstrate the
influential role of the media in

dispersing facts and allowing
“social groups or governments
alike to present their views
effectively in the vital battle

for hearts and minds.” As Kati
Marton, recipient of the United
Nations Association’s Leo Nevas
Prize stated, “Facts are the
most potent of all weapons, and
dictators know that.”

As such, information has
become a more powerful force in
mobilizing movements since the
burgeoning of satellite channels,
which communicate more ideas
and information from a wide
range of sources. Such channels
are “crossing national borders
without permission or censorship.
And with no integrated ideology
to indoctrinate the masses, the

massive, state-owned media
machinery has become almost
irrelevant,” she said.

Furthermore, the development
of satellite channels allows

citizens to display perspectives

and beliefs once prohibited by
government-controlled media
outlets. However, such channels
have their flaws, in that there have
been gross embellishments and
biases in reporting the news. As a
result, the credence of broadcasts
continues to be questioned.

In tandem with satellite channel
developments, ongoing media
reforms in Arab countries are
creating a strong foundation
that may prove to be a model for
presenting accurate news with
considerable outreach.

For instance, new initiatives to
bolster the development of public
service media in Tunisia and
Egypt are underway, according
to ScreenAfrica news. At a
conference attended by over “200
delegates representing European

and Arabic international
institutions, international
professional organizations,
ambassadors of donor countries,
numerous major  audiovisual
media organizations, and several
cooperation and development
agencies,” participants engaged
in discussions assessing the

broadcasting needs of Tunisia and
Egypt.

Through dialogue, attendees
were able to establish top
priorities, which included the

necessary training of staff such
as journalists, acquiring technical
equipment, offering international
programming, and establishing
“regulatory authorities and a new
legislative framework.”

As the broadcasting framework

becomes established, Tunisia
also is experiencing a swell in
fact-based journalism and the

emergence of a multitude of
media agencies, writes Florence
Pichon of Editorsweblog.org.

Vol.VIl No. 12 June 03-June 16,2011

Concurrent with the Tunisian
Interior  Ministry demanding
factual journalism in the country,
Pichon notes that over 70 media
firms have soughtlicenses for their
enterprises in Tunis. Furthermore,
Tunisia has surpassed Lebanon as
the “best place” in the Arab world
for working reporters, and “has
taken over in the annual ranking
of media freedom by Reporters
without Borders.”

In addition, Libya has experienced
a growth in media outlets as more
than 8o burgeoning newspaper
and magazine agencies have been
established. Even an all-English
publication entitled Libya Post
has been launched.

However, the abundance of
newspapers has also revealed
a problem: it has Dbecome

In this issue:

Remodeling of Arab Media Shows
Promise I

MENA Transitions at an Impasse 2

Revising Strategies in US Public

Diplomacy 3
Arabic Language Content Makes
Headway Online 4
Cell Phone Company Claims Arab
Spring 5
Internet Outage in Syria 6

Revamping Arab Stereotypes in
Cinema 7

DoS Backs Up Communication
Initiatives 8

Is Israel Central to US Foreign
Policy? 9
References I



increasingly more difficult to
discriminate between news based
on opinion versus news based on
fact.

“The media are
mere tools that
allow social groups
or governments
alike to present thetr
views effectively in
the vital battle for
bearts and minds.”

Marwan Al Kabalan,
columnist for Gulf News

Reassuringly, Pichon suggests
that “competition will surely edge
out lower quality publications
and favor those with better
content.” Indeed, “High-quality
journalism remains key.”

Since the pressure to create a
successful Arab media firm now
implies mandatory attention to
impartiality and accurate news
reporting, broadcasting in the
Arab world should continue to
prosper and may even one day
rival other global media outlets.

To  support such enduring
prosperity, numerous media
conferences have taken place,

such as the Arab Media Forum
held May 17-18, and the Annual
Media and Telecommunications
Convergence Conference held
in Amman on June 6, reports
Gulfnews.com and Rapid TV
News. The exchange of dialogue
at these forums inevitably will
foster new developments in the
media and its exploding freedoms,
leading to a permanently changed
Arab world.

At the June 6 media conference
held in Jordan, Princess Sumaya

poignantly  concluded, “Our
[Arab}l world is dynamic; it is
demanding; and it is ambitious.
It is fuelled by passion and it is
empowered by technology. It is
creative, it is hopeful and it is
not going back to the isolation of
the past.”

M E N A
Transitions
atan Impasse

Now that Yemen’s Ali Abdullah
Saleh has given up his rule of
the country to the masses of
disjointed but persistent factions
and tribes calling for his ouster,
the momentum for change across
the Middle East and North Africa
(MENA) region may be returning,
reports The Economist.

According to the article, the
retreat of the third Arab dictator
since the beginning of the Arab
Spring six months ago has the
potential to spark optimism and
rekindle the flame of revolution
in those MENA  countries
still fighting for democratic
transitions of power in their own
governments.

Currently, Syria’s relentless
president, Bashar al-Assad,
maintains his tight grip on the
family monarchy, all the while
increasing his army’s assaults on
unarmed civilians and protesters,
thereby sending waves of refugees
into bordering Turkey.

In addition, Muammar Qaddafi
retains his seat of power in
Libya, defying NATO’s constant
bombing campaigns and growing
threats from the international
community that violence against
his regime will continue wuntil
he concedes defeat. Both of
these setbacks had deflated the
early momentum felt by Arab
protesters across the region after
the fall of Tunisia’s and Egypt’s
dictators, writes The Economist.

