
1

The Layalina Review  
On Public Diplomacy And Arab Media

NASA’s Outreach to 
Muslims Grounded

In a recent interview with Al-Jazeera, 
NASA Administrator Charles Bolden 
claimed that his “foremost” mission 
as head of the American space agency 
was to improve relations with the 
Muslim world, in accordance with 
President Barack Obama’s aim to bring 
scientific and technological outreach “to 
dominantly Muslim nations,” reports Fox 
News. Bolden asserted, “Strengthening 
those ties was among the top tasks 
President Obama assigned,” as better 
relations could ultimately contribute 
to the advancement of space travel.

Fox News comments that Bolden was 
in Cairo on June 4, 2010, marking the 
one year anniversary of the president’s 
speech. Although he spoke at the same 
university, Bolden denied allegations that 
he was on a diplomatic mission in Cairo.

Bolden’s interview with the Qatari 
network stirred quite a firestorm, and 
though NASA and the White House 
stood by his statements shortly after 
the interview, the space agency clarified 
that such international diplomacy is 
not Bolden’s “foremost” responsibility, 
according another Fox News  article. 

Former NASA Administrator Michael 
Griffin argued, “NASA... represents the 
best of America. Its purpose is not to 
inspire Muslims or any other cultural 
entity.”  While Griffin believed that 
collaboration with other nations, including 
Muslim ones, is a positive step, he argued 
that it is neither a priority nor vital to 
the US space program’s advancement.

In a written statement, White House 
spokesperson Nick Shapiro explained 
that NASA seeks to engage with the 
world’s best scientists in order “to push 
the boundaries of exploration” and 
that international cooperation is vital 
in achieving this objective. Yet Griffin 

disagreed, for while he welcomed such 
cooperation, he believed the US does not 
need international help to achieve progress.

Byron York for The Examiner echoes 
Fox News’s reaction, pondering over 
the transition and shift of the space 
agency’s mission. “Everyone had the 
same impression: Is this what he is 
spending his time on?” asks a Republican 
Hill aide who tracks the space program. 
“A lot of people are very upset about 
it.” According to the news site, this 
could indicate a change in NASA’s 
mission and its future development.

Apollo 13 commander Jim Lovell decried 
President Obama’s vision for the 
agency, describing it as a “devastating” 
scheme that “destines our nation to 
become one of second- or even third-
rate stature.” York further remarks that 
NASA’s outreach to Muslims directly 
results from the president’s Cairo 
speech, in which he announced the 
creation of “science envoys” and funds 
“to support technological development 
in Muslim-majority countries.”

Obama appointed Egyptian-American 
scientist Ahmed Zewail as the first science 
envoy to the Middle East. Recently, 
Zewail argued that the US can build 
better relations with the Muslim world by 
“harnessing the soft power of science in the 
service of diplomacy.” The NASA initiative 
fits in perfectly with Zewail’s vision.

In another article for The Examiner, Byron 
York explains that although members 
of Congress were shocked by Bolden’s 
comments, they were more disturbed 
by hearing about NASA’s objectives on 
Al-Jazeera before they were personally 
informed on the matter. York alleges 
that Bolden briefed both Representative 
Pete Olson, the ranking Republican 
on the House Subcommittee on Space 
and Aeronautics, and Representative 
Gabrielle Giffords, Democratic chair of 
the subcommittee, on the president’s 
new space policies  several days after 
the Al-Jazeera interview was released.

York posits that Bolden may find some 
strong resistance among members 
of the American public as well as 
Congressional officials. While major 
broadcasting networks and news outlets 
have not reported on the issue, Olson 
speculated that Americans will react 
negatively once learning about the plan. 
Julie Millican for Media Matters in 
America believes that the right-wing 
media is over-reacting solely because 
of the mention of the word “Muslims.”

NASA has also recently announced that 
Arab students from the United Arab 
Emirates would be joining its internship 
program, reports Gulf Times. As part of an 
agreement between NASA and the non-
profit Arab Youth Venture Foundation, up 
to a dozen UAE students will be selected 
each year to participate in projects with 
the space shuttle, space station, solar 
system exploration and aeronautical 

NASA’s Outreach to Muslims
Grounded			   1

CNN Fires Journalist over Twitter	 2

Ground Zero Tolerance	  	 3

France Bans the Burqa		  4

BBG’s New Leadership Brings
New Opportunities		  5

Al Qaeda’s English Magazine:
Authentic or Fraud?		  6

Rotana GoesYahoo! 		  6

Middle East Peace Negotiations:
A Light at the End of the Tunnel?	 7

No Justice for the Media		  8

Al-Waleed and Murdoch 
Take on the Middle East		  9

References			   11

Layalina Productions Inc.,1250 24th Street NW, Suite 300 Washington, DC 20037 Vol. VI No. 14 July 2-July 15, 2010

In this issue:



2

research missions. Three UAE students 
were inducted into the program 
shortly after the statements by NASA 
Administrator Bolden aired on Al-Jazeera.

It appears that Bolden had to backtrack 
on his comments, points out Emma 
Willicot at Techeye. NASA assistant 
administrator for public affairs Bob 
Jacobs explained, “Administrator Bolden 
understands that NASA’s core mission 
is exploration, both in space and in 
scientific endeavors here at home.”

Furthermore, the White House also 
later denied having tasked Bolden with 
reaching out to Muslims, notes the 
Associated Press.  During a briefing, 
White House Press Secretary Robert 
Gibbs denied that such activities had 
been assigned to Bolden and declared 
that administration officials had since 
talked to NASA to clarify matters. Gibbs 
added that Bolden probably misspoke.

Despite his sterling credentials as a 
former astronaut and military man, 
Bolden “has been a bit of a headache 
for the White House,” says Ed O’Keefe 
at The Washington Post. Rumors are 
circulating that he was appointed 
only after Sen. Bill Nelson (D-Fla), 
Bolden’s former space shuttle crewmate, 
nominated him before President Obama 
appointed Bolden to his position. 

CNN Fires 
Journalist over 
Twitter

The American news network CNN 

fired its senior editor for Middle 
Eastern Affairs, Octavia Nasr, following 
a message she posted on her personal 
Twitter account, in which she expressed 
her respect for the Shiite cleric the 
Grand Ayatollah Mohammed Hussein 
Fadlallah, who had died a few days 
before, reports The New York Times. 
CNN officials declared that the twenty-
year news veteran’s comments reflected 
an “error of judgment” on her part.

On her Twitter account, Nasr wrote that 
she was “sad to hear of the passing of 
Sayyed Mohammed Hussein Fadlallah … 
One of Hezbollah’s giants I respect a lot.” 
The New York Times describes Fadlallah’s 
writing as an inspiration to the Dawa 
party of Iraq and portrays him as a man 
who routinely denounced Israel and the 
United States, while allegedly supporting 
suicide bombings against Israeli civilians.

The day following her initial post, Mrs. 
Nasr clarified that she admired Fadlallah’s 
view on women’s rights and his stand 
against honor killing and abuse, although 
she did not agree with his other political 
views. However, the argument failed 
to redeem her in the eyes of CNN’s 
officials, (who employed former AIPAC 
official Wolf Blitzer as its primary 
news anchor for the last 15 years) and 
ultimately went forward with firing her.

Parisa Khosravi, the senior vice president 
for CNN International Newsgathering, 
declared in a memorandum, “At 
this point, we believe that her 
credibility in her position as senior 
editor for Middle Eastern affairs has 
been compromised going forward.”

Reportedly, Israeli supporters alerted 
the news channel of Nasr’s post, 
remarks Roy Greenslade for The 
Guardian. In a blog posting Nasr wrote, 
“Reaction to my tweet was immediate, 
overwhelming and provides a good 
lesson on why 140 characters should not 
be used to comment on controversial 
or sensitive issues, especially those 
dealing with the Middle East.”