However, the newsmagazine warns
that although the momentum for

change across the MENA region
may be returning, in no way does
Yemen’s successful overthrow of
Saleh herald harmony. The author
points out, “Yemen is the Arabs’
least governable country. It is
unclear what or who comes next
there,” referring to the power
vacuum left by Saleh’s hurried
departure following a direct and
harmful attack on his compound.

“In Yemen tribal loyalties far
outgun, often literally, those who
seek to build democracy and civil
institutions,” the author added.
The various tribal rivalries, in
addition to holdovers from the old
regime that retain command over
the republican guard and likely
will put up a fight, indicate that
a smooth or harmonious power
transition is highly unlikely in
the Arab world’s poorest country.

Another article in The Economist
sheds light on the United States’
national security concerns
regarding the array of options
available in Yemen to fill the
subsequent power vacuum left
by Saleh. The most troubling for
the Obama administration, and
arguably the rest of the world,
is al-Qaeda’s reportedly growing
presence in the southeast of the
peninsula.

“Although Mr. Saleh has
exaggerated the al-Qaeda threat,
extreme Islamists are indeed
steadily gaining more room for

manoeuvre. Thanks to Yemen’s
enfeebled central governance,
rugged terrain and rampant

poverty, they have been able to
thrive,” the article posits. Adding

to international concern, The
Economist notes, “Mr. Saleh’s
American-trained counter-

terrorism units have been unable
to wipe them out.”

Despite Saleh’s claims that
he was a bulwark against the
terrorist network, and before the

wounded leader left for Saudi
Arabia, former Yemeni defense
minister Abdullah Ali Eliwa

expressed skepticism over Saleh’s
commitment to rid the nation of
al-Qaeda operatives.



“We're getting to a
tipping point, where
groups waiting for a
balance of power to
change will move,”

veteran analyst in Damascus

Speaking about the recent reports
that the city of Zinjibar had
fallen to terrorists, Eliwa issued
this accusatory statement, signed
by nine other senior officers:
Mr. Saleh handed Zinjibar to
terrorists in order to “frighten
people that, if he goes, Yemen
will become Somalia.” Now that
Saleh is gone, the US and Yemen’s
Saudi neighbors must decide how
much energy, time and capital to
invest to bring even a modicum of
stability and peace to the nation.

Just as Yemen’s freedom from
Saleh indicates a potential change
in momentum for the country
and MENA region, the balance
of power in Syria may slowly be
shifting away from President
Bashar al-Assad and toward its
unrelenting protesters.

Also appearing in an article by
The Economist, that the
regime’s ferocious crackdown on
dissenters has actually sparked
more intense and dispersed
protests may point to growing
fissures in the government and
an increase in power for Syria’s

news

citizen opposition. Indeed,
though Assad’s security and
military forces have increased
their attacks on civilian

protesters, pushing the death toll
well past 1,200, resistance to the
regime persists and appears to be
hardening.

The article discusses the two most
important unanswered questions
that likely will determine the
outcome and stability of Syria’s
future. The first is whether the

revolt will reach Damascus, the
country’s capital, and Aleppo, its
second biggest city.

While the protests have yet
to take root in wurban areas,
Damascus has not been quiet
and angry demonstrations have
taken place in the heart of the
city. Aleppo, on the other hand,
“haunted by a crackdown against
Islamists in the 1980s and still
heavily policed, may be the last
city where people will take to
the streets en masse. But unrest
is growing there too,” the article
points out.

Likewise, the newsmagazine
reports that a growing number
of religious leaders, Syria’s
minorities who formerly looked
to Assad for protection, and
several hundred thousand
Palestinians who reside in the
country all appear to be turning
against the president in favor of
the protesters.

“We’re getting to a tipping
point, where groups waiting for
a balance of power to change will
move,” says a veteran analyst in
Damascus after clashes on June

6 in Yarmouk, Syria’s largest
refugee camp.
The second most important

issue for Syria is whether or not
President Assad’s security forces
will remain loyal to his regime.
While they have been Assad’s
most powerful and widely used
weapon to crush internal dissent,
the events of June § in the town
of Jisr al-Shughour, near the
northwestern border with Turkey,
suggest that some of the army’s
middle and lower ranks are
beginning to defect — a prospect
that should scare the sitting
dictator.

Revising
Strategies
in US Public
Diplomacy

President Barack Obama recently
named Los Angeles businessman
Sim Fararasamemberofthe United
States  Advisory Commission
on Public Diplomacy, reports
Bizjournal. The commission
is charged with appraising US
government activities intended
to understand, inform and
influence foreign publics and
to make recommendations on
the same to the President, the
Secretary of State, the Congress
and the public.

A seasoned businessman, Mr.
Farar was also the United States
Representative to the s54th
General Assembly at the United
Nations. “I am honored and
privileged to be appointed by
President Obama and approved by
the United States Senate to serve
as a Commissioner to the United
States  Advisory Commission
on Public Diplomacy and I
look forward to working in the
International arena during these
challenging times,” Farar said in
a statement.

In other news, the Broadcasting
Board of Governors (BBG) is
stepping up efforts on improving
the quality of US international
broadcasting, according to a
press release by the BBG. “US
international broadcasting is
facing some tough challenges, not
just from growing competition
and tight budgets, but also from
the increasingly sophisticated
crackdowns on free media in many
countries around the world,” said
BBG chairman Walter Isaacson.

Governors outlined a series
of Board actions taken during
their first year to drive greater
efficiency, and to reform Board
operations and  governance,
including merging staff
components of the Agency. Board



members highlighted changes in
leadership and programming at
Radio and TV Marti, the Persian
News network of the Voice of
America and the International
Broadcasting Bureau.

“US international
broadcasting is
facing some tough
challenges...from
the increasingly
sophisticated
crackdowns on free
media in many
countries around
the world,”

Walter Isaacson, BBG
ChairmanPresident

Yet, Russia Today lampoons the
BBG, remarking that “domestic
public  broadcasting is on
the congressional chopping
block in the US, but there are
more taxpayer dollars for US
international broadcasting being
spent than ever—$768 million
for 2011 alone.” What is more,
according to the English language
Russian foreign channel, the BBG
is barely known among Americans
and the priority granted to the
Muslim world is contradictory
with its own mission.

Displaying a poor track record
on internal affairs, comments the
news site, the BBG’s treatment of
its own employees has provoked
strong criticism from wunions.
“Blocking sick leave, spying on
employees who leave early or make
personal phone calls and political
interference in the newsroom
are all something,” explains
the president of the Local 1812
of the American Federation of
Government Employees Time

Shamble. Local 1812 is the union
that represents BBG employees.

Finally,  Russia  Today also
questioned the neutrality of
the Agency, citing lawyer and
journalist Eva Golinger who
claimed the BBG uses private,

internal stations in nations
to broadcast pro-America
propaganda and incite anti-

government fervor in places like
Venezuela.

Nevertheless, the BBG is
undergoing great changes. For
example, when Walter Isaacson
championed Voice of America’s
decision to shut down its
shortwave radio broadcasts to
China — and shift those funds
to the Internet, cell phones and
other forms of digital media — he
viewed it as the sensible updating
of a propaganda playbook dating
from the Cold War, reports The
New York Times.

As part of its yearlong review, Mr.
Isaacson’s board seeks ways to
streamline and modernize Voice of
America and its sister networks.
To be sure, the broadcasters have
made significant strides. Voice of
America is inviting listeners to
file reports about the uprisings
in Bahrain on Facebook, while
Radio Free Asia is aggressively
developing technology to
circumvent firewalls that the
Chinese government puts up to
block its transmissions.

“Whether it’s Voice of America
or my previous employers,
CNN or ABC, they need to be
on the Internet, on Flickr and
on Twitter,” Mr. Ensor said by
phone from Kabul, where he was
packing to leave.

Arabic Language
Content Makes
Headway Online

At the Arab Advisers
Group’s 8th  Annual Media
and Telecommunications

Convergence Conference,
Princess Sumaya of Jordan
highlighted the dramatic growth
that Arabic language content is
undergoing online, positioning
Jordan as the top contributor
with 75% of the region’s Arabic
content originating from the
Kingdom, notes Khetam Malkawi
for Istock Analyst.

Focusing on how technology
empowers people, Sumaya added,
“Leveraging this new landscape
is the key to our companies’ and
our communities’ future progress
and prosperity.”

Carol Bartz, global CEO of
Yahoo!, attested that the
American digital media company
is making strides since procuring
Maktoob.com in late 2009,
reports Dereck Baldwin for
Gulf News. In particular, the
corporation is planning to set
“the regional online agenda with
more Arabic content to reach
a growing audience across the
Middle East and North Africa.”

“When we look around the world,
the Middle East is one of the
most exciting markets for us at
Yahoo!, with a combination of
rapid user growth and a very
attractive advertising market
with incredible potential,” Bartz
told reporters at Yahoo! offices
in Dubai.

Commenting on market growth
and investment opportunities,
she added that the market awaits
fresh investment as an increasing
number of people in the
region join the world Internet
community. “As the premier
digital media company, we see a
huge opportunity in the growth
of the web in the Middle East and
North Africa,” Bartz continued.

While today, one percent of
online content is in Arabic, five
percent of the world’s online
population speaks Arabic, and
the number of Internet users
who speak Arabic increased by an
astonishing 2,298 per cent from
2000 to 2009, remarked Karim
Sabbagh at Booz & Company for



The National. He commented
further on the need to have
more online content in Arabic as
“GCC nations are staking their
futures on the development of
knowledge economies, and the
ability to generate, aggregate and
disseminate information.”

“...the Middle East
15 one of the most
exciting markets
for us at Yahoo!,
with a combination
of rapid user
growth and a

very attractive
advertising market
with incredible
potential.”

Carol Bartz, global CEO of
Yahoo!

However, Mr. Sabbagh wondered

if the region is “ready for
the digital transformation
of our economies and digital

advancement of our societies.” In
the 2010-2011 Global Information
Technology Report published by
the World Economic Forum, the
UAE ranked number 24 in terms
of overall network readiness,
Qatar ranked 25, Bahrain ranked
30 and Saudi Arabia ranked 33.

While there is still a long way
to go, the author praised the
adaptation of traditional sources
- newspapers, books, music -
into digital formats, noting the
pivotal role of “truly innovative
Arabic digital content [that}
fosters new knowledge and offers
insights that are not available in
any other format.”

Although  Sabbagh advocated
for subsidies and grants to fund
the digital creation of content

that has value for individuals,
businesses and governments,
he also strongly recommended

fostering a favorable environment
for business innovation, and
facilitating the creation of an
industry based on digital content.
“In doing so,” he concluded,
“we can gain the hearts and
minds of an entire generation
and enable Arabic to claim its
right as the language of insights
and knowledge in this digital
century.”

The Arab Social Media Report
in January 2011 showed that over
21 million Facebook users are
located in the Arab world. “The
fact that some 45 per cent of the
UAE population are on Facebook
has made it wise and farsighted
of the UAE Government to build
its profile and presence on the
social media,” Salem Khamis Al-
Shair, Director General of UAE
eGovernment told Khaleej Times.
While social media is a
valuable communication and
e-Participation tool, Al-Shair
emphasized  the importance
of knowing how to use these
media wisely to achieve desired
organizational objectives.
The Emirates e-Government,
in collaboration  with  the
Dubai School of Government,
UAE Government entities,
information technology research
firm Gartner Inc, and the United
Nations e-Government Program,
accordingly developed guidelines
for social media usage in the UAE
to deal with this set of rules.