Nasr’s dismissal sparked controversy 
worldwide, generating a large online 
campaign started by her supporters across 
the Middle East and the US, reports 
France 24. The US site “The Next Web,” 
which specializes in new media trends, 
found it “strange” that a “simple message” 
would be taken so “out of context.” Jillian 

C. York, a writer and researcher at Harvard 
University’s Berkman Center for Internet 
& Society, described CNN’s decision 
as a “disgrace to the American media.”

York criticized what she considered 
“double standards” on freedom of 
expression. Samih Touqan, founder of 
the famous Arabic portal Maktoob, 
Mohamad Takriti, CEO of iHorizons (the 
company developing most of Al-Jazeera’s 
online portal) and several other Arab 
media moguls, echoed York’s sentiment. 
W The media figures denounced what 
they perceived to be an “unacceptable 
infringement of freedom of expression.”

Arab Americans also saw her dismissal 
as characteristic of the double standards 
they perceive in the  American media‘s 
Middle East coverage, according to 
Sify. “This is unbelievable what is 
happening in the United States of 
America,” said Osama Siblani, publisher 
of the Arab American News, before 
adding, “You can say anything you 
want - except when it comes to Israel.” 

Marc Lynch, an associate professor of 
political science and international affairs 
at George Washington University and 
a blogger on Foreign Policy’s website, 
tweeted, “I’d threaten to stop watching 
CNN if I ever watched CNN, but sadly 
CNN’s programming put an end to 
that long ago.” His colleague at Foreign 
Policy, Harvard professor Stephen Walt, 
described CNN’s decision as “spineless.”

However, conservatives such as 
Newsbusters’ publisher Brent 
Bozell deemed CNN’s actions 
a “step in the right direction.”

Hezbollah also denounced the CNN 
senior editor’s firing, likening the 
network’s decision to “intellectual 
terrorism,” reports Hurriyet. Renay 

“NASA’s purpose 
is not to inspire 
Muslims or any 
other cultural 
entity” 
Michael Griffin, former 
NASA administrator

“You can say 
anything you want 
- except when it 
comes to Israel” 
Osama Siblani, publisher of 
The Arab American News



3

San Miguel with Tech News World 
explains that Nasr’s 140-word Twitter 
post was taken out of context.  San 
Miguel criticizes CNN’s decision, 
which he perceives was too harsh and 
too quick. CNN’s hasty decision could 
further jeopardize the channel’s future.

San Miguel argues, “CNN in its current 
weakened state can ill afford to lose 
another experienced, valuable journalist 
who can speak Arabic and help guide 
American viewers through the culture 
and politics of a vital part of the world.”   
He further warns about the importance 
and impact of new media and how 
they can end the distinguished careers 
of “old-media newsies” in an instant 

This incident is reminiscent of Helen 
Thomas’ resignation earlier this year, 
in which she ended her 60 year career, 
due to disparaging comments about 
Israelis, remarks Glenn Greenwald at 
Salon. Likewise The Washington Post 
recently accepted the “resignation” of 
Dave Weigel because of scornful remarks 
concerning right-wing figures such as 
Matt Drudge and Rush Limbaugh. 

Greenwald writes that “what each of 
these firing offenses have in common 
is that they angered and offended the 
Neoconservative Right.  Isn’t that a 
strange dynamic for the supposedly 
Liberal Media:  the only viewpoint-
based firings of journalists are 
ones where the journalist breaches 
neoconservative orthodoxy?” Greenwald 
also denounces the bias that he perceives 
in news reports on the Middle East.

Greenwald cites the example of Chas 
Freedman. Despite an accomplished 
record of public service, Freedman was 
barred from a government position due to 
an intense AIPAC-led campaign against 
him.  Juan Cole’s alleged anti-Israel 
comments denied him a tenure at Yale 
and Noamn Fiekelstein who “suffered the 
same fate.” Greenwald then states that 
Nasr’s case is an illustration of American 
discourse “is completely distorted and 
dumbed-down by the same stunted, 
cartoonish neo-con orthodoxies that 
have also destroyed our foreign policy.”

Fadlallah, known for being one of the 
key founders of Hezbollah, consistently 
denied being the militant group’s spiritual 
father and never acknowledged any 
involvement in the bombings, although 

never denounced them. Greenwald 
points that many US allies, such as 
Iraqi Prime Minister Nouri Al-Maliki or 
Lebanese Prime Minister Saad Hariri, 
also praised Fadlallah upon his death. 

Additionally, Greenwald remarks that 
the firing of Mrs. Nasr illustrates 
American media’s failure to comprehend 
the complexity of the Middle East 
and figures like Fadlallah, while 
simultaneously promoting a pro-Israel 
agenda under a guise of “objectivity.”

Ground Zero 
Tolerance

A group of Muslim Americans seeking 
to build a community center named 
The Cordoba House in Manhattan 
next to the 9/11 site, known as Ground 
Zero, faces strong protests from several 
groups in the New York city area 
opposed to the construction of what 
they misleadingly call the “Ground-
Zero Mosque,” reports Alex Pareene 
of Salon. “Through misinformation 
and shameless fear-mongering,” he 
alleges, protectors managed to rally 
36 percent of Manhattan inhabitants 
to support their cause. The poll did 
not report how Muslims as a religious 
group felt about the community center.

Pareene denounces some of the attacks 
and implications that have been made 
against the Cordoba House, such as 
the allegation by GOP gubernatorial 
candidate Rick Lazio, who implied 
that the provenance of center’s funds 
is unclear, thus raising suspicions of 
terrorist ties. The Cordoba House is 
a joint effort between the American 
Society for Muslim Advancement and 
The Cordoba Initiative, which states 
that its mission is to improve relations 
between Muslims and the West.

Ironically, Pareene remarks that 
televangelist Bill Keller proposed 
“a solution” to assuage an alleged 
fear of growing radicalization: a one 
million dollar “Christian center in 
lower Manhattan in response to the 
Cordoba Initiative’s plans for a 13-story 
mosque and community center there.”

“If they can put a mosque near Ground 

Zero, we should be able to put a Christian 
center near Ground Zero and give people 
a choice,” Keller said in a phone interview. 
He stated that the Islamic center was “a 
spit in the face of the people of New York.”

Pareene dismisses this idea, pointing 
out that there is already a church near 
the Ground Zero site. He additionally 
questioned Keller’s motives and past, as the 
televangelist spent some time behind bars.

Bill Keller described his moment of 
revelation that led him to plan his own 
9/11 Christian Center near Ground Zero 
to Charisma Magazine. “I was in prayer 
and God said, ‘Listen, if the Muslims can 
build a temple to their false god at Ground 
Zero, why can’t there be a place dedicated 
to the true God of the Bible on that same 
area?’” said Keller, whose website claims 
2.4 million subscribers. , “Rather than 
a [protest] event we’re going to have 
an ongoing work of God right there 
because the Bible says you combat the 
darkness with the light,” he continued. 

Feisal Abdul Rauf, an imam based in 
New York and Chairman of the Cordoba 
Initiative, explained that the principal aim 
of the center is to prevent radicalization 
and the recurrence of events like 9/11. 
He added that The Cordoba House will 
include a public memorial to the nearly 
3,000 victims of the terrorist attack. 

“My colleagues and I are the anti-
terrorists,” Rauf wrote in a New York 
Daily News op-ed. “We are the people 
who want to embolden the vast majority 
of Muslims who hate terrorism to stand 
up to the radical rhetoric. Our purpose 
is to interweave America’s Muslim 
population into the mainstream society. 

“Our purpose is 
to interweave 
America’s Muslim 
population into the 
mainstream society” 
Feisal Abdul Rauf, Chairman 
of the Cordoba Initiative



4

Yet many remain opposed to the project 
and the building of the center, with 
various groups attempting to confer 
landmark status on a century-old 
building at the proposed site. New York’s 
Landmarks Preservation Commission 
held a hearing to debate the issue, reveals 
Charisma, but the final decision won’t 
be announced until later this summer. 