“This document offers policy
guidelines to government
entities in the country on how
to utilize social media tools in
a responsible, safe and effective
manner to communicate with
their clients and public and
engage them in designing and
delivering government programs
and services,” he noted.

Al-Shair argued each government
body should form a social

media unit to develop relevant
indicators to  measure the
impact of engaging with the
public through new media tools,
and receive educational and
awareness-raising programs to
understand these methods.

Cell Phone
Company
Claims Arab
Spring

The Egyptian branch of Vodafone,
an international communications
company, is wunder fire after
publicly suggesting it was the
catalyst for the revolution that
resulted in the ousting of
President Hosni Mubarak,
reports the Daily Mail.

According to  London-based
Channel 4 News, the controversy
stems from a three-minute video
that was posted on YouTube
by JWT, an advertising agency
connected to the Vodafone
Group. The video includes clips
from Vodafone’s “Our Power”
advertising campaign that ran
during the weeks leading up to
the revolution in January.

Additionally, the YouTube video
incorporates images from the
mass protests that took place in
Cairo’s famed Tahrir Square, with
Vodafone claiming that while it

did not start the revolution,
it “reminded Egyptians how
powerful they are,” thereby
inspiring the January events.

Egyptian online activists,
including  blogger = Mohamed
El-Dahshan, are enraged that

Vodafone would imply it played
such a pivotal role in motivating
the masses, thereby undermining

the efforts of the Egyptian
public.

“Never mind the years of
activism, the protests, the

decades of cumulated grievances,
the terrible economic situation,



the trampled political freedoms,
the police brutality, the torture,”
El-Dahshan told The Guardian.

“All companies in
Egypt are trying to
use revolutionary
and nationalist
tmagery right now
to drive sales.”

Ramy Raoof, activist with
the Egyptian Initiative For

Personal Rights

Many believe Vodafone’s claims
insult those who lost their lives
during the uprisings in Egypt,
and constitute an attempt to
boost sales in the aftermath of
the revolution. Ramy Raoof,
an activist with the Egyptian
Initiative for Personal Rights,
explained to the Daily Mail, “All
companies in Egypt are trying to
use revolutionary and nationalist
imagery right now to drive sales.”

Egyptians also take issue with

the fact that Vodafone, along
with other telecommunications
companies, complied with

government orders to shut off
services during the revolution.
Likewise, the Daily Mail writes,
the company is being accused of
providing government officials
with personal information about
opposition forces.

In response to public outrage,
Hatem Dowidar, the CEO of
Vodafone Egypt, denies having
prior knowledge of the video.
Channel 4 News reports that
Dowidar maintains that Vodafone
has strict policies preventing
it from associating itself with
political or religious movements.

Raoof, referring to the
communications companies,

insists they are “the ones
who handed out our personal
information to state security, the
ones who shut down our lines and
who helped the government cut
us off — it’s too far. People are
talking about compensation but
we don’t want money. We want to
see people on trial.”

Internet Outage in
Syria

A large majority of the Syrian
population lost Internet access
on June 3, reports Barry Levine
at NewsFactor Network.

According to Renesys, an Internet
monitoring firm, about two-
thirds of all Syrian networks were
“unreachable” early that morning.
Within half an hour, 40 of the
59 networks were withdrawn
from the global routing table.
Although some government
networks were among those
unaffected by the shutdown,
Renesys acknowledged that even
they were “slow to respond” or
completely inoperable.

At ZDNet, Steven J. Vaughan-
Nichols recounts that the Syria
News website confirmed the
rumors brewing both within the
country and abroad. “The Syrian
government has cut off Internet
service (3G, DSL, Dial-up) all

across the country, including
government institutions,” the
website reported. Later, the
article was amended to say

that the Internet was available
in certain parts of Syria, but

“broken” in Damascus, Aleppo
and throughout the provincial
areas.

In response to the changing
reports, Vaughan-Nichols
remarks, “This sounds to me

like the officials are making up
their story on the fly.” He adds,
“This, in turn, suggests that
Syria’s dictatorship hadn’t really
thought out the ramifications of
turning off the Internet.”

Vaughan-Nichols goes on to
say that the government largely
controls the population’s
Internet access. Case in point,
the government owns the
Syrian Telecommunications
Establishment (STE), which
provides DSL and dial-up services
to businesses and individuals.
Although Syrians living in larger
cities can access 3G and 3.5G
wireless Internet through several
providers, Vaughan-Nichols
points out that they all “operate
on the government’s sufferance.”

Following the media whirlwind
surrounding the shutdown,
Internet access was restored on
June 4, reports Damon Poeter for
PC Magazine.

While discussing the Internet
shutdown in Syria, commentators
often made comparisons to the
other Arab revolutions. “The
Internet shutdown in Syria,”
Poeter observed, “is reminiscent
of a government shutdown of the
Internet in Egypt during that
country’s Arab Spring protests in
January.”

Similar to  Egypt, protests
flourished and demonstrators
were energized following the
shutdown in Syria. Protesters who
were able to transmit information
posted stories about the torture
and death of 13-year-old Hamza
Al-Khatib, who has since become
a symbol of the Syrian uprising.

Today, violence continues in the
country, as at least 15 people were
killed in protests that took place
on June 10 in cities including Al-
Qamishli, Tabga, Abu Kamal, Al-
Mayadin, Basira, Ras El-Ein, and
Damascus, reports CNN.

In Maaret Al-Nourman and Idlib,
Syrian state TV claimed “armed
gangs” were shooting at security
force headquarters and “setting
various public and security forces
and police institutions on fire.”
An activist source for CNN
claimed that tens of thousands of
people were in the streets when
security forces and an attack
helicopter opened fire on the



crowd.

“The decision to
shut down Internet
access and cell phone
networks, to block
broadcasters and
prevent journalists
from doing their job
15 not acceptable.”
Irina Bokova, UNESCO

Director-General

“Some demonstrators used their
personal  weapons, including
hunting rifles and AK-47s, to
detain a number of members of
security forces,” the news site
reports. The source did not
confirm whether the protesters
shot at the security forces.

Although there is no sign of
declining violence in Syria, some
observers estimate that more than
1,200 have been killed and more
than 10,000 have been arrested
since the demonstrations began
in March 2011.

Throughout the turmoil, the
United Nations has been firm
in defending the Syrian people.
“The rights of citizens must be
respected, as must the rights and
security of journalists,” asserted
UNESCO Director-General Irina
Bokova.

She stipulated, “This includes the
right to freedom of expression,
the need to access information
and the ability to communicate.
The decision to shut down
Internet access and cell phone
networks, to block broadcasters
and prevent journalists from
doing their job is not acceptable.”
The

UN, in general, has

targeted countries that restrict
Internet access to its citizens
and visitors. The Los Angeles
Times reports that Frank La Rue,
the Special Rapporteur to the
United Nations, published an
article arguing that access to the
Internet is a human right.

“Given that the Internet has
become an indispensable tool
for realizing a range of human
rights, combating inequality,
and accelerating development
and human progress, ensuring
universal access to the Internet
should be a priority for all states,”
said La Rue. He further opined
that access is vital during times
of political upheaval, citing the
uprisings in Egypt and Tunisia as
examples.

The report emphasized the need
for social media platformsin areas
where state-run media reports
a significant proportion of the
news. “They enable individuals
to share critical views and find
objective information,” La Rue
said about such tools.

Although he acknowledged that
providing Internet access to
everyone throughout the world
“cannot be achieved instantly,”
the Special Rapporteur reminded
national leaders “of their positive
obligation to promote or to
facilitate the enjoyment of the
right of freedom of expression
and the means necessary to
exercise this right, including the
Internet.”

Revamping Arab
Stereotypes  in
Cinema

The Arab American National
Museum in Dearborn, Michigan
launched an online exhibit
exploring Arab stereotypes that
have persisted throughout the
2o0th and 21st centuries, reports
Jeff Karoub at Google News.

The

exhibit, “Reclaiming

Identity: Dismantling  Arab
Stereotypes,” provides visitors
with commentary and information
about books, paintings, films and
music that showcases the Arab
culture as “exotic, wuncivilized
and threatening.” The website
also offers access to video
interviews with Arab Americans
and discusses their contributions
to US culture and society.

“We wanted to make the
knowledge of how Arabs have
been represented in culture more
accessible to the public,” noted
Evelyn Al-Sultany, exhibit curator
and  University of Michigan
assistant professor. She traced
the first images of stereotypes
back to the 1880s, when a larger
number of Arabs immigrated to
the US.

Reportedly, the  Arab-Israeli
War of the 1960s brought
about the stereotype of the
Arab as a terrorist. Karoub also
cites modern sources of these
stereotypes, such as the 1994
film “True Lies,” which portrays
Arabs negatively. However, he
acknowledges that “films have
a longer history of presenting
[Arab}l women as belly-dancers
and seductive-yet-veiled members
of harems.”

Referring to the new online
exhibit, Al-Sultany adds “We’re
hoping people will leave the
site with a vivid sense of this
discrepancy between who Arab
Americans are in their diversity
and the actual limited, restricting
stereotypes.”

At GlobalPost, Daniella Cheslow
also discusses Arab stereotypes
in films. She references Emory
University professor Jack
Shaheen, who published Reel
Bad Arabs in 2001. In his book,
Shaheen analyzed the portrayal
of Arabs in 9oo movies produced
between 1896 and 2001. Referring
to the question of what Arabs are
“really like,” Shaheen shows that
“In countless films, Hollywood

alleges the answer: Arabs are
brute murders, sleazy rapists,
religious fanatics, oil-rich

dimwits, and abusers of women,”



he concluded.

Mohammad Bakri, the director of
“Jenin Jenin” (2002), and actor in
more than 30 films, acknowledged
the existence of stereotypes,
adding that filmmakers do not
take cultural and national nuances
into consideration. “Never mind
who they are --- Egypt, Lebanon,
Palestine: they are all the same
color, which is bad,” he stated.

“We're boping
people will leave
the site with a
vivid sense of

this discrepancy
between who Arab
Americans are

in their diversity
and the actual
limited, restricting
stereotypes.”

Evelyn Al-Sultany, exhibit
curatorSecretary General

However, others pointed out that
Arabs are their own harshest
critics. “The image of the
Arab and of the petrodollar in
Egyptian films is even worse than
in American films,” observed
Samir Farid, Egyptian film critic
and author.

Despite  the overwhelmingly
negative portrayal of Arabs
in the media, some people in
the industry believe that the
events of the Arab Spring will
change Hollywood’s approach to
defining the culture. Palestinian
filmmaker George Khleifi stated
the advent of the satellite and
the Internet brought the events
of the Arab Spring to light for

all Americans to see. “There is a
revolution and Arabs are not who
[Americans} thought they were,”
he stated.