Some critics of the project have 
expressed their disagreement with 
the building of The Cordoba House, 
claiming that “building a mosque so 
near Ground Zero would be viewed as 
a victory for Muslim terrorists.” Many 
interpret the project as an attempt to 
impose political Islam in New York.

“The situation in New York is really 
insulting,” said James Lafferty, head of 
the Virginia Anti-Shariah Task Force. 
Last month, he led a protest against the 
building of The Cordoba House. “All of the 
people who were involved in the cowardly 
attacks on the World Trade Center were 
from radical Islam ... and they are now 
establishing a mosque ... in the shadow 
of the World Trade Center,” he stated.

James Lafferty, head of the Virginia 
Anti-Shariah Task Force who led a 
protest last month against the building 
of Cordoba House, whose wife Andrea 
Lafferty is executive director of the 
Traditional Values Coalition, said that 
the Islamic center is part of an effort 
to establish Shariah law in the US. 
“Building a mosque near Ground Zero 
is like building a memorial to Hitler 
at Auschwitz,” was one of the phrases 
on a protester’s sign, reports Aline 
Reynolds at The Downtown Express. A 
group of men with Vietnam veteran hats 
carried a banner that read: “All I need 
to know about Islam, I learned on 9/11.”

The debate was also taken on TV 
where CBS and NBC have refused 
to air a controversial advert funded 
by the National Republican Trust, a 
conservative group not affiliated to the 
Republican Party, condemning plans 
to build The Cordoba House, reports 
the BBC. The video entitled “Kill 
the Ground Zero Mosque,” describes 
the center as a “monstrosity” that 
will invite further attacks on the US.

The video has been relatively popular 
on YouTube, receiving over 100 000 
pages, but as to date of publication, it is 

unclear if other networks in the US will 
broadcast it. In emails obtained by the 
news website Politico, NBC Universal 
advertising standards manager Jennifer 
Riley wrote that because it did not make 
a distinction between terror groups 
and the religious organization behind 
the mosque, “the ad is not acceptable 
under our guidelines for broadcast”.

The advert displays “dramatic images” 
of the 9/11 attacks and “images of 
rejoicing Islamic militants set to 
a soundtrack of Muslim prayer.”

Alex Parenee of Salon expressed his 
concern that the behavior displayed by 
Keller and his supporters may convey 
the idea that America has become an 
anti-Muslim nation. Reynolds concurs 
and concludes that Muslim Americans 
feel demonized and that as far as they 
are concerned “the damage is done.”

France Bans the 
Burqa

On July 13, the French Parliament voted 
to ban the Burqa in public spaces by 
an overwhelming majority - 335 votes 
against 1 - reports French magazine 
Le Figaro.  The ban passed with broad 
support from right-wing parties and 
some left-wing politicians. Though the 
Socialist Party, French communists and 
the Green Party abstained from voting, 
party members have expressed their 
opposition to the veil and the burqa. 

The bill will be officially presented 
to the Senate in September, but is 
widely expected to become law despite 
concerns expressed by French Muslims 
who fear stigmatization. One of the 
arguments supporting the ban states that 
“hiding your face from your neighbors 
is a violation of French values,” reports 
Angela Doland for The Washington Post.

According to Doland, France’s Justice 
Minister Michele Alliot-Marie’s speech 
at the National Assembly marked the 
start of parliamentary debate on the 
bill. Many law scholars argue that such 
a law would violate the constitution.

The government has used various 
strategies to sell the proposal, slating it 

as a way to promote equality between 
the sexes, to protect oppressed women 
or to ensure security in public places. The 
planned law would be a turning point 
for Islam in a country with the largest 
Muslim population in Western Europe.

France is determined to protect the 
country’s deeply rooted secular values 
and its conservative government is 
encouraging a moderate, state-sanctioned 
Islam that respects the secular state. Last 
week Prime Minister Francois Fillon 
inaugurated a mosque in the Paris suburbs. 

The legislation would forbid face-
covering Muslim veils such as the niqab 
or burqa in all public places in France, 
including the street. Revoking the law 
will result in fines of euro150 (185 US 
dollars) or citizenship classes for women 
who disobey the law. In some cases, 
women will receive both the fine and 
the requirement to attend the classes.

Parts of the bill specifically targets 
husbands and fathers, in the eventuality 
that they would impose such veils on female 
family members. “Anyone convicted 
of forcing a woman to wear such a veil 
risks a year of prison and a euro30,000 
fine - with both  penalties doubled if 
the victim is a minor,” remarks Doland. 

France “does not accept attacks on 
human dignity,” Alliot-Marie said. “It 
does not tolerate the abuse of vulnerable 

“[The burqa is] 
a symbol of far-
reaching Islamism 
and a totalitarian 
poitical identity 
that’s against 
equality between 
the sexes and 
advocates violence.” 
Mattias Karlsson, media 
spokesman of the Sweden 
Democrats



5

people.” Far from being an isolated 
case in Europe, authorities in several 
neighboring countries have been debating 
similar bans.  In May, Belgium was the 
first country to enact a ban on the face-
covering veil, although it is still pending 
ratification by the upper-chamber 

“We are in favor of a ban for full-covering 
veils,” media spokesperson for the 
Sweden Democrats Mattias Karlsson 
said, reports Alexandra Sandels for The 
LA Times. “It’s a symbol of far-reaching 
Islamism and a totalitarian political 
ideology that’s against equality between 
the sexes and advocates violence. 
It’s like putting the responsibility 
of men’s instincts on the women.”

Said Aalla, president of a mosque in 
the eastern city of Strasbourg, does 
not entirely disagree with the enacting 
of the ban, but is rather concerned, 
like many French Muslims, about the 
way police will enforce it. “Is this a 
law that is going to be implemented 
in a serene way, so as not to stigmatize 
the Muslim population?” he asked. 

Observers say the burqa ban is in fact 
a virtual issue, a way to raise Islam in a 
secular society where religious identity 
is not a public subject, remarks Robert 
Marquand for The Christian Science 
Monitor. The burqa debate allows for 
talk of French culture, the future of 
Europe, growing minorities, the rights 
of the individual, security, feminism, and 
citizenship – all with an Islamic subtext.

 “Seventy percent of the talk about 
‘national identity’ in France is aimed 
at Islam,” says Kouyate Madony, the 
Malian proprietor of a dress shop 
halfway between the two mosques 
in Barbesse. “It’s election politics.”

Locals expressed different opinions. Two 
non-Muslim Parisians at a cafe that serves 
alcohol commented that they loved the 
area of Goutte d’Or in Paris, adding that 
it has always been a place of immigrants. 
But the police and community leaders 
remark that the core of the problem in 
this area is not Islam; it is drug dealing. 

The city is joining with Muslims here to 
replace the El-Fath Mosque with a $25 
million community center open to non-
Muslims that will include a larger mosque. 
Muslims will contribute $5 million. The 
project is a direct response to a public 

demand in order to keep streets open on 
Fridays. Officials at El-Fath support the 
burqa ban and take a pro-French state, 
pro-security stand on most matters.

However, among believers, there is 
concern over a growing “anti-Islam” 
sentiment. Marquand explains that 
Moham-mad, on his way to pray at El-
Fath, fears that there could be some 
opposition to the center. “Whether we 
pray in a mosque, in a basement, or on the 
street doesn’t matter. It is the presence 
of Muslims they find objectionable.”

BBG’s New 
Leadership Brings 
New Opportunities

The Senate recently confirmed the 
new and bipartisan Broadcasting 
Board of Governors after seven month 
of political bickering, reports Kim 
Andrew Elliott for The New York 
Times. Former CNN Chairman Walter 
Isaacson will now head the Board and 
administer American media projects 
such as the Voice of America, Radio Free 
Europe, Al-Hurra TV and TV Marti.

Al Kamen for The Washington Post 
heralded the Obama administration’s 
efforts for filling 76.8 percent of the 526 
high-level federal jobs, among which were 
the recently confirmed BBG members.

According to Radio Info, the BBG had 
been without a full Board since 2004. 
Foreign Relations Committee Chairman 
John Kerry was largely responsible for the 
confirmation.  Kerry spearheaded efforts 
to reach a compromise with Oklahoma 
Republican Senator Tom Coburn, who 
was holding his vote on the approval 
of nominees, reports the news site. 

Coburn vividly criticized the BBG, 
disparaging the agency as a waste of 
money. He argued that broadcasting in 
foreign countries should not be a priority 
in the American government’s agenda. 
In order to secure Coburn’s vote, Sen. 
Kerry pledged additional governmental 
monitoring on the BBG’s activities and 
provided the Oklahoma senator with the 
position as a “guest of the committee.”

Nonetheless, Elliott for The New York 
Times remarks that the BBG faces 
numerous challenges, including a fierce 
competition with other international 
media outlets such as the British 
Broadcasting Corporation’s World Service. 
Elliott blames the bureaucracy,lack of 
coordination and organization, noting 
that the situation may worsen after the 
White House directed  federal agencies 
to develop plans trimming at least 5 
percent of their spending in June 2010. 

Elliott remarks that the budgetary cut 
may be a salutary move for the BBG, 
which has an annual budget of $757 
million, but fails to channel the funds 
efficiently and blames the duplication of 
efforts in broadcast. He notes, “Instead 
of having one entity that produces all 
broadcasts, American international 
broadcasting is a collection of often 
redundant agencies working under the 
banner of the Board of Governors.”

Elliott believes that the new board will 
have an opportunity to remedy to the 
situation by proposing “to Congress and 
the Obama administration a merger of the 
separate broadcasting entities into one 
corporation under the board’s supervision, 
similar to the BBC World Service.”

A good tip for the BBG’s new leaders for 
managing their personnel would probably 
be Senator Kaufman’s advice to Tom 
Fox for The Federal Coach: “Your word 
is your bond”. Senator Kaufman, former 
member of the BBG, asserts a federal 
leader must be trust-worthy, always 
check the facts and remain transparent. 

Kaufman exalts federal agents as 
“superstars” and honors them for 
being willing to “make a difference”. 
He decries people who blacken federal 
employees and quotes John Gardner’s 
book “Excellence”, arguing that “a 
society that values its philosophers and 
doesn’t value its plumbers - because 
philosophy’s uplifting and plumbing 
isn’t - will be a society where neither 
its ideas nor its pipes will hold water.”



6

Al-Qaeda’s 
English Magazine: 
Authentic or Fraud?

What appears to be the first-ever 
English language propaganda magazine 
published by Al-Qaeda surfaced on 
radical Islamist websites last week, 
reports Hindustan Times. The 
magazine, named Inspire, bears the 
emblem of Al-Qaeda in the Arabian 
Peninsula (AQAP), based in Yemen.  

Due to a corrupting Trojan virus, only 
3 of the 67 pages of the magazine are 
viewable, continues Hindustan Times. 
This technological mishap, as well as the 
English is described by The New York 
Times as “crude and clunky, almost to the 
point of being laughable.”These elements 
generated a general sense of disagreement 
regarding the document’s authenticity. 

Hindustan Times argues that such 
language reflects either a poor grasp of 
English or an uncharacteristic self-parody 
by the proclaimed Al-Qaeda authors. 
Furthermore, the news agency remarks 
that Al-Qaeda leaders Osama bin Laden 
and Ayman Al-Zawahiri make few public 
statements, yet when they do, they speak 
directly to the media rather than through 
intermediaries, further raising suspicions

Technology experts cited in The Atlantic 
point out that Al-Qaeda and its affiliate 
branch in Yemen AQAP have successfully 
used PDFs and new media forums to 
disseminate the organizations’ message 
in the past. Therefore, Inspire’s basic 
technological deficiencies make little 
sense. Such factors led The Atlantic to 
the conclusion that “the most likely 
culprit could simply be mischievous, 
if knowledgeable pranksters in the US 
who wanted to disseminate a Trojan virus 
among jihadi forum visitors.”	
	
Nevertheless, others seem convinced of 
the magazine’s authenticity, as the Herald 
Sun reports.  “The magazine, according 
to intelligence sources, is seen as a direct 
step toward the recruitment of Americans 
and an effort to further penetrate the US 
market.”  Representative Pete Hoekstra, 
top Republican on the House Intelligence 
Committee, echoed this sentiment. He 
stated, “This is an unfortunately well 

done magazine that is proof positive 
that Al-Qaeda and its affiliates have 
launched a direct appeal for Americans to 
launch small-scale attacks here at home.”

Likewise, AFP described the magazine as 
one that “appears to have been designed 
with care”, parts of which “have a friendly, 
if extremist, scouting manual feel.”

Although only 3 of 67 pages are available, 
many of the articles’ humorous titles, 
such as “How to make a bomb in the 
kitchen of your mom,” fuels further 
skepticism and confusion, reports Peter 
Grier for The Christian Science Monitor. 
Grier continues by describing the 
magazine as “a glossy online product that 
might be described as a mix of “Jihadists 
Illustrated” and “Popular Jihad Science.”, 
commenting that such titles seem better 
suited for a satirical publication like 
The Onion. However, he also notes 
that an English-language publication 
does fit well in Al-Qaeda’s evolving 
outreach strategy and such a publication 
had been announced by AQAP, as 
originally reported by The Atlantic Post. 

Al-Qaeda members, whose work is listed 
as featured in the publication include 
Osama bin Laden, Ayman Al-Zawahiri, 
and others referring to themselves as 
“AQ Chef” and “Terrorist,” reports Erik 
Stakelbeck for CBN.  Stakelbeck adds that 
the magazine appears to be the brainchild 
of Al-Qaeda cleric Anwar Al-Awlaki, an 
American born jihadist linked to several 
recent terrorist plots in the United 
States and whose superior command of 
English has led some to argue that his 

influence now surpasses even bin Laden’s. 

Elsewhere in America’s ‘War on Terror’, 
Ken Guide described this past week 
as relatively good for the Obama 
administration in his article at The 
Huffington Post. New information 
was revealed in the case of Najibullah 
Zazi, who has pled guilty to allegations 
of helping plan the New York subway-
bombing attempt, and Osama bin 
Laden’s chef has pled guilty to charges 
of material support for terrorism and 
conspiracy at Guantanamo, marking 
the Obama administration’s first 
conviction in military commission. 

Pointing out that the aforementioned 
chef has offered no beneficial military 
intelligence and that his conviction 
follows a string of convictions against 
lower-level operatives, Guide satirically 
concludes, “so now that the Bush-Obama 
military commissions have convicted 
Osama bin Laden’s driver and his baker, 
I am sure his candlestick maker is next.” 

Rotana GoesYahoo!

American Internet provider Yahoo! 
signed a distribution agreement with 
Arab media conglomerate Rotana, 
reports Adam Gonn for The Media 
Line. Gonn describes the partnership 
as “one of the largest-ever cooperation 
agreements between US and Arab 
communication providers.” Arabic-
speaking audiences will gain access to 
Rotana’s music, film, television and radio 
programming through Yahoo! Middle 
East’s new Video Network Channel.
	
Rotana is the largest Arabic music 
producer and a major distributor of Arabic-
language films, having produced over 
1500 titles, reports Ben Flanagan for The 
National. In addition, Rotana owns radio 
stations, a digital media group and major 
free-to-air television channels including 
LBC Sat, Cinema, Khalijia and Mousica. 