Bakri noted that American
filmmakers offer different
perspectives on Vietnam and
Native Americans, and that
this has recently extended to
include films challenging the
stereotypical portrayal of Arabs.
For example, he mentioned
“Rendition” (2007), which tells
the story of an Egyptian man
detained and tortured due to
false terrorism charges.

As the Western perception of
Arabs shifts from dangerous
terrorists  to  pro-democracy
revolutionaries, Alan  Philips
at The National argues that
Americans still miss the mark.
He criticizes New York Times
columnist Thomas Friedman for
his list of reasons driving the
Arab uprisings.

Friedman’s list included the
election of an African-American
president in the US, the influence
of Google Earth in displaying

unequal land distribution
in Bahrain, and the Beijing
Olympics.

“The message was that Arabs

were incapable of making up
their own minds, and could only
rely on foreign - mainly American
- gifts to rouse them from their
lethargy,” Philips argues, stating
that such views fail to capture
the history of rebellion in Arab
countries, as well as the cultural
nuances that separate the
Jordanians from the Syrians, the
Egyptians from the Tunisians,
and the Saudis from the Yemenis.

He goes on to say that a more
accurate and thoughtful portrayal
of the uprisings and other events
in the region “has to start by
avoiding generalizations about
the Arab world or the ‘Arab
identity.”” Although the Internet
has connected Arabs throughout
the world, Philips argues that
“deep differences among the Arab
states” persist.

Additionally, Tariq Al-
Homayed laments the negative

consequences of political and
cultural  differences between
Arabs at Asharq-Alawsat,

accusing the Arab world writ large
of ignoring the plight of Syrian
citizens. “Footage was released
every day revealing the crimes
committed by the regime against
the Syrians, and still the Arabs
did not speak,” he bemoaned.

He questioned how Arabs could
unite on the issue of Libyan leader
Muammar Al-Gaddafi, while the
Gulf Cooperation Council (GCC)
and the Arab League have not
been able to take a stand against
Bashar Al-Assad’s regime.

“It is sad that the Iranian regime,
along with Hassan Nasrallah and
some in Lebanon, which itself is
a country in need of a moral and
political revolution, are standing
with the regime in Damascus,
while the Arabs so far have not
stood with the defenseless Syrian
people who long for freedom and
dignity,” Al-Homayed observed.
Ultimately, he urged Arabs to
overlook differences, national
interest, and politics and instead
unite on the issues of ethical and
humanitarian values.

DoS Backs Up

Communication
Initiatives
The Department of State is

stepping up efforts to facilitate

communication among social
groups following the wuprisings
in the Middle East through

training programs in the region,
reports MyFox DC. The agency
is financing the development of
technology that would enable
people to communicate wirelessly
without running the risk of
being discovered by government
officials in oppressive countries.

Evidently, State acknowledges
that the Arab Spring considerably



enhanced the wuse of social
media outlets to foster freer
communication and movements.
MyFox DC references a statement
made at a London defense forum
by General Martin Dempsey,
Chairman of the Joint Chiefs
of Staff, commenting, “What
brought down Mubarak was
Facebook and social networking,
aleaderless organization that rose
up and we call the Arab Spring...
So in the context of a viral world,
we are trying to build an army
that meets requirements.”

In response to mass mobilization
of the opposition, authoritarian

regimes have led various
crackdowns on the population;
blocking communications,
banning foreign reporters,
and controlling the flow of
information through state-run
media.

“What brought
down Mubarak
was Facebook and
social networking...
So in the context of
a viral world, we
are trying to build
an army that meets
requirements.”

General Martin Dempsey,
Chairman of the Joint Chiefs

of Staff

According to The Daily Star, the
State Department is also involved
in the Leaders for Democracy
Fellowship (LDF) program at the
American University of Beirut.
After six years of successfully
running the program, this is
the first year that it will be
implemented in the Middle East.

The program’s goal is to train

12 fellows in developing critical
writing skills, public speaking,
media and political
analysis through various lectures
and workshops, in addition to
internships that are offered with
a number of local companies.

relations,

Yet, the LDF raises several
questions regarding the role of
the US government in the region.
A former journalist, Namees
Arnous explains to The Daily
Star that she resigned from her
position at an Egyptian television
station when she found out the
owner was pro-Mubarak.

“During  the  revolution
[Mubarak’s supportersl called
us, the people who demonstrated
in Tahrir Square, agents for
America..It is not like that, but
. I want to know the point of
view of the U.S. on this,” Arnous
argued.

“Americadidnot put people on the
streets of Tunis, Cairo, Tripoli,
Sanaa, Manama or Damascus.
It was the people themselves
who launched these movements
and who must determine their
outcome,” US Ambassador Maura
Connelly, speaking at the launch
of the program at AUB, explained.
“It is difficult to imagine a more
important or more urgent time to
undertake this kind of fellowship
program.”

Is Israel Central to
US Foreign Policy?

On June 5, the anniversary of
Israel’s defeat in 1967 referred to
as the naqsa, Palestinian refugees
attempted to cross into Israel
via the Syrian-Israeli border,
ultimately resulting in 24 deaths
by Israeli troops, reports the The
Economist.

Although Syrian officials
maintain that Israel is at fault
for the refugees’ deaths, Israelis
disagree and claim that ten
demonstrators were killed “when
their own Molotov cocktails

triggered border anti-tank
mines.”
Nonetheless, The Economist

suggests that such an assault by
Palestinian refugees reinforces
Israeli Prime Minister Benjamin
Netanyahu’s claim that the
Palestinians want their future
state to comprise all of its former

lands nullify the existence of
Israel.

Regardless of Israel’s
responsibility for the violence,
Netanyahu continues to enjoy
positive ratings in domestic

opinion polls, particularly after
he rejected President Obama’s
suggestion to  base Israeli-
Palestinian negotiations on the
1967 borderlines (which would
include land swaps).

Nevertheless, the prime minister
encounters critics at home as
well, especially in the form of
Meir Dagan, who until January
led Mossad, Israel’s foreign-
intelligence service for eight
years. Dagan lacks confidence in
Netanyahu’s judgment and goes
as far as to suggest the prime
minister and his defence minister,
Ehud Barak, “may even decide
to bomb Iran’s nuclear plants to
deflect attention from what Mr.
Barak has called the ‘tsunami’ in
September.”

A pivotal turning point will occur
in that month when members of
the United Nations will vote on
whether to recognize Palestinian
statehood. Yet, as political
friction over the issue deepens
in Israel, the US must look to its
own domestic populace during
a tense upcoming presidential
election to determine its stance
on the UN vote.

Already, one of the key topics
for US political debate in the
2012 election includes US foreign
policy towards Israel and the
Palestinians. Hilary Krieger of
The Jerusalem Post maintains
that the “Republicans see the
Jewish state as a major line of
attack in the 2012 campaign.”



In line with the Republican
perception  that Obama is
incapable of advancing Israeli-
Palestinian negotiations,
Governor Mitt Romney, who
recently announced his intention
to run for president, capitalized
on Obama’s failures toward
Israel.

During the announcement for
his presidential run, Romney
remarked that the incumbent
Obama “speaks with firmness and
clarity, however, when it comes
to Israel, he seems firmly and
clearly determined to undermine
our longtime friend and ally.
He’s treating Israel the same
way so many European countries
have: with suspicion, distrust
and an assumption that Israel is
somehow at fault.”

“Republicans see
the Jewish state
as a major line of
attack in the 2012
campaign.”

Hilary Krieger; reporter for
The Ferusalem Post

Furthermore, 2012 presidential
candidate Michele Bachmann also
took advantage of the topic during
her candidacy announcement,
declaring her unwavering support
for Israel on numerous occasions.
Krieger notes that even among
Republicans  who  are  still
considering a run for president,
Israel remains the decisive
issue that requires all potential
candidates to determine their
position on the matter.

Simultaneously, Democrats have
been amending possible losses
of public support for Obama’s
reelection campaign, particularly
after his controversial suggestion
to utilize 1967 borderlines for the
Israeli-Palestinian negotiations.

Political support for Obama
has come from numerous
political players, including
Debbie Wasserman, head of
the Democratic National
Committee, who reassured

Obama’s continued support for
Israel. Most significantly, the
supportive remarks from former
White House Chief of Staff
Rahm Emanuel, deemed the most
“high-profile push-back,” have
proven crucial in avoiding loss of
political support for Obama.

In defense of the President’s
approach to the issue, Robert
Grenier writing for Al-Jazeera,
argues that Obama  “never
suggested an actual return to
the 1967 borders - only their use
as a reference point for agreed
land swaps to accommodate
Israeli settlement blocs. As such,
the specific complaints from
Netanyahu and his legion of US
supporters are both disingenuous
and politically mischievous.”

Ultimately, US politicians’ varied
interpretations of Obama’s
proposed policy towards Israel
will continue to be vocalized and
certainly impact the prospect of
his reelection in 2012.

10



References

{1} Remodeling of Arab Media Shows Promise

June 2, 2011. “Supporting Tunisian and Egyptian broadcast
media”. ScreenAfrica. http://www.screenafrica.com/page/news/
africa/638377-Supporting-Tunisian-and-Egyptian-broadcast-
media

June 8, 2011. “Dubai Press Club hails Arab Media Forum”.
Gulfnews.com. http://gulfnews.com/news/gulf/uae/media/
dubai-press-club-hails-arab-media-forum-1.818980
Al-Kabalan, Marwan. June 10, 2011. “Is the media part of

the problem?” Gulfnews.com. http://gulfnews.com/opinions/
columnists/is-the-media-part-of-the-problem-1.819656
Hawkes, Rebecca. June 8, 2011. “Arabic content and media
convergence help shape Middle East lives”. Rapid TV News.
http://www.rapidtvnews.com/index.php/2011060812692/arabic-
content-and-media-convergence-help-shape-middle-east-lives.
html#ixzzrPsEcwgop

Pichon, Florence. June 10, 2011. “Arab spring invigorates
newspapers and journalism in the region”. Editorsweblog.org.
http://www.editorsweblog.org/newspaper/2011/06/arab_spring_
invigorates_newspapers_and_j.php

{2} MENA Transitions at an Impasse

May 19, 2011. “The Arab Spring’s Impact on U.S.-Iran
Rivalry”. PBS. http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/
tehranbureau/2o11/05/the-arab-springs-impact-on-us-iran-
rivalry.html

June 2, 2011. “Tribes at war”. The Economist. http://www.
economist.com/node/18775947

June 9, 2011. “The balance of power is shifting”. The
Economist. http://www.economist.com/node/18805738

June 9, 2011. “Who's next?” The Economist. http://www.
economist.com/node/18805423

Giridharadas, Anand. June 3, 2011. “The Longer Arc of a
Revolutionary’s Life”. The New York Times. http://www.
nytimes.com/2011/06/04/world/africa/o4iht-currentso4.html?_
=3

{31 Revising Strategies in US Public Diplomacy

June 3, 2011. “Board Outlines Progress on Agency Reforms and
Announces Steven Korn to be RFE President”. BBG. http://
www.bbg.gov/pressroom/press-releases/Public_Meeting
Junezo11.html