These and other satellite channels 
currently occupy 20 percent of the 
television market in two key MENA 
countries, Saudi Arabia and Egypt. 
The Rotana Group hopes that this 
figure can rise to 30 percent following 
a deal with Disney reached at the end 
of 2009, Gonn reports. Despite strict 

“A glossy online 
product tha tmight 
be described as a 
mix of “Jihadists 
Illustrated” and 
“Popular Jihad 
Science”.” 
Peter Grier of The Christian 
Science Monitor



7

standards in the religiously conservative 
Saudi Arabia, it is largely believed that 
the political influence of Rotana’s 
owner, Prince Waleed bin Talal (worth 
an estimated 19 billion dollars and the 
16th richest man in the world according 
to Forbes), has given the organization 
relative freedom in its programming 
and helped to broaden its popularity. 

Yousef H. Mugharbil, President of Digital 
Media at Rotana, believes that the Yahoo! 
deal will expand future opportunities 
for the company, continues Gonn. In 
a statement regarding the agreement, 
Mugharbil explained that “as the region’s 
largest entertainment company for 
quality Arabic content we are always 
looking to sustain a healthy growth in 
our audience numbers” and furthermore 
that “Yahoo!’s entertainment network 
is the ideal platform to utilize for 
the ever-growing Arab online world.”

Yahoo! is similarly optimistic about the 
benefits of the agreement, reports Khaleej 
Times. “This is an exciting and important 
development for Yahoo Middle East as 
we continue to strengthen and support 
Arabic content on the Internet and 
introduce more innovative and locally 
relevant content and products for our 
consumers in a highly engaging platform”, 
stated Ahmend Nassef, vice-president and 
managing director of Yahoo Middle East. 

The Rotana deal marks Yahoo!’s second 
deal with Arab media, reports Gonn. 
Last year, Yahoo! purchased Maktoob.
com, the Arab world’s largest online 

portal. Mr. Nassef explained that this 
most recent deal with Rotana “is part of 
a bigger effort to increase the quality and 
quantity of relevant content. We want to 
partner with content owners at all levels,” 
Flanagan reports. Yahoo! is also currently 
in negotiations with the Abu Dhabi 
Media Company (ADMC) for secondary 
rights to stream English Premier League 
football matches over the website.

For the moment, Rotana content will 
be free to consumers on Yahoo!, with 
revenue made from advertising on the 
site, yet the two corporations have not 
ruled out developing a premium, pay-to-
view feature in the future, notes Flanagan. 

Middle East Peace 
Negotiation: A 
Light at the End of 
the Tunnel?
Following the recent “tectonic shift in 
American-Israeli relations,” the Israeli 
Prime Minister Benjamin Netanyahu 
visited President Barack Obama 
earlier this month in an attempt to 
amend the tarnished relationship 
and debunk criticism, writes Nadia 
Hijab for The Hill’s Congress Blog. 

The Israeli decision to expand Jewish 
settlements in the occupied East 
Jerusalem area, and the latest Gaza flotilla 
attack have generated international 
disapproval of Israel’s strategy and 
sparked concern over the declining 
relationship between the two nations. 

While the Obama administration’s 
reaction to these issues was perceived 
by some as apathetic towards the 
Jewish State, leaving them unaddressed 
would have diminished the President’s 
credibility in the Muslim world.

According to the Martin Indyk of 
The Brookings Institute, Netanyahu’s 
meeting with Obama was bound to 
succeed as the president finds himself 
in need to “calm Jewish voters offended 
by his previous backhanded treatment 
of America’s Israeli ally,” in the run-up 
to the US Senate elections in November. 

On the other hand, the success of the 
meeting would offer Netanyahu a chance 

to steer the situation back in Israel’s 
favor. The Israeli Prime Minister is aware 
of the importance of maintaining a good 
standing in American public opinion 
for the sake of his country, should 
a two-state solution emerge, writes 
Ray Hanania at The Jerusalem Post.  

While Hanania condemns Israel’s latest 
blunders, he also attributes the failure 
of the peace talks to the ineffectiveness 
and indecisiveness of the Palestinian 
government, which he describes as driven 
by irrational conduct and blinded rage.

Stressing the weight the US holds in the 
Middle East peacemaking equation as 
a financial and military force, Hanania 
suggests that President Abbas “should 
recognize that the battle is not in the Gaza 
Strip but in the mind-set of the American 
public, where the future of Palestine, 
two states and Middle East peace will be 
decided.” He encouraged the Palestinian 
president to engage the American public 
directly, especially at a time when he 
has a “friend at the White House.”

Engaging the American public seemed 
to be a priority on the Palestinian 
President’s agenda when he visited 
President Obama on June 9th, in 
advance of Netanyahu’s visit. “The most 
important aspect of the Palestinian 
visit was the striking demonstration 
of Palestinian forthcomingness 
on peace, especially from Abbas 
personally,” writes Hussein Ibish for 
The American Task Force on Palestine. 

While Abbas’s visit coincided with 
the devastating flotilla attack, the 
president firmly pointed out that while 
the Palestine Liberation Organization 
(PLO) denounced Israel’s offensive 
actions, refusing to continue the 
diplomacy talks would pointlessly 
damage the Palestinian national interests.

Presenting themselves as a real 
diplomatic and political partner in 
peace to the US administration, the 
Palestinians demonstrated a constructive 
position in relation to direct peace talks 
with Israel. They agreed to resume direct 
negotiations once the US establishes 
a more “diplomatic and political 
groundwork” for the proximity talks 
with the Israeli government regarding 
basic borders and security issues.
In another successful public diplomacy 
attempts during the visit, President 

“Yahoo!’s 
entertainment 
network is the 
ideal platform 
to utilize for the 
ever-growing Arab 
online world.” 
Yousef H. Mugharbil, 
President of Digital Media at 
Rotana



8

Abbas had an unprecedented dinner 
with 30 key Jewish American leaders, 
answering questions and reflecting 
on Jewish and Palestinian historic 
ties. Abbas also attended to questions 
at a discussion at The Brookings 
Institute, moderated by Martin 
Indyk, the Brookings’ Vice President.

Indyk notes in an article for The 
Washington Post that Abbas’s outreach 
to the Obama administration and 
Netanyahu’s halt on housing in the 
West bank have helped “create the 
most conducive environment for 
peace negotiations since the outbreak 
of the second intifada in 2000.”

While the Arab League has formerly 
endorsed proximity talks with Israel, 
Indyk warns that both parties have less 
than four months to make progress 
on borders and security issues and to 
begin direct negotiations. Otherwise, 
Netanyahu will come under heavy pressure 
to unfreeze settlement activity, and the 
Arab League mandate will be withdrawn.

As the international community is 
busy at work trying to make these talks 
possible, Caroline Glick at The Jerusalem 
Post sheds the light on the nature of 
the Palestinian-Israeli conflict from a 
media perspective. She claims that the 
peace process is affected by some media 
ideologies which promote a deeply 
distorted image of the Middle East 
reality and Israel’s alliance with the US.

Aware of the power of media in setting 
the record right, Jennifer Laszlo 
Mizrahi, the founder and president of 
The Israel Project, announced that the 
Washington-based pro-Israeli non-profit 
organization had undergone “a paradigm 
shift” after concluding that current 
peace efforts were not working, writes 
Gary Rosenblatt for The Jewish Week.   

The primary change was the decision 
to reach out more aggressively to the 
thousands of reporters in the Arabic 
language media “to try to level the 
playing field to make peace possible.”

Consequently, the newly appointed 
senior adviser of the organization’s Arabic 
Media Project, Adil Awadh, has been 
reaching out and meetings with Arab 
journalists to encourage them to report 
Israel’s side of the Mideast conflict.
 

While the Iraqi-born Muslim 
acknowledged that his work represents 
“a very dangerous game,” Awadh felt 
“the friction and adversity” during his 
first attempts to engage Arab journalists 
at the United Nations “was beneficial.”  

“They [the Arab media] don’t show 
the dynamic of Israel as a democratic 
society,” said Awadh. “They just want 
to fixate on the image in the Arab mind 
that Israel is a vampire, seeking to 
steal Arab blood and land.” However, 
“demonizing Jews was counterproductive 
to any peace process,” he maintained.

Awadh believes that he was able to 
point out to journalists, as an Arab who 
favors a Palestinian state, that Israel is a 
reality and that the common objective 
should be peace. “The only solution is 
information and education,” he said.  

Regardless of the skepticism surrounding 
their effort of spreading positive 
information about Israel through 
Arab journalists, Mizrahi noted 
that some headway has been made.
   
According to a polling funded by The 
Israel Project in Egypt, Jordan, the West 
Bank and Gaza, findings indicate that it 
is possible to influence perceptions of 
Israel by presenting certain facts, even 
when the Arab world still maintains a 
negative, one-dimensional view of Israel.

“Nearly 60 percent of the Arab public 
say they become ‘more favorable’ 
towards Israel after they learn about 
Israel’s willingness to pursue peace and 
Israel’s acceptance of all religious groups, 
including Muslims,” according to the 
organization, which insists that many 
Arab media outlets are willing to interview 
and quote Israeli officials and experts.

No Justice for the 
Media

Media figures gathered to discuss the 
role of media in Arab society at the 
Arab Media Leaders Forum, reports 
Nabil Abu Shal at Al-Masry Al-Youm.

The second meeting took place at 
Egypt’s Bibliotheca Alexandrina (BA). BA 
Director Ismael Serag Eddin called for the 

Arab world to catch up with societies that 
are taking advantage of technology and 
media development. He pointed out that 
the Arab world is “technology-consuming” 
rather than “knowledge-producing.”

Forum participants also discussed the 
relationship between the state and the 
media. Galal Dwidar, the Secretary 
General for Egypt’s Supreme Council 
of Journalism, maintained that the 
relationship requires mutual respect and 
a guarantee for the media’s freedom of 
expression. The head of the Dar al-Helal 
publishing house suggested legalizing the 
freedom of media access and training 
media workers. Other participants 
suggested forming independent councils 
to manage government media outlets.

At the site of the Arab Media Leaders 
Forum meeting, Egyptian President 
Hosni Mubarak and his son Gamal 
Mubarak spoke out against a blogger’s 
killing, reports Amro Hassan at the 
LA Times Babylon and Beyond blog. 
28-year-old Khaled Saied was allegedly 
beaten to death by two officers in 
Alexandria. After protests in Cairo and 
Alexandria and a rebuke from Amnesty 
International, Mahmoud Salah and Awad 
Ismail Suleiman were charged with illegal 
arrest and using torture and brutality.
 
“Justice must take its course, and 
this applies to the case of the death 
of Egyptian citizen Khaled Saied in 
Alexandria, especially after the prosecutor 
general referred the accused to court,” 
said Mubarak. “The party insists on the 
accountability of any wrongdoer within 
the framework of justice, transparency 
and the rule of the law.” Mubarak’s 

“In the last few 
years there has been 
some confusion 
[over] issues 
of freedom of 
expression.” 
Wadah Khanfar, Director 
General of Al-Jazeera



9

words come as a surprise as the Egyptian 
government has generally repressed 
the press through the emergency law. 

Hala Mustafa, a member of Egypt’s 
National Democratic Party, told Reuters 
that Mubarak’s words represented a 
turning point in the relationship between 
the state and the media. “The statement, 
which is the first of its kind, signals 
that mounting pressure and political 
awareness in Egypt have reached a new 
level capable of pushing the political 
reform process forward,” he commented.

Despite the events of the conference 
and Mubarak’s call for justice, media 
experts are generally pessimistic about 
the state of the media and free expression 
in the Middle East, reports Arabian 
Business. “Unfortunately during the 
last four to five years the opposite [of 
improvement] has happened,” lamented 
Wadah Khanfar, Al-Jazeera’s Director 
General. Post-GWOT, he pointed out, 
“Arab governments started going back and 
coming up with new regulations and laws.”

The Al-Jazeera network has been 
criticized by Arab governments. In fact, 
Bahraini authorities banned the Qatar-
based Arab news channel for “flouting” 
press laws in the Gulf state. Other media 
outlets, reporters and commentators 
have been repressed and imprisoned 
by government officials. According to 
Freedom House’s 2009 media study, 
none of the countries in the Middle East 
ranked as having a “free press.” The report 
additionally concluded that 79 percent 
of the fifteen Middle Eastern countries 
were “not free” in terms of press freedom.

“In the last few years there has been 
confusion [over] issues of freedom of 
expression,” Khanfar continued. “As long 
as our governments are not convinced that 
free media could help in developing society 
and as long as they see us [as] potential 
recruits for their propaganda, and as long as 
there are journalists around who will seek 
grants from governments to act on their 
behalf and to deceive and to dis-inform, 
I think we are going to have a problem,” 
the Al-Jazeera director general concluded.

The case of Tunisian journalist 
Fahem Boukadous has also attracted 
international attention. According to 
Amnesty International, Boukadous was 
found guilty of “belonging to a criminal 
association, taking part in a group 

established to prepare or commit an 
attack against people or property and 
spreading information liable to disrupt 
public order” as a result of his coverage 
of protests against unemployment 
and rising living costs in Gafsa.

The journalist is currently in the hospital, 
suffering from a severe asthmatic 
condition. “In the coming few hours, 
the police might come and take me 
out of the hospital. I am an opinion 
holder and a defender of rights. I am 
not scared of the arrest and the prison. 
What concerns me is my deteriorating 
health,” he told Amnesty International. 

The organization claimed that Boukadous’s 
trial was a travesty. Boukadous was too ill 
to attend his appeal, and his defense lawyer 
was not permitted to make a statement 
to the court. “The defense lawyers were 
hindered at every step, denied the right 
to call and cross-examine witnesses 
and in some cases prevented from even 
addressing the court. The Tunisian courts 
have piled injustice upon injustice,” 
asserted Hassiba Hadj Sahraoui, Deputy 
Director of Amnesty International’s 
Middle East and North Africa Program.

“This is not a battle for freedom, it is a 
battle for his life,” added the journalist’s 
lawyer. Amnesty International and the 
Tunisian journalist’s defense team are 
worried that his imprisonment will have a 
severe impact on his health, especially if he 
does not have good medical care in prison.

“Tuesday’s session before the Gafsa 
Court of Appeals was the judicial 
gloss over an injustice. Tunisians yet 
again received a chilling warning that 
if they speak out or simply report 
independently from the government 
line, they face serious consequences,” 
concluded Hassiba Hadj Sahraoui. 

Al-Waleed and 
Murdoch Take on 
the Middle East

Prince Al-Waleed Bin Talal’s Kingdom 
Holding Company recently announced 
that it will launch an Arabic-language news 
channel in partnership with the Fox News 
Network, reports The Canadian Press. 

According to Ben Flanagan at The 
National, Prince Al-Waleed, through a 
Kingdom Holding press statement, spoke 
of the news channel as an “addition and an 
alternative for viewers” in the Middle East. 
“[It] will focus on development in Saudi 
Arabia and the Arab world on the political, 
economic and social fronts,” he continued.

Al-Waleed’s news channel will be 
competing with Arab-language news 
channels like Al-Jazeera and Al-Arabiya. 
In addition to Arab news channels, the 
Prince’s project will have to contend 
with popular international news channels 
like Rusiya Al-Youm and BBC Arabic.

The news channel will be launched in 
partnership with Fox, a significant part 
of Rupert Murdoch’s media empire. 
Both Murdoch and Prince Al-Waleed Bin 
Talal have holdings in their companies. 
Prince Al-Waleed has a 7 percent stake 
in Murdoch’s News Corp, while News 
Corp recently paid 70 million dollars 
for a 9.09 per cent stake in the Rotana 
Media Group. Previously, Rotana and 
Fox International channels signed a 
four-year agreement with the Walt 
Disney Company in December 2009, 
bringing Disney content to the region.