June 3, 2011. “US international broadcasting falling on deaf
ears”. Russia Today. http://rt.com/usa/news/usa-broadcasting-
falling-deaf-ears/?utm_source=twitterfeed&utm_
medium=twitterBBG%200n%20baord%:2omeetin

June 7, 2011. “Sim Farar named to commission by Obama”.
Bizjournal. http://www.bizjournals.com/losangeles/
news/2011/06/07/sim-farar-named-to-commission-by-obama.
html

{4} Arabic Language Content Makes Headway Online
Baldwin, Derek. June 11, 2011. “Yahoo! looks to provide

more Arabic content”. Gulf News. http://gulfnews.com/
business/technology/yahoo-looks-to-provide-more-arabic-
content-1.819927

Malkawi, Khetam. June 7, 2011. “75% of online Arabic content

originates in Jordan”. Istock Analyst. http://www.istockanalyst.

com/business/news/5212216/75-0f-online-arabic-content-
originates-in-jordan

Sabbagh, Karim. June 9, 2011. “Another golden age for Arabic
knowledge beckons online”. The National. http://www.
thenational.ae/thenationalconversation/industry-insights/

11

media/another-golden-age-for-arabic-knowledge-beckons-
online

Shaaban, Ahmed. June 9, 2011. “Govt departments joining
Facebook”. Khaleej Times. http://www.khaleejtimes.com/
DisplayArticleo8.asp?xfile=data/theuae/2or1/June/theuae_
June264.xml&section=theuae

{5} Cell Phone Company Claims Arab Spring

June 3, 2011. “Vodafone denies using Arab Spring to sell
phones”. Channel 4 News. http://www.channel4.com/news/
vodafone-denies-using-arab-spring-to-sell-phones

June 5, 2011. “Vodafone slammed for releasing advert taking
credit for its role in Arab Spring revolution”. Daily Mail. http://
www.dailymail.co.uk/news/article-1394303/Vodafone-slammed-
releasing-advert-taking-credit-role-Arab-Spring-revolution.
html#ixzziPsBHdY Hd

[6] Internet Outage in Syria

June 3, 2011. “United Nations report: Internet access is a human
right.” Los Angeles Times: http://latimesblogs.latimes.com/
technology/2o11/06/united-nations-report-internet-access-is-a-
human-right.html.

June 10, 2011. “At least 15 killed in Syrian protests.” CNN:
http://www.cnn.com/2011/WORLD/meast/o6/10/syria.unrest/.
Levine, Barry. June 3, 2011. “Syria Shuts Down Internet

Service to Contain Revolt.” NewsFactor Network: http://www.
newsfactor.com/news/Syria-Shuts-Down-Internet-Access/story.
xhtmlI?story_id=003000C9B9PU.

Poeter, Damon. June 4, 2011. “Syrian Internet Restored,
Violent Videos of Street Protest Emerge.” PC Magazine: http://
www.pcmag.com/article2/0,2817,2386417,00.asp.
Vaughan-Nichols, Steven J. June 3, 2011. “Syria shuts down the
Internet.” ZDNet: http://www.zdnet.com/blog/networking/
syria-shuts-down-the-internet/r127.

{7} Revamping Arab Stereotypes in Cinema

2011. http://www.arabstereotypes.org/

Alhomayed, Tariq. June 12, 2011. “Syria and the Arab silence...
Again”. Asharq-Alawsat. http://www.asharq-e.com/news.
asp?section=2&id=25511

Cheslow, Daniella. June 5, 2011. “Hollyworld: Why are Arabs
always the bad guys?”. GlobalPost. http://www.globalpost.
com/dispatch/news/culture-lifestyle/entertainment/1ro5ro/
hollywood-arab-stereotypes-lawrence-of-arabia?page=0,0
Karoub, Jeff. June 7, 2011. “From harems to terrorism: Dearborn
museum website aims to explore, overcome Arab stereotypes”.
Google News. http://www.google.com/hostednews/
canadianpress/article/ALeqM5gAsUFN4KGOES8jQaR X36rg_
S1gDZQ?docld=7080596

Philps, Alan. June 3, 2011. “The nuance of Arab identity is still
being lost on the West”. The National. http://www.thenational.
ae/thenationalconversation/comment/the-nuance-of-arab-
identity-is-still-being-lost-on-the-west

[81 DoS Backs Up Communication Initiatives

June 12, 2011. “US Funding ‘Shadow” Networks To Aid Arab
Revolutions”. MyFox DC. http://www.myfoxdc.com/dpps/news/
us-funding-%27shadow%:27-networks-to-aid-arab-revolutions-
dpgonc-km-20110612_13645917#ix221P5] Lyby9

Slemrod, Annie. June 7, 2011. “U.S.-backed program trains
young leaders of Arab Spring protests”. The Daily Star. http://
www.dailystar.com.Ilb/News/Local-News/2011/Jun-07/US-
backed-program-trains-young-leaders-of-Arab-Spring-protests.
ashx#ixzziPsDxRA 4f

{9} Is Israel Central to US Foreign Policy?

June 9, 2011. “Don’t think about September: Israel’s belligerent



prime minister likes to deflect his people’s attention”. The
Economist. http://www.economist.com/node/18805766
Grenier, Robert. June §, 2011. “On deaf ears: Obama’s message
to Israel”. Al-Jazeera. http://english.aljazeera.net/indepth/
opinion/2011/06/20116494815209668.html

Krieger, Hilary L. June §, 2011. “Israel to be major subject of US
political debate in 2012”. The Jerusalem Post. http://www.jpost.
com/International/Article.aspx?id=223617

12



The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Dr. Scholl Foundation of Illinois.
Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit wwwlayalina.tv or call 202-776-7761 for more information.