In another article in The National, 
Ben Flanagan reports that News Corp 
did not confirm the extent of Fox’s 
involvement in the news channel. 
However, Prince Al-Waleed maintained 

“[The new channel] 
will focus on 
development in 
Saudi Arabia and 
theArab world 
on the political, 
economic and social 
fronts.” 
Prince Al-Waleed bin Talal, 
owner of the Rotana Media 
Group



10

that the news channel would follow 
the “business model” of Murdoch’s 
Fox News and Sky News channels.

Flanagan observes that “unanswered 
questions about the ownership and political 
sway of the new channel will also have a 
bearing on its commercial success.” He 
adds that an association with the US Fox 
News Channel, which has the reputation 
of a right-wing bias, “would be unlikely to 
prove popular in [the Middle East] region.”

Some Arab media figures are concerned 
about the news channel’s editorial 
stance. “I’m a little surprised that [the 
association is with] Fox … what will 
be the level of editorial interference? 
That would be my primary concern,” 
questioned Tariq Qureishy, a Dubai-
based independent media consultant.

However, Steven Hall, chief executive of 
CNBC Arabiya, welcomes the addition of 
Arabic-language news channels. “The major 
players have been in the business for some 
time and have established a connection 
with their audiences, but a plurality and 
diversity of voices is a healthy thing and 
should be encouraged,” he maintained.

Another controversial aspect of Prince 
Al-Waleed Bin-Talal’s announcement was 
the person he chose to appoint as chief 
of the news channel, Jamal Khashoggi. 
Khashoggi, former editor-in-chief of 
Saudi Arabia’s Al-Watan, was forced to 
resign after a conflict with the newspaper.

Saudi poet Ibrahim al-Almaee wrote an 
article questioning aspects of Salafism, the 
branch of Islam dictating Saudi Arabia’s 
governance. Although the article was 
published while Khashoggi was abroad, 
the scandal, coupled with the editor’s 
previous clashes with the authorities, led 
to his resignation. Although the former 
editor did not agree with the article 
about Islam, he had previously questioned 
the government’s stance on issues like 
women’s rights and the religious police.

Despite some questions surrounding 
the news channel’s political and 
ideological leanings, Al-Waleed remained 
confident that the news channel 
will have a niche in the Arab world. 
However, he did not announce when 
the network would begin broadcasting.



References
[1]July 5, 2010. “NASA Chief: Next Frontier Better Relations 
With Muslim World.” Fox News: http://www.foxnews.com/
politics/2010/07/05/nasa-chief-frontier-better-relations-
muslims/.
July 12, 2010. “Press briefing by Press Secretary Robert Gibbs, 
7/12/2010.” The White House Press Office: http://www.
whitehouse.gov/the-press-office/press-briefing-press-secretary-
robert-gibbs-7122010.
July 12, 2010. “White House denies NASA remark on Muslim 
Outreach.” Yahoo! News: http://news.yahoo.com/s/ap/20100712/
ap_on_go_pr_wh/us_nasa_muslims_1.
Berger, Judson. July 6, 2010. “Former NASA Director Says 
Muslim Outreach Push ‘Deeply Flawed.’” Fox News: http://
www.foxnews.com/politics/2010/07/06/nasa-official-walks-
claim-muslim-outreach-foremost-mission/.
Millican, Julie. July 6, 2010. “Yet again, an Obama official says 
‘Muslim,’ right-wing media freak-out follows.” Media Matters 
for America: http://mediamatters.org/blog/201007060005.
O’Keefe, Ed. July 12, 2010. “White House: No Muslim 
outreach for NASA.” The Washington Post: Federal Eye:  
http://voices.washingtonpost.com/federal-eye/2010/07/white_
house_no_muslim_outreach.html.
O’Sullivan, Arieh. July 7, 2010. “Nasa reaching out 
to the Muslim world.” Gulf Times: http://www.gulf-
times.com/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_
no=373480&version=1&template_id=46&parent_id=26
Woollacott, Emma. July 8, 2010. “NASA chief backtracks on 
Muslim outreach programme.” Tech Eye: http://www.techeye.
net/science/nasa-chief-backtracks-on-muslim-outreach-
programme.
York, Byron. July 9, 2010. “NASA’s Muslim outreach: Al 
Jazeera told first.” San Fransisco: The Examiner: http://www.
sfexaminer.com/politics/NASA_s-Muslim-outreach_-Al-
Jazeera-told-first-98058674.html#ixzz0tZcXMWpO.
York, Byron. July 6, 2010. “NASA’s new mission: Building ties 
to Muslim world.” San Fransisco: The Examiner: http://www.
sfexaminer.com/politics/NASA_s-new-mission_-Building-ties-
to-Muslim-world-97817909.html.
[2]July 8, 2010. “CNN editor fired over Muslim cleric tweet.” 
France 24: http://www.france24.com/en/20100708-cnn-editor-
fired-over-muslim-cleric-tweet-hezbollah-fadlallah.
July 9, 2010. “Hezbollah denounces CNN’s firing of Mideast 
editor.” Hurriyet Daily News: http://www.hurriyetdailynews.
com/n.php?n=hezbollah-denounces-cnns-firing-of-mideast-
editor-2010-07-09.
July 10, 2010. “Arab Americans protest CNN’s firing of senior 
editor Nasr.” Sify News: http://sify.com/news/arab-americans-
protest-cnn-s-firing-of-senior-editor-nasr-news-international-
khkmEpiejjh.html.
Greenslade, Roy. July 8, 2010. “CNN fires journalist 
for tweeting her praise for Islamic cleric.” The United 
Kingdom: The Guardian: http://www.guardian.co.uk/media/
greenslade/2010/jul/08/cnn-twitter.
Greenwald, Glenn. July 8, 2010. “Octavia Nasr’s firing and what 
The Liberal Media allows.” Salon: http://www.salon.com/news/
opinion/glenn_greenwald/2010/07/08/media.
Nasr, Octavia. July 6, 2010. “Nasr explains controversial tweet 
on Lebanese cleric.” CNN: This Just In: http://news.blogs.
cnn.com/2010/07/06/nasr-explains-controversial-tweet-on-

lebanese-cleric/.
San Miguel, Renay. July 9, 2010. “Social Networking: Lessons 
Learned From a Career Tweeted Away.” Tech News World: 
http://www.technewsworld.com/story/Lessons-Learned-From-
a-Career-Tweeted-Away-70378.html?wlc=1278905057&wlc=1279
050480&wlc=1279122053.
Stelter, Brian. July 7, 2010. “CNN Drops Editor After 
Hezbollah Comments.” The New York Times: Media Decoder: 
http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2010/07/07/cnn-drops-
editor-after-hezbollah-comments/.
[3]Gaines, Adrienne S. July 13, 2010. “Christian Center to 
Open Near Proposed Ground Zero.” Charisma Magazine: 
http://www.charismamag.com/index.php/news/28885-
christian-center-to-open-near-proposed-ground-zero-
mosque#ixzz0tc0crcE7.
Pareene, Alex. July 13, 2010. “With hearings underway, Internet 
pastor plans Christian alternative to ‘Ground Zero Mosque.’” 
Salon: War Room: http://www.salon.com/news/politics/war_
room/2010/07/13/ground_zero_mosque_madness/index.html.
Reynolds, Aline. July 2-8, 2010. “Contrary to popular opinion, 
Muslims and mosques okay in Downtown.” Downtown 
Express: http://www.downtownexpress.com/de_375/
contrarytopopular.html.
[4]July 13, 2010. “Burqa: ban passed by Mps.” Le Figaro: 
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2010/07/13/97001-
20100713FILWWW00486-burqa-interdiction-votee-par-les-
deputes.php.
Doland, Angela. July 6, 2010. “French parliament debates 
ban on burqa-style veils.” The Washington Post: http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/07/06/
AR2010070600811.html.
Marquand, Robert. July 6, 2010. “In land of few burqas, France 
debates a ban.” The Christian Science Monitor: http://www.
csmonitor.com/World/Europe/2010/0706/In-land-of-few-
burqas-France-debates-a-ban.
Sandels, Alexandra. July 13, 2010. “MUSLIM WORLD: 
Sweeping support to ban full Islamic veil in Western Europe 
as France votes on Burka ban, survey shows.” The Los Angeles 
Times: Babylon and Beyond: http://latimesblogs.latimes.com/
babylonbeyond/2010/07/muslim-world-sweeping-support-for-
banning-full-islamic-veil-in-western-europe-report-says.html.
[5]Grier, Peter. July 1, 2010. “Al Qaeda’s new online magazine: 
Is it for real?” The Christian Science Monitor. http://www.
csmonitor.com/USA/2010/0701/Al-Qaeda-s-new-online-
magazine-Is-it-for-real.
Guide, Ken. July 8, 2010. “A Tale of Two Terrorists.” The 
Huffington Post. http://www.huffingtonpost.com/ken-gude/a-
tale-of-two-terrorists_b_639655.html.
Stakelbeck, Erick. July 11, 2010. “Al Qaeda Releases English 
Magazine Online.” CBN News. http://www.cbn.com/cbnnews/
world/2010/July/Al-Qaeda-Releases-English-Magazine-Online/.
July 1, 2010. “Al Qaeda launches English language magazine.” 
CNN. http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/07/01/
al.qaeda.magazine/?fbid=1Vy4EYhLW9M.
July 2, 2010. “Authenticity of Al Qaeda magazine questioned.” 
Hindustan Times. http://www.hindustantimes.com/
News-Feed/americas/Authenticity-of-Al-Qaeda-magazine-
questioned/Article1-566496.aspx.
July 12, 2010. “Al Qaeda finally releases full English magazine 
online.” The Herald Sun. http://www.heraldsun.com.au/news/
breaking-news/al-qaeda-finally-releases-full-english-language-
magazine-online/story-e6frf7jx-1225890524486.



July 13, 2010. “US lawmaker voices concern about Qaeda 
magazine.” AFP. http://www.google.com/hostednews/afp/
article/ALeqM5iHl7VtCktMo5VGf70x2fNyN8i2bQ.
 [6]July 1, 2010. “VOA and its siblings will finally have a full 
Board behind them.” Radio Info: http://www.radio-info.
com/news/voa-and-its-siblings-will-finally-have-a-full-board-
behind-them
July 9, 2010. “Eight Appointed to the Broadcasting Board 
of Governors.” BBG Press Release: http://www.bbg.gov/
pressroom/pressreleases-article.cfm?articleID=467
Elliott, Kim Andrew. July 12, 2010. “Radio Free of 
Bureaucracy.” The New York Times: http://www.nytimes.
com/2010/07/13/opinion/13elliott.html?_r=1&scp=1&sq=kim%20
andrew%20elliott%20radio%20free%20of%20
bureaucracy&st=cse
Fox, Tom. July 6, 2010. “Senator Kaufman: ‘Your word is your 
bond.” The Federal Coach:’http://views.washingtonpost.com/
leadership/fedcoach/2010/07/senator-kaufman-your-word-is-
your-bond.html
Kamen, Al. July 2, 2010. “Obama administration makes 
progress in hiring.” The Washington Post: http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/07/01/
AR2010070106348.html?hpid=politics
 [7]Glick, Caroline B. July 9, 2010. “Column One: Fit for ‘The 
New York Times.’” The Jerusalem Post. http://www.jpost.com/
Opinion/Columnists/Article.aspx?id=180887
Hanania, Ray. July 6, 2010. “What Abbas must do for 
peace.” The Jerusalem Post. http://www.jpost.com/Opinion/
Columnists/Article.aspx?id=180629
Hijab, Nadia. July 2, 2010. “Addressing the settlement question 
is key to Middle East peace.” The Hill. http://thehill.com/
blogs/congress-blog/foreign-policy/106983-addressing-the-
settlement-question-is-key-to-middle-east-peace
Ibish, Hussein. July 6, 2010. “The Palestinians have set the 
stage for Netanyahu’s Washington trip.” The American Task 
Force on Palestine. http://www.americantaskforce.org/daily_
news_article/2010/07/06/1278388800_1
Indyk, Martin S. July 7, 2010. “Nudging Israel Forward.” 
The Brookings Institute. http://www.brookings.edu/
opinions/2010/0707_obama_netanyahu_indyk.aspx
Indyk, Martin. July 2, 2010. “A quiet diplomacy on the 
Mideast peace path.” The Washington Post. http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/07/01/
AR2010070104376.html
Rosenblatt, Gary. July 6, 2010. “Appealing To Arab Media For 
Fair Coverage.” The Jewish Week. http://www.thejewishweek.
com/editorial_opinion/gary_rosenblatt/appealing_arab_media_
fair_coverage
 [8]Flanagan, Ben. July 8, 2010. “Yahoo tunes into Rotana 
for content in Arabic.” The National. http://www.
thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100708/
BUSINESS/707089934/1005
Gonn, Adam. July 11, 2010. “Yahoo! Signs Distribution Deal 
with Largest Arab Media Company.” The Media Line. http://
www.themedialine.org/news/news_detail.asp?NewsID=29358
July 8, 2010. “Rotana, Yahoo! to launch internet video service.” 
Telecompaper. http://www.telecompaper.com/news/article.
aspx?cid=744498
July 10, 2010. “Rotana, Yahoo! join forces to launch internet 
video service.” Khaleej Times. 
[9]July 7, 2010. “Hospitalized Tunisian journalist facing 
incarceration.” Amnesty International USA: http://www.

amnestyusa.org/document.php?id=ENGNAU2010070717498&
lang=e.
Abu Shal, Nabil. July 4, 2010. “Alex conference calls for 
more media freedoms.” Al-Masry Al-Youm: http://www.
almasryalyoum.com/en/news/alex-conference-calls-more-
media-freedoms.
Ferris-Lay, Claire. July 4, 2010. “No progress on press 
freedom – Al Jazeera chief.” Arabian Business: http://www.
arabianbusiness.com/591970-no-progress-on-mideast-press-
freedom---al-jazeera-chief#continueArticle.
Hassan, Amro. July 7, 2010. “EGYPT: President Mubarak’s son 
talks about alleged torture death of blogger.” The Los Angeles 
Times: Babylon and Beyond: http://latimesblogs.latimes.com/
babylonbeyond/2010/07/egypt-president-mubaraks-son-talks-
about-alleged-torture-death-of-blogger.html.
 [10]July 6, 2010. “Saudi prince to launch new TV news 
network in partnership with Fox.” The Associated Press (CP): 
http://www.google.com/hostednews/canadianpress/article/
ALeqM5i45gKZ2B58YAPD8_cNr6EGWKzjtQ.
Flanagan, Ben. July 6, 2010. “Prince opens channel with 
Fox.” United Arab Emirates: The National: http://www.
thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100706/
BUSINESS/707069910/1005.
Flanagan, Ben. July 10, 2010. “Station faces fight for 
reception.” United Arab Emirates: The National: http://
www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100710/
BUSINESS/707109922/1005.



The Layalina Review is brought to you thanks to a grant from The Dr. Scholl Foundation of Illinois.
Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of Layalina Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a 501(c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina 
Productions, Inc. is dedicated to bridging the growing divide between the Arab world and the United States by fostering 
cultural, educational, and professional dialogues through effective commercial television programming. Layalina develops 
and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing to satellite and cable television 
networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible donations 
from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please 
support Layalina by making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-776-7761 for more information.


